![Рестайлінговий трамвайний вагон «Tatra KT4SU» на останніх стадіях капітально-відновлювального ремонту. 2016 р. Рестайлінговий трамвайний вагон «Tatra KT4SU» на останніх стадіях капітально-відновлювального ремонту. 2016 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/035.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
У 1964-68 роках до Львова прибуває значна кількість тролейбусів виробництва Київського заводу електротранспорту. Загалом до Львова КЗЕТ привіз 62 тролейбуси. Щодо тролейбусів МТБ-82Д, то із заводу імені Урицького надійшло 67 машин. На ЛАЗі було зібрано 50 тролейбусів моделі ЛАЗ695Т.
![Обслуговування тролейбуса «Skoda 9Tr» в тролейбусному депо. Початок 1980-х років](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/017-2.jpg?resize=696%2C452&ssl=1)
Восени 1969 року до Львова із Чернівців прибуває перший тролейбус чеського виробництва «Skoda 9Tr», який у Львові отримав № 186. Того ж року партією із 10 машин завершилося постачання до Львова тролейбусів «Київ – 4». З 1970 року почалося постачання тролейбусів «Skoda 9Tr» із заводу. Поставки цих тролейбусів тривали до 1982 року, потім постачалися чеські тролейбуси «Skoda 14Tr» – у 1980-х – 1991 році – із заводу, а у 1997 і у 2012-14 роках – вживані тролейбуси із міст Чехії.
![Тролейбуси «Skoda 14Tr» у профілакторії тролейбусного депо. 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/018-2.jpg?resize=696%2C388&ssl=1)
На початку 1970-х років продовжувалося списання старих тролейбусів МТБ-82Д, львівських машин ЛАЗ-695Т. Щодо «Киянок», то тролейбуси «Київ – 4» остаточно вивели із експлуатації до кінця 1970-х років. Отож, тролейбусний парк Львова складався виключно із чеських машин. У 1975 році, коли було затверджено «Комплексну транспортну схему міста», планувалося збудувати іще одне тролейбусне депо в районі вулиці Варшавської. Воно мало бути розраховане на 200 машино-місць. Але згодом від цих планів відмовилися і розширили депо на Тролейбусній. В 1980 році у Львові налічувалося 200 тролейбусів моделі «Skoda 9Tr» різних модифікацій.
![Автоматизована щіткова мийка для тролейбусів у депо. 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/019.jpg?resize=696%2C383&ssl=1)
Із надходженням чеських трамвайних вагонів до Львова, а також Житомира і Вінниці (міст України із вузькою колією) було вирішено створити для них централізовану ремонтну базу у Львові. Отож, у 1971 році на території між тодішніми вулицями Ульянівською (Липинського) і Трактористів (Городницькою) почалось спорудження Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу.
![Стенд для випробовування тролейбусів у депо. 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/020.jpg?resize=696%2C792&ssl=1)
Цей завод також мав проводити капітальні ремонти чеських тролейбусів «Skoda», які на початку 1970-х років уже експлуатувалися у Чернівцях, Львові та Луцьку. Виробничі потужності Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу (ЛТТРЗ) дозволяли проводити до 400 капітальних ремонтів трамваїв і тролейбусів на рік. Робота заводу розпочалася у 1978 році. На ЛТТРЗ для ремонту прибували вузькоколійні трамваї і чеські тролейбуси із усієї України і навіть Калінінграда.
![Трамвай «Tatra T4SU» № 850 в очікуванні ремонту на території Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу (ЛТТРЗ). 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/021.jpg?resize=696%2C466&ssl=1)
Після початку роботи ЛТТРЗ вагонно-ремонтні майстерні на перехресті сучасних вулиць Вітовського і Сахарова перестали виконувати ремонти трамваїв. Тут залишився лише головний склад ЛТТУ. Також на території колишнього ВРМ почали базуватися службові трамвайні вагони, а також спецавтомобілі. Під час підготовки до запуску трамвайного маршруту № 3 у 1980-х роках територія колишнього ВРМ зазнала значних змін – було розібрано будиночок прохідної, демонтовані колії із низки ангарів.
![Тролейбус і трамваї на території ЛТТРЗ. 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/022.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Паралельно із будівництвом ремонтного заводу проводилася модернізація трамвайного депо № 2 на вулиці Промисловій, 29. Тут в 1970-х роках звели новий профілакторій, розрахований на обслуговування трамвайних вагонів «Tatra KT4SU», які почали надходити до Львова в 1976 році.
![Трамваї «Gotha» перед утилізацією на ЛТТРЗ. 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/023.jpg?resize=696%2C467&ssl=1)
Перші два вагони-«гармошки» отримали спочатку № 1 і 2. Їх отримало трамвайне депо № 1 на вулиці Городоцькій. Це були перші вагони цієї моделі в СРСР. Випробовуваннями трамваїв «Tatra KT4SU» у Львові керував головний інженер трамвайного депо № 1 Віталій Григорович Чаговець, який згодом став головним інженером усього підприємства.
![Тролейбуси «Skoda 9Tr» в очікуванні ремонту на території ЛТТРЗ. 1989 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/024.jpg?resize=696%2C410&ssl=1)
Масове постачання трамвайних вагонів «Tatra KT4SU» до Львова почалося у 1980 році. Крім Львова такі трамваї отримали такі міста СРСР, як Вінниця, Житомир, Євпаторія, П’ятигорськ, Калінінград, Лієпая і Таллінн. Із 2017 року на широкій колії вагони «Tatra KT4» експлуатуються у Запоріжжі.
![Після того, як ВРМ на Вітовського, 57 припинило роботу, тут розмістилося службове депо служби колії ЛТТУ. 1980 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/025.jpg?resize=696%2C462&ssl=1)
Із надходженням до Львова нових чеських трамвайних вагонів, поступово виводяться із експлуатації спочатку двовісні вагони «Gotha», а потім – і «змійки» G4-61. Остаточно в якості пасажирських німецькі вагони покинули маршрути Львова у 1988 році. Частина «німців» була переобладнана у службові вагони служби колії.
![Службове трамвайне депо служби колії. Вигляд зі сторони вулиці Сахарова. 1980 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/026.jpg?resize=696%2C450&ssl=1)
Починаючи із 1989 року ситуація із оновленням парку, обслуговуванням і ремонтом електротранспорту у Львові значно погіршується: якщо у 1980-х роках місто в середньому отримувало 20 нових трамваїв і 30 нових трамваїв у рік, то у 1988 році припинилося постачання трамваїв, останні нові чеські тролейбуси прибули у 1990-91 роках. На закупівлю запчастин для трамваїв і тролейбусів ЛТТУ у 1980-х роках щорічно витрачало біля 465 тисяч доларів. Львівський трамвайно-тролейбусний ремонтний завод на закупівлю запчастин для трамваїв щороку витрачав 162 тисячі доларів США, для тролейбусів – 458 тисяч.
![Службове трамвайне депо служби колії. Вигляд зі сторони вулиці Вітовського. 1980 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/027.jpg?resize=696%2C447&ssl=1)
У 1991 році надходження валюти припинилося, отож закупівля оригінальних запасних частин у Чехії стала неможливою. У 1991 році в черзі на проведення планових ремонтів знаходилося 72 трамвая і 97 тролейбусів. За тогочасними нормативами 35 трамвайних вагонів і 105 тролейбусів мали бути списані.
![Обслуговування трамваїв «Tatra KT4SU» в профілакторії трамвайного депо № 2. 1993 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/028.jpg?resize=696%2C507&ssl=1)
Складність ситуації полягала іще у тому, що Львівське трамвайно-тролейбусне управління знаходилося у підпорядкуванні Львівської міської ради, а Львівський трамвайно-тролейбусний ремонтний завод – у підпорядкуванні Держитлокомунгоспу. Після здобуття Україною незалежності ремонтне підприємство отримало назву «Львівський державний завод електротранспорту» (ЛДЗЕТ). 15 травня 1995 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення про обов’язкову приватизацію ЛДЗЕТ.
![У цеху капітального ремонту трамвайного депо № 1. Початок 2000-х років](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/029.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Міська влада Львова могла б досягти домовленостей із урядом про передачу цього підприємства в комунальну власність, але було прийнято інше рішення – організувати проведення всіх видів ремонту трамваїв і тролейбусів силами депо. Останні трамваї і тролейбуси для Львова ВАТ «Львівський завод «Електротранспорт» (таку назву підприємство отримало після приватизації) виконало в 1996 році. ВАТ «ЛЗ «Електротранспорт» в кінці 1990-х років іще проводив ремонти тролейбусів «Skoda 9Tr» для Тернополя.
![У цеху капітального ремонту ВРМ. Початок 2017 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/030.jpg?resize=696%2C448&ssl=1)
Ситуація із ремонтом електротранспорту у Львові у 1990-х роках була дуже важкою – для несправних вагонів не вистачало місця в трамвайних депо. Отож частина несправних трамваїв стояла на недіючій колії біля трамвайного депо № 2 на вулиці Промисловій. Через несправності і розкрадання комплектуючих у 1990-х довелося списувати вагони, які експлуатувалися всього лиш 5 – 6 років.
![Капітально-відновлювальний ремонт трамвайного вагона «Tatra KT4SU» № 1088 у ВРМ. Початок 2017 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/031.jpg?resize=696%2C441&ssl=1)
Іще у 1980-х роках виникла ідея збудувати нове трамвайно-тролейбусне депо в районі вулиць Княгині Ольги – Трускавецької. Трамвайні колії мали перетнути вулицю Наукову по новому шляхопроводу. Його будівництво почалося у 1980-х роках і припинилося у 1990-х. Плани будівництва депо обговорюються і нині, проте на їх реалізацію немає коштів.
![Візкова дільниця трамвайного депо/ВРМ на вулиці Городоцькій, 185. Початок 2017 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/032.jpg?resize=696%2C425&ssl=1)
У 1990-х роках Львівський автобусний завод відновив виробництво тролейбусів. Із 1993 року у Львові експлуатуються тролейбуси моделі ЛАЗ-52522, які будувалися для заміни старих тролейбусів «Skoda 9Tr», які поступово зникли з вулиць Львова до початку 2000-х років.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/033.jpg?resize=696%2C454&ssl=1)
Протягом 2000-х років планові ремонти трамваїв і тролейбусів проводилися силами депо, в яких було створено цехи капітальних ремонтів. Щодо тролейбусів ЛАЗ, то були спроби ремонту тролейбусів ЛАЗ-52522 на заводі. Якщо ремонтної бази трамвайних депо більш-менш вистачало для ремонту трамваїв, то із тролейбусами ситуація була значно гіршою, що призвело до передчасного списання значної кількості тролейбусів.
![Службовий трамвай «Gotha T2-62» у трамвайному депо № 1. 2017 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/034.jpg?resize=696%2C473&ssl=1)
У кінці 2011 році було прийнято рішення про закриття трамвайного депо № 1 і перетворення його у вагоноремонтні майстерні – всі справні трамвайні вагони були переведені в трамвайне депо № 2. Проте, така ситуація тривала відносно недовго – у 2014 році розпочалися роботи по ремонту профілакторію трамвайного депо №2 за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку. Отож, всі справні трамваї повернулися у трамвайне депо № 1 на вулиці Городоцькій. У трамвайному депо № 2, щоправда, працює цех капітального ремонту.
![Капітально-відновлені трамвайні вагони № 1030 і 1053. Листопад 2016 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/036.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
У 2015 році на заводі «Електронтранс» був проведений капітально-відновлювальний ремонт тролейбуса «Skoda 14Tr» № 563. Цей тролейбус частково комплектувався електрообладнанням силами тролейбусного депо.
![Відновлення трамвайного вагона «Tatra KT4SU» № 1100. Кінець 2016 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/037.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
У 2016 році стартувала програма капітально-відновлювальних ремонтів трамваїв і тролейбусів. Під час КВР трамваї отримали новий дизайн «голови» і «хвостової» частини. Дизайн тролейбусів практично не змінився, але вони отримали обшивку із алюмокомпозиту. Протягом 2016-17 років пройшли капітальний ремонт із рестайлінгом 5 трамваїв. Планувалася глибока модернізація трамваїв із заміною системи керування тяговим електроприводом, але проект так і не розпочався.
![Тролейбус «Skoda 14Tr» № 541 після капітально-відновлювального ремонту і модернізації. Листопад 2016 р.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/038.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
Наразі ремонтна база ЛКП «Львівелектротранс» знаходиться у незадовільному стані: виробничі споруди ремонтних цехів потребують капітального ремонту, кардинального оновлення потребує верстатний парк і спеціальне обладнання для ремонту. Вельми гостро стоїть і кадрова проблема – значна кількість персоналу, який займається експлуатацією і ремонтом трамваїв і тролейбусів – люди пенсійного і передпенсійного віку. Особливо гостро стоїть проблема дефіциту фахівців, які обслуговують електронне обладнання трамваїв і тролейбусів.
Антон ЛЯГУШКІН, Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ та Юрій КАУКАЛОВ