додому Блог сторінка 657

Мій образ розпочався з вусів, – Петро Радковець (відео)

Петро Радковець
Петро Радковець

Для когось Львів – це місце, де він проживає, для іншого – це місто, де він народився, ще інших бачить в ньому великі можливості для бізнесу. А сьогодні ми з вами зустрічаємось з людиною, для якої Львів став найбільшим захопленням життя, великою історією великих людей, безкрайні полем для щоденних досліджень. Наш співрозмовник – дослідник Львова, містознавець та екскурсовод – Петро Радковець.

“В першу чергу мені (в моєму образі – ред.) так комфортно. Цей образ не сформувався в водночас. Цей образ формувався поступово. І я себе ловлю на думці, коли дивлюся старі весільні фотографії, шлюбні фотографії – а це ще 1986 рік, в мене там теж є костюм з китайського велюру, а це було дуже дорого, з камізелькою, з метеликом, правда тоді мельоника ще не було.  І деякий час, я тут жив на площі Ринок, коли я виходив в цьому костюмі, мене чогось всі сприймали як офіціанта ресторану “Під Левом”, – сміється Петро.

“Коли я вирішив займатися екскурсійною діяльністю, зранку прокинувшись, я згадав про те, як мене сприймали на вулицях в костюмі і метелику і вирішив спробувати відновити цей образ.  Але першим елементом сучасного образу були вуса”, – розповів далі пан Петро.

Наша розмова тривала довго і була цікавою і пізнавальною. ми дізналися  про улюблені екскурсію, Петра Радковця, про кумедні випадки з життя, про професійні плани та творчі знахідки цієї неординарної людини, яка так любить і знає Львів.

Меркурій у Львові : політ крізь час

Меркурій у Львові : політ крізь час
Меркурій у Львові : політ крізь час

Краса і багатство львівської архітектури віддавна насичені символами,  що позначали поступ міста, його успіхи та прагнення.

Отже поява скульптури римського бога торгівлі, –  постать якого віками уособлювала підприємницьку вдачу, ділову спритність, успішну комунікацію –  у Львові, на зламі XIX – XX століть,  не є випадковою.

Скульптура Меркурія увінчує фронтон історичної кам’яниці на давній вулиці Маєрівській ( пізніше – З-го Травня, нині – Січових Стрільців ), яка із початком XX ст. перетворюється на Уолл – стріт давнього Львова, стає центром бізнесового кварталу,  що бурхливо розвивався.

Скульптура Меркурія на фронтоні будинку Дирекції залізниць у Львові, поштівка поч. XX  ст.
Скульптура Меркурія на фронтоні будинку Дирекції залізниць у Львові, поштівка поч. XX ст.

Найцікавішим є те,  що  постать Меркурія і будинок, за задумом, становлять єдине ціле, де скульптура і барельєфи фасаду виступають алегоричним оздобленням.  Кам’яниця на вул. Січових Стрільців, 3  зводиться для потреб першої Дирекції державних залізниць у Львові (арх. Вінцент Равський 1885 – 1887 рр .).

На розі вулиць 3-го Травня - Ягеллонська (нині - Січових Стрільців - Гнатюка _, ліворуч на фронтоні скульптура Меркурія, фото поч. XX ст.
На розі вулиць 3-го Травня – Ягеллонська (нині – Січових Стрільців – Гнатюка ),  ліворуч на фронтоні скульптура Меркурія, фото поч. XX ст.

Меркурій,  що символізує водночас швидкість і торгівлю, ногою спирається на крилате колесо –  емблему залізниці .Ця емблема повторюється і у барельєфах фасаду споруди.

Автором фігури є професор Львівської Політехніки Леонард Марконі ( йому ж належать скульптури на “Жоржі”, на  аттику Політехніки,  на будинку Музею етнографії ).  Це є своєрідна репліка відомої роботи Джованні да Болонья ( XVII ст. ),  де Меркурій модельований на голові Горгони ( Марконі ж помістив його на колесо Фортуни – символ залізниці ).

Біля Меркурія – хлопчики – путті з залізничними атрибутами. Пластичні фігури декору фасаду символізують Електрику,  Механіку  та Інженерію.

Як доносила преса,  Леонард Марконі був не тільки виконавцем,  але й проектантом вистрою фасаду. Основним матеріалом для його робіт була суміш цементу і гідравлічного вапна.

Леонард Марконі - творець львівського Меркурія.
Леонард Марконі  –  творець львівського Меркурія.

У 90 – х. роках XX століття з’ясувалося,  що фігура Меркурія,  яка нависає над центральною частиною будинку та входом до пасажу Крива Липа, знаходиться в катастрофічно аварійному стані.

Оскільки з боку влади не відбувалося дій по реставрації скульптури та ліквідації небезпечної ситуації, зусиллями небайдужої групи львів’ян була створена неформальна організація “Ініціатива з реставрації скульптури Меркурія у Львові”, яка шляхом збору благочинних внесків зібрала необхідні для реставрації кошти.

Представники громадської ініціативи " Врятуймо Меркурія ",2012 рік.
Представники громадської ініціативи ” Врятуймо Меркурія “, 2012 рік.

Безпосередні реставраційні роботи розпочалися в червні 2012 року. Німецьке товариство міжнародного співробітництва GIZ фінансово та фахово долучилось до ініціативи в рамках проекту “Муніципальний розвиток та оновлення старої частини Львова”.

Скульптуру реставрували фахівці кафедри реставрації НУ ” Львівська Політехніка ” під науковим керівництвом О. Рибчинського,  скульптурні роботи виконала молода скульптор Любов Булгакова, всі роботи супроводжував експерт GIZ Дірк Брюггеман.

Скульптура Меркурія після реставрації, 2012 рік.
Скульптура Меркурія після реставрації, 2012 рік.

На завершення хочеться додати,  збереження нашої з Вами історії, архітектурної спадщини,  передусім у наших таки руках, наших  ініціативах,  знаннях … Громадська ініціатива по врятуванню львівського Меркурія чудовий, і гідний наслідування приклад цього.

Використані джерела :

Леонард Марконі , Павло Гранкін.Статті 1996-2007 рр., Центр Міської історії Центрально- Східної Європи , Врятувати Меркурія , Ірина Чулівська. Меркурій зблизька.

 

 

Базар Грьодлів: торгівельно – розважальний комплекс довоєнного Львова

Базар Грьодлів : торгівельно - розважальний комплекс довоєнного Львова

Важко повірити, але звичці багатьох сучасних львів’ян проводити частину вікенду у великих торгівельно – розважальних центрах вже давно виповнилось 100 років.

Найкраще поступ цивілізації можна відчути у зручності, багатофункціональності і комфорті – вже у ті роки городяни мали змогу переконатись у цьому, відвідуючи числені пасажі, виставки, торгівельні доми Львова.

Придбати продукти  і новий одяг, здійснити фінансові операції,  відпочити у кав’ярні зі свіжою пресою і завершити вечір у кінотеатрі –  і все це у одному приміщенні ! Можна лише уявити рівень захоплення, і популярності відповідно, такими закладами в містян того часу…

Сьогодні ми поговоримо з вами про один з таких комплексів – Базар Грьодлів у Львові.

Базар Грьодлів у Львові (ліворуч від костелу св.Ельжбети, фото до 1939 року.
Базар Грьодлів у Львові ( ліворуч від костелу св.Ельжбети ), фото до 1939 року.

Від  XIX століття велику ділянку між закладом св.Терези ( нині-приміщення Львівської Політехніки ) і площею Солярні ( тепер – площа Кропивницького ) займали склади деревини. У 1885 року вони стають власністю братів – підприємців з Будапешту – Бернарда, Германа і Альберта Грьодлів, які також займались експортом деревини до Європи.

На початку XX століття лісові угіддя Грьодлів перетворились на цілу імперію по обидві боки Карпат. Сколе стає ії своєрідною столицею, звідси, через Угорщину, потяги із лісом йшли до всіх куточків монархії Габсбургів.

Від кінця XIX ст. цей район міста інтенсивно розбудовується –  прокладено трамвайні колії, від 1905 року зводиться костел св.Ельжбети, будуються чиншові кам’яниці довкола… Підприємливі брати відчували перспективу своєї ділянки.

У 1910 році, за проектом молодого і талановитого, 25-річного Романа Фелінського, будівельне бюро Міхала Уляма розпочинає будівництво на ділянці Грьодлів торгівельного пасажу ( пол. Hala Sklepowa ) .” Ш “- подібна форма, постсецесійна стилістика, купол кінотеатру,  багато скла а згодом,  одна з перших неонових реклам у місті,  один лишень зовнішній вигляд вже вабив публіку…

вул. Сапєгі (нині - С.Бандери ) у Львові, на задноому плані - базар Грьодлів, фото 20-х років XX ст.
вул. Сапєгі (нині – С.Бандери ) у Львові, на задноому плані – базар Грьодлів, фото 20-х років XX ст.

“Начинка” базару Грьодлів ( саме так продовжували його називати львів’яни ) теж вражала. 14 ізольованих боксів під крамниці – із торговими площами і складськими приміщеннями, окремими виходами;  в бічних павільйонах  –  розкішні ресторан і кав’ярня .

Але “перлиною” комплексу вважався кінотеатр “Гражина”, на 213 місць і 2 поверхи, у центральному павільйоні.

Будівельний план кінотеатру "Гражина"у пасажі Грьодлів.
Будівельний план кінотеатру “Гражина”у пасажі Грьодлів.

Серед числених кінотеатрів Львова “Гражина” унікальна тим,  що спеціально для неї спорудили окремий павільйон . Найуспішнішим власником був Йоахим Шалль –  саме завдяки його правилу – зміна репертуару двічі на тиждень і постійна реклама в пресі – “Гражина” постійно перебувала в п’ятірці найкращих кінотеатрів Львова.

Репертуар не відставав від прем’єр Європи і Америки – ” Принц і жебрак “( США, 1937 ), ” Маленький моряк ” ( Польща, 1936 ), ” Каприз маркізи де Помпадур ” ( Німеччина, 1935 ). Особливістю “Гражини” були покази робіт  не тільки художніх жанрів,  а й документальних фільмів.

Звісно робили свій внесок зручне фойє і буфет на другому поверсі, коли у 20-х роках апаратну перенесли до партеру.

Базар Грьодлів все своє існування був місцем популярним.  Передусім через вигідне розташування – дві важливі міські магістралі : вул. Городоцька і Л. Сапіги ( тепер – С. Бандери ), близькість вокзалу, величезного костелу, активна розбудова дільниці… Але високою була й якість сервісу, про це свідчить невдача пасажу Тіша на вул. Вішньовських ( тепер – вул.Русових ), який, за пресою тих років, завжди нарікав, – що всі його гроші в Грьодлів.

Занепад пасажу починається із приходом перших Совєтів 1939 року – частину приміщень відібрано, згодом занедбано, виконано невдалі перебудови, в одному з павільйонів облаштовано “червоний куток”.. Під час війни споруда теж зазнає пошкоджень, в 1944 році авіабомба завершує цікаву і успішну історію базару Грьодлів у Львові.

Руїни було прибрано на початку 50 – х років, довгий час тут був сквер з дитячим майданчиком поруч. Від 2007 року площу прикрашає монумент С. Бандері. А за ним, доживає свої дні кінотеатр “Маяк”, немов відголосок минулих успіхів і слави пасажу.

Використані джерела :

Прадідівська слава , Барбара Гєршевска. Кінотеатри і кіномагнати Львова , Центр міської історії Центрально-Східної Європи , ЖЖ zommersteinhof .Базар братів Грьодлів.

 

 

Історія площі Зернової, або де міг бути Львівський вокзал

Історія площі Зернової,або де міг бути Львівський вокзал

Чимало місць у Львові – колись велелюдних і галасливих, із невблаганним плином часу втратили не тільки свою неповторну атмосферу, але й зовнішній вигляд. На сьогодні,  від однієї з найстаріших львівських торговиць залишилась лише назва невеликої вулички – Зернова.

Вулиця Зернова у Львові
Вулиця Зернова у Львові.

Ця ділянка відома з XVIII століття як площа Сольських, названа на честь родини, що володіла цією землею.

Відносно невелике володіння, обмежене Полтвою (згодом вул. Пелтевною, нині пр-т Чорновола) з одного боку, і вулицею Сонячною (нині вул.Куліша) з іншого.

Відомо, що наприкінці XVIII ст. тут торгували деревиною, а вже з XIX століття площа дістає назву Торговиця зерном, яку магістрат Львова офіційно затвердив 1871 року. Тут торгували збіжжям та іншими харчами, які звозили до міста купці та селяни.

Площа Зернова у Львові, фото поч.XX століття.
Площа Зернова у Львові, фото поч.XX століття.

Із початком XX століття торговиця на площі Зерновій значно розширилась – тут з’являється буда з Міською Вагою, постійними стають візити мандрівних циркових труп, звіринців, луна-парків…

Саме ці часи з життя зернової торговиці згадує у свої праці “Про сірий Львів” відомий дослідник міста Францішек Яворський: “…фізіономія площі, кожного торгового дня, нагадує одночасно село, мале містечко та великоміський провулок.”

На зламі XIX-XX століть на давньому пляці Сольських, саме так, вперто продовжували називати це місце львів’яни, незважаючи на офіційні зміни назв, втілюються у життя і просто плануються сміливі проекти. Відомий будівничий Львівської Опери, Зигмунт Горголевський зводить тут будинок декорацій і майстерень театру. Створено ряд проектів критої торговиці на площі Зерновій. Але найцікавішою ідеєю виявився план архітектора Йозефа Єгермана щодо  спорудження тут залізничного вокзалу, його було відхилено за недостатністю коштів у бюджеті міста.

Готель "Львів",збудований 1964 року на місці площі Зернової.
Готель “Львів”,збудований 1964 року на місці площі Зернової.

Однак проекти, у своїй більшості, ними і залишились, а торговиця продовжувала жити своїм життям.

У подальші десятиліття площа була знаним і славним місцем продажу різної старовизни. Зустріти тут можна було, що завгодно: від ламаного залізяччя за пару грошів, до нового і вживаного одягу всіх фасонів та розмірів; від продуктів харчування до творів мистецтва, антикваріату, картин. Найчастіше люди гадки не мали, що вони продають, і цінували золочену раму дорожче робіт відомих авторів, і таке тут траплялось…

Торговиця на площі Зерновій у Львові, фото 30-х років XX століття.
Торговиця на площі Зерновій у Львові, фото 30-х років XX століття.

У міжвоєнні роки на площі налічувалось близько 350 будок і ляд із найрізноманітнішим крамом.  Походження товару, як правило, не цікавило ані покупців, ані поліцію. Ціна теж була умовною – на запит у 10 злотих частенько тиснули руки за 2 злотих. Поторгуватись тут любили завжди.

У роки війни, і важкі повоєнні роки, торговиця врятувала не одну сотню життів львів’ян незаможних і бідних. Тут завжди можна було купити, або частіше виміняти дефіцитні продукти, олію, одяг тощо. Ходовим товаром тих років був невідомо з чого гнаний самогон і трофейні запальнички.

Площа Зернова,1947 рік.
Площа Зернова,1947 рік.

Закінчується історія площі Зернової із початком 50-х років XX століття. Саме в ті роки львівська влада вирішує реконструювати стару вулицю Пелтевну, перетворивши ії на сучасний, для тих років, проспект названий  на честь 700-ої річниці міста Львова. Згідно тих рішень, у 1964 році, на місці більшої частини Зернової торговиці збудовано готель “Львів”.

Сучасний проспект В.Чорновола і готель "Львів".
Сучасний проспект В.Чорновола і готель “Львів”.

Використані джерела : Вітольд Шольгіня. На Кракідалах. , Центр міської історії Центрально-Східної Європи , Юрій Винничук. Світ львівських базарів., Анастасія Роздольська. На площі Зерновій..

Пиріжкова на Словацького або смачна ностальгія

Пиріжкова на Словацького або смачна ностальгія

Кожен львів’янин, якому хоча б трішки перевалило за тридцять, мусів бути тут мінімум один раз. Адже тут готували і продавали одні з найсмачніших пиріжків у центрі Львова.  Але потрібно було приходити не пізніше третьої години дня, бо був ризик уже на застати цю свіженьку і апетитну смакоту.

Хоча, офіційно Компанія Товариство з Обмеженою Відповідальністю “Пиріжкова” була зареєстрована відносно недавно, майже 21 рік тому, а точніше 27 січня 1994 року, але коли вперше відкрилися двері цього закладу, мабуть не пригадає жоден львів’янин.

А скільки цікавих, романтичних, хвилюючих та тривожних моментів бачили ці стіни! Скільки поколінь студентів  забігали сюди “перехопити щось” між парами!

Недавно, проходячи повз, з приємним здивуванням помітив що ця пиріжкова досі працює. Не втримався і зайшов…

“Чорна біржа” у Львові

"Чорна біржа"у Львові
"Чорна біржа"у Львові

З давніх-давен Львів мав незліченну кількість місць які, немов магніт, вабили, притягували, викликали інтерес – як у місцевих мешканців, так і в подорожуючої публіки.

Саме місто, – переплетінням вузьких вуличок, величчю пам’яток, гаміром торговиць складало собою суцільну загадку..

Завжди у Львові були місця, що немов підкреслювали велич історії міста та краю, силу людського духу, геній творчої думки – багато таких місць нам з вами знайомі – Львівська Опера, Личаківський цвинтар, Катедра,міські арсенали…

Але й були місця маловідомі широкому загалові, подекуди із сумною репутацією, або сумнівною славою – в’язниці, місця масових вбивств, притулки львівського маргінесу… Не звертати уваги, забути, – скаже дехто з вас. Але це означатиме – забути пласт історії, позбутися цілісного бачення нашого з вами минулого, воно не завжди було величним, але однозначно- завжди цікавим.

Ледь не сотню років, з середини XIX століття і до 1939 року, невід’ємною складовою життя центральної частини міста була так звана “чорна біржа”.

"Чорна біржа",вулиця Вали Гетьманські,фото 30-х років
“Чорна біржа”, вулиця Вали Гетьманські у Львові, фото 30-х років XX ст.

Після засклепіння Полтви, в останній чверті XIX століття, міська влада Львова облаштовує вздовж колишніх західних стін міста, на валах, широкий бульвар із квітниками,  обсаджений деревами – майбутню вулицю Вали Гетьманські. Починалась вона з невеликої площі, де від 1862 року встановлено скульптуру Діви Марії, звідси і назва – площа Марійська.

І широка вулиця, і затишний, зелений пляц Марьяцький, від самого початку стали улюбленими місцями прогулянок львівської публіки. Згодом, разом з вулицею Академічною (нині-проспект ім. Т. Г. Шевченка), Вали Гетьманські склали так зване львівське “корзо” – довгу прогулянкову зону.

Просторе, облаштоване місце, центральна частина Львова, безліч кав’ярень і готелів, банків і крамниць довкола – зробили Вали привабливими  не тільки для відпочинку містян. Від самих початків тут волів збиратись для ділових зустрічей різноманітний люд – біржові гравці, саме їх, в першу чергу, цікавила близькість до телеграфу – його дирекція знаходилась на вул. Коперника, 9, – аби отримувати свіжі дані з бірж Відня та інших столиць Європи; роботодавці і шукачі роботи, спекулянти і, звісно, різного гатунку кримінальний елемент, що шукав своєї здобичі у цьому різнобарв’ї.

Вулиця Вали Гетьманські-Легіонів у Львові (нині-пр-т Свободи),фото 1925 року
Вулиця Вали Гетьманські-Легіонів у Львові (нині пр-т Свободи), фото 1925 року

Після встановлення пам’ятника Адаму Міцкевичу, 1904 року, прокладенням маршрутів електричного трамваю, появи телеграфного апарату у Галицькій Ощадній касі (нині – Музей етнографії) “біржа” перемістилась ближче до Опери, у самісінький центр проспекту, до монументу королеві Янові III Собєському. Немов живий організм, вона розгорталась згідно своїх напівлегальних законів.

Коли 1929 світом прокотилась економічна криза, пожвавлення на “чорній біржі” зросло у рази, відповідний “бум”охопив і місцевий криміналітет. Регулярні рейди поліції змусили біржу “мігрувати”на прилеглі вулиці – Святого Станіслава і Рейтана (вулиці Тиктора і Курбаса сьогодні відповідно).

"Біржа"на вулиці Святого Станіслава у Львові (нині-вулиця Тиктора),фото 30-х років XX століття
“Біржа”на вулиці Святого Станіслава у Львові (нині-вулиця Тиктора), фото 30-х років XX століття

У роки Другої Світової війни “чорна біржа”продовжувала існування лишень з огляду на важку економічну ситуацію в місті – як спекулянтський ринок, і тут, як і завжди, можна було найняти дешеву робочу силу. Після встановлення радянської влади – “біржа” трансформувалась”у зібрання любителів спортивних ставок, поодиноких випадків “фарци” тощо.

"Чорна біржа"на розі вулиць Станіслава-Рейтана у Львові (нині-Тиктора-Курбаса),фото 30-х років XX століття
“Чорна біржа”на розі вулиць Станіслава-Рейтана у Львові (нині Тиктора-Курбаса), фото 30-х років XX століття

Вже з початку 90-х років, на тому самому проспекті Свободи, площі Міцкевича продовжують збиратися торговці сувенірним крамом, любителі зіграти в шахи – часто не тільки на інтерес, закохані пари, що чекають на вуличні шоу шоу, або різноманітні львівські гуляки, – ніби шукаючи дотику із минулим виром подій…

Сучасний проспект Свободи у Львові,саме тут колись вирувала "чорна біржа"
Сучасний проспект Свободи у Львові, саме тут колись вирувала “чорна біржа”

Використані джерела :

“Інтерактивний Львів“, Narodowe Archiwum CyfroweЙозеф Маєн.Розмови про львівські каварні, 11 вересня 1914 року, Нова ера в житті народів Західної України.

 

 

 

Про моральні львівські закони на догоду королеві Ядвізі

Про моральні львівські закони на догоду королеві Ядвізі

В 1380-х роках у Львові видано цілу низку місцевих законів в цілях встановлення жорсткого порядку та прививання норм суспільної моралі. У 1383 р. – видано розпорядження про скромність у їжі і зовнішньому вигляді, в яких заборонено зайву розкіш. Зокрема встановлено, що білизна не повинна шитись із шовку. Обмежувалась навіть кількість страв, які можна було готувати в той чи інший день. Окремі обмеження стосувались весілля міщан. Указ передбачав, що на весілля можна було запрошувати не більше 16 гостей, для їх забавляння можна було запрошувати лише 2-х блазнів і на стіл подавати не більше 4 страв.

грати в кості

У 1387 р. – видано першу заборону азартних ігор у Львові, а саме – заборонено грати в кості. Штраф накладався як на гравців. Наприклад господар будинку, де грали в кості повинен був сплатити 1 гривню штрафу. Для допитливих слід уточнити, що на ті часи 1 гривня – дорівнювала 14 злотим. За цю суму можна було купити 4 корови і 1 теля, себто на теперішні гроші – тисяч 20, не менше. В особи, що виграла – і виграш забирали і ще штраф накладали. Така немилосердна жорсткість для любителів азарту подіяла як шокова терапія, і гра в кості на цілі століття жевріла хіба що на передмістях і за глухо зачиненими дверима помешкань міського маргінесу.

Грошик Руський — монети, які карбували у Львові впродовж 2-ї половини XIV століття для Королівства Руського
Грошик Руський — монети, які карбували у Львові впродовж 2-ї половини XIV століття для Королівства Руського

У 1401 і 1406 рр. вийшли додаткові заборони пошиття дорогого вбрання і взуття. Зокрема зазначалось, що кольорові халяви чобіт можна було носити лише шляхті, міщанам ж дозволяли носити тільки чорні халяви.

Король Польщі Ядвіґа Анжуйська
Король Польщі Ядвіґа Анжуйська

Подібні обмеження в місті було зроблено, що угодити новоспеченій королеві Ядвізі, яка у віці 13 років. захопила Львів без жодної краплі крові з кількома сотнями вояків (1387). Так от, ще за життя Ядвіга вважалась святою, сама жила дуже скромно і своїх підданих заохочувало до того ж. і Крім того обмеження розкоші для середньовічних міст мало і практичний характер – чим менше грошей громадяни витрачатимуть на предмети розкоші – тим більші пожертвування вони даватимуть на користь міста і церкви.

Українська онлайн спільнота

У львівській мерії відкрився ресторан «Ратуша»

У львівській мерії відкрився ресторан «Ратуша»

У приміщенні Львівської міської ради на площі Ринок відкрився ресторан «Ратуша». Він розташувався у приміщенні колишнього кафе-їдальні, яке свого часу було доступне як для співробітників мерії, так і для пересічних львів’ян.

Офіційне відкриття ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
Офіційне відкриття ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

У новому ресторані є чотири зали загалом приблизно на 200 людей. Вхід у заклад розташований з лівого боку Ратуші.

Офіційне відкриття ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
Офіційне відкриття ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

«Площа ресторану 648,2 кв. м. Договір оренди уклали на 10 років і щомісячно компанія сплачує у міський бюджет 49 тис. грн», – розповідає Інна Свистун.

Офіційне відкриття ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
Офіційне відкриття ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Найбільший зал розповідає про історію львівської ратуші у світлинах. Більшість світлин відомі шанувальникам львівським шанувальникам, але є й майже невідомі широкому загалу екземпляри.

Музична або ж "п’єцова" зала ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
Музична або ж “п’єцова” зала ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

В оформленні Музичної (або ж “п’єцової” ) зали використані фотографії з архівів музично-меморіального музею співачки світової слави Соломії Крушельницької.

Відреставрований п’єц Музичної зали ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
Відреставрований п’єц Музичної зали ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Також родзинкою цієї зали  є старий п’єц, який вдалося відновити та реставрувати.

Музична або ж "п’єцова" зала ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
Музична або ж “п’єцова” зала ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Поряд зі світлинами самої Соломії Крушельницької, на стінах цієї зали експонуються фотографії інших відомих львівських музикантів тих часів – Станіслава Людкевича, Анатолія Кос-Анатольського, Модеста Менцинського та ін.

"Зал львівських президентів" ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
“Зал львівських президентів” ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Найменший та найзатишніший зал ресторану “Ратуша” є водночас і найбільш поважним, адже гордо називається “Зал президентів Львова”.

"Зал львівських президентів" ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
“Зал львівських президентів” ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Тут представлені портрети визначних політичних діячів: імператора Австрійської імперії Франца Йосифа І, президента австрійської  Державної ради Францішка Смольки, львівських президентів та бургомістрів Годзіміра Наленч-Малаховського, Вацлава Кобервайна, Юзефа Неймана, Станіслава Цюхцінського, Єдмунда Мохнацького.

"Зал плакатів" ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
“Зал плакатів” ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Вікнами на північний бік площі Ринок виходить так званий “батярський зал”, або ж зал плакатів. На стінах презентовані копії плакатів 1920-1930-их рр. з колекції Музею етнографії.

"Зал плакатів" ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року
“Зал плакатів” ресторану «Ратуша» у Львові, 5 грудня 2015 року

Ресторан “Ратуша” також цікавий своїми старольвівськими наїдками та напоями, але тут розповідати немає змісту – краще один раз зайти і спробувати ніж сто разів розповідати. До речі, ціни не “кусаються”.

 

 

Вілла Людвіка Вєжбіцького. Невідомий Львів.

Сучасних львів’ян і гостей міста часто вражають сміливість, прогресивність архітектурних рішень і форм міста Лева. Подив і зацікавленість чималою спадщиною міста значно зростають, коли люди дізнаються, що багатьом пам’яткам – які не поступаються, а то й випереджують проекти сучасних геніїв дизайну і стилю-вже далеко за сотню років.

Одним з таких шедеврів є вілла, що сховалась подалі від ока всюдисущого туриста і галасливого центру, на мальовничій і затишній ділянці Львова, віддавна знаній як Новий Світ.

Вулиця Стшала (пол. Strzała – стріла) відома з 1917 року, отримала оригінальну назву через особливості географічного розташування-при прокладанні вона творила гострий кут між сусідніми вулицями Набеляка і Ісаковича (нині вулиці – Котляревського та Горбачевського ).За свою відносно не довгу історію тиха вуличка неодноразово перейменовувалась – від 1936 року носила ім’я польського геолога Я.Флешара, в роки німецької окупації Львова звалася Шіфтергассе , від 1945 року й донині-це вулиця Метрологічна. Під №2 на цій вулиці бачимо розкішний фасад вілли – найкраще роздивитись його маємо змогу з сусідньої вулиці Горбачевського.

Вілла Людвіка Вєжбіцького у Львові на вул.Метрологічній, 2 (вид з вул. Горбачевського)
Вілла Людвіка Вєжбіцького у Львові на вул.Метрологічній, 2 (вид з вул. Горбачевського)

Будинок споруджено за проектом Альфреда Захаревича (проектне бюро будівельної фірми Юзефа Сосновського і Альфреда Захаревича) у 1904-1905 роках. За документами львівського магістрату земельна ділянка на момент будівництва належала Олександрові Вєжбіцькому. Згодом у маєтку мешкала родина керівника залізничної адміністрації Людвіка Вєжбіцького. У родині Вєжбіцьких вважають, що автором проекту був саме Людвік, близький знайомий Захаревичів, колега Юліана Захаревича- видатного

архітектора, одного з будівничих Нового Світу у Львові. Власне й у каталозі будівельної фірми Захаревичів про авторство проекту нічого не зазначено-відмічено лишень про втілення проекту у життя, в тому числі із використанням надсучасних на ті часи залізобетонних строп.. Людвік Вєжбіцький- архітектор, громадський діяч, мистецтвознавець, професор Львівської Політехніки, почесний директор Львівської залізниці…титули і посади цієї непересічної особистості можна перелічувати досить довго. Неабияким був і його внесок у життя громади Львова, розбудову і історію міста.

Вілла Людвіка Вєжбіцького,фотографія з каталогу будівельного бюро Сосновського і Захаревича,1905 рік
Вілла Людвіка Вєжбіцького, фотографія з каталогу будівельного бюро Сосновського і Захаревича,1905 рік

Ще 1860 року він долучається до будівництва і появи першого львівського вокзалу, на зламі століть, зібравши групу інженерів, архітекторів ,будівничих стає ініціатором побудови нового вокзалу у Львові (1902 рік),який донині ,з порогу, зачаровує гостей міста.

Вілла Вєжбицького ,загальний вид фасаду будівлі
Вілла Вєжбицького ,загальний вид фасаду будівлі

Архітектура вілли має риси популярного на початку XX століття т.з. закопанського стилю, поєднаного з формотворчими засобами сецесії. Різьблені дерев’яні деталі – виступають домінантою декору будинку. Гострі силуети причілків і значні перепади висоти карнізів додають експресії. Сад і квітники довкола маєтку – віддавна візитна картка Нового Світу.

По смерті власника у 1912 році тут мешкала його родина. У радянські часи тут був звичайний житловий будинок. Практично до 2005 року маєток не зазнав значних змін.І вже відзначивши сторічний ювілей віллі судилося бути перебудованою, нажаль із втратою цілого ряду цінних деталей.. Передусім це унікальний настінний сонячний годинник та багато елементів дерев’яного декору ..Від 2008 року власником будівлі є приватне акціонерне товариство « Страхова компанія Граве – Україна»,член австрійського фінансового концерну «Граве».

Вілла Людвіка Вєжбицького ,сучасний вигляд
Вілла Людвіка Вєжбицького ,сучасний вигляд

Навіть зазнавши серйозної перебудови, понісши втрати та змінивши навколишнє оточення, маєток Вєжбицьких і сьогодні змусить зупинитися багатьох перехожих -помилуватись красою архітектурних форм, зеленню довкола та поміркувати над плином часу.

Загальний вигляд маєтку Людвіка Вєжбицького і вулиці Метрологічної ,фото радянського періоду ,орієнтовно 1955-1970 роки
Загальний вигляд маєтку Людвіка Вєжбицького і вулиці Метрологічної ,фото радянського періоду ,орієнтовно 1955-1970 роки

Використані джерела :

Центр міської історії Центрально-Східної Європи
Журнал  Исследуя Львов

Рудольф Вайгль або львівська вакцина проти тифу

Рудольф Вайгль або львівська вакцина проти тифу

Людство завжди стикається із все новими і новими хворобами. Долати їх і рятувати людські життя – поклик не багатьох, чиї імена увічнені і чий внесок у світову медицину просто неоціненний!

Рудольф Вайгль (1883—1957), львів’янин австрійського походження, вчений Львівського університету. Початок першої світової війни Рудольф пропрацював військовим лікарем в австрійській армії, мікробіологічна лабораторія. Там же вперше для молодого вченого, лікаря, постала не легка задача – висипний тиф і сотні людей, котрі помирали не на полі бою, і котрим ніхто не міг зарадити. Найбільшим ворогом по усіх фронтах і воюючих сторонах були інфекційні хвороби, адже вони завжди там, де революції, війни, голод та антисанітарія! В австрійській армії на тиф захворіло 120 тис. вояків, з яких 60 тис. померли. Загалом по усьому Радянському союзу на тиф перехворіло 25 млн. людей! Жахлива картина, котра не могла залишити байдужою усе людство та особисто Рудольфа Вайгля.

Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів
Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів

У післявоєнний час, Рудольф Вайгль повертається працювати у Львівський університет, асистент кафедри гістології та ембріології медичного відділення. У 1919 році призначений на посаду керівника лабораторії в Перемишлі для дослідження висипного тифу. У 1920 році професор біології медичного факультету Львівського університету. Було створено інститут вивчення висипного тифу, котрий ще називали інститут Вайгля, котрий керував ним до 1944 року.

Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів
Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів

Дослідження тримали. Вайгль запропонував розмістити гвинт мікроскопа знизу, що було зручніше у подібній роботі. Уже через рік дане нововведення було упроваджено у серійне виробництво! Про лабораторію Вайгля почали говорити у всіх куточках планети, де звучало питання проблеми інфекцій та актуальному в ті часи висипному тифу. Тоді ж Вайгль запропонував на найвищому рівні вивчати новий розділ в мікробіології – рикетсіологія!

Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів
Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів

Ще у 1909 році, видатний французький вчений, лауреат нобелівської нагороди Шарль Ніколь з’ясував, що тиф переносять воші. Збудник було виявлено аж 1916 року. Збудник інфекції містився у тілі переносника, тобто у тілі вошей – тоді це була доволі складна задача. Рудольф Вайгль розробив нові методики та низку власних пристосувань, які дали змогу вирощувати збудника хвороби в організмі її переносника — платтяної воші. Метод культивування та накопичення збудника висипного тифу (рикетсій Провачека) в кількостях, достатніх для подальшого вивчення і розвитку рикетології. Для вирощування збудника Вайгль використав природне середовище – кишечник воші, розробив методику лабораторного утримання популяції Pediculus humanus та її штучного зараження, вводячи рикетсії в кишечник комах мікроклізми. Цей ориганільний метод дозволив отримувати постійно і у потрібних кількостях матеріал для наукових робіт у напрямі вивчення тифу та пошуку вакцини проти нього.

Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів
Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів

Після довгих досліджень у 1918 році світ дізнається про існування вакцини проти цієї страшної тоді недуги – висипний тиф. Під час лабораторних досліджень сам Рудольф Вайгль двічі перехворів на висипний тиф. Одразу після цього вакцину почали масово використовувати. Вакцина рятує сотні мільйонів людей по усьому світу!

Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів
Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів

У важкі воєнні та повоєнні часи Рудольф Вайгль був під пильним оком усіх воюючих сторін. Йому докоряли навіть у тому, що обладнання було закуплено в Німеччині чи у тому, що розказав про вакцину одній із воюючих сторін. Після окупації, німці розстріляли 25 професорів та членів їх родин. Рудольф Вайгль продовжував роботу чим врятував близько 5000 вчених від гибелі, його колег-учених, представників академічної та гімназійної молоді, учасників руху опору й інших. Ось лише кілька прізвищ: письменник Мирослав Журавський, поет Збігнєв Герберт, батько польської географії Євгеній Ромер, відомі математики Броніслав Кластер та Стефан Банах, світило мікробіології Генріх Мосінг. За порятунок євреїв Рудольфа Вайгля називали польським Шиндлером.

Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів
Рудольф Вайгль. Вакцина проти тифу. Місто Львів

Але й це не допомогло вченому: у післявоєнні роки його звинувачували у співпраці з німецькими окупаційними військами. А коли кандидатуру Вейгля висунули на Нобелівську премію, польські комуністи, які тоді були при владі, запротестували. Хоч як прикро, але вченого, відкриття якого врятувало життя мільйонам людей у всьому світі, не було висунуто навіть у члени Польської академії наук. Єдине, на що спромоглася польська міжвоєнна влада, — тодішній президент (по-теперішньому мер) міста Львова нагородив ученого премією в десять тисяч злотих. Майже всі гроші Вейгль витратив на медичне обладнання, а ще купив дружині шубу, а собі спінінг.

Теперішній інститут патології крові, колишня будівля інституту Вайґля (Львів, вул. Чупринки, 45)
Теперішній інститут патології крові, колишня будівля інституту Вайґля (Львів, вул. Чупринки, 45)

23 липня 2003 року у Вроцлавській синагозі радник посольства Ізраїль у Польщі вручив онуці Вайгля Кристині Вайгль-Альберт медаль «Праведник народів миру». Нагорода знайшла видатного вченого і гуманіста майже через півстоліття після його смерті.

Василь Худицький
Автор висловлює подяку за допомогу в підготовці матеріалу декану факультету біології Львівського національного університету імені Івана Франка Світлані Гнатуш та старшому науковому працівникові Львівського НДІ епідеміології та гігієни Миколі Сагайдаковському.

Кравецькі підмайстри Львова або як з’явилась церква Св. Анни

Кравецькі підмайстри Львова або як з'явилась церква Св. Анни
Кравецькі підмайстри Львова або як з'явилась церква Св. Анни

На перехресті вулиць Городоцької та Т. Шевченка древнього міста Львова розташований храм Св. Анни. З давніх часів він був найвизначнішою спорудою цієї околиці. У XVIII ст. святиня стає ще й загальновідомим місцем паломництва. Прочани з усієї Галичини приходили сюди, щоб просити помочі та заступництва перед Чудотворною Іконою Матері Божої.

Історія святині починається із трагічних подій 1495 року. Того року кравецькі підмайстри м. Львова, не бажаючи більше зносити важкі умови праці, вирішили вночі втекти з міста. Однак міська сторожа наздогнала втікачів неподалік Краківського передмістя. Зав’язалась бійка, у ході якої кілька підмайстрів було вбито. На місці кривавих подій товариші загиблих насипали могилу та встановили хрест.

Церква Св. Анни  у Львові, ф ото 1860-1870 років
Церква Св. Анни у Львові, ф ото 1860-1870 років

У 1507 р. на місці трагічних подій зусиллями кравецького цеху було зведено невеликий костел. Святиню було освячено в честь святої Анни. Проте у 1509 р. під час набігу волохів, очолюваного молдавським господарем Богданом ІІІ, дерев’яний костел згорів. Святиню відбудовано у 1599 році. Цього разу костел було зведено із каменю і дерева. Проте, у 1648 р., під час облоги Львова козаками, храм було знищено знову. Новий муровний костел Св. Анни повстав у 1673 році. Після часткової перебудови у 1730 р. храм набув сучасного баркового вигляду.

Церква Св. Анни  у Львові, фото 1895-1900 років
Церква Св. Анни у Львові, фото 1895-1900 років

У 1641 р. за згодою польського короля Владислава ІV до Львова прибули августинці, які спершу осіли поза міськими мурами, на т.зв. Галицькому передмісті. Проте вже у 1671 р., за благословенням архиєпископа Войцека Корицінського та за сприянням короля і влади міста, августинцям передано костел Св. Анни. У 1673 р. костел перебудовано в стилі бароко.  У скорому часі поряд з храмом повстає їх монастир. Станом на 1772 рік у монастирі перебуло сім отців і двоє братів.

Церква Св. Анни  у Львові
Церква Св. Анни у Львові

На початку XVIII ст. ікона Матері Божої з дитям Ісусом, що знаходилась у храмі, стає відома як чудотворна. Саме перед нею у 1710 році міщани заносили свої молитви і просили у Богородиці відвернути від міста пошесть важкої недуги. Їх молитви були вислухані.

Інтер’єр церкви Св. Анни у Львові, фото 1912 року
Інтер’єр церкви Св. Анни у Львові, фото 1912 року

У 1783 р. в рамках т.зв. „йосифінської касати” орден августинців був ліквідований, костел отримав статус філіального, а приміщення монастиря було пристосовано під школу. Лише у 1820 році костел став парафіяльним.

Церква Св. Анни  у Львові, фото 1914-1915 років
Церква Св. Анни у Львові, фото 1914-1915 років

У 1824 і 1863 рр. храм було реставровано. Тоді ж була добудована дзвіниця храму. На вежі храму 1862 р. встановлено годинник.

Церква Св. Анни  у Львові, фото 1930-1939 років
Церква Св. Анни у Львові, фото 1930-1939 років

У 1810 році на роздоріжжі перед костелом була поставлена фігура Св. Яна Непомука, патрона мандрівників та подорожніх. Після ІІ світової війни фігура зникла.

В 1912 р. у журналі “Czasopismo techniczne” опублікувало результати конкурсу на проект нового костелу св. Анни у Львові. Однак до реалізації задуму не дійшло. Незважаючи на те, що проектанти постаралися про конкурс, на перешкоді їхнього варварського заміру – знести костел св. Анни, став доктор Олександр Чоловський, голова Центральної комісії охорони пам’яток.

У 1927–1928 рр. на кошти Громадського комітету віднови костел св. Анни отримав вежу зі стилізовано-рокайлевим куполом за проектом архітектора Броніслава Віктора у формах стилю арт деко.

Церква Св. Анни  у Львові, фото 1965-1970 років
Церква Св. Анни у Львові, фото 1965-1970 років

У радянські часи у костелі були розташовані Каси попереднього продажу залізничних квитків, а згодом тут відкрили комісійний меблевий магазин.

Церква Св. Анни  у Львові, фото липень 2013 року
Церква Св. Анни у Львові, фото липень 2013 року

У 1991 році храм Св. Анни передено громаді Української Греко-Католицької Церкви.

Церква Св. Анни  у Львові, фото грудень 2014 року
Церква Св. Анни у Львові, фото грудень 2014 року

Архітектурна довідка:
Костел, мурований з каменю та цегли, презентує тип однонавної базиліки, вівтарем орієнтований на захід. Має восьмигранну триярусну вежу на фасаді, завершену куполом, двосхилий дах з сигнатуркою, склепінчасті перекриття. Перед вежею добудовано притвор, декорований пілястрами. Півциркульні прорізи вікон мають профільовані обрамлення. Після реставрації 1997 р. церква св. Анни отримала нове опорядження інтер’єру.

Джерела:

Сайт парафії св. Анни
Центр міської історії

Різдвяна шопка на площі Ринок в Різдвяний вечір

Різдвяна шопка на площі Ринок в Різдвяний вечір

Різдвяна шопка, що стоїть на площі Ринок біля входу в Ратушу з 24 грудня, ще 2014 року, набуває найбільшої актуальності саме в сьогоднішній вечір. Адже саме сьогодні ввечері християни східного обряду скажуть один одному “Христос Родився!” і “Славимо Його!” пролунає у відповідь.

Для всіх охочих, хто не встиг сфотографувати чи сфотографуватися біля Різдвяної Шопки, повідомляємо – вонастоятиме на площі Ринок до 22 січня 2015 року.

Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік
Різдвяна шопка на площі Ринок біля входу в Ратушу, 2015 рік

Наука як мистецтво, або «Картини зі світу науки»

Наука як мистецтво, або «Картини зі світу науки»

Цими днями у Першій Львівській Медіатеці на вул. Мулярській, 2а, експонується виставка «Картини зі світу науки» від німецького наукового Товариства ім. Макса Планка.

Після Києва та Харкова експозиція завітала до Львова, де протягом двох місяців – з 4 грудня до 4 лютого – знайомитиме мешканців та гостей міста із захопливим світом науки.

Спектр застосованих технологій для отримання цих картин дуже широкий: від звичайної фотографії за допомогою кольорової зйомки з використанням різного виду мікроскопів – світлова мікроскопія, растрова електронна мікроскопія, растрово-тунельна мікроскопія і до комп’ютерного моделювання.

Спеціально для виставки вчені з понад 80 інститутів Товариства ім. Макса Планка надали фотографії з різних галузей наукових досліджень. Спектр застосованих технологій для отримання цих світлини дуже широкий: від звичайної фотографії за допомогою кольорової зйомки з використанням різного виду мікроскопів – світлова мікроскопія, растрова електронна мікроскопія, растрово-тунельна мікроскопія і до комп’ютерного моделювання.

 

Мальований Львів Одо Добровольського

Із літографіями Львова польського митця Одо Добровольського, що творив на початку ХХ століття, ви вже знайомі. Тепер до вашої уваги – рисунки художника – від 1903 до 1915 року.

Костел Ельжбети, 1903
Костел Ельжбети, 1903
Волоська церква, 1907
Волоська церква, 1907
Оперний театр, 1910
Оперний театр, 1910
Костел бернардинів, 1910-1919
Костел бернардинів, 1910-1919
Площа Катедральна, 1910
Площа Катедральна, 1910
Вулиця Академічна, 1910
Вулиця Академічна, 1910
Пам'ятник Міцкевичу, 1910
Пам’ятник Міцкевичу, 1910
Каплиця Боїмів, 1915
Каплиця Боїмів, 1915
Вулиця Арсенальська, 1915
Вулиця Арсенальська, 1915

Джерело.

Вілла професора Мар’яна Панчишина, або музей історії медицина Галичини (відео)

Вілла професора Мар’яна Панчишина, або музей історії медицина Галичини

Як ми й обіцяли, продовжуємо розповідати про віллу професора Мар’яна Панчишина, що знаходиться у Львові на вулиці Кармелюка, 3,  і де зараз розташований музей історії медицина Галичини.

Вілла на вулиці Кармелюка, 3, у стилі українського модерну, зведена у 1923 році архітектором Казимиром Теодоровичем на замовлення професора Мар’яна Панчишина.

У архівних документах немає даних про ціну, яку витратив відомий лікар на спорудження двоповерхової будівлі. Відомо тільки, що застрахував будівлю від пожежі. У 1929 році страхування будівлі обходилося у 27 тисяч злотих, у 1937 році – майже 41 тисячу злотих.

Як розповідає завідувач Музею історії медицини Галичини Олександр Канчалаба, будівництво розпочаося зі скандалу. У 1922 році львів’янин пан Кіндрик самовільно захопив земельну ділянку, де зараз розташований будинок лікарського товариства. Львівська міська рада не дала йому дозволу на будівництво. Через деякий час Мар’ян Панчишин звернувся до мерії із заявою, щоб йому виділили ділянку для зведення приватного будинку. Мерія не мала претензій до проекту, будівництво дозволила. Роботи завершилися у липні 1925 року. Професор Панчишин мешкав у цьому будинку до своєї смерті – 1943 року.

Мар’ян Панчишин був прискіпливий до облаштування будинку. В будинку є хороше опалення, ліфт, окремий кабінет для лікарської практики. До професора Панчишина сходилися люди зі всієї Львівщини на лікування. Він безкоштовно допомагав людям. Деякі пацієнти одужували, щойно зайшовши до його кабінету, бо психологічно настроювалися на позитив від того, що потрапили на прийом». Серед його постійних пацієнтів було чимало відомих міщан, зокрема митрополит Андрей Шептицький.

З 1944 до 1960-х у будівлі проживав професор Тимофій Глухенький, ректор львівського медичного інституту. В 1960–1970-х тут знаходився відділ інституту прикладних наук математики АН УРСР і міський ЗАГС новонароджених дітей. З 1986 у віллі відкрито художньо-меморіальний музей Антона Манастирського, який підпорядковувався Львівському Національному музеєві. В 1990 директор національного музею Андрій Новаківський дав дозвіл на розміщення експозиції музею історії медицини Галичини на другому поверсі будинку. В 1992 за рішенням міської ради віллу передано в оренду Українському лікарському товариству у Львові для створення тут експозиції Музею історії медицини ім. М. Панчишина. В цьому ж році на фасаді будинку відкрита меморіальна дошка з нагоди створення тут музею (скульптор Емануїл Мисько).

Про віллу розповідає завідувач Музею історії медицини Галичини Олександр Канчалаба.

Реклама у краєзнавчому журналі “Наша Батьківщина” 1939 року

Із рекламою з журналу краєзнавства й туристики “Наша Батьківщина” (орган Українського Туристично-Краєзнавчого Товариства “Плай” у Львові) 1939 року пропонує ознайомитись joanerges.

Частина реклами – розробка фірми Романа Шухевича “Фама”.

tumblr_m9iiiejLmu1ruxyxdo1_500
tumblr_m9iilwNQDk1ruxyxdo6_1280 tumblr_m9iilwNQDk1ruxyxdo5_1280 tumblr_m9iilwNQDk1ruxyxdo4_1280 tumblr_m9iilwNQDk1ruxyxdo3_500 tumblr_m9iilwNQDk1ruxyxdo2_1280 tumblr_m9iilwNQDk1ruxyxdo1_1280 tumblr_m9iiiejLmu1ruxyxdo6_500 tumblr_m9iiiejLmu1ruxyxdo5_1280 tumblr_m9iiiejLmu1ruxyxdo4_1280 tumblr_m9iiiejLmu1ruxyxdo3_1280 tumblr_m9iiiejLmu1ruxyxdo2_1280

Хор нескорених

Німецька окупація не завадила галичанам гучно відсвяткувати сторічний ювілей Миколи Лисенка – у 1942 році на сцені Львівської опери твори видатного українського композитора виконував зведений хор із 1200 учасників.

Композитора Миколу Лисенка називають батьком української класичної музики. Його пісенні твори поряд із віршами Тараса Шевченка упродовж минулого століття були своєрідною ознакою українства серед галичан. Не випадково, коли в 1903 році Микола Лисенко під час ювілейних урочистостей з нагоди 35-річчя творчої діяльності побував на Галичині та Буковині, до нього зверталися не інакше як до другого Кобзаря України.

До 1939 року композиції Лисенка звучали майже у кожному галицькому селі, де діяли організовані “Просвітою”, товариствами “Боян” та “Думка” хорові гуртки. Його популярність на Галичині була надзвичайно великою. Навіть Друга світова війна не стала на перешкоді святкуванню сторічного ювілею від дня народження славетного композитора.

Під гуркіт гармат у 1942 році відбувся Краєвий конкурс хорового співу, фінальна частина якого пройшла у приміщенні оперного театру у Львові. Вперше на сцену Львівської опери одночасно вийшли понад 1200 хористів, які виконали найвідоміші твори Лисенка.

Про те, як в умовах воєнного часу вдалося провести таке масштабне дійство, журналістові “Галицького кореспондента” розповіла музикознавець Леся Турянська, донька учасника й лауреата цього конкурсу, організатора чоловічого хору в селі Печеніжині Мар’яна Степаняка.

Остання барикада

“Традиція хорового співу до Другої світової війни була поширеною на Галичині, – розповідала пані Леся. – Сільські та містечкові хори організовувалися у той час при хатах-читальнях “Просвіти”, при церквах та навчальних закладах. Запрошення взяти участь у Краєвому конкурсі з нагоди сторічного ювілею Лисенка отримали аж 450 хорів, серед яких під час відбіркових турів було визначено тридцять найкращих, котрі й виступили у Львові. Із них 16 – сільських, 10 – містечкових і 4 репрезентативних великоміських: Дрогобицький і Станиславівський “Бояни”, Станиславівська “Думка” та Львівська “Сурма”.

Українські хори з піснею крокують вулицями окупованого Львова

Організатором конкурсу виступив Інститут народної творчості у Львові. На заклик його директора, палкого ентузіаста хорового співу о. Северина Сапруна відгукнулося багато професіоналів-музикантів, громадських діячів і просто українських патріотів. До складу журі увійшли д-р. К. Паньківський, о. С. Сапрун, д-р. Е. Цегельський, д-р. В. Барвінський, д-р. С. Людкевич, д-р. З. Лисько, професор М. Колесса, диригент Львівської опери Л. Туркевич.

Для проведення конкурсу було створено центральну, окружну комісію, а також повітові і місцеві, які розробили програми, інструкції та забезпечували хорові колективи нотним матеріалом. Окрім індивідуально вибраного репертуару, хори повинні були вивчити три обов’язкові композиції Лисенка: “Ой, діброво, темний гаю”, “Ой, гай мати”, “Час додому, час”.

“Професор Микола Колесса розповідав, що підготовка до конкурсу відбувалася дуже інтенсивно, з великим духовним піднесенням та ентузіазмом хористів, – пригадувала Леся Турянська. – Праця організаторів і диригентів була безкорисною. Учасники хорів, незважаючи на те, що були оголошені комендантські години, часом засиджувалися допізна і, повертаючись додому, ховалися від патрулів у під’їзди. Участь у цьому конкурсі була своєрідним протестом проти окупації, останньою барикадою перед нищенням духовності”.

Парад українських хорів

Конкурс проходив у Львові з 31 липня до 2 серпня 1942 року. Першого дня делегації від усіх хорів відвідали митрополита УГКЦ Андрея Шептицького і одержали його архипастирське благословення. Стоголосим хором прозвучав на Святоюрських горбах гімн “Боже, великий, єдиний” Миколи Лисенка.

Відтак організованими колонами усі хористи, уставлені трійками, у своїх оригінальних автентичних строях з Галичини, Лемківщини та Посяння з піснею на устах пройшлися парадом вулицями Львова до Оперного театру, викликаючи подив і захоплення городян.

“Німці на той час ще не наважувалися забороняти такі народні зібрання та прилюдні концерти, – розповідала Леся Турянська. – Під час цього параду вони тільки забезпечували правопорядок. Зрештою, проведення цього конкурсу було в якийсь спосіб погоджене з німецьким урядом”.

У 1942 році на сцені Львівської опери виступив найбільший хор, який коли небудь збирався для виконання класичних творів

Дотепер в Лесі Турянської зберігся унікальний альманах, виданий з нагоди проведення цього ювілейного конкурсу, та програма його заключного концерту. З нього довідуємося, що серед учасників конкурсу, які стали його лауреатами, було чимало представників Станиславівщини. Зокрема, станиславівський хор “Думка” (диригент Микола Колесса) був відзначений першою нагородою. Печеніжинський чоловічий хор, організатором і диригентом якого був Мар’ян Степаняк, серед сільських хорів зайняв 2-ге місце. На конкурсі цим хором диригував Василь Якуб’як, який був відзначений як найкращий диригент сільських хорів.

Друге місце серед містечкових хорів зайняв хор “Трембіта” з Косова, організатором якого була єдина на конкурсі жінка-диригент Анна Когут. Добрим вишколом, як зауважують упорядники альманаху, відзначилися також чоловічий хор села Радча (диригент Василь Шиптур) та мішаний хор села Рошнів (диригент Т. Грималюк).

Переможці конкурсу були нагороджені срібними диригентськими паличками, чашами і грошовими преміями по 500 злотих – великими на той час грішми. Кошти на ці нагороди складалися, хто скільки зміг. Фундаторами були “Центросоюз”, “Маслосоюз”, ресторани, народна торгівля, магазини господарських товарів, домашнього вжитку, книгарні, парфумерії, дрібні ремісники і навіть одна корчма.

“Завершився конкурс великим фестивальним святом, під час якого об’єднані хори, понад 1200 осіб, відспівали разом обов’язкові конкурсні пісні, – розповідала Леся Турянська. – Виступ надзвичайного хору хорів, за спогадами очевидців, викликав небувалий ентузіазм і захоплення публіки. Здавалося, що співає увесь український народ, заявляючи світові, що він живий і, допоки лунає пісня, – непереможний”.

Життя після війни

“Я не знаю, чи в радянський час когось із хористів переслідували за участь у цьому конкурсі, – зауважила Леся Турянська. – Окремих хормейстрів, як-от мого батька, заарештовували, але через такі арешти пройшла після війни майже вся галицька інтелігенція – новій владі не потрібні були мислячі люди. Найбільших переслідувань зазнала диригентка Ганна Когут, яку звинуватили у зв’язках із повстанцями”.

Музикантка із віденською освітою Ганна Когут, повернувшись до Косова, після другого “визволення” Прикарпаття радянською армією разом із чоловіком пішла у підпілля. І навіть в таких умовах не полишила улюбленої справи: організувала хор і виступала перед повстанцями. До збірника віршів повстанського поета Марка Боєслава вона написала музику, збірка була видана і поширилася підрозділами УПА. В одному з боїв з енкаведистами чоловік Ганни загинув, вона ж повернулася на Тернопільщину – в рідне село своєї матері. Тут мужню жінку заарештували і засудили до 25 років таборів.

Ганна Когут не відбула повного терміну заслання, бо радянський уряд зважив на прохання її старенької матері померти на руках доньки. Повернувшись з Мордовії до рідного села, вона… знову організувала хор, яким керувала до останніх днів свого життя. Провідати стареньку диригентку та її хористів приїжджав правнук Миколи Лисенка – професор Київської консерваторії Віталій Лисенко. Померла Ганна Когут незадовго до української незалежності у віці 90 років.

“У післявоєнний час доля учасників конкурсу склалася по-різному, – зауважила Леся Турянська. – Але цікаво, що в багатьох випадках хористи заклали початок цілим музичним династіям”.

Богдан Скаврон

Джерело.

До Гарнізонного храму повернулося відреставроване розп’яття 1616 року

Вчора, 3 січня 2015 року, у Гарнізонному храмі свв. апп. Петра і Павла (м. Львів, вул. Театральна, 11) розмістили відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа.

Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові
Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові

Наступного року скульптурі виповнюється 400 років. До цієї події протягом 2015 року у військовій святині відбуватимуться богослужіння та молитви перед вівтарем Христа.

Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові
Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові

Відновлення скульптури розп’яття та вівтаря тривало близько пів-року. Зокрема, у Гарнізонному храмі раніше були відреставровані вівтарі та написані ікони: святих апостолів Петра і Павла, Андрія Первозваного, святого Миколая Чудотворця та Архистратига Михаїла.

Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові
Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові

Висловлюємо щиру вдячність жертводавцям та усім хто долучився до відновлення вівтаря Розп’яття Ісуса Христа.

Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові
Відновлений вівтар Розп’яття Ісуса Христа Гарнізонного храму свв. апп. Петра і Павла у Львові

Довідка. Розп’яття Ісусу Христа (1616 р.) – різьблена скульптура із дерева, автором якої є Ян Пфістер. Фундатором вівтаря було “Братство доброї смерті”.

Департамент інформації Центру військового капеланства

Популярні статті:

Топ-10 найвідоміших храмів Львова

Топ-10 найвідоміших храмів Львова

Храм Святого Андрія (Костел і монастир бернардинів) На місці сучасної споруди дерев'яний монастир було збудовано у XV столітті. Згадка про перший, дерев'яний, бернардинський костел знайдена від 1460 року. Гроші на...