Луцькі пристані й розваги на воді, або Атлантида міжвоєнного міста

753
Луцькі пристані й розваги на воді, або Атлантида міжвоєнного міста

Луцьк як місто на воді здавна прив’язаний до річок економічно, культурно, семантично. Міжвоєнний період ХХ століття, який став бурхливим розвитком життя, позначився і на луцьких пристанях. За назвами і локаціями у вказаний період на річці Стир таких виявлено 11 штук.

Кожна організація вважала престижним збудувати власну пристань. На них не тільки займалися водним спортом, а й періодично влаштовували дансинги, культурні та благодійні вечори. Тож берег найбільшої луцької річки був всіяних пристанями від району теперішньої вулиці Чехова до Вишкова.

Історію пристаней можна починати віддавна, але це окрема тема, в якій поєднаються різні типи пристаней, від торгових і транспортних до туристичних і спортивних. Діяльність останніх двох спричинилася розвитком громадського руху і появою різних товариств у міжвоєнний час. І все ж тут також можна принципово розділити 2 періоди: 1920-ті та 1930-ті. Друге десятиліття зі зрозумілих причин було значно активнішим.

Всі ці пристані загинули в часи Другої світової. Історія жодної з них не була продовжена в радянський період, хоча деякі, як водна станція 1950-х, існували на тому ж місці, а то й з використанням збудованої перед війною інфраструктури. Та тут ідеться скоріше просто про місце, а не організаційну історію. Тож луцькі міжвоєнні пристані – це забута тема, яка і тим цікавішою є, що йдеться про певну таку луцьку атлантиду міста, втрачену в ході складних подій ХХ віку.

Розвиток спорту отримав значну державну увагу і суспільний інтерес. Тим більше, коли йшлося про воду. Польська республіка, яка позиціонувала себе морською державою, в усіх містах проводила так зване свято моря. Це був ряд урочистостей, які повинні були публічно підкреслити значення моря для держави і популяризувати його ідею серед населення. Не тільки на морі, а й на річках влаштовувалися запливи на святково вбраних човнах, з промовами урядовців, спортивні змагання, які обов’язково завершувалися вечіркою на березі з дансингом під танго й джаз.

Часто організовували різні туристичні сплави, в яких свою роль відігравали спортивні пристані, де на відпочинок і розваги збиралися глядачі. Міжвоєнна луцька преса рясніла повідомленнями і репортажами то про черговий сплав, то регату з показовими запливами щонайбільших суден, які лиш могли прийти річкою Стир.

Доступ до води мали не лише в дикий спосіб, який переважно використовувала дітвора. Пристойним вважалося купатися саме на пристанях.

«Пам’ятаю, що за певну плату тато отримував ключ, з яким ми входили до довгого вузького коридору. Стіни і підлога були викладені сосновими дошками з ароматом живцю. Я запитав батька, куди ми йдемо. Зрештою, ми повинні були купатися. Тато нічого не сказав, тільки ключем відкрив одні з пронумерованих дверей, ми увійшли всередину, і перед моїми очима з’явилися річка в усій її повноті. Кімната була захищена з трьох сторін, а четверта – відкрита, була початком зручних дерев’яних сходів у воду. Ми переодягнулися в купальні костюми і… гайда у воду!» – згадував Зенон Пашковський, син луцького землеміра.

8 головних пристаней

У Луцьку перед війною збудували пристані 8 різних організацій. Переважно це спортивні чи веслярські секції при товариствах. Вони завжди брали участь в урочистостях з нагоди відкриття веслярського сезону, який відбувався зазвичай у травні. Більше півсотні човнів та байдарок робили урочистий заплив між двома крайніми пристанями. Зупинялися біля кожної, виголошували промови, піднімали прапор. Заплив починався з пристані PWL (біля нинішнього клубу «Спартак»), а завершувався урочистим обідом на пристані Військового спортивного клубу (в районі тодішнього вокзалу на нинішній вулиці Стрілецькій). Ця відстань тодішнім руслом займала 4 кілометри.

Більшість пристаней концентрувалися на місці нинішнього пляжу в центральному парку. Позначки на аерофото 1944 року
Більшість пристаней концентрувалися на місці нинішнього пляжу в центральному парку. Позначки на аерофото 1944 року

На свято збиралося багато людей, які після завершення урочистостей ішли купатися, а потім завершували вечір у пристанських буфетах. В такі дні вхід був безкоштовним, в інші – користування пристанями платне.

Пристань Луцького веслярського товариства і легендарний Борис. Це найстаріша луцька спортивна пристань, виокремлюючи лише міжвоєнний період. Вона ж була й основним, найбільшим і найкраще спорядженим місцем відпочинку лучан на воді. Луцьке веслярське товариство було засноване у червні 1923 року. Спочатку воно налічувало всього 20 членів, які з ентузіазмом намагалися розвивати водний спорт у Луцьку. Першим жертводавцем товариства був Януш Радзивілл, який став почесним членом товариства. Вже 4 серпня 1924 року відбулося урочисте відкриття пристані. Для потреб закупили кілька човнів різних типів, в тому числі спортивних. За рік товариство налічувало вже 400 членів.

Пристань Луцького веслярського товариства
Пристань Луцького веслярського товариства

Де розташовувалася ця перша пристань, невідомо. Її змушені були перенести в інше місце у 1927 році через будівництво дамби (тієї, яка тепер проходить біля річки в центральному парку). Спочатку площа, використовувана товариством, становила 2 гектари, а після будівництва дамби зменшилася до 0,25 гектар. Нове місце розташування пристані у текстовому виразі позначали як «біля замку Любарта на вильоті вулиці Замкової», а також «у мальовничому місці з виглядом на замок». Ця вулиця не змінила з тих часів свого трасування, тож місце другої пристані можна визначити однозначно. Хоча на тогочасних луцьких картах район пристаней показаний все ж трохи далі – на місці нинішнього пляжу.

Змагання на річці біля пристані
Змагання на річці біля пристані

Попри труднощі і занепад наприкінці 1920-х Луцьке веслярське товариство відродилося і стало ще активнішим. На його території працювали басейни для дітей і для дорослих, тенісний корт, стадіон для спортивних ігор, пісочний пляж, волейбольний майданчик, 2 пірси для каяків і човнів, гімнастичні спорядження, дерев’яне приміщення з роздягальнями, трамплін для стрибків у воду. Словом, життя тут кипіло!

Нова запроектована пристань, не збудували
Нова запроектована пристань, не збудували

На жаль, траплялися і нещасні випадки. На пристані, як і загалом на річці, втопилося немало людей. Одним із резонансних випадків стало зникнення сторожа пристані, луцької легенди Бориса Пралова. Він працював також переправщиком на паромі. У грудні 1935 року він зник і його більше ніколи не знайшли. Виявили тільки порожній човен. Припускали,що він втопився з невідомих причин. Його добре знали в Луцьку, особливо завсідники пристані.

Водні урочистості
Водні урочистості

У 1933 році вирішили звести нове приміщення пристані. Його запроектував знаний у місті архітектор Тадеуш Садковський, автор багатьох збережених до сьогодні будинків. Вийшла дуже стильна і представницька споруда у стилі модернізму. Як показала подальша історія, цього будинку так і не звели з незрозумілих причин. Серед керівництва веслярського товариства були директори місцевих банків (як, наприклад, президент товариства Антон Шпіндлер, директор Рільничого банку, чи віце-президент товариства Зиґмунт Дешерт, директор Банку зем’ян Волині), кондитер Цезаре Розаліні та інші відомі люди, 50% коштів на будови давали спонсори, все мало б бути просто, але цієї чудово споруди так і не збудували.

Пристань Луцького веслярського товариства на поштівці
Пристань Луцького веслярського товариства на поштівці

Пристань клубу Temida. Це було хронологічно друге луцьке веслярське товариство міжвоєнного часу. Temida – спеціалізований клуб працівників луцької в’язниці, заснований у 1930 році. Пристань збудували за рік під стінами в’язниці. Згодом відкрили каякову секцію.

Члени клубу Теміда. Видно, що пристань розташовувался впритул до тюрми (монастиря бригідок)
Члени клубу Теміда. Видно, що пристань розташовувался впритул до тюрми (монастиря бригідок)

Спочатку клуб мав лише один човен, зроблений у в’язничних майстернях. Він називався Złota strzała, у перекладі з польської «золота стріла». Згодом парк плавзасобів суттєво розрісся. Членами клубу були не тільки працівники тюрми, а й посадовці з суду та луцької прокуратури.

Човни Теміди
Човни Теміди

Клуб брав участь у веслярських змаганнях з іншими луцькими клубами, а також під час святкувань свята моря.

Човни Теміди
Човни Теміди

Пристань WKS. Військовий спортивний клуб був організований із військовиків луцького гарнізону. Пристань клубу збудували у квітні-травні 1933 року, коли в клубі відкрили веслярську та тенісну секції. Логічно, що пристань WKS розташовувалася в районі казарм на сучасній вулиці Стрілецькій. Вона стояла в ряду останньої лінії забудови над річкою.

Члени ЛВТ, Теміди та ВКС
Члени ЛВТ, Теміди та ВКС

Клуб також відомий і своєю футбольною секцією. Навіть більше, ніж іншими. Футбол – перша і головна ціль клубу.

Запрошення на дансинг
Запрошення на дансинг

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.