Чи бачили ви зображення Ісуса Христа в капелюсі? Можна бути впевненим, що небагато львів’ян відповість ствердно на це питання. Тим не менш у Львові є таке зображення Ісуса. Можна його побачити на одному з барельєфів на каплиці Кампіанів при Латинській катедрі. В представленій на ньому сцені Спаситель являється Марії Магдалині як садівник, з лопатою і в крислатому капелюсі.
У Львові є іще одне подібне представлення Ісуса-городника – в костелі св. Марії Магдалини. На вівтарному барельєфі Христос також стоїть з лопатою, але без капелюха.
![Вівтар в костелі Марії Магдалини у Львові. Скульптор В. Келяр, 1634 рік](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43507372.jpg?resize=696%2C403&ssl=1)
Наразі в Україні я бачив цю сцену з Ісусом в головному уборі ще тільки на іконі серед музейних експонатів Збаразького замку.
![Ікона з експозиції Збаразького замку](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25986317.jpg?resize=696%2C1023&ssl=1)
– Христос городник,
![Три фрагменти представлення Ісуса Христа у творах різних художників: 1. Ганса Балдунга (Гессенський державний музей, Дармштадт). Джерело: Вікіпедія 2. Фра Анджеліко (монастир Сан-Марко у Флоренції). Джерело: Вікіпедія 3. Невідомого автора (церква Сен-Вінсент де Ньон). Джерело: Cartepatrimoine.fr](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43506933.jpg?resize=696%2C344&ssl=1)
1. Ганса Балдунга (Гессенський державний музей, Дармштадт). Джерело: Вікіпедія
2. Фра Анджеліко (монастир Сан-Марко у Флоренції). Джерело: Вікіпедія
3. Невідомого автора (церква Сен-Вінсент де Ньон). Джерело: Cartepatrimoine.fr
Отож, подивимось найбільш цікаві зображення Ісуса у капелюсі.
В сусідній Польщі можна побачити скульптурну композицію у Кальварії Пацлавській. Складно сказати про авторів і час створення скульптур, але цей монастирський комплекс було засновано у 1665 році. Тож, можливо, що вони створені в той самий період.
![Христос-садівник в Кальварії Пацлавській (Польща). Джерело: globtroter.pl і monterek58.rzeszow.pl](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43481874.jpg?resize=696%2C365&ssl=1)
Також у Польщі, в місті Тучно у костелі Внебовзяття Богородиці є ікона авторства Германа Гана “Воскреслий Христос, що з’явився Марії Магдалині як садівник” (XVII ст.)
![Ікона у вівтарі св. Марії Магдалини в костелі Внебовзяття Богородиці в місті Тучно (Польща)](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25986316.jpg?resize=696%2C865&ssl=1)
Решту художніх творів розташовано приблизно хронологічно.
Почнемо з чарівних у свої простоті малюнків з рукописів XV століття. В першому прикладі навіть важко здогадатись, що це за чоловік з лопатою, і тільки стигмати на руках і ногах дають глядачеві підказку. Можливо, саме тому в іншому рукописі автор малюнку додав до капелюха ще й німб.
![Невідомий автор. Фрагмент рукопису ХV-XVI ст. Колекція Національної бібліотеки Уельсу](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43478945.jpg?resize=696%2C403&ssl=1)
Якщо в рукописах малюнки зазвичай бувають простенькі, то в той самий період видатні художники створювали досконалі картини. Італійський маньєрист Джуліо Романо у своєму творі додав до капелюха замість німба ореол.
![Джуліо Романо "Не торкайся Мене" (1492). Джерело: fineartamerica.com](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43478857.jpg?resize=696%2C960&ssl=1)
Альбрехт Дюрер в своїй гравюрі з циклу “Страсті Христові” обмежився тільки стигматами…
![Альбрехт Дюрер "Не торкайся Мене" (1510). Джерело: Вікіпедія](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43507716.jpg?resize=696%2C899&ssl=1)
Нідерландський живописець і гравер, представник нідерландського Відродження Лукас ван Лейден створив картину і гравюру дотримуючись традиційного ренесансного стилю.
Але не тільки в живописі і гравюрах можна побачити Ісуса Христа – садівника. Наступні приклади – це текстильні вироби XVI століття.
Гобелен з Фландрії вражає своїми розмірами – 268 × 210,3 см! Але капелюшок на голові Ісуса якийсь надто маленький…
![Christ Appearing to Mary Magdalene". Тканину зроблено у майстерні Віллема де Паннемакер у Фландрії 1540-1545 роках. Художній музей в Чікаго. Джерело: artic.edu](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25987213.jpg?resize=696%2C553&ssl=1)
І навпаки – на наступному дуже маленькому текстильному виробі Ісуса зображено у великому крислатому капелюсі. Цей предмет – це т. зв. малий покровець, який укладається поверх чаші або дискоса під час Євхаристії.
Італійська художниця Лавінія Фонтана, представниця стилю маньєризм, створила картину “Христос садівник. Не торкайся мене”, яка вважається однією з її найбільш знаменитих творів. Варто звернути увагу наскільки реалістично зображено селянський капелюх на голові Садівника.
![Лавінія Фонтана "Не торкайся Мене" (1581). Галерея Уффіці у Флоренції.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25986312.jpg?resize=696%2C846&ssl=1)
Далі “підхоплює естафету” гравюра з картини Мартена де Вос, південно-нідерландського художника, також представника маньєризму.
![Гравюра Йоганна Садлера з картини Мартена де Вос "Не торкайся Мене" (1582). Музей мистецтв Метрополітен. Джерело: Вікіпедія](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25986667.jpg?resize=696%2C827&ssl=1)
Антверпенський художник Бартоломеус Шпрангер відзначився своїми картинами, виконаними в стилі ню. Але в даній темі він вирішив зобразити героїв сюжету досить традиційно, хоча не зміг уникнути манірних поз, якими наділив постать Ісуса.
Егідіус Саделер створив на взірець однієї з картин Шпрангера чудовий маньєристичний твір, але вже як гравюру на міді.
![Еґідій Саделер "Христос представляється Магдалині садівником" (1600). Джерело: Вікіпедія](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25986313.jpg?resize=696%2C897&ssl=1)
Фламандські художники епохи бароко Я. Йорданс і А. Янссенс придали усім постатям пишні та урочисті форми.
![Якоб Йорданс "Христос з'являється до трьох Марій у саду" (1616). Берлінська картинна галерея. Джерело: Вікіпедія](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25986314.jpg?resize=696%2C830&ssl=1)
![Абрагам Янссенс "Не торкайся мене" (1620). Джерело: Вікіпедія](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43478876.jpg?resize=696%2C519&ssl=1)
Насамкінець приведу два приклади пластичного мистецтва, старші за нашого львівського “Христа-городника”.
![Горельєф на готичному порталі (XIV-XV ст.) катедрального собору в Альтамурі (Італія). Джерело: gohistoric.com](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/25987485.jpg?resize=640%2C424&ssl=1)
Львівські барельєфи з так популярним у середньовіччі сюжетом про зустріч Ісуса Христа і Марії Магдалини нагадують нам про часи, коли Львів жив і розвивався у середовищі західноєвропейського мистецтва.
![Каплиця Кампіанів . "Христос-городник"](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/11/43507728.jpg?resize=696%2C439&ssl=1)
Але мушу констатувати факт, що запит в інтернеті “Не торкайся Мене” (“Noli me tangere”) відкриває увесь світ: музеї і костели, колекції і аукціони, картини і ікони, скульптури і барельєфи… От тільки каплиці Кампіанів і костелу Марії Магдалини – не знаходить…
Автор: Zommersteinhof