На прикладі одного літака ми покажемо як діяла радянська система в той час. Грубі помилки пілотів, порушення інструкцій та банальну недбалість вони приховували. І не просто приховували, а ще й ретельно замітали всі сліди. Та часи змінилися, з’явилися металошукачі. Ми знайшли рештки цього літака та відтворили події тих часів.
В чому кайф пошуку розбитих літаків? В тому що це суміш класичного туризму, краєзнавства і роботи з металошукачем. Ти мандруєш по мальовничих і часто важкодоступних місцях. Потрібно цікавитися військовою технікою та історією, а потім використовувати ці всі знання на практиці. До того ж пошук з металошукачем сам по собі цікаве та азартне заняття. А ще завжди хороша компанія. Прогнозую що в наступні роки пошук розбитих літаків набиратиме обертів.
![Андрій Кірянов зробив нам на уламку літака карту куди їхати](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak01.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![От і приїхали!](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak02.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Місце пошуку - ліс!](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak03.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Кусок шрапнелі в полі. Всюди була війна :(](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak04.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Повернення до машини після пошуку](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak05.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
Місце падіння радянського військового літака знаходиться коло села Купелів неподалік Івано-Франківська. Літак впав наприкінці 1960-х років. Місцеві жителі добре пам’ятають ті події. Проте деталей ніхто не знає, інформації про сам літак була засекречена. Що впав то пам’ятають точно. А от що це було, за яких обставин він розбився – ні. Пошук в інтернеті також результатів не дав.
![Що ж тут написано?](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak06.jpg?resize=696%2C928&ssl=1)
![Куски авіалінійки НЛ-10](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak07.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Та ж лінійка. Фото з інтернету](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak08.jpg?resize=696%2C696&ssl=1)
![Чорний метал. Трактор чи літак?](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak10.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Юрко показує знахідку, шкалу від приладу](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak11.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Юрко Гудима знаменитий своєю волонтерською роботою по маркуванню стежок в Карпатах. Але на подібних пошуках він вперше.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak12.jpg?resize=696%2C928&ssl=1)
Місцеві жителі оповідали що літак падав з півночі, від Дністра. Під час польоту було багато чорного диму. Один пілот встиг катапультуватися. Літак був великий і скосив ліс наче ножем. Одразу ж приїхали військові, все оточили і позбирали. Було це кінець 60-х, початок 70-х років.
Зараз про місце аварії нагадують лише поодинокі знахідки в землі. Молодий ліс повністю вкрив пагорб. Та частини алюмінію ще досі розкидані по його схилах. Деякі лежать на поверхні, деякі до 10см в ґрунті. Швидше всього тут мала місце халатність солдатів яких послали зачищати територію. Але нам це на користь. Нижче подаю фото характерних деталей які зрештою і допомогли ідентифікувати тип літака. Пам’ятники чи хрести на місці падіння відсутні.
![Шкала від НИ-50](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak13.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Шкала від НИ-50, збільшена](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak14.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Робочий прилад. Стояв на різних моделях літаків](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak15.jpg?resize=696%2C764&ssl=1)
![1960 рік. Значить літак не ДСВ](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak16.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Комутатор](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak17.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak18.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Відмита лінійка НИ-10](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak19.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Застібки від парашутної системи](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak20.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Замок від якогось приладу](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak21.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Ще заводський номерок деталі](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak22.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Панель приладів. Ймовірно що хронометр. 1965 рік випуску Значить літак "новий" або модернізований](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak23.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![237401 158 2](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak24.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
Ну і в цей день ми шукали ще один літак. В кінці 80-х на початку 90-х військовий винищувач впав неподалік Бурштину в селі Нові Скоморохи. Досі ще живий механік який його обслуговував. Пілот також вижив. Воронку на місці падіння знають усі місцеві. Вона знаходиться за кілька кілометрів від села.
![Дорога до місця падіння](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak25.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Поруч Нових Скоморох є озера де надзвичайно багато лебедів. Просто як диких качок](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak26.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Руїни костелу в Старих Скоморохах. То ж пошуки літака це і краєзнавча мандрівка.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak27.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
![Всередині костелу пустка](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak28.jpg?resize=696%2C928&ssl=1)
![Всередині костелу пустка](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak29.jpg?resize=696%2C928&ssl=1)
![Ще пару років і йому гаплик ☹](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak30.jpg?resize=696%2C928&ssl=1)
Воронку від другого літака ми так і не знайшли. Бо місцеві трохи невнятно пояснювали дорогу. Зате гарно прокаталися.
Після поширення цього матеріалу в Інтернеті ми почали отримувати повідомлення від очевидців трагедії. Люди, що служили в той час і були причетні до ліквідації наслідків катастрофи, вийшли на зв’язок. Вони розповіли правду як все було насправді.
Троха дописів з Фейсбук які допомогли розгадати загадку цього літака.
Валентин Сова: “Цей літак розбився влітку 1972 року, я добре пам’ятаю бо працював тоді електромонтером на монтажі сільських ЛЕП у с.Нижневі і прилеглих хуторах Купелів, Бушкалик, Рибаківка. В той день ще відбувався футбольний матч на Кубок кубків і грала якась російська команда (здається “Динамо”Москва або ЦСКА). Літак належав до льотної частини в м.Коломиї, здається новопризначений командир полку на спарці робив ознайомчий обліт квадратів. На другий день приїхали на 3-х “УРАЛАХ” військові : офіцери і солдати, прочісували все довкола, знайшли льотчика що катапультувався, він розбився бо була мала висота. Оцеплення стояло ще з тиждень, щось шукали.”
![Бірка з катапульти літака](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak31.jpg?resize=696%2C928&ssl=1)
Denys Tomenchuk надав дуже ґрунтовний коментар. Мову оригіналу зберігаю.
“В начале апреля 1972 произошла катастрофа ЯК 28 с командиром полка п-ком Жигалковичем Н.Н. Перед этой катастрофой 23 февраля 1972 г Жигалкович был удостроен звания Заслуженного военного летчика СССР. Видно то, что он считал себя асом и привело к трагедии. Дело в том, что когда он вылетал, то не допускал что бы его контролировала вышка. Знаю это по тому, что я периодически сидел на вышке и наблюдал в бинокль за заходящими на посадку самолетами, что бы в случае невыпуска шасси давать тревогу руководителю полета. И однажды слышал, как Жигалкович матом обложил руководителя полетом, что бы не мешал ему.
Так вот о катастрофе. В это день экипаж отрабатывал упражнение по противоракетному маневру – пикирование-кабрирование. Летали над долиной Днестра. Но с одного берега была долина, а на другом берегу была холмистая местность. Причем холм полого поднимался метров на 50-100, а затем резко, обрывом шел к реке. Экипаж заходил с пологого места и видно визуально, а был уже вечер, часов 18.00, Жигалкович не соорентировался. А так как холм поднимался полого, самолет практически сел на вершину холма . Пролетел между двумя елями и полетел вниз , срезая верхушки елей. Даже было видно, что начал вроде поднималься вверх, но на пути оказался громадный дуб, в который самолет окончательно врезался и в результате самолет кувыркнулся хвостом вперед.
Я попал на место катастрофы на следующий день. Зрелище было ужасное. А первые солдаты вообще увидели останки экипажа. Штурмана разорвало ещьо до встречи самолета с дубом. Официальная версия на тот момент была – попадание птицы в двигатель. Даже искали ее останки. Но в двигателях были только опилки от елей. А еще тогда летчики говорили. что виноват командир полка. Так на самом деле и было. Вот такая история. ”
![Як-28. Фото Вікіпедія](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak32.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Значить це ЯК-28. Опис аварії збігається з тим що знайдено на місці. Місцеві також згадували про той дуб. Обидва пілоти загинули. 🙁 Місце їхньої смерті в лісі жодним чином не позначене.
![Свідчення очевидців збігаються зі скупими архівними даними](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak33.jpg?resize=696%2C962&ssl=1)
![Ну і всі знахідки за день.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/litak34.jpg?resize=696%2C522&ssl=1)
Літак під Франківськом це непоодинокий випадок. Подібні ситуації ставалися й на інших аеропортах. Відомий турист та волонтер Андрій Брошнівський, наприклад, розповідає про літаки коло Стрийського аеродрому ”Там неодноразово літаки падали. Деякі прямо на хати. В п’ять секунд приїжджала “група захвата”, блокувала село…. вивозили рештки літаків, хат, і т.д.. а потім ставили нові хати, кращі, типу компенсації.»
То ж як бачимо практика приховування та замовчування катастроф була звичайною в ті часи.
Пошуки літаків здійснено двома експедиціями групи «Пошук Літаків ДСВ в Україні» і сайту Explorer.Lviv.Ua у складі Давида, Олександра, Юлія, Юрка і мене. Дякую всім за пошуки та чудовий відпочинок! Приєднуйтеся до нашої групи!
Андрій РИШТУН
www.Explorer.Lviv.Ua