«Рік без генія». Життєпис львівського графіка, уродженця Санкт-Петербурга Володимира Пінігіна

0
669

Сьогодні, 11 жовтня минає рівно рік від часу смерті видатного митця Володимира Пінігіна. За своє життя він працював у книжковій і станковій графіці, плакаті, дизайні, сценографії, живописі. Майже вся зарубіжна фантастика, яку видавали колись в СРСР, була ілюстрована графіком.

Володимир Пінігін – одна з легендарних постатей львівської богеми 60-80-х, чия творчість сформувала світовий бренд львівської графіки другої половини ХХ століття. Завдяки своїй незнищенній європейськості, повоєнний Львів був одним із найпотужніших центрів інтелектуального мистецтва не тільки України, але й цілого Союзу. Тут Володимир Пінігін зустрів геніального графіка Леопольда Левицького, який у майбутньому мав неабиякий вплив на творчість самого Пінігіна.

Володимир Пінігін «Автопортрет», автолітографія, 55х44.5 см, 1985 р., фото зроблене на персональній виставці «Рік без генія», яка тривала з 21 вересня до 9 жовтня 2016 р.
Володимир Пінігін «Автопортрет», автолітографія, 55х44.5 см, 1985 р., фото зроблене на персональній виставці «Рік без генія», яка тривала з 21 вересня до 9 жовтня 2016 р.

Володимир Пінігін народився 21 вересня 1941 року у Ленінграді. У дитинстві навчався у художньому гуртку при Ермітажі. 1958 року переїхав у Львів. В 1965 році закінчив Український поліграфічний інститут ім. Івана Федорова за фахом «Графіка».

Володимир Пінігін «Кримська серія» (№5), 80 – ті роки, фломастер, акварель; фото зроблене на виставці «Рік без генія» 2016р.
Володимир Пінігін «Кримська серія» (№5), 80 – ті роки, фломастер, акварель; фото зроблене на виставці «Рік без генія» 2016р.

Ще змалку Володимир Пінігін ходив у музеї вивчав оригінали відомих робіт. З його слів, це стало його школою, там заклався фундамент, до якого потім долучилися європейські впливи. Починав із живопису, який ішов паралельно з рисунком. Потім у нього сформувалася домінанта, і вибрав графіку. Казав, що графіка тому чорно-біла, бо драматична.

«Фантастична графіка Володимира Пінігіна» (афіша до виставки, що не відбулась), гелева ручка, олівець, 2015 р., фото зроблене на виставці «Рік без генія» 2016р.
«Фантастична графіка Володимира Пінігіна» (афіша до виставки, що не відбулась), гелева ручка, олівець, 2015 р., фото зроблене на виставці «Рік без генія» 2016р.

Серед відомих робіт треба виокремити серію «Острів Крим», «Острів втраченої надії», «Фантастична графіка Володимира Пінігіна», «Кримська серія» і т.д.

Володимир Пінігін "Острів втраченої надії", автолітографія, 1987 рік, 55х44 см; фото зроблене на виставці «Рік без генія» 2016р.
Володимир Пінігін “Острів втраченої надії”, автолітографія, 1987 рік, 55х44 см; фото зроблене на виставці «Рік без генія» 2016р.

Вершиною творчості художника можна вважати його досягнення як ілюстратора фантастичних книжок. Зокрема, ілюстрував художні книги, переважно авторів-фантастів – Жуля Верна, Герберта Уеллса, Рея Бредбері, Станіслава Лема, Артура Кларка та багатьох інших. За словами Володимира Кириловича, цей жанр йому був найцікавішим для роботи.

Із 1963 року художник взяв участь у близько 200 виставках. Провів 12 персональних виставок в Україні, в Росії, Бельгії, Голландії, Німеччині, США, Польщі. Нагороджувався преміями й дипломами міжнародних виставок.

Його слава у Радянському Союзі була величезною, як для митця. Й хоча сам Володимир мріяв поспілкуватися з Бредбері, чиї твори ілюстрував, такі речі були недоступні того часу. Як жартував Володимир Пінігін: «Єдиною особою з закордону, якій я був представленим став американський президент Ніксон. Коли він відвідав Радянський Союз з візитом, спеціально під цю подію видали номер журналу «Сов’єт лайф», в якому була стаття і про мене (на півтора розвороту, з моєю фізіономією). Мовляв, нате вам – у нас є художник-ілюстратор, який вашу фантастику ось так от робить

Обкладинка книги «Кульбабове вино» Рея Бредбері, видавництво «Богдан», серія «Чумацький Шлях», 2016р. Автор Володимир Пінігін
Обкладинка книги «Кульбабове вино» Рея Бредбері, видавництво «Богдан», серія «Чумацький Шлях», 2016р. Автор Володимир Пінігін.

Однією із улюблених книг, які доводилося оформляти, художник назвав Бредбері «Вино з кульбабок»: «Коли я роблю книжку, довго вивчаю текст, біографію письменника, прораховую його психологічні установки, намагаюсь вловити, чим він «дихає». Поступово переходжу на його текстовий ряд, згодом занурююсь у «кухню», виокремлюю композиційний ряд… «Перетравив» текст, знайшов контрапунктні місця, де розкривається задум автора, схемку маленьку склав і починаєш збирати матеріал. Я завжди намагаюся відтворити контекст доби твору. Наприклад, коли робив Бредбері «Вино з кульбабок», страшно тішився можливості потрапити у Америку 1930-х».

Ілюстрації до книги «Кульбабове вино» Рея Бредбері. Автор Володимир Пінігін.
Ілюстрації до книги «Кульбабове вино» Рея Бредбері. Автор Володимир Пінігін.

Графік у вузьких мистецьких колах був відомий своїм упередженим ставленням до жінок, але у мистецтві віддавав належну шану представницям слабкої статі: «Можу на адресу жінок сказати і добре слово. Їм чудово вдається ілюструвати дитячу літературу. Так що ілюстраторові-чоловікові в цьому сегменті творчості робити нічого. Просто вважаю, що потрібно чесно визнавати, у кого і де є переваги».

На виставці «Рік без генія» у галереї «Зелена канапа», 9 жовтня 2016 р.
На виставці «Рік без генія» у галереї «Зелена канапа», 9 жовтня 2016 р.

Чи вплинули на особисте життя Пінігіна його погляди, чи ні, – ми не знаємо. Відомо лише те, що знаменитий графік був одружений з художницею Лідією Бусалаєвою (1940–2013). Дочка подружжя Іветта Ключковська теж художниця.

Ольга-Марія КОХАНЕВИЧ

Джерела:

  1. zaxid.net, uk.wikipedia.org, ktext.com.ua,  portal.lviv.ua,
  2. http://ratusha.lviv.ua/index.php?dn=news&to=art&id=4829,
  3. http://artgreensofa.com/?p=3612,
  4. http://zbruc.eu/node/42528

Напишіть відгук