«Лишень з тим народом числиться світ, що є здоровий, розумний, сильний і багатий»: афоризми та моральні настанови Івана Боберського

1443
Галицькі соколи перед виїздом до Праги на VІ Всесокільський злет. Зліва направо – у 1-му вікні вагона: Т. Гвоздецький, Юрій Боднар; 2-му вікні: Франтішек Коргонь, Йосиф Доманик; 3-му вікні: Степан Гайдучок; 4-му вікні: Олександр Гошовський. На пероні зліва направо – 2-й: Степан Гасюк, 4-й: Іван Боберський, 5-й: Гузар, 6-й: Федусевич. Львів, головний залізничний вокзал, червень 1912 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів).
Галицькі соколи перед виїздом до Праги на VІ Всесокільський злет. Зліва направо – у 1-му вікні вагона: Т. Гвоздецький, Юрій Боднар; 2-му вікні: Франтішек Коргонь, Йосиф Доманик; 3-му вікні: Степан Гайдучок; 4-му вікні: Олександр Гошовський. На пероні зліва направо – 2-й: Степан Гасюк, 4-й: Іван Боберський, 5-й: Гузар, 6-й: Федусевич. Львів, головний залізничний вокзал, червень 1912 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів).

Упродовж ХVІ–ХХІ ст. рід Боберських збагатив українську провідну верству священниками, педагогами, науковцями, військовими, громадськими й культурно-просвітніми діячами. Одним з його яскравих представників є Іван Боберський (14 серпня 1873 р., с. Доброгостів – 17 серпня 1947 р., м. Тржич, Словенія) – український націєтворець: державний, військово-політичний і громадський діяч, педагог, організатор, основоположник українського тіловиховання, спортсмен, філолог, журналіст, редактор, видавець, перекладач, архівіст, фотограф, меценат. 14 серпня 2023 р. виповнюється 150 років від дня його народження.

У незалежній Україні ім’я Івана Боберського було повернено із забуття. Сприяли цьому низка заходів та рішень. Зокрема, 2011 р. у Львівському державному університеті фізичної культури (тепер – імені Івана Боберського) запроваджено спеціальну нагороду – Почесну відзнаку імені Івана Боберського; Львівська обласна рада проголосила 2013 р. Роком Івана Боберського; у листопаді 2013 р. за сприяння ЛДУФК світ побачив документальний фільм «Де сила, там воля витає!» (автор сценарію та режисер Тарас Каляндрук); у червні 2015 р. при Науковому товаристві імені Шевченка створено Комісію тіловиховання і спорту імені Івана Боберського; у лютому 2019 р. Львівському державному університету фізичної культури присвоєно ім’я Івана Боберського; у вересні 2020 р. Посольство України у Республіці Словенії за участі державних словенських органів влади встановило пам’ятну таблицю Іванові Боберському в Тржичі на будинку, де він проживав упродовж 1932–1947 рр.; у березні 2023 р. Львівська обласна рада проголосила 2023 р. Роком Івана Боберського.

Іван Боберський. Світлина з автографом. Вінніпег, 31 квітня 1932 р. З приватного архіву Романа Метельського (м. Львів).
Іван Боберський. Світлина з автографом. Вінніпег, 31 квітня 1932 р. З приватного архіву Романа Метельського (м. Львів).

Серед творчої спадщини Івана Боберського особливу увагу привертають його афоризми та моральні настанови. Їх широко використовували в публікаціях, на відзнаках, прапорах, листівках, зверненнях та відозвах до українського громадянства: «Байдужі гинуть!», «Вихованє тїла – се шлях до вихованя духа», «Все вперед! Всї враз!», «Все йти до мети, коли хочеш зайти», «Дїлами, не словами!», «За мало читаємо і за мало пишемо, для того за мало знаємо», «Змаг гартує волю», «Кожде поколїнє відповідає за прикмети тїла і духа слїдуючого поколїня», «Лише зорґанізована фізична сила запевнює народови свободу і независимість», «Народна честь, Сьміле око, Сильні груди, Мало слів, А дїл богато!», «Не лебедїти, але стреміти!», «Не плачем, а мечем!», «Розвивай свої сили, бо як ти слабий, то сьвіт скрутить тобі карк», «Руханка учить приказувати і учить слухати. Руханка виховує вже в молодїжи орґанїзацийний змисл, призвичаює до подїлу працї, до відвічальности за обняту задачу, до совісности і точности, до опанованя роботи правильною напругою, до віри в свої сили», «Треба мати знання і треба вміти знанням орудувати. Знання це топір, сприт це топорище» та ін.

Іван Боберський. Відень, 1915 р. Поштівка із набору “Українському громадянинови. Моральні настанови Івана Боберського»
Іван Боберський. Відень, 1915 р. Поштівка із набору “Українському громадянинови. Моральні настанови Івана Боберського»

У розпал польсько-української війни 1918–1919 рр. Іван Боберський опублікував у «Календарі українця» моральні настанови під назвою «Українському громадянинови». Настанови укладені у дванадцять пунктів. Про сам календар Іван Боберський у своєму щоденнику за 26 лютого 1919 р. занотував наступне: «Тягар «Калєндарика» для вояків наложив я собі на карк. Закінчилась ця робота нині і тішусь, що можемо послати воякам в поле хотяй цей малий дарунок. Калєндарик малий, як воробець, величини 9 см х 14 см, 52 сторін разом із зеленими обкладинками. На обкладинках заголовок «Українець. Калєндарик 1919», окрашений посередині Тризубом. По щоденнику на 12 місяців звичайного року 1919 приходить чотири розділи і сім пісень».

Нижче публікую їх із збереженням правопису і пунктуації ориґіналу.

 Афоризми

 *

Анґлійці вбивали на кождім клаптику землі свій прапор на знак, що вони його заняли для себе.

*

Анґлійці зауважили, що Українцям бракує «the spirit of cooperation» (духа лучности).

*

Байдужі гинуть!

*

Вартість народу пізнати з того як він уладжується і які жертви поносить для себе.

*

Витривалий мандрівник виходить на верх гори. Спинайтеся завзято через перепони.

Іван Боберський – голова українського гімнастичного товариства “Сокіл-Батько”. Львів, листопад 1912 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів)
Іван Боберський – голова українського гімнастичного товариства “Сокіл-Батько”. Львів, листопад 1912 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів)

*

Вихованє тїла – се шлях до вихованя духа.
Виховуванє тїла є нам шляхом до вихованя духа.

*

В сьвітї лекше знайти маєток, як енерґічних, розумних, совісних, щирих і точних робітників до якої небудь роботи. Вихованє солїдних робітників є найбільшою задачею кождого народу.

*

Все вперед! Всї враз!

*

Все йти до мети, коли хочеш зайти.

*

Гартують нас: молотом і жаром. Роблять з заліза сталь.

*

Де злука там сила.

*

Дїлами, не словами!

*

За мало читаємо і за мало пишемо; длятого за мало знаємо.

Іван Боберський демонструє лещетарське спорядження. Вінніпег, Канада, кін. 1920-х – поч. 1930-х рр. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів).
Іван Боберський демонструє лещетарське спорядження. Вінніпег, Канада, кін. 1920-х – поч. 1930-х рр. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів).

*

Задачею «Січий» і «Соколів» не є фрази а розбудження і плекання в громадянстві рухливости, народньої свідомости, при помочі руханки, змагу, гор, пласту, мандрівництва.

*

Згорблена постава викликує вражінє тїлесного недбальства і духової оспалости. Пряма постава вказує на силу тїла і енерґію духа.

*

Зле коли нарід вчиться, а забуває що вже навчився і повиненби це знати.

*

Злукою і роботою здобуває нарід свободу.

*

Змаг гартує волю.

*

Голова українського товариства “Сокіл-Батько” Іван Боберський з почесною булавою після її вручення. Львів, вул. Руська, 20, дворик “рухівні” (спортивного залу) українського гімнастичного товариства “Сокіл-Батько”, здогадно 10 вересня 1911 р. Світлина опублікована у виданнях “Українські Січові Стрільці. Збірник фотографій до історії Українських Січових Стрільців у шести тематичних збірках” (Львів, 2003 р.) та “Мала фотоенциклопедія Українських Січових Стрільців” (Львів, 2004 р.). Збірка світлин УСС з Бродівського історико-краєзнавчого музею.
Голова українського товариства “Сокіл-Батько” Іван Боберський з почесною булавою після її вручення. Львів, вул. Руська, 20, дворик “рухівні” (спортивного залу) українського гімнастичного товариства “Сокіл-Батько”, здогадно 10 вересня 1911 р. Світлина опублікована у виданнях “Українські Січові Стрільці. Збірник фотографій до історії Українських Січових Стрільців у шести тематичних збірках” (Львів, 2003 р.) та “Мала фотоенциклопедія Українських Січових Стрільців” (Львів, 2004 р.). Збірка світлин УСС з Бродівського історико-краєзнавчого музею.

Змагання з другими дружинами, племенами, народами, державами – найбільша принада життя. Хто нерозуміє цеї принади, робиться мертвим і попри нього переходять з погордою, бо він зрікається свого життя.

*

Знання рішає про долю одиниці й народу. Але про ту долю рішають також здоровля, краса й енерґія, які треба берегти й розвивати.

*

Кертична навичка – сидіти в темнім куті і не виходити на світ Божий, коли навіть обов’язок кличе.

*

Кожде поколїнє відповідає за прикмети тїла і духа слїдуючого поколїня.

*

Кождий нарід тільки є варта, кілько зложить жертв на свої цїли.

*

Кожне Товариство, коли не буде мати свойого майна, лишиться постійним жебраком.
Треба стати маєтним, не лишень розумним.
Маєток – це розум, висказаний рахунком.
Що варта таке Товариство, яке з дня на день є дідом?
Що варта чоловік без рук і без ніг?
Він може жити – і є такі – але що це за життя.

*

Іван Боберський з дружиною Йосифиною. Львів, 31 січня 1910 р., вул. Ягеллонська, 15 (тепер В. Гнатюка). ЦДІА України у Львові.
Іван Боберський з дружиною Йосифиною. Львів, 31 січня 1910 р., вул. Ягеллонська, 15 (тепер В. Гнатюка). ЦДІА України у Львові.

Коли відкриємо солідарність, як Колюмб Америку?

*

Коли рветься, не трать холодної крови. Звяжи і знов звяжи, а потім шукай нового мотузка.

*

«Копаний мяч» учить боронити і здобувати.

*

Крик, – це збруя безсильних і дітей.

*

Кріпи свої сили рухом, бо коли ти слабий – світ скрутить тобі карк.

*

Лише зорґанізована фізична сила запевнює народови свободу і независимість.

*

Любов ближнього в історії народів не істнує.

*

Менше зівання, менше нарікання, менше галасовання! Більше руху на свіжому воздусі! Рух і сонце всіх погодить. Тоді здобудемо енерґію до народної роботи на всіх полях.

*

Молодїж се будучність народу.
Лїпша молодїж, красша будучність.

*

Р. Сорохтей. Проф. І. Боберський
Р. Сорохтей. Проф. І. Боберський

Народи вишколюють свої мязи і свою думку у способах боротьби, щоби бути готовим, коли час на боротьбу прийде. «Будь готов» каже до них життя і вони беруть собі цю раду до серця!

*

Народна честь,
Сьміле око,
Сильні груди, Мало слів,
А дїл богато!
Отсе клич руховиків.

*

Нарід, що не стремить до єдности підчас мира, не має карности підчас війни.

*

Нарід, що свої фізичні сили не плекає, не може жити і нидіє.

*

Наша сила в нас самих.

*

Не лебедїти, але стреміти!

*

Не плачем, а мечем!

*

Не поможе плачення вкладок. Гріш не стане в ряд, не кине ратищем. Треба самому прийти і взяти, участь у вправах.

*

Не приставай задовго по дорозі! Спізнишся.

*

Не ридай а здобувай.

*

Нероба стає рабом.

*

Не уміємо приказувати і не уміємо слухати,
не посїдаємо відвічальности за обняті обовязки.

*

Нещира робота все розлітується.

*

Старшина українського гімнастичного товариства “Сокіл-Батько”. Зліва направо: Льонґин Цегельський– перший містоголова (заступник), Іван Боберський – голова, Михайло Волошин – другий містоголова. Львів, 1913 р.
Старшина українського гімнастичного товариства “Сокіл-Батько”. Зліва направо: Льонґин Цегельський– перший містоголова (заступник), Іван Боберський – голова, Михайло Волошин – другий містоголова. Львів, 1913 р.

Пласт має виобразувати горожан і оборонців вітчини.

*

Постійно і витревало.

*

Природа дає побіду все сотворіням рухливійшим.

*

Робота, побіджає а не крик.

*

Роботою і злукою здобуває нарід свободу.

*

Розбудїм в народї лицарського духа!

*

Розвивай свої сили, бо як ти слабий, то сьвіт скрутить тобі карк.

*

Руханка кріпить волю і відвагу до дїла!

*

Іван Боберський демонструє лещетарське спорядження. Львів, не пізніше 28 лютого 1912 р. З часопису “Вісти з Запорожа” (м. Львів).
Іван Боберський демонструє лещетарське спорядження. Львів, не пізніше 28 лютого 1912 р. З часопису “Вісти з Запорожа” (м. Львів).

Руханка є середником до виплеканя горожанських прикмет духа і тїла. Руханка не є сама собою цїлию. Руханка є лише середником до вихованя як найлїпших горожан, що в роботї і забаві, в мирі і на війнї потрафлять всюди заступити гідно свій нарід.

*

Руханка робить тїло гарним, а дух відважним.

*

Руханка се лїк на байдужність, лїнь, кириню.

*

Руханка учить приказувати і учить слухати. Руханка виховує вже в молодїжи орґанїзацийний змисл, призвичаює до подїлу працї, до відвічальности за обняту задачу, до совісности і точности, до опанованя роботи правильною напругою, до віри в свої сили.

*

Лещетарська мандрівка керівництва українського “Змагового Союзу” околицями Львова. Перший праворуч Іван Боберський, другий праворуч Петро Франко. Не пізніше 28 лютого 1912 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів).
Лещетарська мандрівка керівництва українського “Змагового Союзу” околицями Львова. Перший праворуч Іван Боберський, другий праворуч Петро Франко. Не пізніше 28 лютого 1912 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (м. Львів).

Рухові гри виховують одиницї на добрих горожан, бо учать їх забувати на себе самих і стреміти витревало до спільної мети.

*

Рухові гри дають нам воздух, сонце, рух, сміх, злуку і завзяття.

*

Світ поважає людей, які мають сильні пястуки. Поважає їх, а вкінці починає їх навіть любити.

*

Світом править пястук, кермований мозґом.

*

Сила Анґлійців полягає в скорім передаванню своїх гадок загалови і в скорім перениманню гадок.

*

Силу здобудемо не наріканням, але поважним ділом.

*

Слїдуюче поколїнє має стати лїпше як попередне.

*

Сповнім свій обовязок, тоді як хвиля вимагає.

*

Іван Боберський під час відвідин Львова. 21 лютого 1928 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (Львів)
Іван Боберський під час відвідин Львова. 21 лютого 1928 р. З приватного архіву Степана Гайдучка (Львів)

Століття неволі відобрали нам почуття відвічальности за себе.

*

Сьвіт слухає слів, але глядить на дїла.

*

Сьвіт посїдає той, хто єго здобуває.

*

Твердинї здобуває ся грудьми не язиком.

*

Треба вже молодїж виховувати в рухливости, честивости, карности, а цїлий нарід набуде тих прикмет.

*

Треба мати знання і треба вміти знанням орудувати. Знання це топір, сприт це топорище.

*

Треба свою роботу розуміти і вміти.
Треба свою роботу вміти і розуміти.

*

Хто здобуває, цей посідає!

*

Хто не йде, той лишається позаді.

*

Хто сам своєї чести не цїнить, того нїхто не цїнить.

*

Іван Боберський в однострої Українського січового стрільця. Відень, 27 серпня 1916 р. Збірка світлин УСС з Бродівського історико-краєзнавчого музею.
Іван Боберський в однострої Українського січового стрільця. Відень, 27 серпня 1916 р. Збірка світлин УСС з Бродівського історико-краєзнавчого музею.

Щоби вийти на верх, треба драпатися через верх і скелі.
Щоби вийти на верх, треба драпатися через яри і скелі.

*

Щоби зайти до ціли, треба йти.

*

Як вилічити Українців з дразливости і заздрости? Ще не знаємо.

  «Українському громадянинови»

  1. Працюй. Свобода улекшує роботу. Свобода це свіжий воздух. Він не зробить сам роботи, але улекшує її. Сама робота не виросте. Не тратьте дорогого часу на пусту роботу й нарікання. Працюйте!
  2. Поступай законно. Свобода немислима без законів. Безправство і самоволя роблять чоловіка хабарником, крадієм, ошуканцем і грабіжником. Щоби державляни в державі почувались свобідні і безпечні, мусить кожний пильнувати порядку і зберігати прийняті в державі закони.
  3. Пам’ятай на свою відвічальність. Не нарікай на других. Запитай перше себе самого, чи ти все зробив, щоби був порядок. Кожний громадянин відвічає за порядки в державі.
  4. Дбай про карність і красу твого тіла, твоїх рухів, твоїх слів, твого одягу, твого дому, твоєї вулиці, твого села, твого міста, твоєї держави.
  5. Ціни свою честь і честь другого. Наколи тобі щось закидують, докажи спокійно без гніву, що закид неслушний, або прийми його до відома і справ своє поступовання. Все здавай звіт зі своєї роботи, щоб уникнути заздалегідь непорозумінь. Коли не маєш доказів, не обвинюй нікого легкодушно, сплетні є болотом життя. Уникай болота.
  6. Признай другому його труд. Покинь навичку виговорювати на других за їх плечима, ганити їх спосіб поступовання, обезцінювати їх роботу так лишень для розривки при обіді, між своїми а навіть між чужими. Страшна розривка.
  7. Простуйся. Коли говориш і пристаєш з чужинцями, думай про це, що в тій хвилі уважають тебе за частину українського народу. Твої слова, твій одяг, твоя постава, твоя чуприна, твоє поведення, твій спосіб думання є для них зразком українського світогляду.
  8. Ціни школу. Школа сталить і виострює найважнішу зброю чоловіка: його розум. Рільник, ремісник, купець, урядник, вояк потребують школи, щоби розуміли основно роботу та свої обов’язки в мирі і на війні.
  9. Стреми до поступу. Не вдоволяйся давниною. Гляди постійно, що ще дасться в твоїй хаті, в твоїй державі поправити, і поправляй. Не заснічуйся. Будь рухливий і підприємливий. Не бійся боротьби.
  10. Добирай робітників. Бери до громадської роботи не крикунів і хвальків та облесників, що всюди пхаються і много говорять, але гляди, чи чоловік, що його хочеш вибрати і заправити до роботи, любить працювати, чи розуміє роботу, чи совісний і словний.
  11. Дбай про своє майно. Лучися з другими, заробляй, щади, ставай багатим, щоб ти своїм майном зміцнив силу українського народу. Без заможности нема дійсної свободи. Чоловік без гроша напівживий.
  12. Гляди довкола. Пильнуй, чим другі народи зайняті. Постійно довідуйся про їх роботу, а зібрані вістки вихісновуй, щоби скріпити твоє здоров’я, твоє знання, твоє майно, твою зброю.

Лишень з тим народом числиться світ, що є здоровий, розумний, сильний і багатий.

Андрій СОВА
історик

Джерела та література:

  1. Боберський І. Дневник 15.ІХ.1918–22.V.1919.: машинопис // Осередок української культури і освіти у Вінніпезі.
  2. Сова А., Тимчак Я. Іван Боберський – основоположник української тіловиховної і спортової традиції / за наук. ред. Євгена Приступи. – Львів: ЛДУФК; Апріорі, 2017. – 232 с.
  3. «Українському громадянинови». Моральні настанови Івана Боберського. З нагоди 145-ліття від дня народження / Упорядкування Андрія Сови, оформлення Романа Метельського. – Львів, 2018. – 24 с.
  4. Сова А. Іван Боберський: суспільно-культурна, військово-політична та освітньо-виховна діяльність: монографія; Інститут українознавства імені Івана Крип’якевича НАН України; Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського; Центр незалежних історичних студій. – Львів, 2019. – 512 с.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.