Що та як фотографувати на Великдень. Поради світливця 90 років тому

846
Ю. Дорош, 1920-ті рр. (взято зі сайту http://www.geroi.if.ua)
Ю. Дорош, 1920-ті рр. (взято зі сайту http://www.geroi.if.ua)

Напередодні Світлого Великодня пропонуємо нашим читачам познайомитися із навчальними порадами знаного українського світливця, піонера української кінематографії в Галичині, етнографа, краєзнавця, члена Українського Фотографічного Товариства Юліана Дороша про те, що вартує фотографувати в час свят, а заразом дізнатися як робилися знимки 90 років тому. Статтю з порадами було опубліковано в тижневику “Неділя” (ч. 16 за 1930 р.) під назвою “Великодні зняття”. Як завжди текст подаємо оригінальним.

Нагадаємо, що ілюстрований тижневик “Неділя” виходив у 1928–1939 рр. у Львові та друкував статті на політичні і економічні теми, про культурно-просвітню роботу серед українського населення та про полонізацію українських шкіл. На останній шпальті  тижневика містилась рубрика в якій висвітлювалися актуальні питання та навчальні поради фотографічної справи. Незмінним редактором рубрики був Юліан Дорош.

Титутльна сторінка тижневика "Неділя" № 16 за 20 квітня 1930 р.
Титульна сторінка тижневика “Неділя” № 16 за 20 квітня 1930 р.

Великодні зняття

У західних народів проходять ці свята тільки святочно, у нас, народу, що найкращі звичаї та культурні здобутки старовини повязав у мистецьку орнаментику крашанки та в заворотний круг гаївки це свято свят, яку чужинці-аматори напевне збереглиб у світлині сотню разів краще, як ми. На брак теми жалуватись чей ніхто не буде: починаючи від жартобливо-болючого «лозобитія» у цвітну неділю можемо через півтори тижня «схоплювати» моменти, яких нам позавидують на світових виставках усі. Білення та чепурення хаток, писання крашанок, ефектовні зняття плащениці, ранні сілюети під церквою, богослужебна церемонія, свячення пасок, поважні гурти мирян, весела гаївка, а з нею сотні преріжних принагідних схоплень, крашанка, пополуднева ідилія на перелазі та прегарний  народний одяг нашого простолюддя і ще десятки соток ріжних фраґментів, які лиш аматор по свойому виборі захопить – це все зібране та зложене разом далоб прегарний альбом – «Великдень» колиб ми лиш змогли скинути зі себе прокляття оспалости та нерішучости, колиб любили себе і фотографію, вчились її та схотіли вчитись!

с. Семенівка, 1969 р. Фото Юліана Дороша
с. Семенівка, 1969 р. Фото Юліана Дороша

До зняття оцих найкраще підходить мала міхова камера 4,5х6 або 6,5х9 незвичайно вигідна в оперуванню, хоча більша теж незла. Пакетові плівки (Packfilm) дуже вигідні в ношенню та в безпотрібності зміняти з касет платівки. Світоміць обєктива для моменток при ясному сонці 4,5 чи 6,3 задоволює вповні. Платівки при барвистих картинах конечно ортохроматичні з ясним світлофільтром. Статива при моментках неконечно, тільки заваджає, а в натовпі може й поломитися.

Роля аматора, це безпосередна участь у великодньому життю при тому у відповідний мент абсолютна обєктивність, моментова й рішуча зорєнтованість та критика і певне, правильне зняття.

с. Семенівка, 1969 р. Фото Юліана Дороша
с. Семенівка, 1969 р. Фото Юліана Дороша

В темничці виявник дещо розведений, довге і солідне виявлення (можливості недосвітлення!) папір залежно від негативу: часто лискучий твердий (hart) деколи й інші. Для побільшень з 4,5х6 головні передумови острий і контрастний негатив.

Перестаньмо вже раз бути невільниками статива, симетрично установленої групи та сліпих платівок! Хай моментка відтворить на хроматичній плівці життя і сміх соняшних свят! Бож для нас винаходи й вигода!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.