Чарівні звуки арфи «Ерар», або сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

951
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

У вівторок, 4 червня 2019 року, в залах Художньо-меморіального музеї Олекси Новаківського у Львові (вулиця Листопадового Чину, 11) відбувся сольний концерт двох сестер Алісії та Катаріни Мудрик.

Слухачі почули твори, які виконувалися на скрипці, флейті, роялі, а також мали унікальну можливість насолодитися звучанням старовинної французької арфи «Ерар», якій вже більше ніж 100 років. Саме з інструменту фірми «Ерар» і почалася історія становлення і розвитку сучасної концертної арфи.

Арфу створив майстер музичних інструментів Себастьян Ерар (1752 – 1831). Його майстерня «Ерар» розташовувалась у Парижі. С. Ерар відомий тим, що не лише удосконалив фортепіано, а й суттєво розширив можливості арфи. 1811 року він представив новий інструмент з подвійною педаллю. Активно цю арфу почали використовувати з 1815 року, коли Ерар презентував її у Паризькій академії мистецтв.

Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

Під час сольного концерту двох сестер Алісії та Катаріни Мудрик (концертмейстер – Ірина Кірчанова) прозвучали твори П.Чайковського, А.Хачатуряна, А.Хасельмана, М.Скорика, Б. Марчелло, І.Фролова, В.Квасневського та А.Мудрик. Юні музикантки виконували композиції на флейті, скрипці, арфі, як соло так і в дуеті. Під час заходу, ініціатор концерту мама юних музиканток розповіла, що арфа з’явилась в родині випадково. А може то була доля? На одному з конкурсів 6-річна донечка Аліса, яка приймала участь у ньому як скрипалька, побачила таку ж саму дівчинку, яка грала на арфі. Так близько ми всі арфу бачили вперше і це вразило.

Через деякий час вона почала просити купити їй цей інструмент, так як хотіла навчитися на ньому грати. У нашому місті класу арфи  не було, але дитина постійно нагадувала нам про своє бажання, і ми вирішили щось придумати. Нам вдалось придбати по інтернету маленьку кельтську арфу та знайти викладача в Ялті, куди ми часто їздили відпочивати. Першою нашою вчителькою стала кримська арфістка Наталя Федорівна Баюн, яка ще більше зацікавила доньку цим інструментом: почала вчити техніці гри на арфі та підбирала цікавий різноманітний репертуар.

Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

Згодом ми переїхали до Львова, і наші доньки (ще і молодша Катаріна почала вчитися в музичній школі) почали постійно займатися з викладачами та приймати участь у різних конкурсах та концертах. Ми придбали велику кельтську арфу, але питання мати велику педальну концертну арфу залишалося відкритим. Справа в тому, що півтони в кельтський арфі перемикаються за допомогою леверсів руками, і тому музикант може грати репертуар, який обмежується цими технічними особливостями інструменту, а в педальній арфі арфіст робить це ногами, тому на ній можна заграти будь-який репертуар. Така арфа коштує дуже дорого, та і взагалі у нас в країні в магазинах не продається.

Згодом ми змогли взяти в аренду педальну фольк-арфу, на якій старша Алісія разом з флейтистом заграла відомий концерт Моцарта для флейти та арфи з оркестром.

Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

Дівчата продовжували вдосконалювати свою гру на арфі, але паралельно ще вчились  – Алісія на скрипці, а Катаріна на флейті, що сприяло тому, що дівчата почали грати в різноманітних дуетах з арфою та в тріо з іншими інструментами. Дівчата виступали в багатьох музичних школах Львова, в соборі Святого Лазаря, в Гарнізонному Храмі, в музеї І.Франка, С.Крушельницької, О. Новаківського, в палаці Потоцьких. Фантастичне враження справила гра на арфі в Кам’янець-Подільському, в Рівному. Алісія та Катаріна є лауреатами багатьох міжнародних та всеукраїнських конкурсах. Минулого року наша арфа звучала в Італії, а цього року дівчата є володарями гран-прі Всеукраїнського музичного конкурсу “Франкове підгір’я” м. Дрогобич, як солістки, так і дует.

Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

Дивлячись на таке захоплення арфовим мистецтво, мій чоловік почав вивчати конструкцію арфи, та сам зробив педальну фольк-арфу. Це було на межі неможливого, інформація по цьому питанню дуже обмежена. Але коли в тебе є мета — можливо все! І ось після виготовлення першої маленької, у нас  вдома зазвучала наша власна педальна фольк-арфа, зроблена татом для своїх донечок. Її дебют відбувся на виставці художниці та писанкарки Марії Янко в музеї Грушевського. Аліса написала свій власний твір “Біле Анданте” для арфи та вперше заграла його на цьому концерті

Зараз дівчата вчаться в двох музичних школах і по класу арфи займаються у молодого енергійного викладача Оксани Кулик, яка підтримує. З її допомогою ми змогли нарешті стати володарями великої педальної арфи, та ще і старовинної – великого французького майстра Ерара, з якого і почалась історія сучасної педальної арфи.

Син столяра Себастьян Ерар був відомим майстром фортепіано та арф. У 25 років він створив перше у Франції фортепіано, а у 1810 року винайшов арфу з педалями подвійного перемикання. Цей тип арфи дозволив грати у всіх тональностях та вплинув на розвиток техніці гри на арфі. Зараз всі арфісти  грають саме на таких арфах.

Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик
Сольний концерт Алісії та Катаріни Мудрик

На жаль не у всіх містах України можна почути арфу, а найголовніше мати можливість навчатися. Ми дуже раді тому, що наші діти мають таку можливість. Але все рівно і Львівське арфове мистецтво так само потребує більшої уваги та популяризації. Давайте частіше чути арфу у Львові!

Міла ЦУРПАЛ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.