“Шкодна” епоха в житті львівського тролейбуса.  Частина 2

1591
Останній тролейбус «Skoda 14Tr» № 560, який пройшов капітально-відновлювальний ремонт у 2019 році. Із 2019 року капітальне відновлення тролейбусів «Skoda» у Львові припинене. Автор фото – Роман Зарума.
Останній тролейбус «Skoda 14Tr» № 560, який пройшов капітально-відновлювальний ремонт у 2019 році. Із 2019 року капітальне відновлення тролейбусів «Skoda» у Львові припинене. Автор фото – Роман Зарума.

«Фотографії Старого Львова» продовжують розповідати про історію виробництва і експлуатації тролейбусів «Škoda». У попередній частині ми розповіли про історію виробництва тролейбусів «Škoda», а сьогодні поговоримо про експлуатацію цих тролейбусів в колишньому СРСР, в Україні та зокрема у Львові.

 Тролейбуси «Škoda» в СРСР та Україні

Як ми уже згадували, поява чехословацьких тролейбусів «Škoda 8Tr» пов’язана із візитом генсека КПРС і голови радянської держави Микити Сергійовича Хрущова на тролейбусний завод компанії «Škoda» у місті Пльзені у 1957 році. Чехословацькі тролейбуси, які вигідно відрізнялися і дизайном, і технічною «начинкою» від радянських МТБ-82Д, які на той час серійно виготовлялися в СРСР, дуже сподобалися Хрущову, отож він вирішив закуповувати ці тролейбуси для потреб міст СРСР. Конкуренцію чеським тролейбусам «Škoda» не могли скласти ані нові радянські тролейбуси ЗіУ-5, які виготовляв завод у місті Енгельсі – вони виявилися неспроможніми працювати на лініях із складним рельєфором, а ні розробки тролейбусобудівників Києва – машини «Київ – 2» та «Київ – 4» виявилися занадто маловмістимими для великих міст.

Тролейбус «Skoda 8Tr» із портретом М.С. Хрущова відкриває рух на міжміській трасі Сімферополь – Ялта – Алушта 6 листопада 1959 року. Фото зроблене в районі Ангарського перевалу, висота 752 метри над рівнем моря. Радянські тролейбуси МТБ-82Д не могли долати цей підйом
Тролейбус «Skoda 8Tr» із портретом М.С. Хрущова відкриває рух на міжміській трасі Сімферополь – Ялта – Алушта 6 листопада 1959 року. Фото зроблене в районі Ангарського перевалу, висота 752 метри над рівнем моря. Радянські тролейбуси МТБ-82Д не могли долати цей підйом

Власне завдяки тому, що чеські тролейбуси «Škoda 8Tr» були виготовлені у «гірському» виконанні, вони відкривали рух на міжміській тролейбусній трасі Сімферополь – Ялта – Алушта, адже тролейбуси МТБ-82Д тут не змогли працювати. 6 листопада 1959 року саме тролейбус «Škoda 8Tr» із портретом Микити Хрущова відкривав рух на тролейбусній лінії Сімферополь – Алушта, яка пройшла через Ангарський перевал висотою 752 метри над рівнем моря – радянські тролейбуси МТБ-82Д через малу площу розсіювання пуско-гальмівних реостатів подолати його не змогли. Тролейбуси «Škoda 8Tr» отримав також Київ, у якому було багато маршрутів із складним рельєфом. В Україні «вісімки» отримав у 1961 році також Дніпропетровськ, проте всі вони у 1963 році були передані у Крим. В СРСР тролейбуси «Škoda 8Tr» отримали також Вільнюс, Рига та Тбілісі.

Тролейбус «Skoda 8Tr» у місті Києві на площі Слави. Фото зроблене в серпні 1961 року. Фото із колекції Ааре Оландера. Цей тролейбус зберігся дотепер як службовий
Тролейбус «Skoda 8Tr» у місті Києві на площі Слави. Фото зроблене в серпні 1961 року. Фото із колекції Ааре Оландера. Цей тролейбус зберігся дотепер як службовий

Машини уже першої модифікації (підмоделі) моделі «Škoda 9Tr» (вони позначаються як «Škoda 9Tr1» потрапили в українські міста – дванадцять машин (деповські номери 152 – 164) у 1962 році надійшли до Києва, чотири машини у 1961 році – до Дніпропетровська (передані потім до Криму). Найбільше ж машин «Škoda 9Tr1» отримав Кримський тролейбус: 23 машини (№№ 172 – 195) отримало Сімферопольське тролейбусне управління, а 28 машин – Ялтинське тролейбусне підприємство.

Єдиний в Україні тролейбус «Skoda 8Tr11» у Києві. Фото 2016 р.
Єдиний в Україні тролейбус «Skoda 8Tr11» у Києві. Фото 2016 р.

У середині 1960-х років у Чернівцях приймається рішення про закриття трамвайного маршруту, який сполучав станцію Чернівці-Південна із рікою Прут і заміною трамвайного руху тролейбусним. Траса цього трамвайного маршруту мала надзвичайно складні умови руху, викликані значними ухилами на вулиці Головній, отож дозвіл на тролейбусній рух по цій трасі видавала Рада Міністрів Української РСР. У 1966 році до Чернівців прибуло 10 тролейбусів модифікації «Škoda 9Tr9», які і вирушили по трасі 3-го тролейбусного маршруту, який замінив трамвайну лінію. Зазначимо, що тролейбуси «Škoda» працювали у всіх без виключення тролейбусних системах міст Західної України, хоча в Луцьку, де тролейбусний рух відкривали українські тролейбуси «Київ – 6», тролейбуси «Škoda 9Tr» в кінці 1970-х років були витіснені радянськими тролейбусами ЗіУ-682, а у Івано-Франківську рух відкривали саме ЗіУ-682.

Один із перших у Києві тролейбусів «Skoda 9Tr1» на Хрещатику. Червень 1963 року. Автор фото – Вольфганг Шрейнер. Фото із колекції Ааре Оландера
Один із перших у Києві тролейбусів «Skoda 9Tr1» на Хрещатику. Червень 1963 року. Автор фото – Вольфганг Шрейнер. Фото із колекції Ааре Оландера

У 1960-х – на початку 1970-х роках тролейбуси «Škoda 9Tr» різних модифікацій постачалися для підприємства «Кримський тролейбус», а також у такі міста України Дніпро, Горлівка, Київ, Лисичанськ, Луганськ, Макіївка, Маріуполь та Харків. Питання, чому саме низка міст Донбасу отримувала тролейбуси «Škoda 9Tr» немає однозначної відповіді. Не виключено, що адміністрація міст, які мали достатньо великі бюджети через наявність великих промислових підприємств та шахт готова була платити більшу ціну за надійні і довговічні чеські тролейбуси.

Один із перших у Києві тролейбусів модифікації «Skoda 9Tr0» на вулиці Січневого Повстання (нині – Івана Мазепи). Червень 1963 року. Автор фото – Вольфганг Шрейнер. Фото із колекції Ааре Оландера
Один із перших у Києві тролейбусів модифікації «Skoda 9Tr0» на вулиці Січневого Повстання (нині – Івана Мазепи). Червень 1963 року. Автор фото – Вольфганг Шрейнер. Фото із колекції Ааре Оландера

У Львові перші тролейбуси «Škoda 9Tr» почали працювати у 1969 році – 10 тролейбусів (деповські №№ 180 – 189) були отримані із Чернівців. Із 1970 року тролейбуси «Škoda 9Tr» надходять до Львова уже напряму із заводу в Острові-на-Огржі. Постачання «дев’яток» триває до 1982 року, останній тролейбус цієї моделі отримує номер 432. У 1970-х роках у Львові починається будівництво на території між сучасними вулицями Липинського, Городницької та Промислової потужного Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу на 400 капремонтів трамваїв і тролейбусів на рік. Завод спеціалізується на капремонті вузькоколійних трамваїв на ширину колії 1000 мм., в основному – виробництва «ЧКД-Прага», та чехословацьких тролейбусів «Škoda». Завод отримує на капремонт тролейбуси «Škoda 9Tr» не тільки і усіх міст України (крім «Кримського тролейбуса», який мав власну рембазу), де експлуатувалася така техніка, але навіть із Грузії та Прибалтики.

Останній тролейбус «Skoda 9Tr», який зберігся у Києві – службовий тролейбус-буксир. Фото 2017 року
Останній тролейбус «Skoda 9Tr», який зберігся у Києві – службовий тролейбус-буксир. Фото 2017 року

В СРСР за межами України тролейбуси «Škoda 9Tr» експлуатувалися практично у всіх містах Грузії: у Батумі, Горі, Кутаїсі, Озгуреті, Поті, Руставі, Самтредіа, Сухумі, Тбілісі та Чіатурі. Лише в Цхінвалі тролейбусний рух здійснювали лише радянські тролейбуси ЗіУ-682. У Вірменії тролейбуси «Škoda 9Tr» масово експлуатувалися у Єревані – сюди прибуло понад 200 тролейбусів цієї моделі. Чеські тролейбуси «Škoda 9Tr» експлуатувалися у столиці Азербайджану Баку, а також у місті Гянджа. У Литві тролейбуси «Škoda 9Tr» експлуатувалися у Вільнюсі і Каунасі; у Латвії – у Ризі, а у Естонії – в Таллінні. Цікаво, що у жодному місті РФРСР тролейбуси «Škoda 9Tr» не експлуатувалися.

Щодо міст Західної України, то як ми уже згадували, перші тролейбуси «Škoda 9Tr» з’явилися тут в Чернівцях у 1966 році. У 1969 році «дев’ятки» з’являються у Львові.

Два перші тролейбуси «Skoda 9Tr» у Чернівцях - №№ 23 і 24 на тролейбусному маршруті № 3. Фото 1966 року
Два перші тролейбуси «Skoda 9Tr» у Чернівцях – №№ 23 і 24 на тролейбусному маршруті № 3. Фото 1966 року

Тролейбусний рух у місті Луцьку 8 квітня 1972 року відкривали українські тролейбуси «Київ – 6» – загалом у місто надійшло 30 таких тролейбусів, проте наступного, 1973 року до Луцька було доправлено 3 вживані тролейбуси «Škoda 9Tr» із Чернівців, які отримали тут деповські №№ 31 – 33. Із 1974 року до Луцька тролейбуси «Škoda 9Tr» постачаються із заводу в Острові-на-Огржі. Загалом до Луцька надійшло 30 тролейбусів «Škoda 9Tr», остання машина із № 61 прибула у 1976 році. Із 1978 року до Луцька постачалися радянські тролейбуси ЗіУ-682. В пасажирській експлуатації тролейбус «Škoda 9Tr» із № 34 у Луцьку перебував до початку 2010-х років. Він був списаний у кінці 2015 року. Ця машина могла бути передана в якості музейного експонату до Львова, проте із низки причин таки була порізана на брухт. Наразі у Луцьку експлуатується один тролейбус «Škoda 9Tr» із № 49 – це «Технічна допомога».

Тролейбусний рух у місті Рівному відкрився 24 грудня 1974 року. Відкривали рух чеські тролейбуси «Škoda 9Tr», один із яких, з № 001, зберігся, як музейний до сьогодні. Рівне – єдине місто України, де і сьогодні на балансі КП «Рівнеелектроавтотранс» перебувають пасажирські тролейбуси моделі «Škoda 9Tr» – загалом 11 машин із яких 8 на ходу.

На цьому фото серед тролейбусів «Skoda 9Tr» зліва можна побачити тролейбус із інвентарним № 180 – це перший у Львові тролейбус «Skoda», переданий у 1969 році із Чернівців. 28 березня 1977 року. Автор фото – Ааре Оландер
На цьому фото серед тролейбусів «Skoda 9Tr» зліва можна побачити тролейбус із інвентарним № 180 – це перший у Львові тролейбус «Skoda», переданий у 1969 році із Чернівців. 28 березня 1977 року. Автор фото – Ааре Оландер

Історія тролейбусного руху Тернополя починається із 25 грудня 1975 року. Тролейбусний рух тут розпочинають тролейбуси «Škoda 9Tr», загалом у 1975 – 1982 році місто отримує 85 тролейбусів моделі «Škoda 9Tr».

Із усіх міст світу найбільше тролейбусів «Škoda 9Tr» отримав Київ – 1220 машин. Із кінця 1960-х до 1983 року весь тролейбусний парк столиці України складався саме із «дев’яток». Не дивлячись на низку переваг, у тролейбусів «Škoda 9Tr» був і значний недолік – відносно невисока пасажомісткість. В той же час, у Києві на низці напрямків із значним пасажиропотоком було збудовано саме тролейбусні лінії. Навіть при мінімальному інтервалі тролейбуси не справлялися із пасажиропотоком. Вирішенням проблеми могли б стати зічленовані тролейбуси, але в СРСР на той час (1960-ті роки) виготовлялися лише двосекційні тролейбуси СВАРЗ-ТС – їх було виготовлено лише 135 штук. До Києва такі машини не постачалися.

Тролейбус «Skoda 9Tr» у Горлівці на Донеччині. Саме чеські тролейбуси відкривали тролейбусний рух в цьому місті. Фото 1974 р.
Тролейбус «Skoda 9Tr» у Горлівці на Донеччині. Саме чеські тролейбуси відкривали тролейбусний рух в цьому місті. Фото 1974 р.

Вихід із ситуації знайшов молодий український вчений і винахідник Володимир Пилипович Веклич (1938 – 1993) – він запропонував роботу тролейбусних поїздів за системою багатьох одиниць – в такому разі струмознімання здійснювалося штангами заднього тролейбуса (причіпа), а керування синхронною роботою усіх систем тролейбусів здійснювалося із кабіни тягача.

Тролейбуси «Skoda 9Tr» у тролейбусному депо Маріуполя. Фото 1970-х років із архіву Маріупольського ТТУ
Тролейбуси «Skoda 9Tr» у тролейбусному депо Маріуполя. Фото 1970-х років із архіву Маріупольського ТТУ

У липні 1964 року 26-річний Володимир Веклич очолив Жовтневе тролейбусне депо Києва. Він зіткнувся із ситуацією, коли одиничні тролейбуси не справлялися із величезним пасажиропотоком на тролейбусних маршрутах № 6 і 18, в той же час депо критично бракувало водіїв. Перший тролейбусний поїзд, який працював по системі багатьох одиниць, був створений Володимиром Векличем із двох радянських тролейбусів МТБ-82Д в Київському тролейбусному депо № 2. Пробна експлуатація цього тролейбусного поїзда почалася 12 червня 1966 року. Уже наступного року на київському тролейбусному маршруті № 6 працювало 25 тролейбусних поїздів із тролейбусів МТБ-82Д, які дали у 1968 році економічний ефект у 160 тисяч рублів.

Окрім тролейбусів МТБ-82Д було створено тролейбусні поїзди із двох тролейбусів «Київ

Тролейбус «Skoda 9Tr» у Тбілісі. 1980 р. Автор фото – Ааре Оландер
Тролейбус «Skoda 9Tr» у Тбілісі. 1980 р. Автор фото – Ааре Оландер

– 4», але найбільша кількість тролейбусних поїздів в Києві була створена на базі тролейбусів «Škoda 9Tr» – вони працювали до початку 1990-х років. Володимир Веклич удосконалив конструкцію тролейбусного поїзда таким чином, що його можна було розчепити протягом 3 – 5 хвилин – таким чином тролейбуси у години пік могли працювати в режимі поїзда, а у позапікові години – в одиночному режимі. У 1970 році Володимир Веклич у Москві захистив дисертацію кандидата наук «Дослідження тролейбусів із управлінням за системою багатьох одиниць», таким чином він став першим в світі кандидатом технічних наук в галузі міського електричного транспорту. У 1971 році за свій винахід Володимир Веклич нагороджений орденом «Знак Пошани».

У 1983 році в Києві на маршрутах працювало 296 тролейбусних поїздів – в такому режимі працювало 55% наявного тролейбусного парку столиці України. Завдяки цьому було зменшено потребу у водіях тролейбусів на 800 осіб. Річний економічний ефект від впровадження одного тролейбусного поїзду в Києві становив 3258 рублів.

Найперший луцький тролейбус «Skoda 9Tr» № 31 на сучасному проспекті Волі. 1978 р. Автор фото – Е. Александрович
Найперший луцький тролейбус «Skoda 9Tr» № 31 на сучасному проспекті Волі. 1978 р. Автор фото – Е. Александрович

У 1972 році Володимир Веклич перейшов на наукову роботу в Науково-дослідний і конструкторсько-технологічний інститут міського господарства, де спочатку стає заступником директора, а у 1972 – 1987 роках очолює цей інститут. Під час роботи в інституті Веклич розробляє концепцію швидкісного трамвая і продовжує займатися дослідженням тролейбусів, зокрема під його керівництвом і за його безпосередньої участі були створені діагностичні комплекси для тролейбусів, а також механізовані пости для заміни агрегатів.

У 1976 році під керівництвом Володимира Веклича було створено тролейбусний поїзд із трьох тролейбусів «Škoda 9Tr», який випробовували на київському тролейбусному маршруті № 1. Загальна довжина тролейбусного поїзда – біля 30 метрів, він міг перевозити одночасно до 276 пасажирів. Дослідна експлуатація такого поїзда показала його працездатність за умови наявності виділеної смуги для тролейбусного руху, що в умовах тогочасного Києва було неможливим.

Найперший рівненський тролейбус «Skoda 9Tr» № 1 1974 року випуску. 1981 р. Фото із архіву Олексія Дмищука
Найперший рівненський тролейбус «Skoda 9Tr» № 1 1974 року випуску. 1981 р. Фото із архіву Олексія Дмищука

На базі дослідів Володимира Веклича, компанія «Škoda» працювала над проектом «Škoda 12Tr» – тролейбусних поїздів із двох машин, але відмовилася від цієї ідеї на користь зічленованих тролейбусів.

Експлуатація тролейбусів «Škoda 14Tr» в Україні розпочинається наприкінці 1970-х років, коли до Києва для дослідної експлуатації находить тролейбус-прототип моделі «Škoda 14Tr». У 1980 році для дослідної експлуатації надійшло два прототипи тролейбуса «Škoda 14Tr» – один із реостатно-контакторною, а інший – із тиристорно-імпульсною системою керування електроприводом. Усі серійні тролейбуси «Škoda 14Tr» виготовлялися із тиристорно-імпульсною системою керування.

Тролейбус «Skoda 9Tr20» № 14 першої партії у місті Тернополі. 1990 рік. Цей тролейбус експлуатувався у 1974 – 2010 рр. Автор фото Томас Фішер
Тролейбус «Skoda 9Tr20» № 14 першої партії у місті Тернополі. 1990 рік. Цей тролейбус експлуатувався у 1974 – 2010 рр. Автор фото Томас Фішер

Перші серійні машини «Škoda 14Tr» іще у 1981 році надійшли на підприємство «Кримський тролейбус». У 1983 році постачання тролейбусів «Škoda 14Tr» почалося до Києва, Луганська, Маріуполя та Чернівців. У 1984 перші тролейбуси «Škoda 14Tr» із заводу отримують Львів та Тернопіль, у 1985 – Івано-Франківськ, у 1989 році – Рівне. Беззаперечним лідером за кількістю отриманих тролейбусів «Škoda 14Tr» є Київ, куди у 1983 – 1989 та у 1996 році прибуло загалом 357 тролейбусів цієї моделі. У 2010-2019-х роках іще низка українських міст отримала тролейбуси «Škoda 14Tr» – це були вживані машини із міст Чехії, Словаччини та Прибалтики, які приїхали до Житомира, Запоріжжя, Миколаєва, Одеси, Харкова та Херсона.

Тролейбусні поїзди із «Skoda 9Tr» за системою Вололимира Веклича у Києві працювали на маршрутах із найскладнішим рельєфом. Кінцева на сучасному Майдані Незалежності. 1987 рік. Автор фото – Вололимир Валдін
Тролейбусні поїзди із «Skoda 9Tr» за системою Вололимира Веклича у Києві працювали на маршрутах із найскладнішим рельєфом. Кінцева на сучасному Майдані Незалежності. 1987 рік. Автор фото – Вололимир Валдін

Цікава історія появи тролейбусів «Škoda 14Tr» в Івано-Франківську, адже тролейбусний рух 31 грудня 1983 року тут відкривали російські тролейбуси ЗіУ-682. Загалом у 1983 – 1984 рр. місто отримує із заводу в місті Енгельсі 15 тролейбусів моделі ЗіУ-682. Проте керівництво Івано-Франківського тролейбусного управління хоче, щоб місто отримувало сучасні чеські тролейбуси «Škoda 14Tr», які уже експлуатувалися у сусідніх Львові, Тернополі та Чернівцях. Отож, у 1985 році вдається досягти угоди із Луганським трамвайно-тролейбусним управлінням про передачу до Івано-Франківська 10 тролейбусів «Škoda 14Tr» (№№ 116 – 125). Далі такі тролейбуси до міста надходять із заводу. Загалом у 1985 – 1989 роках із заводу до Івано-Франківська надійшов 31 тролейбус «Škoda 14Tr». Далі тролейбусний парк міста поповнювався вживаними тролейбусами «Škoda 14Tr» – тролейбуси, що експлуатувалися у німецькому прибули у 1994 році, а у 1997 році – машини із чеського міста Пльзеня.

Тролейбусний поїзд із «Skoda 9Tr» на Голосіївській площі. Серпень 1986 р.
Тролейбусний поїзд із «Skoda 9Tr» на Голосіївській площі. Серпень 1986 р.

Перший зічленований тролейбус «Škoda 15Tr» в Україні з’явилися у Києві в 1987 році – це був тролейбус-прототип, який проходив у столиці України випробування, а із пасажирами так і не працював. Серійні тролейбуси «Škoda 15Tr» почали надходити в тролейбусні депо Києва у 1990 році – 26 машин модифікації «Škoda 15Tr02/6» надійшли протягом серпня – грудня спочатку в Куренівське тролейбусне депо (№4), а у лютому 1993 року вони були переведені у тролейбусне депо № 2, де і працювали до списання на початку 2010-х років. У 1991 році до київського тролейбусного депо № 2 надійшло іще 18 зічленованих машин, але уже наступної модифікації «Škoda 15Tr03/6».

Окрім Києва, у 1990-х роках тролейбуси «Škoda 15Tr» отримав також «Кримський тролейбус» – у 1990 році це підприємство отримало 6 тролейбусів модифікації «Škoda 15Tr02/6», всі ці машини базувалися у тролдепо Сімферополя.

Випробовування тролейбуса «Skoda 14Tr» на міжміській трасі у Криму. 1981 р.
Випробовування тролейбуса «Skoda 14Tr» на міжміській трасі у Криму. 1981 р.

Конструкція тролейбусів «Škoda 14Tr» та «Škoda 15Tr» справила дуже значний вплив на розвиток українського тролейбусобудування. Стратегія створення власного українського тролейбуса була розроблена Володимиром Векличем. Він, зокрема, керував створенням проекту перших тролейбусів незалежної України «Київ – 11» та «Київ – 11у», які були втілені у життя на Київському заводі електротранспорту імені Ф. Дзержинського у 1990-1991 роках. При створені цих тролейбусів за зразок було взято тролейбуси «Škoda 15Tr» та «Škoda 14Tr», але у конструкції тролейбусів «Київ – 11» та «Київ – 11у» було широко застосовано вітчизняні вузли та агрегати. У 1992 році виробництво тролейбусів на базі моделей «Київ – 11» та «Київ – 11у» було освоєно Південним машинобудівним заводом у Дніпропетровську, який розпочав серійний випуск тролейбусів ПМЗ Т1 та ПМЗ Т2.

У 1990-х роках був розроблений типажний ряж тролейбусів «Київ – 12», які серійно виготовлялися на заводі «Авіант» у Києві. У конструкції цих тролейбусів використовувалося електрообладнання, практично тотожне тролейбусам «Škoda 14Tr» та «Škoda 15Tr».

Перші івано-франківські тролейбуси «Skoda 14Tr» були передані із Луганська в 1985 році. Автор фото – Василь Бойчук
Перші івано-франківські тролейбуси «Skoda 14Tr» були передані із Луганська в 1985 році. Автор фото – Василь Бойчук

На початку 2010-х років в Україну знову постачаються тролейбуси «Škoda», в тому числі і зічленовані машини «Škoda 15Tr». У серпні 2012 року перші два тролейбуси «       Škoda 15Tr» прибули до Тернополя – це були машини, які раніше експлуатувалися у чеському місті Пльзень. До кінця 2012 року до Тернополя надійшло іще 3 тролейбуси модифікації «Škoda 15TrМ» із міста Чеське-Будейовіце. У 2013 – 2014 році шість зічленованих тролейбусів «Škoda 15Tr» із Чеське-Будейовіце та Зліна отримав Львів – загалом планувалося закупити 10 таких тролейбусів. У 2014 році починається постачання тролейбусів «Škoda 15Tr» до Житомира, у 2015 році один тролейбус «Škoda 15Tr» прибув до Івано-Франківська, а у листопаді 2016 року починається постачання вживаних тролейбусів «Škoda 15Tr» до Чернівців, а у 2017 році п’ять таких машин отримує Харків.

Із більш пізніх моделей тролейбусів «Škoda» в Україні експлуатуються тролейбуси моделі «Škoda 21Tr» двох модифікацій – п’ять тролейбусів із чеського міста Градець-Карлове із двигунами постійного струму в 2012 році закуповує Одеса (один із них модернізований із встановленням акумуляторів для автономного ходу в 2018 році, решта наразі не працює), а у 2017-18 рр. чотири тролейбуси із асинхронними приводом та автономним ходом від дизельного генератора отримують Чернівці – ці тролейбуси експлуатувалися у місті Пльзені.

Перший серійний тролейбус «Skoda 15Tr02/6» в Україні – київська «гармошка» № 450. Тролейбус пропрацював із 1990 до 2010 р. 1997 р. Автор фото – Ааре Оландер
Перший серійний тролейбус «Skoda 15Tr02/6» в Україні – київська «гармошка» № 450. Тролейбус пропрацював із 1990 до 2010 р. 1997 р. Автор фото – Ааре Оландер

У зв’язку із активним розвитком тролейбусобудування в Україні, тролейбуси «Škoda» в містах України поступово виводяться із експлуатації. Зокрема на початку 2010-х років пасажирську експлуатацію тролейбусів «Škoda» припинено у Києві, де довший час (із кінця 1960-х до кінця 1980-х років) пасажирський тролейбусний парк був представлений лише тролейбусами «Škoda». Епоха тролейбусів «Škoda» у Маріуполі завершилася у 2016-2017 роках – останній тролейбус моделі «Škoda 14Tr» в цьому місті був утилізований у 2018 році. В той же час, у таких містах, як Рівне, Тернопіль, Чернівці та Миколаїв саме тролейбуси «Škoda» залишаються основою тролейбусних парків.

Тролейбуси «Škoda» у Львові

Тролейбусний рух у Львові розпочинали радянські тролейбуси МТБ-82Д, які виготовлялися на Заводі імені Урицького (ЗіУ) у місті Енегельс Саратовської області. Вони постачалися до Львова у 1952 – 1960 роках, загалом до міста надійшло 67 тролейбусів цієї моделі. Не дивлячись на простоту експлуатації та високу надійність, тролейбуси МТБ-82Д мали архаїчну конструкцію із важкою несівною конструкцією, великою кабіною водія та вузькими дверима. Вони були незручними для пасажирів та кондукторів, особливо у містах із великим пасажиропотоком.

Перші тролейбуси «Skoda 15Tr» прибули залізницею до Тернополя. 2012 р. Автор фото А. Почепцов
Перші тролейбуси «Skoda 15Tr» прибули залізницею до Тернополя. 2012 р. Автор фото А. Почепцов

Наступна модель тролейбуса, розроблена Заводом імені Урицького – ЗіУ-5, яка стала на конвеєр у 1959 року, не підходила для Львова – це був «рівнинний» тролейбус, який не міг працювати на маршрутах із складним профілем. Відповідно, із 1962 року до Львова починається постачання т.зв. «Киянок» – тролейбусів виробництва Київського заводу електротранспорту імені Ф. Дзержинського. «Киянки», тобто тролейбуси моделей «Київ – 2» і «Київ – 4» проектувалися для експлуатації у місті Києві, отож успішно могли працювати на маршрутах із значними підйомами і спусками. Проте ці машини мали невелику вмістимість, окрім того кузова «Киянок» мали невисоку міцність. Окрім того, Київський завод електротранспорту мав обмежені виробничі можливості, отож тролейбусів містам України у 1960-х роках не вистачало. Відповідно у 1963 році розпочинається виробництво тролейбусів на базі кузовів автобусів ЛАЗ-695 – до цього виробництва були залучені Львівський автобусний завод, Київський завод електротранспорту та Одеський автоскладальний завод, які разом випустили понад 550 тролейбусів на базі кузова ЛАЗ-695, відомі як ЛАЗ-695Т, Київ-5ЛА та ОдАЗ-695Т. Ці тролейбуси мали іще більше недоліків, а ніж тролейбуси «Київ – 2» та «Київ – 4», отож їх списання почалося дуже швидко – у Львові уже на початку 1970-х років не працював жоден тролейбус ЛАЗ-695Т.

Перший тролейбус «Skoda 21Tr» у тролейбусному депо Чернівців. 2018 р. Автор фото Олександр Міхайлов
Перший тролейбус «Skoda 21Tr» у тролейбусному депо Чернівців. 2018 р. Автор фото Олександр Міхайлов

У кінці 1960-х років Київський завод електротранспорту імені Ф. Дзержинського розпочав випуск перших в СРСР трьохдверних тролейбусів великої вмістимості «Київ – 6», які повністю відповідали вимогам експлуатації в таких містах, як Київ та Львів. Більше того, завдяки зусиллям науковців Науково-дослідного і конструкторсько-технологічного інституту міського господарства на чолі із Л. Збарським та В. Векличем на тролейбуси «Київ – 6» встановлювалася тиристорно-імпульсна система керування тяговим електроприводом виробницта Запорізького електроапаратного заводу.

Один із останніх у Львові тролейбусів «Київ – 4» № 160 та «Skoda 9Tr» № 188 із першої партії на вулиці Тролейбусній. 1977 р. Автор фото – Ааре Оландер
Один із останніх у Львові тролейбусів «Київ – 4» № 160 та «Skoda 9Tr» № 188 із першої партії на вулиці Тролейбусній. 1977 р. Автор фото – Ааре Оландер

В той же час, після відомих подій у Чехословаччині в 1968 році, керівництво Радянського Союзу приймає рішення про максимальні закупівлі продукції машинобудування Чехословаччини, навіть на шкоду власним підприємствам. Відтак, «вольовим рішенням» на Київському заводі електротранспорту припиняють виробництво пасажирських тролейбусів та трамваїв, а в Україну масово завозяться тролейбуси і трамваї чеського виробництва.

Тролейбус «Skoda 9Tr» № 185 із першої партії, переданий із Чернівців у 1978 році на вулиці Артема (нині – Володимира Великого). На той момент для тролейбусів «Skoda 9Tr» у Львові іще не була запроваджена червоно-жовта ліврея. Автор фото – Петер Хаседлайн
Тролейбус «Skoda 9Tr» № 185 із першої партії, переданий із Чернівців у 1978 році на вулиці Артема (нині – Володимира Великого). На той момент для тролейбусів «Skoda 9Tr» у Львові іще не була запроваджена червоно-жовта ліврея. Автор фото – Петер Хаседлайн

«Перше знайомство» львів’ян із тролейбусами «Škoda 9Tr» відбулося у 1969 році – тоді із Чернівців до Львова було передано 10 машин цієї моделі (деповські №№ 180 – 189, модифікації «Škoda 9Tr9», «Škoda 9Tr14» та «Škoda 9Tr15»). Експлуатація цих машин на маршрутах Львова із пасажирами показала високу ефективність, отож у 1970 році розпочинається постачання до Львова тролейбусів «Škoda 9Tr15» із заводу в Осторові-на-Огржі. 1970 року до Львова находить 30 тролейбусів «Škoda 9Tr» (№№ 190 – 219), а у 1971 році починається постачання машин уже нової модифікації – «Škoda 9Tr16»; того року надійшло 30 чеських тролейбусів (№№ 220 – 249). У 1972 році до Львова постачається одразу 75 тролейбусів «Škoda 9Tr18» (№№ 250 – 324) – це найбільша партія тролейбусів, яку Львів отримував за всю свою історію. У 1974 році Львів отримує 19 тролейбусів «Škoda 9Tr20» (№№ 325 – 343), а у 1976 році – 20 тролейбусів модифікації «Škoda 9Tr22» (№№ 344 – 363) – це була остання партія дводверних «дев’яток», які отримав Львів.

Тролейбус «Skoda 9Tr15» № 194 із першої партії, що надійшла з заводу в Острові-на-Огржі на вулиці Любінській у Львові. Вересень 1978 р. На фото видно інші тролейбуси «Skoda 9Tr» уже в червоно-жовтій лівреї. Автор фото – Петер Хеседлайн
Тролейбус «Skoda 9Tr15» № 194 із першої партії, що надійшла з заводу в Острові-на-Огржі на вулиці Любінській у Львові. Вересень 1978 р. На фото видно інші тролейбуси «Skoda 9Tr» уже в червоно-жовтій лівреї. Автор фото – Петер Хеседлайн

У 1978 – 1982 роках до Львова постачаються тролейбуси «Škoda 9Tr» у тридверному виконанні – вони отримують деповські номери 364 – 432, зокрема у 1978 році прибуває 5 тролейбусів модифікації «Škoda 9TrH25» (№№ 363 – 367). Літера «Н» у позначенні цієї модифікації вказує на те, що ця модифікація була оснащена гідравлічним підсилювачем керма (усі модифікації без літери «Н» у позначенні мали пневматичний підсилювач керма), що значно покращувало умови роботи водіїв. У 1979 – 1980-х роках Львів отримує 35 тролейбусів «Škoda 9TrH27», які отримують інвентарні номери №№ 368 – 402. Останні 30 тролейбусів «Škoda 9TrH29» Львів отримав у 1981 – 1982 році (№№ 403 – 432). Таким чином Львів отримав загалом 254 тролейбуси моделі «Škoda 9Tr». Відповідно це найбільш чисельна модель за всю історію львівського тролейбуса.

Тролейбус «Skoda 9Tr16» № 222 1971 р. виготовлення наприкінці 1980-х років використовувався як учбовий. 1987 р. Фото із колекції Володимира Саванчука
Тролейбус «Skoda 9Tr16» № 222 1971 р. виготовлення наприкінці 1980-х років використовувався як учбовий. 1987 р. Фото із колекції Володимира Саванчука

Масове постачання тролейбусів «Škoda 9Tr» у першій половині 1970-х років дозволило вивести із експлуатації у Львові усі архаїчні тролейбуси МТБ-82Д¸ а також невдалі за конструкцією ЛАЗ-695Т. Пізніше чеськими машинами замінювали «Киянки» – останні машини «Київ – 4» на вулицях Львова можна було зустріти наприкінці 1970-х років. На початку 1980-х років тролейбусний парк Львова складався виключно із тролейбусів «Škoda 9Tr».

Наприкінці 1980-х років у Львові іще експлуатувалися тролейбуси «Skoda 9Tr18», виготовлені у 1972 році. На фото можна побачити тролейбуси № 246, 252 і 315 цієї модифікації, а також нові тролейбуси «Skoda 14Tr02/6». 1989 р. Автор фото – Ааре Оландер
Наприкінці 1980-х років у Львові іще експлуатувалися тролейбуси «Skoda 9Tr18», виготовлені у 1972 році. На фото можна побачити тролейбуси № 246, 252 і 315 цієї модифікації, а також нові тролейбуси «Skoda 14Tr02/6». 1989 р. Автор фото – Ааре Оландер

Іще із кінця 1960-х років Київський завод електротранспорту імені Ф. Дзержинського у Києві освоїв капітальний ремонт чеських тролейбусів «Škoda 9Tr», проте зважаючи на значне поширення цих машин в Україні було прийнято рішення про будівництво Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу потужністю 400 капітальних ремонтів на рік. Завод спеціалізувався на проведенні заводського капітального ремонту вузькоколійних трамвайних вагонів німецького та чеського виробництва, а також тролейбусів «Škoda 9Tr». Завод почав працювати у 1978 році і отримував замовлення на ремонт трамваїв і тролейбусів з-поза меж Української СРСР – тут ремонтували трамваї «Tatra» для Калінінграда і тролейбуси «Škoda 9Tr» для Грузії. У тролейбусному депо теж працював ремонтний цех, але він спеціалізувався в основному на дрібному та аварійному ремонті тролейбусів «Škoda 9Tr».

Останні тролейбуси «Skoda 9Tr» працювали на маршрутах Львова наприкінці 1990-х років. Машина «Skoda 9TrН29» 1982 року № 413 на виїзді із тролейбусного депо. 1998 рік. Автор фото – Ааре Оландер
Останні тролейбуси «Skoda 9Tr» працювали на маршрутах Львова наприкінці 1990-х років. Машина «Skoda 9TrН29» 1982 року № 413 на виїзді із тролейбусного депо. 1998 рік. Автор фото – Ааре Оландер

Оскільки Львів на початку 1980-х років мав повністю уніфікований тролейбусний парк із машин моделі «Škoda 9Tr», для прискорення їх профілактичного обслуговування в процесі модернізації депо в 1984 році був створений т.зв. «комплекс діагностики», який розмістився у спеціальній будівлі. Комплекс діагностики для тролейбусів «Škoda 9Tr» у тролейбусному депо Львова було обладнано за проектом українського вченого Володимира Веклича, він дозволяв значно скоротити тривалість передрейсового технічного обслуговування і швидко, в автоматичному режимі, виявити несправності тролейбусів. Нажаль, цей комплекс зараз розкомплектований.

Тролейбуси «Skoda 9Tr» в очікуванні ремонту на Львівському трамвайно-тролейбусному ремонтному заводі. 1989 р. Машина № 363 – львівська, інші машини – із Тернополя і Маріуполя
Тролейбуси «Skoda 9Tr» в очікуванні ремонту на Львівському трамвайно-тролейбусному ремонтному заводі. 1989 р. Машина № 363 – львівська, інші машини – із Тернополя і Маріуполя

У 1984 році Львів отримує першу партію нових тролейбусів «Škoda 14Tr02» із тиристорно-імпульсною системою керування тяговим приводом – це були найсучасніші тролейбуси, які експлуатувалися на території СРСР. Ці машини отримали деповські №№ 500 – 509 і пропрацювали до кінця 1990-х років. Дослідна експлуатація тролейбусів «Škoda 14Tr» у Львові показала їх високу ефективність, отож із 1988 року почалися масові поставки таких тролейбусів до Львова.

Тролейбус «Skoda 9Tr» № 395 проходить технічне обслуговування в тролдепо Львова. 1980-ті рр., фото із колекції Ярослава Янчака
Тролейбус «Skoda 9Tr» № 395 проходить технічне обслуговування в тролдепо Львова. 1980-ті рр., фото із колекції Ярослава Янчака

У 1988 році місто отримало 32 тролейбуси модифікації «Škoda 14Tr02/6» (№№510 – 541), наступного 1989 року до Львова прибуло 29 машин нової модифікації «Škoda 14Tr89/6» (№№ 542 – 570). Іще 20 тролейбусів модифікації «Škoda 14Tr11/6» (№№ 571 – 590) прибуло до Львова у 1990 році. Таким чином із заводу в Острові-на-Огржі до Львова загалом прибув 91 тролейбус моделі «Škoda 14Tr». Постачання цих тролейбусів до Львова припинилося через брак у міської влади валюти для закупівлі іноземних тролейбусів.

Один із стендів комплексу діагностики тролейбусного депо Львова. 1980-ті рр. Фото із колекції Ярослава Янчака
Один із стендів комплексу діагностики тролейбусного депо Львова. 1980-ті рр. Фото із колекції Ярослава Янчака

У 1990-х роках стан тролейбусного господарства Львова значно погіршився – було списано більшу частину наявного парку тролейбусів «Škoda 9Tr» і значну частину тролейбусів «Škoda 14Tr». Проблема, в першу чергу, полягала у відсутності в ЛКП «Львівелектротранс» достатньої ремонтної бази для проведення планових капітальних ремонтів тролейбусів. Справа в тім, що Львівський трамвайно-тролейбусний ремонтний завод (в часи незалежної України – Львівський державний завод електротранспорту, а після приватизації – ВАТ «Електротранспорт») не входив до складу Львівського трамвайно-тролейбусного управління, а був підприємством обласного підпорядкування. Мерія, на чолі із Василем Куйбідою, замість того, щоб взяти підприємство на баланс міста, допустило його приватизацію. Відповідно, за ремонт трамваїв і тролейбусів на ремонтному заводі ЛКП «Львівелектротранс» мало платити «живими» грошима, яких підприємству хронічно не вистачало. Отож, вирішили жертвувати якістю ремонту електротранспорту, що часто приводило до його швидкого списання. ВАТ «Електротранспорт» у середині 1990-х років іще виконувало окремі замовлення для ЛКП «Львівелектротранс» по ремонту трамваїв, у другій половині 1990-х на ВАТ «Електротранспорт» іще ремонтували тролейбуси для Тернополя, але після цього підприємство через відсутність замовлень було перепрофільоване.

Тролейбуси «Skoda 14Tr» під час обслуговування в профілакторії тролейбусного депо. Машина № 503 модифікації «Skoda 14Tr02» 1984 року постачання, а машина № 531 – модифікації «Skoda 14Tr02/6» 1988 року постачання. 1989 р. Фото із колекції Ярослава Янчака
Тролейбуси «Skoda 14Tr» під час обслуговування в профілакторії тролейбусного депо. Машина № 503 модифікації «Skoda 14Tr02» 1984 року постачання, а машина № 531 – модифікації «Skoda 14Tr02/6» 1988 року постачання. 1989 р. Фото із колекції Ярослава Янчака

Як альтернативу продовженню експлуатації тролейбусів «Škoda 9Tr» влада Львова розглядало закупівлю нових тролейбусів ЛАЗ-52522, які у 1994 році почав випускати Львівський автобусний завод. Попри те, що ці тролейбуси мали гарний дизайн і непогану ергономіку салону, за надійністю вони значно програвали чеським тролейбусам «Škoda 9Tr»: якщо окремі «дев’ятки» змогли пропрацювати у Львові більше 20 років, то значна частина тролейбусів ЛАЗ-52522 була списана менш ніж через 10 років після початку експлуатації.

Останні тролейбуси «Škoda 9Tr» у Львові експлуатувалися на початку 2000-х років. Орієнтовно у 2002 році всі такі тролейбуси у Львові були відсторонені від експлуатації і списані, хоча у Тернополі, Рівному, Чернівцях і Луцьку експлуатація таких машин продовжувалася іще чимало років.

Автоматизоване миття тролейбуса «Skoda 14Tr02/6» № 531 у депо Львова. 1989 р. Фото із колекції Ярослава Янчака
Автоматизоване миття тролейбуса «Skoda 14Tr02/6» № 531 у депо Львова. 1989 р. Фото із колекції Ярослава Янчака

У 1997-1998 році для тролейбусного депо Львова було закуплено 6 вживаних тролейбусів «Škoda 14Tr» 1982 – 1987 років із міст Маріанське-Лазнє, Пардубіце та Градец-Кралове. Серед цих машин були тролейбуси модифікацій «Škoda 14Tr01», «Škoda 14Tr05» та «Škoda 14Tr08/6», які випускалися спеціально для міст Чехословаччини. Більшість із цих машин наразі списана у 2015 – 2018 рр.

Тролейбус «Skoda 14Tr01» № 596 – один із 6 вживаних тролейбусів, закуплених Львовом у 1997-1998 рр. Фото Ааре Оландера, 1998 р.
Тролейбус «Skoda 14Tr01» № 596 – один із 6 вживаних тролейбусів, закуплених Львовом у 1997-1998 рр. Фото Ааре Оландера, 1998 р.

На початку 2010-х років ЛКП «Львівелектротранс» провело тендер по закупівлі 20 вживаних тролейбусів «Škoda 14Tr» та 10 вживаних «Škoda 15Tr», проте замість 30 тролейбусів у 2012 – 2014 рр. місто отримало тільки 11: шість тролейбусів «Škoda 15Tr» та п’ять «Škoda 14Tr». Проблемою стала низька платоспроможність ЛКП «Львівелектротранс» і небажання міста повністю профінансувати контракт із постачання тролейбусів – він був розірваний у 2014 році, коли курс гривні до американського долара та євро став стрімко падати і постачальнику тролейбусів стало невигідним виконувати контракт.

Перший у Львові зічленований тролейбус «Skoda 15TrМ» № 598. Автор фото – Роман Калініченко. 2013 р
Перший у Львові зічленований тролейбус «Skoda 15TrМ» № 598. Автор фото – Роман Калініченко. 2013 р

У 2016 році за ініціативи тодішнього керівника ЛКП «Львівелектротранс» Михайла Сидоровича у Львові стартував пілотний проект капітально-відновлювального ремонту тролейбусів «Škoda 14Tr». В процесі капітального ремонту повністю відновлювалася металоконструкція кузова, який отримував обшивку із алюмокомпозиту «Plabond» та вклеєні тоновані панорамні вікна. Низка машин була обладнана цифровим вказівником маршруту із підсвіткою бокового маршрутного трафарету, а деякі машини отримали текстовий електронний маршрутовказівник фірми «Гранато». У салоні замість люмінісцентного встановлювалося світлодіодне освітлення і сучасні пасажирські сидіння виробництва компанії «ВЕЕМ». Низка змін була внесена і в електрообладнання тролейбусів – частина машин отримала сучасний асинхронний генератор для живлення низьковольтних кіл, а на частині машин були встановлені статичні перетворювачі.

Перший тролейбус «Skoda 14Tr02/6» № 512 1988 року після капітально-відновлювального ремонту. Серпень 2016 р.
Перший тролейбус «Skoda 14Tr02/6» № 512 1988 року після капітально-відновлювального ремонту. Серпень 2016 р.

Проведення капітально-відновлювального ремонту дозволило продовжити термін експлуатації тролейбусів «Škoda 14Tr» на  8 – 10 років. Початково планувалося, що капітально-відновлювальний ремонт пройдуть практично всі наявні тролейбуси «Škoda 14Tr», окрім машин, які мають значні пошкодження несівної системи. Проте пілотний проект капітально-відновлювального ремонту тролейбусів «Škoda 14Tr» було згорнуто наприкінці 2019 року – загалом було відновлено 17 тролейбусів. Вартість капітально-відновлювального ремонту тролейбуса «Škoda 14Tr» в залежності від стану машини і рівня модернізації обладнання складала від 500 тисяч до мільйона гривень – це не більше 20% вартості нового українського тролейбуса.

Салон тролейбуса «Skoda 14Tr02/6» № 512 після капітально-відновлювального ремонту. 2016 р. Автор фото – Володимир Саванчук
Салон тролейбуса «Skoda 14Tr02/6» № 512 після капітально-відновлювального ремонту. 2016 р. Автор фото – Володимир Саванчук

Наразі на балансі ЛКП «Львівелектротранс» знаходиться 34 тролейбуси «Škoda 14Tr» різних модифікацій і 5 тролейбусів «Škoda 15Tr», проте із них на лінії станом на 7 травня 2021 року працює лише 13 машин. Проблема полягає в тому, що Управління транспорту та ЛКП «Львівелектротранс», отримавши 50 нових тролейбусів «Електрон», які закупили за кошти кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку, не змогло підготувати достатньої кількості водіїв тролейбусів для істотного збільшення випуску електротранспорту на лінію, отож із початком епідемії COVID-19 значну частину тролейбусів «Škoda» відсторонили від експлуатації. Наразі у Львові на лінію у робочі дні виходить біля 70 тролейбусів, хоча наявний рухомий склад депо дозволяє випускати на лінію як мінімум на 15-20 тролейбусів більше.

Антон ЛЯГУШКІН, Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ та Юрій КАУКАЛОВ

 Використано фотоматеріали із сайту «Міський електротранспорт».

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.