Сміху варте джерело Сяну

5534
Сміху варте джерело Сяну

Річка Сян — це найбільша карпатська притока річки Вісли (басейн Балтійського моря). Потік народжується на схилах гори Піняшковий в Турківському районі Львівської області і деякий час творить натуральний кордон між Україною та Польщею.

На жаль, відвідування джерела Сяну для українських туристів має певні проблеми, пов’язані з прикордонним режимом, і хащами. Польські туристи не мають цих проблем і спокійно ходять до джерела знакованим шляхом. Саме вони давно помітили помилки, пов’язані з визначенням місця витоку і написом на обеліску над джерелом.

Місце витоку річки Сян. Фото звідси: mikula.rzeszow.net
Місце витоку річки Сян. Фото звідси: mikula.rzeszow.net

Обеліск біля джерела помилково вважається пам’ятником. Його було встановлено у 1946 році, як центральний граничний знак в місці, де державний кордон з сухопутної ділянки переходить до водної. Другий такий обеліск було встановлено біля села Журавин, де кордон з річки Сян знову виходив на сушу. Є іще й третій – біля с. Коросно (Krościenko), але це вже стосується річки Стрв’яж.

Тобто те, що поряд з обеліском опинилось джерело, яке до війни мешканці села Сянки називали Студником, є абсолютною випадковістю. Але у 1996 році саме його було визнано головним витоком Сяну географами Львівського університету. Тоді ж до обеліску було прикріплено табличку, яка містить аж п’ять помилок!

Помилка 1 – неправильні координати. Якщо зробити пошук на GoogleMaps по вказаних на табличці координатах (22°52′30″пн.ш. | 49°00′10″сх.д.), то ви попадете в пустелю в Саудівській Аравії.

Фото з GoogeMaps
Фото з GoogeMaps

Помилка 2 – неточні координати. Якщо написати координати вірно, помінявши місцями північну широту і східну довготу – 49°00′10″пн.ш. 22°52′30″сх.д. – то ви попадете в місце, яке знаходиться в 400 метрах на південний захід від обеліска і де поблизу є інше джерело (т. зв. “неузгоджене).

Скріншот з Mapy.cz
Скріншот з Mapy.cz

Помилка 3 – неправильно вказана висота. На обеліску написано, що він знаходиться на висоті 950 м н.р.м. Але насправді він стоїть на висоті 880 м н.р.м. Натомість “неузгоджене” джерело знаходиться на висоті приблизно 910 м н.р.м.

Як не крути, але вказана на обеліску висота – це на 10 метрів нижче поблизької вершини – г. Піняшковий (960 м н.р.м.)

Помилка 4 – це не джерело Сяну. Згідно вказаних на обеліску координат (але з переставленими навзаєм Пн.ш. і Сх.д.) воно знаходиться значно далі. А отже цей потік значно довший, і за звичайною логікою стає зрозуміло, що саме воно і є властивим джерелом річки Сян!

Зверну увагу, що на OpenStreetMaps написано, що джерело біля обеліску називається “Студник”, а інше – витоком Сяну (от тільки чомусь неузгодженим).

Фото з OpenStreetMaps
Фото з OpenStreetMaps

Помилка 5 – неправильна довжина. Довжина Сяну згідно нашої географії має 447 км, а не 444 км, як вказано на таблиці. Вікіпедію не беремо до уваги, а звернімось до даних Державного агентства водних ресурсів, а також до  наукової статті у “Віснику” Львівського національного університету ім. І. Франка. Я вже не кажу, що згідно даних польської географії річка Сян має 457,76 км.

Автор: Zommersteinhof

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.