Не секрет, що у Радянському Союзі, майже, весь автотранспорт копіювали із існуючих закордонних аналогів, а пізніше, на основі набутого досвіду робили вже щось своє. Хтось до цього етапу доходив раніше, хтось пізніше…
Першим автобусом, випущеним у 1956 році на Львівському автобусному заводі був ЛАЗ 695 «Львів», який став наймасовішим автобусом заводу і світу, адже ця модель пробула на конвеєрі найдовше з усіх автобусів світу і їх було найбільше випущених одиниць. Основою для даного автобусу був німецький Mercedes-Benz-0321.
Та вже за кілька років завод, освоївшись з випуском автобусів, почав розробляти нові моделі, нові дизайні лінії, нові сфери застосування своєї продукції.
Разом з тим ми прекрасно знаємо дух консерватизму комуністичної влади, де активно оновлювалась лише армія, а цивільна галузь йшла за принципом якомога простіших у виробництві та дешевших у вартості продуктів, через що багато перспективних розробок було просто відкладено у довгий ящик…
Не оминула ця доля і конструкторів ЛАЗу:
ЛАЗ 698 «Карпати»
У 11960 році у світ виходить перша модель туристичного та міжміського автобуса ЛАЗ 698 «Карпати». У порівнянні з іншими автобусами тих часів дана модель мала небачений тоді комфорт: сидіння на кшталт авіалайнерних з індивідуальним регулюванням спинок, гардероб, буфет та вбиральню, а частина даху могла зсуватись для притоку повітря у спеку. Крім того: автоматична коробка передач, гідропідсилювач керма та пневматична підвіска.
ЛАЗ 699 «Карпати»
Оскільки 698 модель у серію так і не пішла, з тим ж комфортом, але потужнішим двигуном, був створений ЛАЗ 699, який теж масово випускався, але у спрощеному вигляді з однією парою фар спереду.
«Україна-1»
Багато-хто пам’ятає фільм «Королева бензоколонки», але навряд хтось бачив на вулицях міста чи на трасі той прекрасний автобус, на якому їздив один із залицяльників героїні фільму. «Україна-1» 1961 року випуску, який більшістю деталей був зроблений «з нуля».
ЛАЗ 696 «Львів-2»
У 1965 році завод випустив міський автобус з накопичувальними майданчиками і трьома наборами дверей, але в серію машина так і не пішла.
ЛАЗ 360
У 1968 році конструктори львівські конструктори запропонували досить оригінальну і нестандартну компоновку для низькопідлоговогоатобусу ЛАЗ 360. Головною проблемою такого автобусу завжди є трансмісія, двигун та задній міст, які знаходяться ззаду машини і не дозволяють зробити там накопичувального майданчику. На ЛАЗі вирішили зробити передньопривідну компоновку автобуса, де було фактично два салони: біля водія високопідлоговий з розміщеним під підлогою двигуна та хитрої трансмісії з приводом на передні колеса та низькопідлогового основного салону. Але конструкція була не достатньо надійною і автобус в серію так і не пішов.
«Украина-67», «-69»
Автобуси класу люкс, які вигравали безліч призів на міжнародних виставках, адже комфорт у них просто зашкалював: велика відстань між сидіннями, санвузол, холодильник… Оригінальною деталлю моделі «67» був зворотній нахил задньої шиби, а спереду фари були сховані у ніші, подібні на повітрозбірники реактивного літака.
ЛАЗ 360Е
Продовження роботи над моделлю 360, привело конструкторі до ще оригінальнішого автобусу, який вже мав електромеханічну трансмісію, тобто колеса обертались електродвигуном, якого живив генератор, встановлений біля двигуна.
«Украина-73»
Ще одна модель комфортабельного автобуса, який теж у маси не пішов…
ЛАЗ 11-630 “Мир”
Міський автобус із відносно низькою підлогою. Досягнути цього вдалось завдяки оригінальним конструкторським рішенням і асиметричною трансмісією.
ЛАЗ 3201-3202
У 1993 році на заводі розробили автобус для приміського сполучення з передньомоторною компоновкою.
Костянтин БАРАНЮК
Джерела: Laz Bus Klub, autowp.ru.