Крокуючи з гітарою, або від музи Орфея до рок-королеви

2002

Від сьогодні рівно тиждень залишився до того моменту як з 1 по 6 травня 2017 року у Львові розпочнеться знакова подія в музичному житті України – Перший Всеукраїнський Фестиваль класичної гітари у Львові під назвою Guitar Vik. Про історію цього унікального і водночас відомого всім музичного інструменту в світі і в Україні зокрема в організатора фестивалю Петра Брюхіна дізнавалася Тетяна Фішер.

– Як і коли виникла гітара?

– Точних відповідей на запитання: хто, де і коли винайшов гітару – не знайдете. Гітара належить до великого сімейства струнних музичних інструментів. ЇЇ «родичами» є цитра, цимбали, фортепіано, ліра, арфа, скрипка і багато інших. За способом звуковидобування гітара належить до щипкових, разом з цитрою, лютнею, домрою, балалайкою, банджо,  бандурою і цей перелік доволі багатий. Найдавнішими серед них є ліра і кіфара. Існує ще давньогрецька традиція зображати Орфея з лірою, а  бога Аполлона – з кіфарою. Саме останній інструмент нас цікавить більше, оскільки від нього гітара успадкувала назву.

Петро Брюхін
Петро Брюхін

– Тільки назву?

– В процесі еволюції кіфара трансформувалась у різні інструменти: псалтиріон, гуслі, цимбали, цитру. Конструктивною особливістю гітари є резонаторна коробка з витягнутою довгою шийкою. Найдавніші зображення такого інструменту датуються другим  тисячоліттям до нашої ери. Їх знайдено в Месопотамії. Це інструмент із невеликим корпусом із панцира черепахи або з обтягнутого шкірою гарбуза. Подібні інструменти збереглися до наших днів та успішно побутують: в Ірані – сітар, в Туреччині  – сас, в Греції – бузукі, в Індії – дутар. Їхні аналоги були популярними  також в Китаї (юань, юкін), в Давньому Єгипті (нетер, що означає краса). Всі прототипи гітари виникали в різних куточках земної кулі, практично незалежно одне від одного, тому визначити точне місце її  «народження» майже неможливо. Проте дослідники  визначають спільний ареал виникнення – Центральна Азія.

Яким чином гітара перекочувала до Європи?

– Існує дві версії. Перша – набіги арабів принесли не тільки спустошення, а й свою культуру і гітаро подібні інструменти як її складову. Інша версія – торговці принесли її з Єгипту. Коли це сталося достеменно невідомо. Перша європейська згадка про інструмент датується 830 роком. В Штудгартському Псалтирі є зображення інструментів, які впевнено можемо назвати «гітарою». Лише з 13 століття починає вимальовуватися точна історія гітари. Ці відомості мають іспанське походження і з них можемо прослідкувати хоч довготривалий, але впевнений шлях до популярності.

– Якось так історично складається, що одні інструменти практично з моменту виникнення мають славу «аристократичних», а іншим відведено роль «низового» інструменту, засобу приємного проведення часу в більш камерному колі аматорів. Як це було у випадку гітари?

– В пору зрілого середньовіччя існувало дві гітари. Остаточно поділ на «аристократичний» та «народний» різновиди закріпився в добу бароко. Мавританська гітара (або більш пізніша її назва гітара баттенте) мала металеві струни, грали на ній за допомогою плектру (невеличкої пластинки з грубої затверділої шкіри тварин), що в результаті давало доволі різкий зате гучний тембр. Її вважають народною, проте, як не дивно, зародилася гітара баттенте і здобула широке розповсюдження в придворному середовищі Італії в ролі супроводжуючого інструменту до співу. Натомість латинська гітара мала жильні струни, які щипали пальцями, тому звучання інструменту було вишуканішим, м’якшим. На роль супроводжуючого інструменту вона не надавалася однозначно і мала свій успіх у вужчому колі шанувальників справжнього музикування. Саме вона була попередницею класичної гітари.

Гітара баттенте
Гітара баттенте

– Чи зберігся цей поділ до наших днів?

– Так. Переконатися в цьому досить просто. В кожному магазині музичних інструментів вам запропонують дві гітари: акустичну шестиструнну гітару та класичну. Якщо ви хочете поспівати пісень в поході біля вогнища, то вам варто придбати акустичну гітару з металевими струнами та гучнішим тембром. А для серйозних занять потрібна класична гітара, з нейлоновими струнами.

– Чи популярність гітари в Європі завжди була однаковою?

– Зовсім ні. В 16-17 століттях на пік популярності виходять струнно-смичкові інструменти: віола, з якої з плином часу проростає ціла група струнно-смичкових.  Скрипкове сімейство блискавично поширюється на теренах сучасних Італії, Чехії, Франції, Німеччини та  конкурує з клавесином, органом. Натомість в Іспанії популярною серед аристократії стає віуела да мано. Серед щипкових  головним опонентом для віуели є лютня, яка утверджується в Німеччині та Австрії. Відомими віуелістами того часу були: Луїс де Мілан, Луїс де Нарваес, Алонсо Мударра, Енріке де Вальдеррабано та інші. Статус віуели як «інструменту для музичних гурманів» підтримує королівський двір, який на той час є законодавцем естетичних смаків. Королі самі грають на віуелі:    Філіп Шостий був віуелістом, а Карл П’ятий зібрав чудову колекцію цих інструментів. Навіть католицькі священики супроводжували спів під час релігійних процесів грою на віуелі!

Віуела або гітара до мано
Віуела або гітара до мано

– Чи репертуар з тих часів звучить у концертних програмах сучасних виконавців?

– Дуже багато творів виконується з успіхом. І це не тільки репертуар для віуел, а й для лютні. Наприклад, Йоганн Себастьян Бах написав чотири сюїти для лютні, і вони зараз досить популярні серед гітаристів.

– Коли сформувалася гітара у сучасному розумінні?

– З 1470  р. зовнішній вигляд гітари залишається майже незмінним. Але уніфікованого варіанту ще немає. Конструктори експериментують –  змінюють розміри,  кількість струн (використовували  п’ять пар струн  і одинарну шосту), стрій. Поріжки на струнах також чітко не фіксують: їхню роль відіграє зав’язана струна і стрій легко можна скоригувати перемістивши поріжок. Літописання історії  класичної гітари починається від 1775 року, коли француз Франсуа Люпо додав шосту басову струну і настроїв свій інструмент по квартах. Завершив процес формування гітари Антоніо Торрес, який в 19 столітті додав віялоподібні пружини під корпусом, що збільшило гучність резонаторної коробки. З тих пір гітара незмінна.

– Яке століття можемо назвати «золотим віком» панування гітари в Європі?

– Таких періодів було декілька. Хоч би й 16 століття. Інструмент був меґа популярним внаслідок двох подій: перша – європейська подорож іспанського короля Карла П’ятого в супроводі оркестру гітаристів. Це викликало зацікавлення в Італії, Франції, Англії. Відомо, що відомий скрипковий майстер Антоніо Страдіварі робив також і гітари. Другим фактором є те, що Герцог Орлеанський опановував гітару, аби справити враження на іспанську принцесу. Особливим цей період є тому, що маємо перші друковані збірки для гітари. В середині 16 століття світ побачили твори Алонсо Мударри: фантазії, гальярди, павани. Але це ще не нотні записи, а табулатури (прим. Т.Ф.: спосіб фіксації музичних творів, в якому замість нот (чи поряд з нотами) використано  букви або цифри; у типовій гітарній табулатурі мелодія показана на кількох горизонтальних лініях, що відповідають струнам гітари; ноти позначені цифрами ладів і розташовані послідовно за долями).

Приклад табулатури для віуели з книги Мігеля де Фуенльяна «Orphenica Lyra» (1554 р.). Червоними цифрами відмічена вокальна партія
Приклад табулатури для віуели з книги Мігеля де Фуенльяна «Orphenica Lyra» (1554 р.). Червоними цифрами відмічена вокальна партія

Ще один період розквіту – 17 століття. Гітара здобуває свої позиції в Франції. Маємо низку відомих творців гітарного репертуару: Робер де Візе (вчитель Людовіка Чотирнадцятого), Франциско Корбетта (друг Жана Батиста Люллі), а також іспанський гітарист-священик Гаспар Санс. Далі спостерігаємо певний спад. Можливо гітара не витримала конкуренції з клавесином та фортепіано, яке з’являється на зорі 18 століття. Інструмент знову «ховається в підпілля» – побутує серед аматорів. Саме вони своїми пошуками готують новий розквіт гітари в другій третині 18 століття. Вдосконалюється техніка, збагачується репертуар, посадка гітариста набуває знайомого нам вигляду (зі стільчиком під ліву ногу), грають без нігтів і, нарешті, відмовляються від подвійних струн.

–  Отже, з вище сказаного можемо зробити висновок, що до 20 ст. сформувалося щонайменше три гітарних школи Європи: італійська, французька та іспанська …

– Найвпливовішою була і залишається іспанська. Не даремно гітара є музичним символом цієї країни. Справді вже в 19 ст. можемо віднайти низку впливових іспанських та італійських гітаристів-композиторів: «Бетовена гітари» Фернандо Сора, Діонісіо Агуадо, який  першим почав використовувати нігті; блискучого італійського гітариста-віртуоза та віолонеліста Мауро Джуліані, що  створив перші концерти для гітари; друга Ніколо Паґаніні Луїджі Віньяні; Матео Каркассі, Антоніо Діабеллі; Фернандо Каруллі і багато інших. Їхні твори  – це так званий «класичний» репертуар сучасного  гітариста. Спад інтересу до гітари, традиційно відбувається вкінці століття. Проте маємо яскравого творця-експериментатора: іспанця Франциско Таррега. Надзвичайно цікаво звучить п’єса «Спогад про Альгамбру» з використанням специфічного гітарного тремоло, яку ми почуємо на відкритті Першого Всеукраїнського молодіжного фестивалю класичної гітари у виконанні Азарія Чадай-Фесика.

Але справжній тріумф в 20 ст. – справа рук патріарха гітари Андреса Сеговії. За 93 три роки життя він зробив для гітари дуже багато. Його грою захоплювалися брати Рубінштейни; Артуро Тосканіні, якому «Чакона» Баха в перекладі для гітари сподобалася більше ніж оригінал;  скрипаль Ієгуді Менухін. Найбільш цінним є те, що Сеговії вдалося зацікавити гітарою чимало видатних композиторів свого часу. Це допомогло їй інтегруватися до світу вже визнаних в галузі академічної музики інструментів.

Андреас Сеговія
Андреас Сеговія

З подачі Сеговії гітарний репертуар поповнили: іспанці Ейтор Вілла-Лобос та Федеріко Марено Торроба, Мануель де Фалья та Хоакін Відре Родріго; музикант з Мексики Мануель Пунце; велет англійської композиторської школи Бенджамін Бріттен  та низка інших композиторів. Таким чином Андрес Сеговія знівелював кліше, що написати добре для гітари може тільки той, хто нею володіє віртуощно.

– Також варто згадати про гітарну школу, яку започаткував Сеговія…

– Його учні сьогодні очолюють національні гітарні школи в різних куточках світу: «король гітари» Джон Вільямс у Великобританії, Марія Анідо в Арґентині,  Аліріо Діас в Іспанії, Оскар Ґілья в Італії. А я особисто можу вважати себе внуком Сеговії, бо мав честь навчатися в знаменитого гітариста сучасності, учня Сеговії, американця Еліота Фіска в Зальцбурґському Моцартеумі. Також навчався в представників новоіспанської школи Рікардо Ґаллєна та Марко Тамайо.

– На Вашу думку, в чому секрет світового успіху гітари?

– Існує версія, що музику винайшли нащадки горезвісного Каїна біблейського, щоб таким чином заглушити голос власної совісті, який легше почути в тиші. Якщо погодитись, то зараз класична музика «працює» навпаки – вона рятує людину з шуму середовища, допомагає уникнути тенет науково-технічного прогресу та повернутися до тиші. В цьому аспекті бачу великий потенціал гітари, бо її тонкий, нюансово багатий тембр та спектр виразових засобів є чи не найкращим способом повернутися до тиші, вслухатися в неї і врешті «дочекатися музики». Сучасні виконавці довели, що немає репертуару недоступного для гітари. Наприклад, відомий японський соліст Кацухіто Ямашита виконує на класичній гітарі «Картинки з виставки» Модеста Мусоргського, Дев’яту симфонію Антоніна Дворжака. Еліот Фіск записав всі 24 каприси Паґаніні, які звучать не менш захоплююче ніж оригінал.

– Думаю саме час наблизитись до нашої батьківщини. Наскільки популярною була гітара в  Східній Галичині?

– Часовий поріг поширення гітари в Східній Галичині  – 19 століття. Тоді значна частина нині української території Галичини перебувала у складі Австро-Угорської імперії. Ми не були ані відсталими,ані прогресивними у світлі загально-європейських культурних процесів. Сприятливим для поширення гітари став «галицький» бідермаєр. Звісно, що це був  інструментом для любителів, що посідав  свою нішу в домашньому музикуванні. Проте варто пам’ятати, що сьогодні в поняття «аматор» ми вкладаємо іншу суть, адже тодішній «аматорський» репертуар далеко не завжди «по зубах» сучасним аматорам! В цей час з’являється чимало композицій, порівняно нескладних: для гітари соло, ансамблів, для гітари і голосу. Серед них багато обробок народних пісень, які користувалися високою популярністю.

– У творчості якого з галицьких композиторів вперше з’явились композиції для гітари?

– Порівняно недавно Вікторія Сидоренко віднайшла гітарний зошит Михайла Вербицького. Відомо, що автор нашого гимну, священик Вербицький зажив собі недоброї слави бунтівника ще в роки навчання у Львівській духовній семінарії. Кажуть, що його захоплення гітарою долило масла в вогонь. Віднайдена збірка п’єс має назву «Гітара № 16», отже є надія і сенс шукати ще 15 зошитів. Вербицький був автодидактом. І серед його опусів традиційний салонний репертуар: польки, марші, мазурки, пісні та романси у супроводі гітари. Всього «Гітара № 16» об’єднує 32 твори. Вирізняються серед них варіації «Венеціанський карнавал», які під силу не учням шкіл, а студентам-випускникам музичних коледжів. Вербицький надзвичайно гармонійно поєднує риси мелодики і гармонії характерні для музики Європи того часу з питомо українськими елементами. Ці твори успішно записали на компакт-диск Ольга Попович і  гітарист Лєшек Сушицький. Альбоми «Михайло Вербицький – вокальна лірика та гітарні твори», «Михайло Вербицький, Ґітара 16 – вокальна лірика» були видані Товариством «Перемиський Центр Культурних Ініціатив «Митуса».

– Проаналізувавши твори Вербицького, чи можемо назвати його гітаристом-віртуозом?

– В певному сенсі, так. На той час твори Вербицького виходять далеко за межі аматорства. Але у світлі сучасних досягнень гітарного виконавства – ні.

– Коли стався перелом і гітара звільнилася з–під ореолу слави «салонного» інструменту?

– Після Другої світової війни були створені класи гітари  у навчальних закладах чи не всіх рівнів: від музичних шкіл до консерваторії.  На решті території Сучасної України,на той час  частини Радянського Союзу, відкриття класів гітари відбулось в 20-30 роках, а в Східній Галичині   – значно пізніше.

– Дозвольте з Вами посперечатись. Ця версія подій – офіційна, але документи епохи свідчать про інше. В газеті «Львівські вісті» ( 1941-1944 р.) мені вдалося відшукати цікаві факти. Чи відомо вам що під час Другої світової війни при Інституті Народної Творчості у Львові ( вул.. Францишканська / Короленка, 7; керівник о. Северин Сапрун), який на час німецької окупації перетворився у потужний мистецько-освітній центр діяла школа-студія. Так от, у цій музичній школі був клас гітари, який, якщо мені не зраджує пам’ять, вів відомий бандурист та автор повстанського гимну «Гей степами» Степан Малюца-Пальчинецький. Львів не був поодинокою точкою поширення цього інструменту.  В вересні 1943 р. відбувалася благочинна акція: Великий Радієвий Концерт Побажань на сцені Львівського Оперного Театру. На фото серед учасників бачимо Капелу мандоліністів з Печеніжина, в якій партію басів виконували гітари!

Капела мандоліністів з Печеніжина на сцені ЛОТу, вересень 1943 року
Капела мандоліністів з Печеніжина на сцені ЛОТу, вересень 1943 року

Це свідчить про певну популярність інструменту і в інших регіонах дистрикту Галичина. Капела мандоліністів під орудою Дмитра Якуб’яка (рідного брата диригента і композитора Василя Якуб’яка, батька відомого музикознавця Яреми  Якуб’яка) в серпні цього ж року здобула впевнену перемогу у Конкурсі самодіяльних солістів, який пройшов під егідою ІНТ, що подарувало їй перепустку на сцену ЛОТу.

Василь Якуб’як серед артистів Капели мандоліністів
Василь Якуб’як серед артистів Капели мандоліністів

– В мене також виникало чимало запитань з цього приводу. Якщо гітара мала певну позицію хай в салонному музикуванні українців Східної Галичини, то куди вона раптово зникла на початку  20 століття? Маємо чимало «білих плям» в історії гітарного виконавства нашого краю.

– Як відбувалось поширення і утвердження інструменту на решті території сучасної України?

– До Радянського Союзу гітару в 1926 році привіз особисто сам Андрес Сеговія. До 1930 року музикант здійснив чотири гастрольних поїздки у різні міста. Не обмежився концертами, а й провів цикли майстер-класів. Олександр Іванов-Крамской, як гітарист сформувався під його безпосереднім впливом. До цього ж періоду належить діяльність ще одного співзасновника гітарної школи Союзу – Петра Агафошина. Тоді ж гітара входить у навчальну практику ВНЗ. Впровадження почалося  з Києва, де в 1920-тих клас гітари відкрив засновник кафедри народних інструментів Марк Гєлєс.

Згодом там викладав Ян Пухальський, учні якого почали відкривати класи гітари в інших містах: Харкові, Донецьку. А львівський клас гітари, вже після Другої світової заснував педагог-мульти інструменталіст Георгій Казаков.

Георгій Казаков
Георгій Казаков

– Чи можемо виділити якісь українські гітарні школи?

– Звичайно. Навіть хоч би львівську школу, у якій впливи європейської школи значно сильніші. Наприклад, в наше виконавство природно влилися надбання ново іспанської виконавської школи. В цьому є велика заслуга професора гітари в м. Ґрац Лео Вітошинського. Після проголошення незалежності він постійно приїжджав до Львова з концертами, проводив майстер-класи. Він прорубав нашим музикантам «вікно в Європу». Також успішними є київська, харківська, дніпропетровська та донецька школи. Всі вони мають свої напрацювання і суттєві відмінності у поглядах на естетику гітарного інтерпретаторства. Одні роблять акцент на віртуозності, інші більше дбають про образність, багатство нюансовості, ще інші школи – прагнуть досягти золотої середини.

– Чи вдалося бодай одній з наших шкіл досягти європейського рівня?

– Об’єктивно ще ні. Низка історично зумовлених обставин не дозволяють нам йти в ногу з часом. Поки що. Всі здобутки європейських шкіл виконавства докочується до нас резонансом. Особливо велика прогалина в музикознавчому аспекті: не маємо праць з педагогіки, серйозних історичних досліджень, аналізу репертуару тощо. Підвищенню рівня виконавства на заході сприяє також конкуренція і значно більший інтерес до інструменту: наприклад, у Моцартеумі є окремий факультет (не клас!) гітари. Там викладають п’ять самобутніх  викладачів і ці «школи» в середині одного навчального закладу постійно конкурують! Крім того, наші студенти ще не можуть дозволити собі придбання справді добрих інструментів, а це дуже важливо.

– Свідченням рівня розвитку виконавства в межах конкретної національної чи локальної школи  є наявність якісного сучасного репертуару. Сприяє розширенню виконавських горизонтів наявність композиторів виконавців, що знають інструмент «з середини» і в своїх експериментах випробовують рівночасно свої можливості і можливості самого інструменту. Кого з таких українських авторів можете назвати?

– Більшість з молодих композиторів, які активно творять для гітари – вихідці з класу Вікторії Сидоренко. Це рівненський автор Юрій Стасюк, голова рівненської Асоціації Гітаристів,учень Мирослава Скорика, який може похвалитися величезним доробком, серед якого багатий дитячий репертуар, вісім сонат для гітари, два концерти з оркестром. Також варто згадати Михайла Вігулу, який зараз працює в Будапешті. І львів’янин Андрій Андрушко. В списку його творів концерти для гітари з симфонічним та камерним оркестром, для двох гітар з оркестром, партити, сонати, різноманітні п’єси. Його твори мають успіх в Європі.

– Привернути увагу до гітари в середовищі не музикантів Ви вирішили завдяки фестивалю, який присвятили фундаторці сучасної львівської школи Вікторії Сидоренко.

Вікторія Сидоренко
Вікторія Сидоренко

– Вікторія Сидоренко – постать унікальна. Саме вона, за моїм глибоким переконанням. Вивела львівську гітарну школу на сучасний рівень, високопрофесійний рівень. Хоч сама Вікторія Леонідівна вийшла з класу домриста (в першу чергу) Георгія Казакова, можу впевнено сказати, що вона була першою справжньою гітаристкою. Її просто кипуча творча енергія допомогла створити майданчик для творчого спілкування українських музикантів-вихідців чи не з усіх шкіл та налагодити міжнародні контакти. Методичними розробками Вікторії Сидоренко користуються в різних містах україни. Вона змогла витворити неповторну педагогічну манеру на перехресті власного стилю, сформованого Казаковим, та знань запозичених від західних колег, у майстер-класах яких постійно приймала участь. Не хочу говорити про факти і дати в житті цієї фанатки гітари – біографія доступна кожному інтернет користувачу. Натомість хочу поділитися власними спогадами. Вона віддала для гітари всю себе. Навіть будучи важко хворою, борячись з важкою недугою, останніх десять років свого життя Вікторія Леонідівна залишалася дуже активною. Для мене вона приклад незламності духу і людини закоханої у свої справу до безконечності.  За доброзичливою посмішкою ховався цілий вулкан енергії. На той час лікарі прогнозували їй рік життя, але вона прожила десять багатих на подій років: це захист дисертації, організація Всеукраїнського конкурсу, постійні заняття з учнями. Її енергія шокувала навіть ізраїльських медиків-онкологів, які організували для неї зйомки фільму «Гітара – любов моя». Нагородою є її учні, що продовжують її справу: Юрій Курач, викладач класу гітари в ЛНМА ім.. М.В.Лисенка, троє її випускників працюють в ЛМК ім.. С.П.Людкевича, відкрито клас в ЛССМШІ ім.. С.Крушельницької в 2006 р., де працює теж її учень, Вадим Войтович. Про її учнів в інших містах я вже згадував раніше. Але, я  певен, всі разом ми не робимо і половини того, що встигала наша Педагог!

– Дуже добрим каталізатором  розвитку виконавства є конкурс і вони користуються великим попитом серед виконавців, адже це дуже спокусливий виклик позмагатися з рівними собі. Чому в Вас виникла ідея організації саме фестивалю, а не конкурсу?

– Зізнаюсь чесно, спочатку я таки думав про конкурс імені Вікторії Сидоренко. У свій час, рівно десять років тому подібний Всеукраїнський конкурс гітаристів з легкої руки Вікторії Леонідівни відбувся у Львові. Конкурс відбувався в три тури, головою журі був Віктор Камінський. А виграв тоді Остап Семенишин, який зараз працює як викладач у м. Ґрац.  За задумом конкурс мав бути постійним з інтервалом у два роки. Однак, можливо, стан здоров’я не дозволив організаторці провести наступного, тому конкурс залишився першим і поки єдиним. Приклад мого Педагога був натхненням спробувати повторити цей факт. Але вже в процесі підготовки, я зрозумів, що значно важливішим є не заснувати ще один музичний марафон змагання гітаристів (які також є дуже важливим моментом для підтримання професіоналізації), а створити майданчик для спілкування молодих виконавців. Дати їм можливість висловитися на сцені для нової публіки, поспілкуватися зі своїми однолітками, перейняти досвід одне одного.

– Дата початку також символічна …

– Так, саме першого травня три роки тому серце Вікторії Леонідівни Сидоренко зупинилося. Цей фестиваль – данина її пам’яті і акт вдячності справжньому Педагогу. Тож запрошуємо на фестиваль.

Розмовляла Тетяна ФІШЕР

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.