додому Блог сторінка 660

Неймовірний Львів. Повітряна екскурсія (відео)

Майстри аеровідеозйомки відкривають Львів по-новому. І цей новий Львів – неймовірно прекрасний!

Камера пролітає не лише над центральною частиною міста, а й над аеропортом, Ареною-Львів, Сиховом і навіть Свіржським замком.

Насолоджуймось польотом!

Рецепти до новорічного столу від Дарії Цвєк

Разом із згадкою про фантастичну кулінарку Дарію Цвєк, на чиїх книгах виросло не одне покоління ґаздинь, проходить майже фізичне відчуття аромату духмяної домашньої випічки.

Бестселери (а всього продано понад 5 мільйонів примірників кулінарних книг!) Дарії Цвек передавались від матері до доньки чи не як найбільша реліквія і наповнювали життя смаком.

Напередодні Нового року ділимося святковими рецептами до новорічного столу для дорослих і дітей від відомої майстрині – із книги “На добрий вечір: Святкові рецепти”, виданої у 1993 році. Пройшло понад 20 років, а у талановитої Дарії Цвєк все ще є чому повчитися. novyy_rik_tsvek (3) novyy_rik_tsvek (4) novyy_rik_tsvek (5) novyy_rik_tsvek (6) novyy_rik_tsvek (7) novyy_rik_tsvek (8) novyy_rik_tsvek (9) novyy_rik_tsvek (10) novyy_rik_tsvek (11) novyy_rik_tsvek (12) novyy_rik_tsvek (13) novyy_rik_tsvek (14) novyy_rik_tsvek (15) novyy_rik_tsvek (16) novyy_rik_tsvek (17) novyy_rik_tsvek (18)    novyy_rik_tsvek (22) novyy_rik_tsvek (23) novyy_rik_tsvek (24) novyy_rik_tsvek (25) novyy_rik_tsvek (26) novyy_rik_tsvek (27) novyy_rik_tsvek (28) novyy_rik_tsvek (29) novyy_rik_tsvek (30) novyy_rik_tsvek (31) novyy_rik_tsvek (32) novyy_rik_tsvek (33)
Джерело.

Церква святого Миколая – княжий храм Львова

Церква святого Миколая – одна із найстаріших церков Львова.

1933
1933
1938
1938

За переданням, підтвердженим свідченням однієї з фальсифікованих грамот Лева Даниловича від 8 жовтня 1292 року, особливою опікою великокняжого двору користувалася найдавніша відома львівська церква св. Миколая Мир Ликійських Чудотворця, яка могла бути заснованою ще Данилом Романовичем. Саме вона була головним княжим храмом, від якого вів прямий шлях до Високого Замку – княжої резиденції.

37_big

80-і роки ХХ ст.
80-і роки ХХ ст.

Від первісної церкви залишилися тільки фрагменти стін. Її змінили ґрунтовні перебудови після пожеж.  Будівля зведена на старому цвинтарі, тому це підтверджує існування на цьому місці давнішої, можливо, деревʼяної церкви.

IMG_2045 IMG_2051IMG_2040Такою, як є й тепер, церква стала наприкінці XVII ст. На фасаді її розташована фреска Петра Холодного (1924 р.) із зображенням св. Миколая, Розп’яття, св. Івана та Богородиці. У 1926 році довкола храму з’явилася кам’яна огорожа із залізними решітками, яку виготовили за проектом Олександра Лушпинського.

IMG_2057IMG_2038Від 1700 року церква св. Миколая належала до юрисдикції Греко-католицької церкви, від 1946 – до Московської патріархії РПЦ, від 1989 р. – до Української Автокефальної Православної церкви.

IMG_2061IMG_2053Відомий історик Іван Крип’якевич у праці “Історичні проходи по Львові” (1932) пише, зокрема, і про церкву Св. Миколая:

“З церков княжого Львова осереднє місце займала церква св. Миколая. Повз неї переходить стрімка вуличка Під брамкою (нині не існує, з’єднувала вул. Б. Хмельницького і Смерекову); здогадуються, що в цьому місці були головні ворота до нижчих частин княжого замку. Церква св. Миколая – це, ймовірно, найстаріша церква у Львові. Давня традиція каже, що вона була надвірною княжою церквою; може бути, що заснував її ще Данило або Лев, що в ній молились князі-засновники Львова… Теперішня будова є значно змінена протягом довгих віків. Найстарішою частиною вважаються мури з гарного тесаного каміння, які відкрито під час відновлення 1924 р. Вони вказують, що церква мала план т. зв. Грецького (рівнораменного) хреста. В другій половині XVII ст. церкву перебудовано й роботи закінчено в 1701 р., як про це свідчить надпис на арці головної нави. В 1776 р. прибудовано захристію. У XVIII ст. церва була покрита гонтою, в 1800 р. дах погорів. І тоді побудовано теперішні бані, криті бляхою, може бути, що на зразок давніх. Всередині церква незвичайно убога. Старий іконостас погорів 1783 р., залишився з нього тільки образ Ісуса Христа з Божою Матір’ю й Апостолами. У головному престолі є стара ікона св. Миколая. Цікавий також образ Богородиці, з рамен якої спливають стяжки (стрічки) з написами, до яких чіпляються грішники. Вдолі змальована морська пропасть і в ній змій з роззявленою пащекою. Є також старий хрест у срібній оправі з XV-XVI ст. На верхній фронтовій стіні нові фрески покійного маляра Петра Холодного. При церкві був старий цвинтар, але з нього збереглися тільки два залишки надгробних плит, вмуровані в підлогу пресвітерії.

З історії церкви св. Миколая найважливішими є такі події: в 1471 р. звільнено її від податків, 1543 р. парохія звільняється від замкового присуду і від того часу була «юридикою», себто всі мешканці в границях парохії підлягали церковній владі. Свято-Миколаївське братство існувало від 1544 р. Воно утримувало шпиталь, себто захист для знемоцнілих старців, а також невелику школу. В XVII ст. церква св. Миколая була церквою українського цеху шевців, які, як уже знаємо, жили у великій кількості на передмісті.

Визначні українські родини, що належали до парохії св. Миколая, були Красовські, Добрянські, Висьоці, Дунаєвські, Ковалевські, Мороховські, Корчовські, Рогатинці, Поповичі, Велички”.

IMG_2037IMG_2054Джерела: Центр міської історії Центрально-Східної Європи, Вікімапія, Православна енциклопедія, Духовна велич Львова, Княжий храм міста Львова.

 

Вузькошрифтне Євангеліє – унікальний екземпляр дофедорівського українського книгодрукування (відео)

Вузькошрифтне Євангеліє - унікальний екземпляр дофедорівського українського книгодрукування

Сьогодні Фотографії Старого Львова завітали до Лариси Спаської, завідувача Музею мистецтва давньої української книги, відділу Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Возницького.  Вона розповіла нам про Вузькошрифтне Євангелія – унікальний екземпляр першого українського друку, оригінал якого зберігається в музейних фондах.

“Перед вами абсолютно унікальне видання, це вже не рукопис, це видання – фактично анонімний дофедоровський друк. Так він називається в науці.

Це друк приблизно першої половини XVI століття. Датований він відповідно філігранню паперу, це доволі легко зробити. На жаль, жодних вихідних даних, тобто “Ким?”, “Де?” і “Коли?” – немає.

Вузькошрифтне Євангеліє  - зразок першого українського друку
Вузькошрифтне Євангеліє – зразок першого українського друку

Саме по собі видання надзвичайно рідкісне. В музеї зберігається четвертий зафіксований примірник в світі.

В свій час відомий український палеограф, Лідія Михайлівна Григорчук, зробила повний аналіз тексту, (вона була дуже досвідченим фахівцем) фонетичний і лексичний, і прийшла до висновку, що ця книжка видана або у Львові, або в межах Львова.

Вузькошрифтне Євангеліє  - зразок першого українського друку
Вузькошрифтне Євангеліє – зразок першого українського друку

Бо справа в тому, що це церковнослов’янська мова, але завжди друкар вставляє похибки, маю на увазі такі помилки своєї рідної мови, як він говорить. І от якраз ті помилки і є палеографам дають дуже таку велику роботу і надію. Вона займалась цим майже 50 років і я абсолютно не сумніваюсь в її висновках. Тобто ми маємо перед перший український друк.

Вузькошрифтне Євангеліє  - зразок першого українського друку
Вузькошрифтне Євангеліє – зразок першого українського друку

На жаль ми не знаємо точної дати, от тільки перша половина XVI століття.  Але цікавим є те, що в оформленні друкованих заставок (дереворидні друковані заставки) є дуже подібний рукопис, який зберігається в нашій бібліотеці Стефаника в відділі рукописів, дуже подібний орнамент. Тобто сам орнамент також співпадає з рукописом. Це також є цікавим.

Вузькошрифтне Євангеліє  - зразок першого українського друку
Вузькошрифтне Євангеліє – зразок першого українського друку

На жаль, ми не можемо цю книжку напряму зв’язати з так званою Дропенівською друкарнею, яка існувала в 60-их роках XVI століття у Львові. На жаль не можемо зв’язати, Дропенівська друкарня існує сама по собі, а наш анонімний друк сам по собі. Можливо це була вже якась інша львівська друкарня першої половини XVI століття. Ну але те, що вона у Львові була – це зрозуміло.

Я не маю, вже забігаю трохи наперед, я не маю права сперечатися з самим Іваном Федоровичем.  Бо він писав сам в своїй післямові : “Я прийшов до богоспасаємого міста Львова і тут я ніби йшов стопами боговибраного мужа.”  Тобто він сам пише, що друкування у Львові існувало. Ну і потім, вже пізніше запис на його плиті “Друкування занепале обновив”. Тобто друкування було, але занепало. Значить ми можемо абсолютно твердо сказати, можливо це було в Винниках, можливо в Дублянах, а можливо ще десь – ну десь в межах Львова була та друкарня.

Вузькошрифтне Євангеліє  - зразок першого українського друку
Вузькошрифтне Євангеліє – зразок першого українського друку

І сам примірник є дуже цікавий – книжка надрукована не як Євангеліє напристольне, а як книжка для читання. Але використовувалась вона таки в церкві як напристольне Євангеліє. Тому, що в неї абсолютно унікальна оправа – це дерево і шкіра, але вона прикрашена такою левкасною позолоченою накладкою з зображенням Спаса Нерукотворного і видно залишки орнаменту.

Сам по собі це абсолютно унікальний друк, пізніше більше таких примірників не знаходили.”

Фото Софія Форостина

Історія львівського трамваю у часи Австро-Угорської імперії

Історія львівського трамваю у часи Австро-Угорської імперії

Сяду до трамвая —
Люди споглядають.
Бувай ти здорова,
Бо я від’їжджаю.

Звук вагончиків, що гуркочуть поміж древніх львівських будинків знає кожен житель міста.  Трамвай вже давно став однією з візитівок Львова. І не дивно, адже він вже протягом більш ніж 130 років супроводжує місто в усіх його бідах і радостях.

А розпочалися все далекого 1880 року. Саме тоді, 3-го травня, відбулось урочисте відкриття першого кінного львівського трамваю. Курсування проводилось двома напрями: Головний вокзал – вул. Городоцька – пл. Митна, Головний вокзал – «Підзамче». Швидкість його сягала біля 6 кілометрів за годину. Нелегка доля чекала на «зайців» зловлених без квитка. Цілий день вони рубали січку на площі Івана Франка.

Кінний трамвай біля пам’ятника Міцкевичу
Кінний трамвай біля пам’ятника Міцкевичу
Кінний трамвай на Краківській площі (сьогодні площа Я. Осмомисла)
Кінний трамвай на Краківській площі (сьогодні площа Я. Осмомисла)

В кінці 1880-х активно обговорюється ідея створення парового трамваю, але їй так і не судилось втілитись в життя.

Вже через кілька років, а саме 31 травня 1894 року у Львові розпочинає курсувати електричний трамвай. Відкриття його приурочувалось до початку Галицької крайової виставки, яку відвідав сам імператор Франц-Йосип І.

Надалі електричний трамвай курсував з головного вокзалу на вул. Личаківську (церква св. Петра і Павла), пізніше маршрут дещо продовжили. Інший маршрут пролягав від вул. Гетьманської до Софіївки.

Схема руху трамваю у 1895 році
Схема руху трамваю у 1895 році. Джерело – http://lvivtrans.net/tram.php

Необхідність у громадському транспорті зростала. Міський уряд розробляв нові плани побудови трамвайних гілок. У жовтні 1906 р. почалося спорудження лінії трамваю в район “На Байках”. Ціни на нерухомість  в районі проведення нового маршруту відразу обвалились вдвічі.

29 грудня 1908 року було припинено рух кінного трамваю, після чого коней розпродали, а вагони перероблені і причеплені до електричного трамваю.

Проект розвитку трамвайної сітки, 1906 р
Проект розвитку трамвайної сітки, 1906 р
Схема руху трамваю у 1907 році
Схема руху трамваю у 1907 році. Джерело – http://lvivtrans.net/tram.php

У Львові вигадано унікальну систему позначення трамвайних маршрутів – абревіатурою з двох букв. Перша – назва початкової станції, друга – кінцевої.

D – Dworzec glówny (головний вокзал);

G – Gabryelówka (Габріелівка, Гаврилівка);

H – Hetmańska (Гетьманські вали, Гетьманська)

J – ul. Janowska (вул. Янівська, Янівська рогатка);

K – park Kilińskiego (парк Кілінського, тепер Стрийський парк; цей індекс використовувався також для позначення кінцевої зупинки “Технічна школа”);

L – 29 Listopada (вул. 29 Листопада);

Ł – Łyczaków (Личаків);

P – Podzamcze (Підзамче);

R – Rzeźnia Nowa, Rogatka Źolkiewska (Нова Різня – Жовківська рогатка);

U – Unii Lubelskiej (Унії Люблінської, Високий замок);

W – Wystawowa (виставкова лінія у Стрийському парку);

Z – Zamarstynów (Замарстинів).

Наприклад позначення маршруту гетьманська – Янівська рогатка виглядало так: HJ, Личаків – головний вокзал – ŁD.

Трамвай на вулицях Львова, кінець ХІХ ст.
Трамвай на вулицях Львова, кінець ХІХ ст.
Трамвай на вул. Підвальній, 1908-1910
Трамвай на вул. Підвальній, 1908-1910
Ріг вулиці Гетьманської та Кілінського, початок ХХ ст.
Ріг вулиці Гетьманської та Кілінського, початок ХХ ст.

Не припинявся рух трамваю і після входу російських війсь на територію Львова. У цей час виданий спеціальний довідник російською мовою «Як користуватися трамваєм». У ньому описувались трамвайні лінії, та уточнювались нові тарифи.

Схема руху трамваїв станом на 1914 рік.
Схема руху трамваїв станом на 1914 рік. Джерело – http://lvivtrans.net/tram.php

За часів «бабці Австрії» Львів спромігся відкрити перший в Україні кінний трамвай, а також другий в Україні відкрив рух електротрамваю. Львів’яни почали користуватися послугами цього громадського транспорту одними з перших поміж усієї Австро-Угорської імперії.

Прокладання трамвайної лінії вулицею Мечникова
Прокладання трамвайної лінії вулицею Мечникова
Трамвай на вул. Дорога до Двора (сучасна Чернівецька)
Трамвай на вул. Дорога до Двора (сучасна Чернівецька)

Унікальні кадри зі зйомок “Трьох мушкетерів” у Львові й Одесі

Культову радянську стрічку “Три мушкетери” знімали у 1978 році. Збереглися унікальні архівні кадри зі зйомок фільму у Львові та Одесі.
MUSHKETERY_LVIV (1) MUSHKETERY_LVIV (2) MUSHKETERY_LVIV (3) MUSHKETERY_LVIV (4) MUSHKETERY_LVIV (5) MUSHKETERY_LVIV (6) MUSHKETERY_LVIV (7) MUSHKETERY_LVIV (8) MUSHKETERY_LVIV (9) MUSHKETERY_LVIV (10) MUSHKETERY_LVIV (11) MUSHKETERY_LVIV (12) MUSHKETERY_LVIV (13) MUSHKETERY_LVIV (14) MUSHKETERY_LVIV (15) MUSHKETERY_LVIV (16) MUSHKETERY_LVIV (17) MUSHKETERY_LVIV (18) MUSHKETERY_LVIV (19) MUSHKETERY_LVIV (20) MUSHKETERY_LVIV (21) MUSHKETERY_LVIV (22) MUSHKETERY_LVIV (23) MUSHKETERY_LVIV (24) MUSHKETERY_LVIV (25) MUSHKETERY_LVIV (26)

Львівська політехніка на 45 чорно-білих фото 1900-1939 років

Національний університет “Львівська політехніка” — найстаріший вищий технічний навчальний заклад України та Східної Європи, заснований 1844 року.

На чорно-білих фото 1900-1939 років із польських архівів NAC і KARTA зафіксовано розвиток політехніки, зокрема, зведення нових корпусів для факультетів.

1900-1914
Головний корпус, 1900-1914
Будівля Львівської політехніки, 1900-1914
Будівля Львівської політехніки, 1900-1914
Головний корпус, 1925
Головний корпус, 1925
1932
1932
Головний корпус, 1920-1939
Головний корпус, 1920-1939
Головний корпус, 1920-1939
Головний корпус, 1920-1939
Головний корпус, 1920-1939
Головний корпус, 1920-1939
OK_019256_580
Головний корпус, 1920-1939
Пам'ятний знак на території Львівської політехніки студентам, що загинули у листопаді 1918, 1925 (?)
Пам’ятний знак на території Львівської політехніки студентам, що загинули у листопаді 1918, 1925 (?)
1927
1927
Відкриття пам'ятника, 1928
Відкриття пам’ятника, 1928
Бібліотека, 1920-1939
Бібліотека, 1920-1939
OK_019544_580
Професор Львівської політехніки у кабінеті, 1900-1939
Головний корпус, 1939
Головний корпус, 1939
Інтернат Львівської політехніки у Дублянах, 1934
Інтернат Львівської політехніки у Дублянах, 1934
Дослідна станція рільничо-лісового факультету у Дублянах, 1934
Дослідна станція рільничо-лісового факультету у Дублянах, 1934
Дослідна станція рільничо-лісового факультету у Дублянах, 1934
Дослідна станція рільничо-лісового факультету у Дублянах, 1934
Дослідна станція рільничо-лісового факультету у Дублянах, фрагмент бібліотеки, 1934
Дослідна станція рільничо-лісового факультету у Дублянах, фрагмент бібліотеки, 1934
Зовнішній вигляд будівлі дослідної станції у Дублянах, 1934
Зовнішній вигляд будівлі дослідної станції у Дублянах, 1934
1920-1939
1920-1939
У лабораторії, 1920-1939
У лабораторії, 1920-1939
У лабораторії, 1920-1939
У лабораторії, 1920-1939
У лабораторії, 1934
У лабораторії, 1934
Експериментальна лабораторія, 1920-1939
Експериментальна лабораторія, 1920-1939
Макет нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1936
Макет нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1936
    Макет нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1936
Макет нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1936
Проект нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1936
Проект нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1936
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
    Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
    Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Закладення першого каменя під будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938

lpu

Будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
    Будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Будівництво нових будівель факультету машинобудування та електротехніки, 1938
Хімічний факультет, 1920-1939
Хімічний факультет, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет. Колекції Олександра Козиковського, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет. Колекції Олександра Козиковського, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет, вул. св. Марка, 1. 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет, вул. св. Марка, 1. 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет, колекції проф. Шимона Вердака, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет, колекції проф. Шимона Вердака, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет, кабінет проф. Шимона Вердака, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет, кабінет проф. Шимона Вердака, 1920-1939
Рільничо-лісовий факультет Львівської політехніки. У хімічній лабораторії досліджують шкідників лісу, 1920 - 1939
Рільничо-лісовий факультет. У хімічній лабораторії досліджують шкідників лісу, 1920-1939
Будівля лабораторії, 1920-1939
Будівля лабораторії, 1920-1939
Будівля лабораторії, 1920-1939
Будівля лабораторії, 1920-1939

Джерело: NAC, KARTA.

 

 

Новорічні ялинки радянського Львова

Коли у центрі Львова у 1950 році демонтували пам’ятник королю Яну ІІІ Собеському, на його місці, у центрі великої круглої клумби, почали ставити міську ялинку. Так тривало до кінця 1980-х років – тоді там вирішили спорудити пам’ятник Тарасові Шевченку.

Ялинка завжди була улюбленим місцем дітвори, особливо під час зимових канікул. Її оточували фігури казкових героїв із пап’є-маше, які стояли на круглому подіумі.

Особливу пошану мав Дід Мороз – ця фігура була центральною та найбільшою. Завжди було багато охочих сфотографуватися біля нього.

Від 1970-х років під ялинкою почали збиратися колядники. Колядування набуло такого розмаху, що новорічне дерево перенесли у сквер перед Парком культури при вул. Дзержинського (тепер Вітовського) і поставили коло нього охорону. Оскільки поруч був КДБ, запал колядників вщух.

1_5a
Післявоєнний період
1949
1949
1955
1955
1950-1955
1950-1955
1956
1956
1957
1957
1959
1959
1969
1969
1969
1969
Післявоєнний період
Післявоєнний період
Післявоєнний період
Післявоєнний період

Фото – Центр міської історії Центрально-Східної Європи

Німецька пропаганда в окупованому Львові (плакати)

Львів під час німецької окупації входив в склад «Дистрикту Галичина», що у свою чергу входив до Генеральної Губернії. Цивільна адміністрація прибула сюди 1 серпня 1941 року. Короткий період (до грудня 1941 року) губернатором «Дистрикту Галичина» був Карл Ляш, а опісля Отто Вехтер.

На світлинах зображений агітаційний плакат періоду німецької окупації Львова.

Робота возвеличує як жінку так і чоловіка, та все ж дитина облагороджує маму
Текст на плакаті: Робота возвеличує як жінку так і чоловіка, та все ж дитина облагороджує маму
Одного разу наш народ зазнав невдачі через зраду. Та колись наш народ буде визволений завдяки відданості.
Одного разу наш народ зазнав невдачі через зраду. Та колись наш народ буде визволений завдяки відданості.
Чим більше чоловіки та жінки докладають зусиль до участі у війні, тим сильніший удар може нанести вождь в цій боротьбі
Чим більше чоловіки та жінки докладають зусиль до участі у війні, тим сильніший удар може нанести вождь в цій боротьбі
Німецька пропаганда в окупованому Львові
Німецька пропаганда в окупованому Львові
Кому легше приймати смерть, аніж скласти зброю, той не може бути переможеним
Кому легше приймати смерть, аніж скласти зброю, той не може бути переможеним
Немає нічого дорожчого, аніж пожертвувати собою заради волі
Немає нічого дорожчого, аніж пожертвувати собою заради волі
Пам’ятай, що ти є частиною хороброго та працьовитого народу, що ти повинен витерпіти багато нещасть та страждань для того, щоб досягнути кращої мети
Пам’ятай, що ти є частиною хороброго та працьовитого народу, що ти повинен витерпіти багато нещасть та страждань для того, щоб досягнути кращої мети
Щастя не падає з неба, його лише завойовують
Щастя не падає з неба, його лише завойовують

 

Будь вірним своєму народу, і служи йому найбільшими своїми силами
Будь вірним своєму народу, і служи йому найбільшими своїми силами
Ми входимо у світлі миті цієї осені і чистої зелені з ясними намірами щоб наші оселі минули атаки, … для того, щоб вистояти ці атаки
Ми входимо у світлі миті цієї осені і чистої зелені з ясними намірами щоб наші оселі минули атаки, … для того, щоб вистояти ці атаки
Коли світло поєднується з темрявою, то тут уже немає жодного компромісу. Тут існує лише боротьба на життя і смерть, аж до знищення однієї чи іншої сторони
Коли світло поєднується з темрявою, то тут уже немає жодного компромісу. Тут існує лише боротьба на життя і смерть, аж до знищення однієї чи іншої сторони
Ми повинні мислити у великих масштабах часового простору, але не лише крізь призму однієї миті
Ми повинні мислити у великих масштабах часового простору, але не лише крізь призму однієї миті

У Львові презентували «Каміння Майдану»

Презентація книги-альбому о. Михайла Димида та Климентії Димид під назвою «Каміння Майдану», 16 грудня 2014 року

Вчора, 16 грудня, у книгарні «Є», що на проспекті Свободи, 7, відбулась презентація книги-альбому о. Михайла Димида та Климентії Димид під назвою «Каміння Майдану». Альбом, присвячений подіям Майдану Гідності, виданий 2014 року видавництвом «Свічадо» разом з Українським католицьким університетом.

Книгу представили автори книги – батько і донька – активні учасники Майдану. О. Михайло Димид – богослов, священник, блогер та Климентія Димид – громадська активістка, студентка, графік, подали кожен зі свого боку бачення зимових подій в Україні. Слово мав також автор однієї з передмов до видання – віце-ректор УКУ о. Василь Рудейко. Музичний супровід презентації забезпечив львівський бард, також учасники зачитали уривки з книги та вірш Василя Стуса.

В альбомі представлені фотографії, враження авторів, пости у соцмережах з місць подій, малюнки та ін.

«В книзі немає коментарів, це все факти, які були», – відзначив о. Михайло Димид.

 

Наталочка Бойченко

 

Будинок Шпрехера – перший львівський хмарочос

Спорудження у 1914-1921 роках першого львівського хмарочоса – будинку Шпрехера супроводжувалося небаченим скандалом.

Єврей Йона Шпрехер (1861–1943), власник найбільшої будівельної фірми у Галичині, який був скнарою, тому їв тільки картоплю з олією і ходив пішки, не витрачаючи гроші на трамвай, вирішив звести у центрі міста будинок небаченої висоти.

1920-1939
1920-1939
1921-1939
1921-1939

Щоб здійснити задумане, у 1910 році Шпрехер купив кам’яницю, що була в аварійному стані та доручив архітекторові Фердинанду Касслеру (1883-1943) спроектувати майбутній монументальний шедевр, якого Львів досі не бачив.

1928
1928
1924-1939
1924-1939

А якраз у 1910 році у Львові вирішили заборонити будувати будинки, вищі чотирьох поверхів. Відтак, будівництво супроводжувалось скандальною ситуацією, оскільки проти проекту публічно виступали всі львівські архітектори. На їх думку, дві високі башти могли конкурувати зі силуетом вежі Латинського кафедрального собору.

1928-1930
1928-1930
1947
1947

Коли у 1914 виріс уже п’ятий поверх кам’яниці, – тоді з протестами проти неї виступили головний охоронець львівських пам’яток старовини Тадеуш Обмінський і священики Латинського собору. Магістрат вирішив заморозити зведення будинку. Аж через чотири роки, у 1918, Шпрехер поновив прохання про дозвіл. Йому дозволили завершити будівництво за умови часткової зміни верхівки дому, висота фасаду якого була обмежена 24 метрами замість 26. Це не завадило хмарочосу закрити з площі Міцкевича вид на катедру і, попри обіцянку, здійнятися над пам’ятником Міцкевичу.

er

Кам’яниця вийшла аж ніяк не чотириповерховою. Перший поверх тоді взагалі не рахували, над ним збудували антресолі (насправді повноцінний поверх), а над четвертим вибудували величезну мансарду.

IMG_1840 IMG_1843

Кам’яниця Шпрехера – це перший будинок у Львові, обладнаний двома швидкісними електричними ліфтами.

IMG_1847 IMG_1850

У міжвоєнний період у кам’яниці Шпрехера розташовувалися численні установи. В радянський період у приміщеннях партеру функціонувала найбільша у місті книгарня – славнозвісний Будинок книги, який канув у лету у 2011. Тепер тут – магазини одягу та техніки.

Джерела: Центр міської історії Центрально-Східної Європи, Wikimapia, KARTA.

 

 

 

 

 

Вперше у Львові. Топ-14 цікавих фактів, якими варто поділитися

Львову є чим пишатися. Він ревно береже та культивує свої символи, вабить кавою, бруківкою, вузькими вуличками та трамваями. Цікаво, що символом міста могла б стати… повітряна куля. Адже саме тут її – з автоматичним пальником на рідкому пальному – вперше запустили. Саме у Львові побачили світ перша в Україні книга та газета. тут зіграли перші футбольний та хокейний матчі, відкрили першу пошту та університет, запалили гасову лампу та зварили пиво.

 14 львівських “вперше”:
#1: Перша книга
1xs
“Апостол” та Іван Федоров
У 1574 році Іван Федоров надрукував у Львові першу в Україні книгу – «Апостол». Вигнаний зі столиці Московії реакційним духовенством першодрукар прагне до «богоспасенного міста Львова», де у власній друкарні за свій рахунок з допомогою небагатих львівських міщан друкує «Діяння та Послання Святих Апостолів». Перша українська книга вирізняється великим форматом, різноманітністю та високим рівнем художнього оформлення і поліграфічного виконання. Львівський «Апостол» видрукуваний досить великим для свого часу накладом – 1 200 примірників. Збереглося близько 100 примірників видання у найбільших бібліотеках України, а також Росії, Польщі, Болгарії, США та інших країн.
#2: Перша залізниця
Старий залізничний вокзал у Львові
Старий залізничний вокзал у Львові
У 1859 році почалося прокладання колії з Перемишля до Львова протяжністю 97,6 км. У жовтні 1861 року завершили будівництво Львівського вокзалу, який у майбутньому мав служити відправним центром для чотирьох напрямків: зі Львова до Кракова, Чернівців, Бродів і Підволочиська. Перший пасажирський потяг прибув з Перемишля до Львова 4 листопада 1861 року о 14:30. На всіх станціях поїзд вітали сотні селян, приїзд «сталевого коня» урочисто зустрічали місцеві музиканти.
#3: Перший хокейний матч
Львівська команда "Поґонь", віце-чемпіон з хокею у 1929 році
Львівська команда “Поґонь”, віце-чемпіон з хокею у 1929 році
У Львові відбувся перший в історії України хокейний матч за міжнародними правилами. Завдяки зусиллям Львівського ковзанярського товариства 1908 року у Львові почалися перші тренування хокеїстів. А на початку 1909 року відбувся перший в історії України хокейний матч за міжнародними правилами. З нього почалася славна ера львівського хокею, представники якого згодом захищали кольори різних збірних. У цей же час відбувається становлення і українського національного хокею у рамках товариства «Україна».
#4: Перша пошта
Палац Бандінеллі
Палац Бандінеллі
У 1629 році італієць Роберто Бандінеллі започаткував у Львові першу в Україні міську пошту європейського зразка, яка регулярно доставляла листи для мешканців міста з усіх куточків Європи. Польський король Сигізмунд Третій надав Бандінеллі привілей на утримання регулярної королівської пошти і титул «королівського постмагістра». Львів’яни могли щосуботи відправляти й одержувати листи з усієї Європи, але ці послуги коштували неймовірно дорого. Папір у ті часи був дуже важким, тому надсилання лише шести грамів кореспонденції, наприклад, до Гданська, дорівнювала денній платні кваліфікованого ремісника.

#5: Перша у світі гасова лампа

Йоган Зех та Ігнацій Лукасевич
Йоган Зех та Ігнацій Лукасевич
У 1853 році в аптеці «Під золотою зіркою» у Львові, на вулиці Коперника, фармацевтами Йоганом Зехом та Ігнацієм Лукасевичем винайдено першу у світі гасову (нафтову) лампу. Дослідники за наполяганням свого шефа, аптекаря Міколяша, намагалися добути з нафти спирт, проте несподівано винайшли найраціональніший метод крекінгу нафти. З цього часу гас став найбільш уживаним у світі продуктом освітлення, яким досі користується третина людства.
#6: Перша пивоварня
Реклама львівського пива
Реклама львівського пива
У 1715 у Львові засновано першу в Україні пивоварню. Пиво варили у місті із найдавніших часів. А перша згадка про цех пивоварів датується 1425 роком. У другій половині ХVII століття граф Станіслав Потоцький видає свій указ, згідно з яким ченцям-єзуїтам, що проживали на його землях,  передається у власність ділянка землі для побудови броварні, «щоб пиво варити своє і добре». Відтак, у 1715 році на Клепарові постало перше в Україні промислове броварське підприємство. Виготовлене під суворим контролем якості продукції отцями-єзуїтами, львівське пиво дуже швидко набуло популярності як в регіоні, так і на далеких теренах Центральної Європи.
#7: Перший пам’ятник
Пам’ятник гетьманові Станіславу Яблоновському
Пам’ятник гетьманові Станіславу Яблоновському
На початку XVIII століття у Львові встановлено пам’ятник польському гетьману Станіславу Яблоновському – перший пам’ятник в Україні. У середині XIX століття монумент перенесли на місце біля теперішнього Національного музею на проспекті Свободи, після чого цю центральну вулицю міста стали називати Валами Гетьманськими. У тридцяті роки XX століття пам’ятник виявився тут зайвим, і його перенесли на Трибунальську площу до костелу Єзуїтів, звідки він у 1944 році, після заняття Львова Червоною армією, безслідно зник.
#8: Перший університет
о приміщення єзуїтського колегіуму у Львові, а отже й першої будівлі нашого Університету, на жаль, не збереглося в його первісному вигляді. Цей будинок був на місці сучасного приміщення Львівської середньої школи № 62, на вул. Театральній, 15.
Приміщення першої будівлі університету не збереглося. Будинок був на місці сучасного приміщення СШ № 62 на вул. Театральній.
У 1661 році було засновано перший в Україні університет – Єзуїтську академію. За умовами Гадяцької угоди 1658 року між Україною і Польщею, в Україні мали відкритися два православні університети (академії). Один з них – у Києві, другий мав бути у Львові. У цих містах вже не могло бути вищих навчальних закладів іншого віросповідання, а, отже, єзуїтську колегію мали закрити. Добре розуміючи наслідки такого рішення, єзуїти домоглися перетворення своєї колегії на університет. Указ про це підписав король Ян Казимир 20 січня 1661 року, і цей день вважається датою заснування Львівського університету.
#9: Перша у світі повітряна куля
Львівський пальник
Львівський пальник
У 1784 році у Львові запущено першу у світі повітряну кулю з автоматичним пальником на рідкому пальному для підігріву повітря у балоні. Це сталося усього через дев’ять місяців після польоту кулі братів Монгольф’є, пальним для якої служила солома.
#10: Перша газета
Перший номер „Gazette de Leopol”
Перший номер „Gazette de Leopol”
У 1749 році у Львові вийшло декілька номерів першої в Україні газети ( «Kurier Lwowski»), а 1776 року почала виходити газета «Gаzette de Leopol» (тижневик) – перша регулярна газета в Україні. 1811 року у Львові вийшла найстаріша з чинних в Україні газет і найстаріша з чинних у світі польських газет «Gazeta Lwowska», а 1848 – перша в історії газета українською мовою «Зоря Галицька».
#11: Перший парк
Початок ХХ ст.
Початок ХХ ст.
У другій половині XVI століття засновано найстаріший парк в Україні – Єзуїтський (тепер парк імені І. Франка). Чотириста років тому на цьому місці були міські лани, але пізніше ця земля перейшла у приватні руки. Наприкінці XVI століття багатий львівський міщанин Ян Шольц-Вольфович заклав тут парк, витративши на його впорядкування 1600 золотих. Згодом він видав свою доньку заміж за італійця Антоніо Массарі, посла Венеційської республіки у Львові, і парк перейшов до його зятя. Массарі впорядкував парк на італійський манер. 1855 року парк знову перейшов у власність міста, таким чином ставши одним із найстаріших муніципальних парків Східної Європи.
#12: Перший міський театр
Руїни монастиря францисканців
Руїни монастиря францисканців
У 1776 році відбулося відкриття першого професійного театру у Львові. Німецька трупа театру під керівництвом Франца Геттрсдорфа складалася з акторів і співаків, невеликого хору й оркестру. Колектив брався за різні жанри: оперу, оперету, комедію, пантоміму, балет. Згодом театральна група розмістилася у скасованому декретом цісаря Йосифа II і перебудованому під театральний зал костелу францисканського монастиря на теперішній вулиці Театральній, біля середньої школи № 62. Центр львівського театрального життя вирував у цій будівлі до будівництва 1843 року театру Скарбека (тепер імені Марії Заньковецької).
#13: Перший футбольний матч
Пам'ятний знак на місці першого в Україні футбольного матчу.
Пам’ятний знак на місці першого в Україні футбольного матчу.
1894 року на території теперішнього Стрийського парку у Львові завершили будівництво стадіону британського стилю з футбольним полем і трибунами на 7 000 місць. А 14 липня 1894 року тут відбулася визначна подія в історії українського футболу – перший футбольний матч між командами товариства «Сокіл» Львова і Кракова. «Gazeta Lwowska» повідомляла, що львівські футболісти грали у сірих гімнастичних штанях і білих футболках, а футболісти Кракова – у синіх штанях і білих футболках. Львів’яни перемогли, м’яч на 6-ій хвилині забив у північні ворота учень гімназії Володимир Хомицький.
#14: Перший готель
Музей етнографії та художнього промислу інституту народознавства НАН України
Музей етнографії та художнього промислу інституту народознавства НАН України
Близько 1785 року на місці теперішнього Музею етнографії на проспекті Свободи підприємець Йоганн Прешель спорудив триповерхову будівлю – перший львівський готель, який називався «Під римським цезарем». Для будівництва використовували цеглу розібраного шпиталю Святого Духа на нинішній площі Івана Підкови. На початку XIX століття будівля готелю вважалася найбільш імпозантною кам’яницею на Нижніх Валах після губерніального управління.

Оновленою експозицією відкриється комплекс Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького на вул. Драгоманова, 42 (відео)

Оновлена постійна експозиція «Українського мистецтво ХХ ст.» в історичному музейному комплексі Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького (Драгоманова, 42)

19 грудня 2014 року о 16 год. в історичному музейному комплексі Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького (Драгоманова, 42) урочисто відкриється оновлена постійна експозиція «Українського мистецтво ХХ ст.». В основі концепції експозиції – ретроспектива розвитку національного мистецтва впродовж новітньої доби, об’єктивне відтворення мистецьких явищ та художніх процесів середини та кінця ХХ ст.

Зал «українського модерну» (1898-1914) представлений корифеями українського образотворчого мистецтва початку ХХ ст. Неоромантична тематика, екзистенційні світоглядні категорії, емоційна пластична мова відображені у творах Івана Труша, Олекси Новаківського, Олени Кульчицької, Василя Кричевського та багатьох інших. Особливої уваги заслуговує явище творення національного стилю в сакральному мистецтві, що представлене творчістю Михайла Бойчука, Петра Холодного та Андрія Коверка.

Доба «українського авангарду» відтворює складний та суперечливий процес інтеграції українського мистецтва в європейський культурний простір першої третини ХХ ст.: починаючи від «періоду визвольних змагань» (1914-1919) та закладення національної мистецької освіти у Львові та Києві (1917-1922), – аж до періоду кристалізації українського мистецтва середини-кінця 1930-х років, поліфонії його стильових проявів та формальних експериментів. З-посеред знакових репрезентантів тієї епохи експозиція демонструє твори Оксани Павленко та Охріма Кравченка, Олександра Архипенка та Олекси Грищенка, Романа та Маргіт Сельських, Ярослави Музики та багатьох інших.
Українське мистецтво 1950-1970-х років у цьому варіанті експозиції відображає лиш ті віхи розвитку українського мистецтва, що вплинули на розвиток національного стилю у мистецтві, свідомо оминаючи його «тоталітарно-нормативну» складову. Тут глядач на прикладі живописних та скульптурних творів, графіки, декоративного мистецтва зможе побачити якісну картину становлення закарпатської та львівської мистецьких шкіл, з усіма колоритними ознаками їх регіональної семантики. Особливої уваги заслуговує мистецтво українського андеграунду 1960-х, його формальний та світоглядний зв’язок з кращими зразками світового авангарду та постмодерну. В числі знакових особистостей того часу експозиція представляє Йосипа Бокшая, Романа Сельського, Григорія Смольського, Опанаса Заливаху, Аллу Горську, Івана Остафійчука та багатьох інших.

Українське мистецтво 1980-2000-х та мистецтво української діаспори. Мистецтво 1980-2000-х років відтворює світоглядні передумови для нашого сьогодення, тому представлене вибірковими аспектами знакових подій у мистецтві Незалежної України. Серед експонованих: твори Миколи Бідняка, Романа Романишина, Ігоря Шумського, Любомира Медведя, Бориса Буряка, Володимира Одрехівського та багатьох інших.

Визначною частиною цього розділу експозиції є твори українських художників, що творили поза Батьківщиною. Їх сукупна демонстрація в одному залі ілюструє духовну спільність та формальну похідну від національної традиції. Серед представлених: твори Мирона Левицького, Михайла Черешньовського, Володимира Баляса, Василя Хмелюка, Миколи Кричевського, Темістокля Вірсти, Якова Гніздовського та багатьох інших.

Фото Софія Форостина

Яловохус – книгу з такою назвою презентували у Львові

Презентація книги Михайла Іваська «Яловохус» у Львові в книгарні "Є", 15 грудня 2014 року

Вчора, 15 грудня, у книгарні «Є», що на проспекті Свободи, 7, відбулась презентація книги молодого українського автора Михайла Іваська з дивною назвою «Яловохус». Це перший роман 21-річного львівського автора. Вийшла книга у 2014 році разом з творами Дзвінки Матіяш та Галини Рис в серії для підлітків, яку започаткувала літературна агенція «Discursus» (Івано-Франківськ). Модерувала презентацію ще одна молода авторка Поліна Кулакова. Вона влітку в цій же крамниці презентувала своє творіння «Я пам’ятатиму твоє обличчя».

Твір «Яловохус» розповідає історію 6-річного хлопчика Луки, а загадкова назва позначає острів, побувавши на якому, людина стає щасливою і добивається своїх цілей. Автор зазначив, що це книга про людей – їхні переживання, радості, любов та інші життєві ситуації.

Окрім незвичної назви, у творі вжиті незвичайні імена героїв (Лука, Марко, Фенікс та ін). Хоча, секрет назви книги автор розкрив, і це не просто набір літер. Михайло розповів, що добираючи назву, замислився, над тим, що робить щасливим його самого, і зрозумів – рідний дім, який знаходиться у містечку Суховоля на Львівщині. Перевернута назва населеного пункту і стала позначати місце, яке робить людей щасливими.

Кінцівка твору відкрита, вона дає змогу читачу порозмислити над тим, що трапиться з героями далі. Але автор теж не залишив дійових осіб, зазначив, що вийде друга частина книги, і вона вже написана.

Наталочка Бойченко

“Альбом міста Львова” 1908 року

Львів на фотографіях із альбому, виданого благодійниками у 1908 році у Чикаго. s640x480

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Джерело – ЖЖ da_gamba.

Кам’яниця Шульців. Невідомий Львів

Підзамче завжди було особливим районом Львова. До кінця ХVIII ст. територія між річкою Полтвою та Високим Замком не підпорядковувалася місту. Тут, переважно, мешкали бідні люди та євреї.
Наприкінці XVIII ст. частину північних околиць приєднали до Львова – утворилося Жовківське передмістя. Район зберіг свою іншість, “приміський” характер.

Тепер Підзамче вирізняється хіба незаслуженою неувагою. Чиншові кам’яниці кінця ХІХ – початку ХХ століття у столітті ХХІ майже нікому не потрібні, тим паче, у непопулярному районі, який рідко відвідують туристи. Тут немає “концептуальних” закладів харчування, про мультикультурні особливості Підзамче забуто, а людські натовпи снують хіба із однойменної залізничної станції. Кілька кроків від вокзалу – і ось вона – перлина житлової забудови району – вілла-кам’яниця Шульців. Чи звертають на неї, облуплену, увагу? Та ні. Отаке неатракційне Підзамче.

lviv_Schulz (10)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56

Кам’яницю на вулиці Богдана Хмельницького, 56 (тоді – вул. Жовківська) у 1896 році звели брати Ян і Кароль Шульц – для того, щоб у ній оселитися.

lviv_Schulz (9)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56
lviv_Schulz (12)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56

Яна Шульца називають основоположником львівської сецесії. Серед його відомих робіт – вілла Гломбінської на вул.Драгоманова, 48, житловий будинок з аптекою “Під золотою зіркою” (Міколяша) на Коперника, 1, військове казино на вул. Фредра, 1.

lviv_Schulz (4)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56
lviv_Schulz (13)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56
lviv_Schulz (18)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56

Готичний напис під вікном другого поверху кам’яниці польською мовою повідомляє: “Ян і Кароль Шульц, архітектори та власники, цей дім збудували для власного вжитку. Рік 1896”.

lviv_Schulz (5)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56
Вулиця Богдана Хмельницького, 56
Вулиця Богдана Хмельницького, 56

Будинок збудований у стилі неоренесансу з елементами маньєризму і є прикладом елітного житлового будівництва в “австрійському” Львові.

Вулиця Богдана Хмельницького, 56
Вулиця Богдана Хмельницького, 56
lviv_Schulz (2)
Вулиця Богдана Хмельницького, 56

ЦІєї осені кам’яниця Шульців отримала оновлену браму. Її відреставрували у рамках проекту “Ревіталізація Підзамче”. Облущені потріскані стіни – залишилися. І у цьому будинку, і у не менш красивому сусідньому (Богдана Хмельницького, 58).

lviv_Schulz (8)

Вулиця Богдана Хмельницького, 58
Вулиця Богдана Хмельницького, 58
Вулиця Богдана Хмельницького, 58
Вулиця Богдана Хмельницького, 58
Вулиця Богдана Хмельницького, 58
Вулиця Богдана Хмельницького, 58

Залишається лиш сподіватися, що повернення до життя Підзамче – відбудеться. Не можна втратити.

Жовківське передмістя

Жовківське передмістя мало величезний простір, зачинений з однієї сторони вулицями Лікарняною та Джерельною, з другої Замковою горою та дебрами під Лисою Горою і закладом Кісєлька, а від півдня Голуховським та Краківським майданами, носило на собі від віків ознаки дільниці жидівської, і якщо ми зважимо, що на тому місці розселилися жиди вже від XIV сторіччя, а навіть давно перед захопленням Червоної Русі Казимиром Великим, то слід суттєво дивуватися, що стільки раз татарські, козацькі і турецькі напади не стерли без сліду цього передмістя, яке взагалі не було укріплене фортифікаційними спорудами, а цілком по містськи і густо забудованого. Є тим дивніше, що інші передмістя, а зокрема Галицьке, майже при кожнім наскоці падали жертвою вогню, різні та ясиру.

lviv_zhovkivske (6)Таємницю тієї певного виду самоохорони виявить напевно колись якийсь історик міста Львова. Вигляд цієї дільниці майже що не змінився впродовж пів віку, хіба подекуди місце дерев’янних будинків зайняли кам’яниці, які, м’яко кажучи – брудні як і їх попередники. Дільниця як давніше то торгова, з малою зміною звичаїв ній, чим далі на передмістя, тим гірше навіть як  на Замарстинові.

lviv_zhovkivske (17)
Д-р. Майєр Балабан в своїй відомій праці “Жиди львівські на зламі XVI – і XVII ст. “. так пише про це передмістя:

lviv_zhovkivske (25)“Мешкали тут жиди розсипані між християнами; тут також мешкали «вершки» єврейського суспільства, як конокради, збуї та різного роду розбишаки, такого ж гатунку, як християнський зброд на глинянському шляху. Тут мешкав той славний розбійник Давид, званий Конфедерантом; зібрав він цілу банду збуїв на себе схожих на зразок конфедерації,  розбивав проїжджих на дорозі до Глинян в лісі під Білкою.

lviv_zhovkivske (26)Тут також мешкали ті відомі розкольники: Абрахам Дашкович та Гезель Юшко, які були страхом передмістя і 2. травня 1591 р. у спілці з Іцьком з Любліна замордували серед білого дня жида Симона Саломоновича”.

lviv_zhovkivske (3)Ось така картина, лише про один кілометр цього передмістя.

lviv_zhovkivske (27)Як жид з міської дільниці неохоче йде на Краківське передмістя, хіба в торговій справі, так само робить це пересічний мешканець Львова. Так робиться, що велика частина так званої «кращої» львівської публіки не знає спеціальних властивостей цього передмістя, лежачого тут же під боком центру міста, і є для нього дуже чужа. Характеристикою цього передмістя було і є безпосередньо львівське “Gheto”. Лежить воно, як ми говорили, зовсім поряд середмістя,-a знає його досконало перш за все той плебс, який за браку ресурсів знаходить на так званій вулиці Smoczej можливість одягнутись за дешеві гроші. Всілякі речі, що були у вжитку, яке гендлярі скуповують по різних будинках міста і передмісць, мають тут своє місце закупки та продажу.

lviv_zhovkivske (5)Доволі суттєву частку продажу відіграє тут старе взуття, яке продавці вміють в чудовий спосіб підготувати до продажу закриваючи діри та потріскану шкіру, і надати черевику видимість зовсім ще порядного вигляду нового товару.

lviv_zhovkivske (4)Зазвичай лахмітник, що так продає, як і покупець, не щадять собі зовсім компліментів при транзакціях і можна часто чути наступний діалог:

– Скільки дати за ці черевики?

– Так, щоб вже довго торгуватись – дасть панич два ринські!

– Я дам шістдесят центів

– Що панич глузує! Чи панич зварював – такі черевики за шістдесят крайцарів…

– Оувва! За два ринські я куплю нові в Медлінга.

– Ну то хай панич йде до Медлінга – але хай панич знає: ці черевики носив цей граф з Єзуїтської вулиці – на мою совість.

Такий аргумент потрапляє зазвичай до переконання купуючого, який підвищує ціну купівлі до гульдена (тобто один ринський), по чому вдарили по руках як свідчення, що торг закінчено.

Таким чином збуваються всі статті.

lviv_zhovkivske (8)Другою львівською спеціальністю цього «Гетта» є так звані «Козуби».

Діляться вони на дві частини. У першій, на ларьках, розкладених над берегами вже рішуче в тому місці смердючої Полтви (прошу звернути увагу на рік!), розклалися перепродавці з найрізноманітнішими матеріями на сукні і білизною, хустинами і т.д. Тут запасаються матерією переважно слуги і господині з передмістя. Ніхто тут не питає про фабричну марку або про моду; що дешеве –  то добре, багатим крамом тут не торгували, а по контингенту – то бідність як покупців, так і продавців.

lviv_zhovkivske (9)Друга частина “Козубів” обходиться без ларьків, бо товар не оплатив би коштів затрачених на приміщення пристрою.

На розтягненому на бруківці брудному полотнищі око перехожих може побачити найрізноманітніший непотріб, які гендлярі закуповують на аукціонах та розпродажах по покійниках. За безцінь можна тут набути багатьох галантерейних «предметів обивателя” – як їх називає пересічний львівський нарід.

lviv_zhovkivske (11)Окрім того закуплені оптом вийшовші перед багатьма роками з моди сукні та наряди мають тут також свій ринок збуту. І так одержати можна дюжину комірців і манжет за 25 ст., або пару фіолетових або пурпурних рукавичок за 10 ст.

lviv_zhovkivske (1)У закутках будинків цього необізнаного Гетто можна легко загубитися, і невиключеним є те, що можна легко впасти з трухлявих сходів, або полетіти додолу через перила, покриті перегнилою дошкою.

lviv_zhovkivske (13)Недовго при сприятливих умовах рухнуть напевно брудні і смердючі вулички Гетто і їх місце замінять тоді прекрасні стильні фасади кам’яниць; тому і та дільниця перейде до історії де матиме не хороший спогад.

lviv_zhovkivske (12)Також давніша спеціальність цього передмістя, як кажуть на популярному говорі “під насосом» –  закусочна під відкритим небом. Чому звалася “під насосом», то річ, вельми трудна до розуміння і вочевидь назва то чисто місцева. Сьогодні в добі розвитку з’являється що раз більше філантропії, народних кухонь і т. п. інституцій, така кухня під відкритим небом була б чимось недоречною. Інакше було в ті роки, бо безповоротно завжди були на світі бідняки, які незважаючи на важку роботу не могли собі дозволити дорожчі обіди, як по декілька центів. Були  то носильники, водоноси, денні слуги, люди, що очікують на який-небудь заробіток, що не щодня мають крейцера на хліб.

lviv_zhovkivske (16)На східній стороні “Риб’ячого майдану” давніше, та й сьогоднішнього “Старого Ринку” можна було бачити щоденно навколо нього години 11 перед полуднем жінок з величезними тлумками на спинах, що прямували від сторони Синявщини.

lviv_zhovkivske (7)За хвилину займала кожна своє місце на майдані, підстеляла на бруківці стару веретку, потім з пакунків обережно діставала величезні горщики з сірої глини, пообгорнуті товстим шаром ганчірок, щоб не захолола їжа.

Біля цих горщиків ставила корпулентна  купа глиняних мисочок і клала таку ж купу дерев’яних ложок, у велику балію начерпувала води з ближньої криниці для миття мисок, потім сівши на табуреті, домінуючим над горщиками, брала ополонок в руку, готова вже до сточування щоденної кампанії з шлунками пролетаріату, невибагливих ані в підборі, ані на смак їдла і дбаючих всього лише про його кількість. Отож зір голодних бідняків більш запускався в дослідження глибини миски, ніж в якість страви, що їм подається.

lviv_zhovkivske (10)Меню цього переносного трактиру складалося зазвичай з чотирьох страв: з борщу, з капусняка, з картоплин і з гречаної каші, а в недільні дні або свята з пирогів: все то приправлене згідно можливості салом знає- przowem і відносно доволі чисто вготоване.

Так от пані “Maрцинова” або пані “Антонова” чекала на гостей. За хвилину починали мотузкою тягнутись постаті в дрантях, пообв’язувані шнурами, єдиними знаряддями їх роботи. Кожне з цих екзистенцій втикало діві трактирниці чотири центи в руку.

Діва “Maрцинова”, звіривши передусім, чи “карачок” випадково не фальшивий або стертий, ховала його до шкіряного мішка під фартухом, після чого зачерпувала хохлею раз-другий, і за хвилину подавала йому дві миски димлячої їжі. Про стіл і про накриття мови природно не було.

lviv_zhovkivske (2)Якщо гостей було тільки двоє чи троє, діва трактирниця мала їх ще на чому посадити, якщо натомість на одну пору прийшло більше, бруківка заміняла стіл та стілець. Гість сідав по-турецьки на землі і змітав обід, так, як то кажуть, що аж за вуха тріщало. Діви трактирниці, незважаючи на дешеву ціну обідів, доходили майже завжди до гроша, призбираного на чорну годину.

lviv_zhovkivske (21)Ще оригінальною спеціальністю цього передмістя, і то вже поза міською рогаткою, на території гміни Знесіння є в прямому значенню цього слова народною купеллю, та навіть sili generis лікувальні підприємства, що так давно існують, як давно рафінують горілку за Жовківською міською рогаткою, отже давніше за 120 років! Гарний то час, неправда ж, а ніщо себе ані на йот там не змінило в цих народних купелях.

lviv_zhovkivske (24)Коли ти переступиш прихильний читачу міську жовківську рогатку і пустишся кількадесят кроків далі по вибоях, лежачого тут же за міською заставою Знесіння, з певністю побачиш наклепаний на двох стовпах червону або синю вивіску, з намальованою найпримітивніший спосіб дерев’яною ванною і міцний напис «Kompiel lótrynkowefc» (дослівно), тобто, що ти знаходишся у воріт в прямому цього слова значенню “народного” купального підприємства.

lviv_zhovkivske (20)Якщо спостережна жилка поведе тебе всередину ти мусиш пройти через обширний двір, перескакуючи через незліченні купи гною і сміття, перш ніж ти дістанешся до прибутку, звідки вдарить тебе в ніс незносний сморід відчиненого “фузлю”. Ти знаходишся в лютрунку, підприємстві, що призначене для лютрування, тобто очистки питної горілки.

lviv_zhovkivske (23)З огляду на значну кількість гарячої води, що потрібна для очистки горілки, винахідливі жиди позакладали при лютрунках підприємства купелі, при яких бідніший люд, заплативши десять центів міг покупатись.

lviv_zhovkivske (15)Лікувальний інгредієнт в тих купаннях, що користувався репутацією між простим людом , є аніс, що постійно зостається з прелютровання горілки. Дві або три такі лійки кип’яченої субстанції, влитої до купання, мають бути чудовими ліками проти багатьох хвороб, і в випадках, що вимагають стягуючого вправлення, можуть бути ліками, суттєво чудесними.

lviv_zhovkivske (18)Залишмо однак панам медикам і експертам ближче міркування над лікувальною стороною лютрунків – якими здавна лікуються за міською рогаткою.

Обійшовши вже жалкі санітарні вимоги, які не мають найменшого застосування тих народних закладах купальних, також бруд, з яким могли б тільки в конкурувати про краще єврейське містечкове “мікви”, моральна сторона люду колосально терпить наслідки цих підприємств.

lviv_zhovkivske (19)За міською Жовківською рогаткою нема майже дому, де би не було шинку, що відзначається продажем міцної горілки.

Так от бідняк йдучи до лютрунку з метою підкріплення тіла, яке журить нездужання, не має по купанню нічого кращого до роботи, як порядно напитися до пяну – і то є саме фатальна сторона цих купань і народної медицини…

Краківське передмістя загально і густо є і було переважно населене жидами. Не йде про те, щоб і ці люди, живучи від віків торгівлею і важкою роботою навколо здобуття грошей, не сумували щонайменше раз в році до свіжого повітря. Але оскільки діти ізраілю і у цьому відношенні практичні, отже єврейські передміщани шукали вигоди в найближчому своєму сусідстві, отже за міською рогаткою Замарстинівською, або в тому, що граничить з Замарстиновом Голоско. Цим способом робиться, що літнє населення Замартинова складають дружини купчих minorum genlium з Краківського або Жовківського передмістя, бухгалтерів та старших управлінців, і в середньому доволі заможних передміських жидів.

lviv_zhovkivske (22)Про   комфорт, можливо які-небудь зручності, мови тут бути не може. Жидівські сімейства, що часто налічують шістьох осіб, задихаються в тісних селянських халупах, декілька бо будинків попросторіших не вистачить на розміщення всіх “дачників”.

Ціле оте вживання того “свіжого ” повітря виглядає як сидіння цілими годинами перед домом прекрасної жидівської статі в найнеможливішому негліже в гарячій воді, або ходінню неповоротким кроком по краю лісу.

Ситуація змінюється тільки протягом двох днів в тижні, саме у вечір шабату, коли кожен “купець” по трудах цілого тижня поспішає на лоно “kugla”, де його сімя оздоровлюється свіжим повітрям, також в неділю, коли всі торгуючі чоловіки, примушені недільним відпочинком, не повинні що робити в місті. Замарстинів робив і справляє враження кліматичної курорту. Тільки замість курортного будинку, височіє перед очима дачника обдерта корчма, в якій крім поламаної бовтанки і найпримітивнішого кегельбану, жодної іншої забави ти не знайдеш.

lviv_zhovkivske (14)Перед корчмою майдан для прогулянки, підмінний в вільних хвилинах на пасовище для корів, коней і т.д.

В неділю також і ліс Голоска роїться від воркуючих пар; на дорозі, що веде через село, або по пасовищу можна побачити галопом несучих ся на селянській шкапі франтів, додаючих гарі п’ятами в бік. Інколи дивлячись на такого спортсмена, ти втратиш його з очей на хвилину, немовби в нього блискавка влучила; тільки туман пилу вказує тобі місце, де кінь скинув з себе непотрібну вагу.

Ще були схожі розваги, як риболовля у болотах, де крім жаб жодна риб’яча істота не вінчала сприятливим наслідком риболовлі.

Джерело – ЖЖ da-gamba.

«Єсь ми поцілений в плечі» або замах на Пілсудського у Львові

Замах на Пілсудського у Львові

«Святочно прибрано місто і населення, що товпою виринуло на вулиці міста, гідно і ввічливо вітало гостей які прибули на торжество, а саме Начальника Держави – Іосифа Пілсудського, численних соймових послів з маршалком в проводі, репрезентатів численних властей, представителів чужих та заприязнених народів…»

Так описував події того дня очевидець. 25 вересня 1921 року Львів приймав поважного гостя. Сам Йозеф Пілсудський побажав відвідати неспокійне місто.

Вхід до ратуші оточило тисячі людей. Кожен бажав побачити Начальника Держави на власні очі. Задля безпеки виставлено кордон поліції, навколо входу.

Вхід до Львівської ратуші
Вхід до Львівської ратуші

Федак Степан стояв за кілька кроків від поліціянтів. Через шалену тисняву він не зміг дістатися ближче. 24-річних юнак нервував, адже з хвилини на хвилину він має здійснити те, до чого так довго готувався. У захованій у кишені руці він тримав револьвер.

Його ціль не хто інший як  Юзеф Пілсудський та воєвода Казимир Грабовський.

Кілька шансів здійснити атентат він уже змарнував. Спочатку на вокзалі о десятій ранку, коли гості прибули у Львів. Потім на площі св. Юра, а опісля на Східних торгах. В усіх цих місцях Степан побоявся стріляти, адже міг поранити випадкових свідків.

Степан Федак  та Йозеф Пілсудський
Степан Федак та Йозеф Пілсудський

О 5 годині по полудні Юзеф Пілсудський і воєвода Грабовський взяли участь в «торжественому відкритті орла (гербу польської держави – ред.) на ратушевій вежі.  Від так відбувся в кімнатах ратуша торжественний обід для Начальника Держави і достойних гостей…»

О 9-й годині урочистість закінчилась і Пілсудський у супроводі воєводи Грабовського вийшли з приміщення ратуші і сіли у приготовлене авто. Було добре видно, як воєвода вже в автомобілі поправляє капелюх. Степан Федак зрозумів – момент настав, іншої нагоди вже не буде.

«… впав стріл (постріл – ред.) оден, а по хвилі два – безпосередньо оден по другім, в кінці четвертий»

В натовпі запанував хаос. Розлючені люди кинулись на того, хто стріляв. Як потім відзвітували поліцейські, якщо не їхня допомога, над Федаком провели б самосуд.

«Єсьм поцілений у плечі» – кричав воєвода. В нього влучило дві кулі. Одна попала в праве плече, інша пробила «хребет лівої руки».

У замаху постраждав тільки воєвода, Пілсудського кулі не зачепили.

Відразу після замаху польська поліція розпочала арешти всіх, хто міг бути причетним до атентату. Серед них був доктор Богдан Барвінський – відомий історик бібліограф та архівіст, професор Українського таємного університету у Львові. Після допитів підозрюваних слідчі розкрили плани підпільних українських організацій в Галичині, що начебто готували збройне вторгнення українського війська з території Чехословаччини, після вбивства Пілсудського.

Номер газети свобода від 21 жовтня 1921 року, про замах Степана Федака
Номер газети свобода від 21 жовтня 1921 року, про замах Степана Федака

Організаторів замаху, також пов’язували з оточенням колишнього президента ЗУНР Євгена Петрушевича. Справа Федака здобула широкого розголосу.

Народився він 1901 року в родині відомого адвоката Степана Федака-старшого. Воював у лавах Українських Січових Стрільців та армії УГА.  До захисту юнака долучилось кілька десятків адвокатів. Справу старались представити так, ніби готувалось вбивство не Пілсудського а воєводи. Таким чином виявлявся спротив представнику окупаційної польської влади на Галичині.

 

18 листопада 1922 року суд виніс рішення: Степана Федака засуджено на 6 років в’язниці. Із 12-ти засуджених окрім нього 7 було випущено на волю, а 5-ро осіб мали відбути термін від 1,5 до 2 років в ув’язненні.

Та вже у 1924 році його було звільнено, з умовою що він покине Польщу.

Пізніше Степан Федак стане членом ОУН. У 1944 році вступить в лави дивізії «Галичина». Наприкінці другої світової війни пропав безвісти.

Атентат Федака не був самостійною справою одиночного месника. Як описувала ці події газета «Свобода» що виходила в США: «Поляки дуже добре знали  що вчинок Федака не був зверненнй проти Пілсудського, лиш проти проти Ґрабовсько якo, як репрезентанта окупаційного режіму у Східній Галичині, але їм розходилося одне: щоби представити перед світом вчинок Федака як діло анархіста, а не як чин сина українського народу східної Галичини, доведеного до розпуки, що Польща екстермінуе для своїх імперіялістичних посягань”

Популярні статті: