Христос у капелюсі

1334
Христос в капелюсі

Чи бачили ви зображення Ісуса Христа в капелюсі? Можна бути впевненим, що небагато львів’ян відповість ствердно на це питання. Тим не менш у Львові є таке зображення Ісуса. Можна його побачити на одному з барельєфів на каплиці Кампіанів при Латинській катедрі. В представленій на ньому сцені Спаситель являється Марії Магдалині як садівник, з лопатою і в крислатому капелюсі.

У Львові є іще одне подібне представлення Ісуса-городника – в костелі св. Марії Магдалини. На вівтарному барельєфі Христос також стоїть з лопатою, але без капелюха.

Вівтар в костелі Марії Магдалини у Львові. Скульптор В. Келяр, 1634 рік
Вівтар в костелі Марії Магдалини у Львові. Скульптор В. Келяр, 1634 рік

Наразі в Україні я бачив цю сцену з Ісусом в головному уборі ще тільки на іконі серед музейних експонатів Збаразького замку.

Ікона з експозиції Збаразького замку
Ікона з експозиції Збаразького замку
Якщо ж задатись ціллю, то можна знайти подібні мистецькі твори в різних музейних збірках або костельних інтер’єрах. У західноєвропейському мистецтві вони називаються “Не торкайся Мене” (лат. Noli me tangere, грец. Μή μου ἅπτου). Хоча зустрічаються й інші назви творів, що ілюструють цю сцену:
   – Явлення воскреслого Ісуса Магдалині у вигляді садівника, 
   – Христос як садівник перед Марією Магдалиною, 
   – Явлення Марії Магдалині,
   – Явлення до Гробу,
   – Христос садівник,
– Христос городник,
   – Христос з лопатою.
Митці зображали в своїх творах сюжет з Євангелія, де описується явлення Ісуса Христа після Воскресіння. Марія Магдалина першою побачила воскреслого Спасителя і хотіла його торкнутися, але він зупинив її словами: «Не торкайся Мене, бо Я ще не зійшов до Отця. Але йди до братів Моїх та їм розкажи!».
Ця тема з’явилася в ранньому середньовіччі як у скульптурі, графіці, так і в книжковому, іконному та настінному живописі (фрески, поліхромії) тощо. Христа у цій сцені зображають у вигляді садівника, який тримає лопату або хоругву, а Марія Магдалина простягає до нього руки . Майже обов’язковим атрибутом творів є також стіни Небесного Єрусалиму і Гроб Господній. Голова Ісуса може бути непокрита, з німбом або ореолом, але головний убір зустрічається нечасто.
Три фрагменти представлення Ісуса Христа у творах різних художників: 1. Ганса Балдунга (Гессенський державний музей, Дармштадт). Джерело: Вікіпедія 2. Фра Анджеліко (монастир Сан-Марко у Флоренції). Джерело: Вікіпедія 3. Невідомого автора (церква Сен-Вінсент де Ньон). Джерело: Cartepatrimoine.fr
Три фрагменти представлення Ісуса Христа у творах різних художників:
1. Ганса Балдунга (Гессенський державний музей, Дармштадт). Джерело: Вікіпедія
2. Фра Анджеліко (монастир Сан-Марко у Флоренції). Джерело: Вікіпедія
3. Невідомого автора (церква Сен-Вінсент де Ньон). Джерело: Cartepatrimoine.fr

Отож, подивимось найбільш цікаві зображення Ісуса у капелюсі.

В сусідній Польщі можна побачити скульптурну композицію у Кальварії Пацлавській. Складно сказати про авторів і час створення скульптур, але цей монастирський комплекс було засновано у 1665 році. Тож, можливо, що вони створені в той самий період.

 

Христос-садівник в Кальварії Пацлавській (Польща). Джерело: globtroter.pl і monterek58.rzeszow.pl
Христос-садівник в Кальварії Пацлавській (Польща). Джерело: globtroter.pl і monterek58.rzeszow.pl

Також у Польщі, в місті Тучно у костелі Внебовзяття Богородиці є ікона авторства Германа Гана “Воскреслий Христос, що з’явився Марії Магдалині як садівник” (XVII ст.)

Ікона у вівтарі св. Марії Магдалини в костелі Внебовзяття Богородиці в місті Тучно (Польща)
Ікона у вівтарі св. Марії Магдалини в костелі Внебовзяття Богородиці в місті Тучно (Польща)

Решту художніх творів розташовано приблизно хронологічно.

Почнемо з чарівних у свої простоті малюнків з рукописів XV століття. В першому прикладі навіть важко здогадатись, що це за чоловік з лопатою, і тільки стигмати на руках і ногах дають глядачеві підказку. Можливо, саме тому в іншому рукописі автор малюнку додав до капелюха ще й німб.

Невідомий автор. Фрагмент рукопису ХV-XVI ст. Колекція Національної бібліотеки Уельсу
Невідомий автор. Фрагмент рукопису ХV-XVI ст. Колекція Національної бібліотеки Уельсу

Якщо в рукописах малюнки зазвичай бувають простенькі, то в той самий період видатні художники створювали досконалі картини. Італійський маньєрист Джуліо Романо у своєму творі додав до капелюха замість німба ореол.

Джуліо Романо "Не торкайся Мене" (1492). Джерело: fineartamerica.com
Джуліо Романо “Не торкайся Мене” (1492). Джерело: fineartamerica.com

Альбрехт Дюрер в своїй гравюрі з циклу “Страсті Христові” обмежився тільки стигматами…

Альбрехт Дюрер "Не торкайся Мене" (1510). Джерело: Вікіпедія
Альбрехт Дюрер “Не торкайся Мене” (1510). Джерело: Вікіпедія

Нідерландський живописець і гравер, представник нідерландського Відродження Лукас ван Лейден створив картину і гравюру дотримуючись традиційного ренесансного стилю.

Але не тільки в живописі і гравюрах можна побачити Ісуса Христа – садівника. Наступні приклади – це текстильні вироби XVI століття.

Гобелен з Фландрії вражає своїми розмірами – 268 × 210,3 см! Але капелюшок на голові Ісуса якийсь надто маленький…

Christ Appearing to Mary Magdalene". Тканину зроблено у майстерні Віллема де Паннемакер у Фландрії 1540-1545 роках. Художній музей в Чікаго. Джерело: artic.edu
Christ Appearing to Mary Magdalene”. Тканину зроблено у майстерні Віллема де Паннемакер у Фландрії 1540-1545 роках. Художній музей в Чікаго. Джерело: artic.edu

І навпаки – на наступному дуже маленькому текстильному виробі Ісуса зображено у великому крислатому капелюсі. Цей предмет – це т. зв. малий покровець, який укладається поверх чаші або дискоса під час Євхаристії.

Італійська художниця Лавінія Фонтана, представниця стилю маньєризм, створила картину “Христос садівник. Не торкайся мене”, яка вважається однією з її найбільш знаменитих творів. Варто звернути увагу наскільки реалістично зображено селянський капелюх на голові Садівника.

 Лавінія Фонтана "Не торкайся Мене" (1581). Галерея Уффіці у Флоренції.
Лавінія Фонтана “Не торкайся Мене” (1581). Галерея Уффіці у Флоренції.

Далі “підхоплює естафету” гравюра з картини Мартена де Вос, південно-нідерландського художника, також представника маньєризму.

 Гравюра Йоганна Садлера з картини Мартена де Вос "Не торкайся Мене" (1582). Музей мистецтв Метрополітен. Джерело: Вікіпедія
Гравюра Йоганна Садлера з картини Мартена де Вос “Не торкайся Мене” (1582). Музей мистецтв Метрополітен. Джерело: Вікіпедія

Антверпенський художник Бартоломеус Шпрангер відзначився своїми картинами, виконаними в стилі ню. Але в даній темі він вирішив зобразити героїв сюжету досить традиційно, хоча не зміг уникнути манірних поз, якими наділив постать Ісуса.

Егідіус Саделер створив на взірець однієї з картин Шпрангера чудовий маньєристичний твір, але вже як гравюру на міді.

 Еґідій Саделер "Христос представляється Магдалині садівником" (1600). Джерело: Вікіпедія
Еґідій Саделер “Христос представляється Магдалині садівником” (1600). Джерело: Вікіпедія

Фламандські художники епохи бароко Я. Йорданс і А. Янссенс придали усім постатям пишні та урочисті форми.

Якоб Йорданс "Христос з'являється до трьох Марій у саду" (1616). Берлінська картинна галерея. Джерело: Вікіпедія
Якоб Йорданс “Христос з’являється до трьох Марій у саду” (1616). Берлінська картинна галерея. Джерело: Вікіпедія
Абрагам Янссенс "Не торкайся мене" (1620). Джерело: Вікіпедія
Абрагам Янссенс “Не торкайся мене” (1620). Джерело: Вікіпедія

Насамкінець приведу два приклади пластичного мистецтва, старші за нашого львівського “Христа-городника”.

Горельєф на готичному порталі (XIV-XV ст.) катедрального собору в Альтамурі (Італія). Джерело: gohistoric.com
Горельєф на готичному порталі (XIV-XV ст.) катедрального собору в Альтамурі (Італія). Джерело: gohistoric.com

Львівські барельєфи з так популярним у середньовіччі сюжетом про зустріч Ісуса Христа і Марії Магдалини нагадують нам про часи, коли Львів жив і розвивався у середовищі західноєвропейського мистецтва.

Каплиця Кампіанів . "Христос-городник"
Каплиця Кампіанів . “Христос-городник”

Але мушу констатувати факт, що запит в інтернеті “Не торкайся Мене” (“Noli me tangere”) відкриває увесь світ: музеї і костели, колекції і аукціони, картини і ікони, скульптури і барельєфи… От тільки каплиці Кампіанів і костелу Марії Магдалини – не знаходить…

Автор: Zommersteinhof

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.