Самобутній український художник і педагог Олекса Новаківський (1872–1935), який народився на Східному Поділлі, навчався в Краківській академії образотворчих мистецтв і 1913 р. на запрошення митрополита Андрея Шептицького переїхав до Львова, часто зображав на своїх символічних барвистих полотнах національне вбрання.
![Олекса Новаківський з дружиною Анною-Марією Пальмовською.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/07/novac7.jpg?resize=696%2C951)
Зокрема, на монументальних алегоричних панно «Мистецтво», «Наука», «Виховання», «Музика», які митець створив для Музичного інституту імені Лисенка (тепер — приміщення Львівського державного музичного училища імені Станіслава Людкевича), жінка і діти одягнені в національні строї, характерні для різних регіонів України (Гуцульщина, Яворівщина…). «Вони… пульсували потужною сецесійною ритмікою ліній і контурів та сяяли декоративною звучністю чистих кольорів» [1]. Ці медальйони замовили О. Новаківському відразу після переїзду митця до Львова. Вони мали прикрасити концертну залу щойно зведеної тоді будівлі (архітектор — І. Левинський) Музичного інституту.
![Овал О. Новаківського «Народне мистецтво»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2017/01/12.4.jpg?resize=696%2C1140)
Доленосний «Автопортрет із пензлем» (1911), на якому митець зобразив себе у вишиваній сорочці, вперше експонувався на виставці Приятелів красних мистецтв у Кракові 1911 р. Цю виставку, на якій було представлено близько сотні полотен художника, відвідав митрополит А. Шептицький. Після цього владика запросив митця до Львова, запропонувавши йому працювати й жити в колишній майстерні польського художника Яна Стики навпроти собору Святого Юра у Львові, де нині міститься музей О. Новаківського. «Митрополит був захоплений його мистецтвом, силою експресії та надзвичайною красою колірної гармонії.
![Новаківський Олекса. Автопортрет. 1911.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2017/05/Avtoportret.jpg?resize=696%2C884)
Особливо вразив “Автопортрет” довершеною технікою виконання та драматичною глибиною виразу, а вишивана сорочка, в якій себе зобразив Новаківський, дала зрозуміти причину шуму і шовіністичних виступів проти нього та розкрила стійку несхибність позицій художника» [2]. У цьому автопортреті О. Новаківський «висловив усю складність своїх почуттів: тут і скорботна дума, і впертий виклик, і тверде усвідомлення своєї значущості» [2]. Цей автопортрет можна оглянути в експозиції Національного музею у Львові «Українське мистецтво XX ст.» (вул. Драгоманова, 42).
![Овал О. Новаківського «Наука» («Освіта»)](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2017/01/12.2.jpg?resize=696%2C1140)
Далекоглядний меценат української культури митрополит А. Шептицький збагатив мистецьке життя Галичини новим самобутнім талантом. З переїздом до Львова у творчості художника розпочався зрілий період. Саме тоді О. Новаківський почав утверджувати нову естетику національного мистецтва. У своїй творчості художник зумів синтезувати багаті традиції української народної формотворчості, фольклору та міфології з модерними здобутками західноєвропейського мистецтва. Його полотна вирізняються темпераментністю пензля, експресією барв, сміливістю й масштабністю образних задумів.
Ірина РІЗУН
завідувач Художньо-меморіального музею Олекси Новаківського
- Волошин Л. Художньо-меморіальний музей Олекси Новаківського: путівник / Національний музей у Львові ім. А. Шептицького ; [авт. тексту Л. Волошин, наук. ред. О. Біла]. — Львів, 2012. — 39 с.
- Овсійчук В. Олекса Новаківський /В. Овсійчук. – Львів, 1998. – 332 с..