1 серпня виповнилося 40 років від автотрощі в Брюховичах

29335
Автобус ЛАЗ-4202 д/н 78-46 ЛВХ, заводський № 1 після ДТП 1 серпня 1982 р. в Брюховичах на території трамдепо № 1. Фото із колекції НДІ
Автобус ЛАЗ-4202 д/н 78-46 ЛВХ, заводський № 1 після ДТП 1 серпня 1982 р. в Брюховичах на території трамдепо № 1. Фото із колекції НДІ "Укравтобуспром".

У понеділок 1 серпня минуло 40 років від автотрощі на околиці смт. Брюховичі біля Львова. 1 серпня 1982 року перший в СРСР серійний дизельний автобус ЛАЗ-4202 (заводський № 1, 1978 р. випуску, д/н 78-46 ЛВХ) на швидкості 86 км/год зіштовхнувся із легковиком ГАЗ-21 “Волга” та перекинувся.

Про загиблих і постраждалих в аварії невідомо. Після ДТП автобус ЛАЗ – 4202 був відбуксирований у трамвайне депо № 1 на вул. Городоцькій, 185, яке знаходилося поруч із міським відділенням ДАІ на вул. Городоцькій, 124. Після проведення відповідних слідчих дій та експертиз автобус, що потрапив в ДТП, був утилізований…

Автобус ЛАЗ-4202 д/н 78-46 ЛВХ, заводський № 1 після ДТП 1 серпня 1982 р. в Брюховичах на території трамдепо № 1. Фото із колекції НДІ "Укравтобуспром".
Автобус ЛАЗ-4202 д/н 78-46 ЛВХ, заводський № 1 після ДТП 1 серпня 1982 р. в Брюховичах на території трамдепо № 1. Фото із колекції НДІ “Укравтобуспром”.

Історія створення автобусів ЛАЗ-4202 та ЛАЗ-42021 починається в середині 1960-х років, коли було розроблено експериментальний автобус ЛАЗ-698 середнього класу. Початково машина мала бензиновий двигун, проте у 1970-ті рр. на базі цієї машини вирішили створити перший в СРСР дизельний автобус. Експериментальні зразки були збудовані ВКЕІ Автобусобудування (потім – НДІ “Укравтобуспром”), перший серійний автобус (№ кузова 1) був виготовлений на ЛАЗі наприкінці 1978 року. 20 лютого 1979 року цей автобус було прийнято на баланс Львівського АТП № 31421 (нині – Львівське АТП № 14630), він отримав д/н 78-46 ЛВХ. Загалом в кінці 1970-х – на початку 1980-х рр. на баланс цього підприємства надійшло понад 10 автобусів ЛАЗ-4202.

Автобус ЛАЗ-4202 д/н 78-46 ЛВХ, заводський № 1 після ДТП 1 серпня 1982 р. в Брюховичах на території трамдепо № 1. Фото із колекції НДІ "Укравтобуспром".
Автобус ЛАЗ-4202 д/н 78-46 ЛВХ, заводський № 1 після ДТП 1 серпня 1982 р. в Брюховичах на території трамдепо № 1. Фото із колекції НДІ “Укравтобуспром”.

На початках автобуси ЛАЗ-4202 експлуатувалися на маршруті № 8, який пов’язував вулицю Валову та вул. Наукову. Проте пробна експлуатація виявила низку недоліків цих автобусів, через що їх вирішили перевести на приміські автобусні маршрути, зокрема № 43 вул. Лемківська – смт. Брюховичі та № 46 вул. Мечникова – м. Винники.

На четвертому році експлуатації перший серійний ЛАЗ-4202 потрапив у важке ДТП в Брюховичах. Крім Львова автобуси ЛАЗ-4202 відправили невеликими партіями до великих міст, в тому числі до москви і леніграда. Їх отримали ті АТП, які вже експлуатували автобуси “Ікарус” угорського виробництва.

Один із перших серійних автобусів ЛАЗ-4202 під час експлуатації на маршруті № 8 вул. Наукова - вул. Валова. Автор фото - п. Олександр із м. Рівне. 1979 р.
Один із перших серійних автобусів ЛАЗ-4202 під час експлуатації на маршруті № 8 вул. Наукова – вул. Валова. Автор фото – п. Олександр із м. Рівне. 1979 р.

Хочу бути “Ікарусом” – таке назвисько отримали автобуси ЛАЗ-4202 через значну кількість серйозних недоліків, пов’язаних в першу чергу із застосуванням дизельного двигуна від вантажівки КамАЗ, низькою надійністю АКП (гідромеханічна передача ГМ-3-80 “Львів”) та невисокою міцністю кузова.

Із середини 1980-х рр. почався випуск приміського автобуса ЛАЗ-42021 із п’ятиступеневою механічною коробкою передач ЯМЗ-141 та дизельним КамАЗівським двигуном.

Один із перших серійних автобусів ЛАЗ-4202 під час експлуатації на маршруті № 8 вул. Наукова - вул. Валова. Автор фото - п. Олександр із м. Рівне. 1979 р.
Один із перших серійних автобусів ЛАЗ-4202 під час експлуатації на маршруті № 8 вул. Наукова – вул. Валова. Автор фото – п. Олександр із м. Рівне. 1979 р.

14 квітня 1993 року на заводі у Набережних Човнах, де виготовлялися дизельні двигуни КамАЗ сталася пожежа, через проблеми із постачанням двигунів виготовлення ЛАЗ-42021 на ЛАЗі призупинилося. В той же час до 1995 року такі автобуси виготовлялися авіазаводом в Конотопі в рамках конверсії.

Остання партія автобусів ЛАЗ-42021 для міста Львова була придбана у 1995 році. 26 автобусів ЛАЗ-42021 – це був автопарк Львівське комунальне АТП 1, яке було створене наприкінці 1995 року. Ці автобуси обслуговували автобусні маршрути № 2 Залізничний вокзал – вул. Сихівська та № 9 пл. Липнева – вул. Сихівська. Деякий час автобуси ЛАЗ-42021 обслуговували також автобусний маршрут № 55 вул. Личаківська – завод “ЛОРТА”, але потім їх на цьому маршруті замінили автобуси ЛАЗ-695Н.

Автобус ЛАЗ-42021 - пересувна телевізійна студія Львівської ОДТРК.
Автобус ЛАЗ-42021 – пересувна телевізійна студія Львівської ОДТРК.

Останні автобуси ЛАЗ-42021 можна було зустріти на маршрутах Львова у першій половині 2000-х років. Найдовше із автобусів цієї моделі прожив автобус із д/н 68-92 ЛВС (фото 6), який належав Львівській обласній державній телерадіокомпанії – на його базі була побудована пересувна телевізійна студія.

Антон ЛЯГУШКІН

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.