Не секрет, що у Радянському Союзі, майже, весь автотранспорт копіювали із існуючих закордонних аналогів, а пізніше, на основі набутого досвіду робили вже щось своє. Хтось до цього етапу доходив раніше, хтось пізніше…
Першим автобусом, випущеним у 1956 році на Львівському автобусному заводі був ЛАЗ 695 «Львів», який став наймасовішим автобусом заводу і світу, адже ця модель пробула на конвеєрі найдовше з усіх автобусів світу і їх було найбільше випущених одиниць. Основою для даного автобусу був німецький Mercedes-Benz-0321.
Та вже за кілька років завод, освоївшись з випуском автобусів, почав розробляти нові моделі, нові дизайні лінії, нові сфери застосування своєї продукції.
Разом з тим ми прекрасно знаємо дух консерватизму комуністичної влади, де активно оновлювалась лише армія, а цивільна галузь йшла за принципом якомога простіших у виробництві та дешевших у вартості продуктів, через що багато перспективних розробок було просто відкладено у довгий ящик…
Не оминула ця доля і конструкторів ЛАЗу:
ЛАЗ 698 «Карпати»
![ЛАЗ 698 «Карпати»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/LAZ698Karpaty.jpg?resize=696%2C522)
У 11960 році у світ виходить перша модель туристичного та міжміського автобуса ЛАЗ 698 «Карпати». У порівнянні з іншими автобусами тих часів дана модель мала небачений тоді комфорт: сидіння на кшталт авіалайнерних з індивідуальним регулюванням спинок, гардероб, буфет та вбиральню, а частина даху могла зсуватись для притоку повітря у спеку. Крім того: автоматична коробка передач, гідропідсилювач керма та пневматична підвіска.
ЛАЗ 699 «Карпати»
![ЛАЗ 699 «Карпати»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/LAZ699Karpaty1.jpg?resize=696%2C475)
![ЛАЗ 699 «Карпати»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/LAZ699Karpaty2.jpg?resize=696%2C553)
Оскільки 698 модель у серію так і не пішла, з тим ж комфортом, але потужнішим двигуном, був створений ЛАЗ 699, який теж масово випускався, але у спрощеному вигляді з однією парою фар спереду.
«Україна-1»
![«Україна-1»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/Ukraine1.jpg?resize=696%2C487)
Багато-хто пам’ятає фільм «Королева бензоколонки», але навряд хтось бачив на вулицях міста чи на трасі той прекрасний автобус, на якому їздив один із залицяльників героїні фільму. «Україна-1» 1961 року випуску, який більшістю деталей був зроблений «з нуля».
ЛАЗ 696 «Львів-2»
![ЛАЗ 696 «Львів-2»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/laz_696_lviv_opytnyj_1.jpg?resize=696%2C522)
У 1965 році завод випустив міський автобус з накопичувальними майданчиками і трьома наборами дверей, але в серію машина так і не пішла.
ЛАЗ 360
![ЛАЗ 360](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/laz_360_opytnyj_1.jpeg?resize=696%2C435)
У 1968 році конструктори львівські конструктори запропонували досить оригінальну і нестандартну компоновку для низькопідлоговогоатобусу ЛАЗ 360. Головною проблемою такого автобусу завжди є трансмісія, двигун та задній міст, які знаходяться ззаду машини і не дозволяють зробити там накопичувального майданчику. На ЛАЗі вирішили зробити передньопривідну компоновку автобуса, де було фактично два салони: біля водія високопідлоговий з розміщеним під підлогою двигуна та хитрої трансмісії з приводом на передні колеса та низькопідлогового основного салону. Але конструкція була не достатньо надійною і автобус в серію так і не пішов.
«Украина-67», «-69»
![«Украина-67», «-69»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/Ukraine67.jpg?resize=648%2C1200)
Автобуси класу люкс, які вигравали безліч призів на міжнародних виставках, адже комфорт у них просто зашкалював: велика відстань між сидіннями, санвузол, холодильник… Оригінальною деталлю моделі «67» був зворотній нахил задньої шиби, а спереду фари були сховані у ніші, подібні на повітрозбірники реактивного літака.
ЛАЗ 360Е
![ЛАЗ 360Е](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/360E.jpg?resize=696%2C718)
Продовження роботи над моделлю 360, привело конструкторі до ще оригінальнішого автобусу, який вже мав електромеханічну трансмісію, тобто колеса обертались електродвигуном, якого живив генератор, встановлений біля двигуна.
«Украина-73»
![«Украина-73»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/ukraina-73_opytnyj_2.jpg?resize=696%2C522)
Ще одна модель комфортабельного автобуса, який теж у маси не пішов…
ЛАЗ 11-630 “Мир”
![ЛАЗ 11-630 "Мир"](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/11-630_mir_opytnyj_1.jpg?resize=696%2C522)
Міський автобус із відносно низькою підлогою. Досягнути цього вдалось завдяки оригінальним конструкторським рішенням і асиметричною трансмісією.
ЛАЗ 3201-3202
![ЛАЗ 3201-3202](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2015/10/LAZ3201.jpg?resize=696%2C684)
У 1993 році на заводі розробили автобус для приміського сполучення з передньомоторною компоновкою.
Костянтин БАРАНЮК
Джерела: Laz Bus Klub, autowp.ru.