Археологи біля Львова дослідять рекордну площу давніх поселень

1683
На фото: дослідження поблизу Олеська на Львівщині. Фото - прес-служба НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України.
На фото: дослідження поблизу Олеська на Львівщині. Фото - прес-служба НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України.

21 давнє поселення повинні дослідити археологи перед початком будівництва північної ділянки обходу Львова. Ще на двох ділянках науковці ретельно стежитимуть за земляними роботами, адже до них прилягають відомі пам’ятки – городища біля сіл Рокитне і Завадів.

Загалом дослідження планується провести на рекордній для України площі  – 103 тис. м кв. Для порівняння – це площа 14 футбольних полів. Про це повідомила прес-служба НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України.

«Досі археологи в Україні не мали можливості дослідити таку велику площу археологічних об’єктів в межах одного будівельного проекту. Схожий досвід не є новим для наших колег з Польщі чи інших країн Європи, де масштабні розкопки перед будівництвом доріг є сталою практикою. Однак для нас це цілком нові можливості», – пояснює директор НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України Олег Осаульчук.

Північний обхід Львова – ділянка об’їзної міста, яка з’єднає міжнародну трасу  Київ – Львів – Чоп із трьома міжнародними дорогами, що прямують від Львова до кордону з Польщею. Протяжність нової ділянки – близько 24 км. Проект передбачає будівництво дороги за зразком сучасних європейських автострад. У вересні 2018 року археологи НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України на замовлення генерального проектувальника – ТзОВ “Інститут комплексного проектування”, завершили археологічні вишукування (розвідки) для розроблення проектно-кошторисної документації будівництва північної об’їзної Львова. Роботи тривали півроку.

За словами керівника проекту, археолога Рятівної археологічної служби Олександра Сілаєва, територія, через яку пройде нова дорога, – межа двох цікавих фізико-географічних територій – Розточчя і Грядового Побужжя, які у прадавні часи були щільно заселені.

Науковці проведуть розкопки на різночасових поселеннях. Найдавніші відносять до культури лійчастого посуду і датують ще ІІІ тис. до н е, наймолодші ж поселення виникли за княжих часів.

Будівництво Північного обходу Львова планують розпочати у 2019 році. Археологи запевняють, що пам’яткоохоронні роботи за належної координації дій не вплинуть на строки реалізації інвестиції.

«Для того, аби провести такі рятівні розкопки, лише на виконання польової частини досліджень потрібно більше року. Але коли археологічні роботи стають складовою частиною проекту, як у нашому випадку, жодних затримок у графіку будівництва це не спричинить. Відбувається постійний діалог між замовником, проектантом і археологами. Узгоджуються усі спірні моменти, корелюються терміни і строки виконання пам’яткоохоронних та будівельних робіт. Найоптимальніше, наші дослідження мали би розпочатися за півроку до початку основного будівництва», – пояснює Олег Осаульчук.

«Це довгоочікуваний і дуже масштабний проект. Ми раді, що залучені до його реалізації», – каже археолог.

Досі найбільш масштабними археологічними дослідженнями під час будівництва доріг на Львівщині були розкопки на ділянці будівництва об’їзду Олеська у 2007 році. Тоді за короткий час Рятівна археологічна служба дослідила більше 15 тис. кв. м. Розкопки дали унікальну інформацію про життя на цих теренах протягом кількох тисячоліть – від епохи раннього заліза, а це до восьми тисяч років тому, до часу Київської Русі. Зокрема, тут виявили поселення культури лінійно-стрічкової кераміки (V-IV тис. до н. е), що передувала трипільцям. Окрім цього дослідники вперше зафіксували на цих теренах поселення східногерманських племен готів. Знахідка внесла корективи у звичні теорії розселення народів близько півтори тисячі років тому.

Археологи сподіваються, що дослідження перед будівництвом північного обходу Львова суттєво розширять наші знання про давню історію регіону.

«Прикладом, наскільки важливими та сенсаційними можуть бути масштабні археологічні дослідження при будівництві доріг є розкопки, які провели при будівництві автотраси А4 від Кракова до Тарнова. Ця дорога пролягала через території, які належать до найбільш заселених теренів доісторичної Європи. У 1997 – 2010 роках, в рамках будівництва цієї дороги, було досліджено 121 археологічну пам’ятку. Найдавніші мали 15 тисяч років, а найпізніші належали до ХІХ ст. Після цих досліджень науковці вимушені були переписувати частину польської найдавнішої історії. Під час їх проведення знайшли тисячі унікальних речей, серед яких найдавніша знайдена на території Польщі фігурка жінки, що має понад 7,5 тисяч років», – пояснює Олег Осаульчук.

Наталка РАДИКОВА

2 КОМЕНТАРІ

  1. Археологічні роботи —- це, як машина часу.
    Але, щось тут не стикується—-(Найдавніші мали 15 тисяч років).Згідно з хронологією найпоширенішої книги у світі, Біблії, перша людина Адам, була народженна(створена) 4026 році до н.е., тобто трохи більше 6000 років тому.
    Документальні відомості Біблії не може заперечити жоден археолог. Тож, звідки могли взятися поселення, яких не існувало 15 тисяч років тому?

  2. Тоді виходить що Адам існував
    у часи Коли в Україні існували вже пам’ятки Трипільської культури)))

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.