П’ятірка незвичних та цікавих подій міжвоєнного Львова

5516

У міжвоєнний час Львів пробув під владою Польщі всього лиш 21 рік. У понад 750 літні історії міста цей проміжок видається недовгим, однак навіть за цей короткий час у нашому місті відбулось доволі багато цікавих та незвичних подій, деякі з яких для сучасного львів’янина видались б чимось незвичайним та неможливим у теперішньому Львові. Тому розглянемо п’ятірку найбільш цікавих з них на нашу думку.

Східні Торги

У 1921 році у Львові започаткували традицію проведення щорічних ярмарок. Відбувались вони в кінці серпня – на початку вересня та тривали зазвичай близько двох тижнів. Розташовувались торги на верхній терасі Стрийського парку. Це місце було підібране не випадково, адже саме тут в 1894 році відбулась Крайова виставка, що мала досить високий успіх. Як і під час Крайової виставки, для Східних Торгів було зведено 48 торгових павільйонів, включаючи й ті, що використовувались ще в 1894 році. Статистичні дані за 1928 рік дають доволі серйозні показники – в цьому році в Торгах взяло участь 1600 фірм, 400 з яких були закордонними. Та тогочасна преса доволі скептично ставилась до ярмарки, називала її малоуспішною і часто критикувала. Але незважаючи на це традиція Східних Торгів продовжувалась з року в рік і протрималась аж до 1939 року, поки її не припинила Друга світова війна.

Leopolis Grand Prix

Якщо назва Східні Торги для багатьох львів’ян є маловідомою, то назву Leopolis Grand Prix чув, мабуть, кожен. Адже, останні роки у Львові знову відбуваються перегони під такою назвою. Проте, зі справжніми перегонами «Львівського трикутника» вони мають мало спільного. Сьогодні Гран-прі Львова – це всього лиш змагання ретроавтомобілів, якими керують аматори й колекціонери. А ось в 1930-х рр. на вулицях Львова змагались найкращі професійні світові гонщики на найшвидших на той час гоночних автомобілях. Вперше перегони Leopolis Grand Prix відбулись в нашому місті в 1930 році. На жаль, в нас не має даних скільки глядачів відвідало цю подію, однак якщо відомо, що охороняло дійство аж 500 поліцейських, то охочих поспостерігати за перегонами теж мало бути чимало. Загалом перегони Leopolis Grand Prix відбулись у Львові всього лиш 4 рази і припинились через економічну кризу в Європі і світі.

Масові безпорядки

Згадавши про економічну кризу 1930-х рр. не можливо не зупинити свою увагу на кривавому квітні 1936 року, коли у Львові відбулась наймасштабніша акція протесту міжвоєнного періоду. Демонстрації в 30-ті рр. були звичним явищем, однак 14 квітня одна з таких демонстрацій, що перейшла у сутички з поліцією призвела до вбивства 23-річного безробітного Владислава Козака і смертельного поранення Миколи Шереди. Під час похорону Козака 16 квітня кількатисячна похоронна процесія поволі переросла у масові безпорядки під час яких трощились вітрини, грабувались крамнички, перекидались трамваї. Не обійшлось і без людських жертв. За різними підрахунками тоді загинуло від 8 до кільканадцяти осіб, близько 100 було поранено. Убитих поховано наступного дня о 4 годині ранку, щоб уникнути повторення заворушень.

Стрибки на лижах з трампліна

Сьогодні львівським любителям такого атракційного виду спорту як стрибки на лижах з трампліну доводиться спостерігати за змаганнями або ж по телевізору, або ж подорожуючи у інші країни. Натомість, львів’яни 1930-х рр. мали можливість поспостерігати чи навіть прийняти участь в таких змаганнях у своєму ж місці, адже в той час у Львові було кілька трамплінів. Відомий факт, що перший лижний трамплін з’явився у Львові у 1926 році. Можливо, що це був трамплін на Кайзервальді, змагання на якому засвідчують численні фотографії. Однак, крім цього у Львові було ще два трампліни. Один з них знаходився в Брюховичах, а інший на Погулянці. Цікаво, що лижні трампліни були присутні у Львові і в радянський час, однак, до сьогодні жоден з них не зберігся.

Літаки в центрі міста

Серед добірок фотографій Львова міжвоєнного часу можна знайти доволі незвичні світлини, на яких помітно літаки, що стоять посеред центральних вулиць міста. Як нам вдалось з’ясувати, в 1930-х роках досить часто різноманітні організації та навчальні заклади займались збором коштів для придбання літаків для війська польського. Відповідно після кожного такого успішного збору новопридбаний літак експонувався в центрі міста. Зазвичай на його борту вказувалась назва організації чи установи, за чиї кошти він був придбаний, щоб таким чином продемонструвати це усій міській громаді.

Володимир Прокопів

Джерела:

  1. polona.pl
  2. wikimapia.org
  3. Східні Торги, або ярмарок, що розчарував львів’ян // http://photo-lviv.in.ua/shidni-torhy-abo-yarmarok-scho-rozcharuvav-lvivyan/
  4. “Grand Prix Lwow” або автоперегони по-львівськи // http://photo-lviv.in.ua/grand-prix-lwow-abo-avtoperehony-po-lvivsky/
  5. Leopolis Grand Prix // http://www.autotravel.ua/themes/leopolis/
  6. Коли у місті перекидали трамваї, або “Велика депресія” у Львові // http://photo-lviv.in.ua/koly-u-lvovi-perekydaly-tramvaji/
  7. Найгарніший лижний трамплін Польщі, або де відпочивали львів’яни взимку // http://photo-lviv.in.ua/najharnishyj-lyzhnyj-tramplin-polschi-abo-de-vidpochyvaly-lviv-yany-vzymku/
  8. Трамплін на Кайзервальді // http://lviv-format.livejournal.com/153721.html
  9. Słoniowska Ż. Przedwojenny Lwów. Najpiękniejsze fotografie. – Warszawa, 2013

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.