Сокровенне у «Кодах снів» Ізабели  Строняс

1155
Розділ експозиції виставки «Intuitum et logicam». Костюми авторства Ізабели Строняс.
Розділ експозиції виставки «Intuitum et logicam». Костюми авторства Ізабели Строняс.

 Цими днями відомий у Європі мистецький навчальний заклад – Академія мистецтв ім. В. Стшемінського у м. Лодзь, Польща (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) відзначає 80 років з часу створення.

Уже тривалий період активними партнерами педагогів цього професійного середовища художників і дизайнерів є Львівська національна академія мистецтв в особах знаних українських мистців. Польські друзі щиро підтримують Україну в обставинах війни з російським агресором. Цей нарис – про творчі обшири однієї з провідних педагогинь Академії, видатної сучасної польської мисткині та дизайнерки Ізабелу Строняс.

Ізабела Строняс. Фотопортрет Романа Яціва.
Ізабела Строняс. Фотопортрет Романа Яціва.

Вітаємо колектив Академії мистецтв ім. В. Стшемінського у м. Лодзь з ювілеєм та бажаємо їм помноження творчих успіхів у сучасному мистецькому просторі Польщі та всього світу!

Ізабела Строняс. Костюми і сценографія до постановки балету «Кобро». 2003.
Ізабела Строняс. Костюми і сценографія до постановки балету «Кобро». 2003.

Коли зарядитися енергетикою Ізабелі Строняс (Izabela Stronias) в усіх її творчих іпостасях, то можна розгубитися перед питанням, що саме для неї головне, пріоритетне, екзистенційно споріднене. Бо ж кожна професійна дисципліна, що вивела її в коло чільних мисткинь і педагогів сучасної Польщі, є частиною її багатого досвіду, натхнення і вмотивованості до нових горизонтів пізнань про синкретичну природу Мистецтва. Керівник Майстерні сценічного та фільмового костюму Академії мистецтв ім. Владислава Стшемінського у Лодзі, професор, доктор габілітований, дизайнер, живописець, сценограф, теоретик мистецтва, куратор виставкових проєктів, Ізабеля (Іза) Строняс не перестає дивувати новими відкриттями в усіх галузях активності. Над усіма формами її саморепрезентації променить висока внутрішня культура і співпереживання з кожним із партнерів чи адресатів ситуативних творчих взаємодій.

Ізабела Строняс. Костюми до художнього фільму «Камердинер». 2017.
Ізабела Строняс. Костюми до художнього фільму «Камердинер». 2017.

Креативне мислення Ізабели Строняс синтезувалося на перетині часо-просторових мистецтв. Випускниця академій мистецтв у Лодзі та Кракові, вже від перших творчих кроків вона намагалася збалансовувати свої професійні запити, синхронно культивуючи дизайн костюму, сценографію і малярство. Джерелом її концептуальних поглядів на формотворення став польський мистецький авангард, який вона розуміє в широкому діапазоні естетичних ідей. Саме в такій парадигмі вибудовувалися авторська програма пластично-образної свободи, коли фактор суб’єктивованого опанування візуальною інформацією скеровувався до тих чи інших конструктивних рішень в театральних чи фільмових ансамблях одягу та сценографії. Сьогодні уже непросто відстежити всі проміжні етапи становлення всього предметного поля зусиль Ізи, натомість діапазон, масштаб і зміст її творчих знахідок вражають.

Ізабела Строняс. Фіолетова богиня. 2013. Олія.
Ізабела Строняс. Фіолетова богиня. 2013. Олія.

Зважаючи на стрімку динаміку творчого поступу Ізабели Строняс за останнє десятиліття, варто вирізнити її основні здобутки та, відповідно, ідеї, якими вона живе. Дизайнерський фах, який став первинним у роки її самоствердження, був інспірований піднесено-емоційними реакціями на світ, що дозволило їй долати локальні перепони в практичних навиках на платформі міждисциплінарності. Робота над ексклюзивними колекціями одягу наповнювали її думки сміливими діалогами з класикою, відкривали нові і нові розвороти смислів. Кожного разу Ізабела проявляла гнучкість свого концептуального мислення, вводячи у структуру образності ті чи інші промовисті деталі, якими поглиблювався контекст теми та зароджувалася інтелектуальна інтрига.

Ізабела Строняс. Ігри і забави. 2015. Олія.
Ізабела Строняс. Ігри і забави. 2015. Олія.

У Львові та в інших містах України мистці та шанувальники мистецтва неодноразово мали нагоду познайомитися з її напрацюваннями. Завдячуючи Зеновії Шульзі, ініціатору та куратору Міжнародного етномистецького проєкту «Екологічний ракурс», твори Ізабелі Строняс показувалися на виставках різних тематичних форматів. Серед найбільш помітних її показів був розділ на експозиції українсько-польського проєкту «Символи самоідентифікації» (2016), під час якого мисткиня спільно зі своїми колегами з України, Польщі, Молдови та інших країн могла «зануритись» в багату автентику гуцульського етнокультурного регіону. З того часу субстрат етніки дедалі активніше проявлятиметься в образній морфології Ізи як мисткині і як дизайнерки, хоча й не став домінуючим. Її принаджували й інші терени творчих досвідів, що талановито розкрилося в сценографічних працях для театральних постановок, телевізійних програм та кінофільмів.

Ізабела Строняс. Марсель і Валерія. 2017. Олія.
Ізабела Строняс. Марсель і Валерія. 2017. Олія.

А співпрацює Ізабела Строняс з багатьма відомими театральними колективами Польщі та зарубіжжя, з Інститутом Є. Ґротовського у Вроцлаві – як з польськими, так і з французькими, німецькими, китайськими режисерами. Серед найбільш масштабних, реалізованих робіт – костюми і сценографія до балетної постановки «Kobro» у Великому театрі (Лодзь, 2003, друга редакція 2015), костюми до спектаклю «Інтрига і любов» у Театрі ім. С. Ярача (Лодзь, 2004), костюми до опери «Травіата» у Музичному театрі (Люблін, 2008), костюми до спектаклю «Pippi Langstrump» у Новому театрі К. Деймка (Лодзь, 2011), костюми і сценографія до театральної постановки за мотивом ораторії Г. Ф. Генделя «Semele» у Великому театрі (Лодзь, 2017), костюми і сценографія до спектаклю «Костюшко. Остання битва» у Новому театрі К. Деймка (Лодзь, 2018), костюми до фільмів «Камердинер» (2019), «Аматори» (2021) та ін. Лауреатка багатьох престижних відзнак, зокрема «Orzeł 2019» від Польської Кіноакадемії.

Ізабела Строняс. Забуті коди снів – 4. 2022. Олія.
Ізабела Строняс. Забуті коди снів – 4. 2022. Олія.

Резонансною у мистецьких колах Польщі стала індивідуальна виставка малярства, костюмів та сценографії Ізабели Строняс «Intuitum et logicam» у галереї «Chimera» (Лодзь, травень-червень 2023 р.). Для багатьох відвідувачів олійні полотна мисткині стали спеціальною темою до розмов щодо природи асоціативної «зарядженості» авторського пластично-образного мислення. На думку поетки Аґнєшки Сколясінської (Agnieszka Skolasińska), її живопис «починається з неконтрольованого малярського жесту. (…) Чим довше ми дивимося, тим глибше занурюємось у гру між передраціональними інтуїціями та формами, що виникають із них». І справді, картини художниці вибудовані мовби спонтанно, але напередодні процесу структурування ліній, барв і ритмів був той внутрішній імпульс, який і спричинив «вибух» малярської феєрії.

Ізабела Строняс. Забуті коди снів – 5. 2022. Олія.
Ізабела Строняс. Забуті коди снів – 5. 2022. Олія.

Сама Іза в анотації до виставки зазначила, що показаний малярський цикл є «матеріалізацією здобутих досвідів та мистецьких інтуїцій, які постали під час опрацювання пластичних концепцій для театральних спектаклів та художніх фільмів, коли уява рухається в контексті рухомих зображень, що затримані в кадрах ескізів, проєктів чи рисунків і часто підлягають суттєвих обмежень у результаті художніх втручань режисера, оператора чи актора». Уточнюючи джерела інспірацій, Ізабела Строняс свої малярські досвіди нав’язує до свого роду «порятунку» того, що не вдалося реалізувати в театрі, натомість збереглося в «художній пам’яті». Але це – внутрішнє, психологічне та етичне обґрунтування змісту виставлених живописних полотен, але поза ним є ще інший вимір – тонкі філіграні ліричного світовідчування художниці, віртуозне володіння технікою письма, а понад усе – самодисципліна і висока професійна культура.

Ізабела Строняс. Забуті коди снів – 7. 2022. Олія.
Ізабела Строняс. Забуті коди снів – 7. 2022. Олія.

Первинність етично-ціннісних критеріїв облагороджує всю повноту життя, творчості і педагогічної діяльності Ізабели Строняс. Її творчий портрет доповнює ініціатива плетення маскувальних сіток для потреб України безпосередньо в майстернях Академії мистецтв ім. В. Стшемінського вже від кінця 2022 року. До цієї ініціативи долучилося багато педагогів і студентів цього навчального закладу, а також волонтери з числа українців, що тимчасово проживають у Лодзі.

Маскувальні сітки для України. Лодзь, жовтень 2022 р.
Маскувальні сітки для України. Лодзь, жовтень 2022 р.

В усіх своїх професійних та громадсько-культурних іпостасях Ізабела Строняс зберігає і примножує променистість свого серця, скеровуючи її на численні гуманітарні цілі, а також розкриваючи власну емоційну ідентичність у сучасних, елітарних формах мистецтва і дизайну.

Роман ЯЦІВ  

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються дані ваших коментарів.