Однією із основних складових, яка визначає ефективність мисливства, є його пропаганда для отримання позитивного іміджу у суспільстві. Для реалізації цієї мети мисливці використовували різні методи: видання друкованої продукції, в якій мисливці мали змогу підвищити власну самооцінку, описуючи хоробрість на полюваннях; організація мисливських виставок, де були представлені трофеї, добуті на полюванні; кулінарні презентації із смачної та поживної дичини.
Починаючи з ХХ ст. у Галичині серед методів пропаганди широко застосовують фотографії та фільми. Галицьке мисливське товариство (1876-1939 рр.) ще в 1884 році ставило питання про організацію виставок фотографій, картин, документів, предметів старовини[1]. Історичні джерела свідчать, що під час святкування вісімдесятиріччя монарха Франца Йосифа І на мисливській виставці у Відні 1910 року демонструвались кращі світлини та фільми про монархів на великих полюваннях.[2] Зокрема, було показано фільм, знятий у 1908 році англійцем Лідеккером, про полювання графа Йозефа Потоцького в Англії, коли той гостював у лорда Мардоналда[3].
Відомо, що на початку 30-х років ХХ ст. у Галичині фотографією на мисливську тематику займався лісничий з Перегінська Владислав Бужинський[4]. У його книзі «Ведмідь східних Карпат» описано чисельність ведмедів у Долинському повіті, а також містилось 5 фотографій автора[5]. Більше того, одна із світлин – «Ведмідь карпатський», сфотографований у Мізуні, отримала найвищу нагороду на конкурсі фотографій у Варшаві у 1931 році[6].
![Володимир Пухальський. Повернення з Карпатських полювань](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf12.jpg?resize=696%2C549&ssl=1)
Серед професійних фотографів, які спеціалізувались на мисливській тематиці, був Володимир Пухальський. У міжвоєнний період він проживав у Львові по вул. Набеляка, 49 (сучасна Котляревського)[7]. Пухальський входив до складу керівництва Малопольського мисливського товариства[8],[9],[10].
За професією Пухальський – інженер-агроном. У кар’єрі фотохудожника йому багато допоміг керівник кафедри фотохімії у Львові В. Ромер. У період з 1937-1939 рр. він працював фотографом на кафедрі анатомії під керівництво професора Водзіцького. Після Другої світової війни він емігрує з радянського Львова до Польщі, де працював на кіностудії на посаді оператора та режисера, яка спеціалізувалась у продукуванні освітніх фільмів.[11]
![Володимир Пухальський.З риковища у Карпатах. Ця фотографія зайняла у Варшаві на конкурсі в 1934 році друге місце](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf13.jpg?resize=696%2C1089&ssl=1)
Історичні джерела вказують, що вперше роботи Пухальського публічно були представлені на природничо-мисливській виставці, яка проходила в 1935 році у приміщенні промислово-культурного музею у Львові. За дорученням Львівського воєводи її відкрив Львівський віце-воєвода Мечислав Сиска[12].
У наступному 1936 році з 17 травня по 1 червня в приміщенні промислового музею у Львові на природничо-мисливській виставці фотографій було вперше представлено персонально твори Пухальського. Тогочасні засоби масової інформації вказували, що цього роду виставка є першою у Другій Речі Посполитій[13]. З нагоди цієї виставки видано путівник.
![Брошура, присвячена виставці Пухальського.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf01.jpg?resize=696%2C962&ssl=1)
Вийшла брошура, присвячена виставці Пухальського[14].
Виставка розташовувалась у п’яти кімнатах, в яких представлено 206 фотографій. Організатором виставки було «Гурток Дублянчиків»[15].
У цьому ж році з нагоди святкування 60-ої річниці заснування Малопольського мисливського товариства (колишня назва – Галицьке мисливське товариство – прим. О.П.) у Львові з 5 по 30 вересня 1936 року була організована ювілейна мисливська виставка, представлена більше ніж 1000 експонатів. Каталог виставки представляв трофеї понад 100 осіб, зокрема: 100 рогів оленя, 3 – лося, 18 – лані, 530 – козулі, 100 кликів кабана, 11 шкір ведмедя, 11 шкір вовка, 17 шкір рисі, 6 шкір диких котів, 150 чучел птахів.
![Володимир Пухальський. Відпочинок на полюванні у Карпатах](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf14.jpg?resize=696%2C552&ssl=1)
Крім виставки мисливських трофеїв були представлені фотографії державної ради з охорони природи; п.п. Корсака, Пухальського, Брюкмана, Лонкчампса, Пясецького[16] та багатьох інших фотографів-аматорів на мисливську тематику.[17]
Також у 1936 році вперше Пухальський представляв свої роботи закордоном у Лондоні.[18] У 1937 році на виставці у Варшаві Пухальський вперше отримує грошову нагороду у розмірі 150 злотих[19]. Великий успіх він мав на Берлінській мисливській виставці, яка проходила в 1937 році. Про високий професіоналізм Пухальського свідчить той факт, що з 60 учасників він був нагороджений золотою медаллю, якої удостоїлись лише п’ятеро учасників[20]. Свої враження від виставки та про можливість пропаганди мисливства, використовуючи фотомистецтво, він виклав у статті «Декілька зауважень щодо пропаганди польського полювання».
![Заголовок праці «Декілька зауважень щодо пропаганди польського полювання»](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf02.jpg?resize=696%2C222&ssl=1)
Пухальський вказував, що фотографія може слугувати предметом пропаганди мисливства. [21]
У період з 3 по 24 квітня 1938 року у будинку Промислового музею по вул. Гетьманській, 20 (м. Львів) відбулась персональна виставка природничо-мисливської фотографії Пухальського. На ній він представив 350 фотографій [22], [23].
![Оголошення про відкриття виставки Пухальського 4 червня 1938 року у Познані](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf04.jpg?resize=696%2C164&ssl=1)
За прикладом Львова у Познані також була організована виставка Пухальського 4 червня 1938 року. Про важливість виставки свідчить те, що її відкрили мер міста та воєвода. Пухальський надав 400 фотографій, але через малу площу виставкових залів було представлено лише 280 [27].
З нагоди виставки вийшов путівник.
![Перша сторінка путівника виставки Володимира Пухальського, 1938 рік](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf05.jpg?resize=696%2C1084&ssl=1)
З розвитком кінематографії В. Пухальський оволодіває цим видом мистецтва. 1-2 травня 1938 р. він демонструє свої здобутки в Познані, а 9 травня – у Кракові[28].
Аналогічна презентація творчих кінематографічних здобутків відбулась на з’їзді Малопольського мисливського товариства у Львові 19 березня 1939 року.
Під час війни припиняється культурний розвиток Галичини, а у повоєнний час Пухальський переїжджає зі Львова, який ввійшов до складу Радянського Союзу, до Польської народної республіки. Перша післявоєнна виставка Пухальського відбулась у 1947 році, він виставив 350 фотографій[33]. Для розвитку мисливської фотографії у 1948 році «Ловець Польський» організував конкурс. Для учасників пропонувалось подати не менш 3-х фото розміром 9х12 на мисливську тематику. Для мотивації учасників за перше місце передбачалась премія 10 тис. злотих, друге – 6 тис, третє – 4 тис. До складу суддівської групи входили співробітники часопису «Ловець Польський», крім того, було запрошено Пухальського[34]. Аналогічний конкурс відбувся в 1949 році, де головним суддею був Пухальський, якому у професійній діяльності допомагала його жінка Ізабелла Пухальська.[35]
![Володимир Пухальський. В Карпатах](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf15.jpg?resize=696%2C1030&ssl=1)
З розвитком поліграфічної справи доробок Пухальського набув ще більшого значення. Крім виставок його фотографії використовували для ілюстрації книг. Так, у 1947 році його фотографії використали для ілюстрації «Мисливського щоденника»[36].
Слід відмітити, що Пухальський опублікував низку статей, в яких висвітлював тонкощі своєї справи. Зокрема, у 1939 році у Німеччині була опублікована його стаття з описом тонкощів фотографування пернатих.[37] У 1948 році на аналогічну тему з-під його пера виходить стаття «Перший польський фільм з життя птахів».
Він відзначав, що прицільний постріл з камери, тобто, вдала фотографія має кілька складових: щастя, терпеливість та витривалість, цілу серію різних приготувань, а також багато обставин, які від нас не залежать. Це є труднощі, пов’язані з інстинктом самозбереження тварин, який так добре виражений у природі через полохливість і обережність дичини[42].
![Володимир Пухальський за камерою, 1957 рік](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf10.jpg?resize=696%2C551&ssl=1)
У Варшавському видавництві «Спорт і туристка» вийшла книга В. Пухальського «В країні ловів». Перше видання вийшло у 1966 році тиражем 10 тис., а в 1973 році – доповнене, на 246 сторінок тиражем 20 тис. екземплярів, що містило 212 чорнобілих та 4 кольорові фотографії.
Серед фільмів на країнознавчу тематику Пухальський зняв: «На острові Шпіцберген», «Серед гір та долин Африки», «Співаючі гори», «Кольорова Арктика», «Берег пір’я та пуху». На мисливську тематику він зняв кольорові фільми: «Зубри», «Біловезький народний парк», «Звірі наших лісів». За розвиток кінематографії Пухальського в 1953 році відзначено нагородою другого ступеню за фільми на біологічну тематику[43].
У 1962 році відзначали 35-ліття його творчої діяльності.
![35 років творчої діяльності Володимира Пухальського](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/06/fotohraf09.jpg?resize=696%2C488&ssl=1)
Відмічалось, що за 35 років Пухальський зробив 30 тис. фотографій, 35 фільмів на природничо-мисливську тему, написав 6 книжок, з яких: 5 перекладено на іноземні мови, удостоєні 21 золотою медаллю на фотографічних конкурсах.
Олег ПРОЦІВ,
кандидат наук з державного управління головний спеціаліст Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства
Джерела та літератур:
[1] Sprawy galic. Towaryzstwa łowieckiego // Łowiec. – 1884. – № 11. – S. 169-170.
[2] Kronika//Łowiec – 1910. – № 20. – S.243.
[3] Pilawin w kinematografie. // Łowiec Wielkopolski. – 1914. – № 11. – S.196.
[4] де Новіна Лучаковський М.-Б. З Галицьких ловищ (мисливські спогади)/ Микола-Богдан де Новіна Лучаковський. – Мюнхен, 1973. – С.59-60.
[5] Burzyński W. O niedżwiedziu Wschodnich Karpat / Władysław Burzyński. – Kraków, 1931. – S. 14.
[6] Rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego // Łowiec Polski – 1931. – № 44 . – S.883.
[7] Sprawy związkowe: dodatek poświęcony wiadomościom urzędowym //Łowiec. – 1939. – № 7-8.
[8] Sprawy związkowe: dodatek poświęcony wiadomościom urzędowym //Łowiec. – 1939. – № 7-8.
[9] Sprawy Towarzystwa Sprawozdanie z posiedzenia wydziału M. T. Ł. w dniu 2 marca 1937. // Łowiec. – 1937. – № 4. – S.67.
[10] Sprawy związkowe: dodatek poświęcony wiadomościom urzędowym //Łowiec. – 1939. – № 7-8.
[11] 35 lat pracy artystycznej Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec Polski – 1962. – № 7. – S.6.
[12] Otwarcie ciekawej wystawy // Wschód. – 1935. – № 12. – S.2.
[13] Bacznosc mysliwi i przyrodnicy! //Łowiec. – 1936. – № 5. – S. 80.
[14] Wystawa fotografij przyrodniczych i myśliwskich Włodzimierza Puchalskiego
[15] Wystawa fotografii przyrodniczych i myśliwskich Włodzimierza Puchalskiego //Łowiec. – 1936. – № 7. – S. 131.
[16] Wacek R. Retrospektywny rzut oka na polskie wystawy łowieckie / Rudolf Wacek // Łowiec. – 1937. – № 13. – S.190.
[17] Mniszek A. Wystawa łowiecka (od 5 do 30 września b.r.)/ Albert Mniszek//Łowiec. – 1936. – № 9. – S. 149.
[18] Wystawa łowiecka //Łowiec. – 1936. – № 9. – S. 149.
[19] Wynik IX konkursu fotograficznego “Łowca Polskiego” w roku 1937. // Łowiec Polski – 1937. – № 35. – S.685.
[20] Jablonorvski J. Wystawa Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec. – 1938. – № 9-10. – S.65.
[21] W. Puchalski Parę uwag o broszurze propagandowej o Polskim łowiectwie // Łowiec. – 1937. – № 14. – S.210-211.
[22] Wystawa fotografii pryrodniczei i myśliwskiei Włodzimierza Puchalskiego. // Gazeta lwowska. – 1938. – № 93. – 26 kwietnia. – S.4.
[23] Wystawa fotografji przyrodniczej // Łowiec Polski – 1938. – № 12. – S.248.
[24] // Łowiec. – 1938. – № 5-6. – S.50.
[25] // Łowiec. – 1938. – № 7-8. – S.65.
[26] Na marginesie wystawy fotografij przyrodniczych i myśli wskich wł. Puchalskiego // Łowiec Polski – 1938. – № 14. – S.294.
[27] Wystawa fotografji przyrodniczej i myśliwskiej Włodzimierza Puchalskiego w Poznaniu // Łowiec. – 1938. – № 13-14. – S.127.
[28] Pokaz filmowy p. Włodzimierza Puchalskiego w Poznaniu // Łowiec. – 1938. – № 11-12. – S.114.
[29] // Łowiec. – 1939. – № 5-6. – S.Х.
[30] Rewelacje filmowe Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec. – 1939. – № 3-4. – S.38.
[31] Wystawa łowiecka zawody i zjazd myśliwych w Równem // Łowiec Polski – 1938. – № 16. – S.507.
[32] 35 lat pracy artystycznej Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec Polski – 1962. – № 7. – S.6.
[33] Sprawozdanie Przewodnjczqcego Komitetu Wvkonawczego Polskiego Zwоnzku Łowieckiego za okres od 24 czerwca 1946 r. do 28 czerwca 1947 r. // Łowiec Polski – 1947. – № 5. – S.25-27.
[34] Myśliwski Konkurs Fotograficzny // Łowiec Polski – 1948. – № 3. – S.29.
[35] // Łowiec Polski – 1949. – № 6. – S.1.
[36] „Dziennik myśliwski” // Łowiec Polski – 1947. – № 6. – S.28.
[37] Spostrzeżenia Włodzimierza Puchalskiego z życia godowego słonki // Łowiec. – 1939. – № 9-10. – S.87.
[38] Pierwszy polski film z życia ptakow // Łowiec Polski – 1948. – № 5. – S.2-5.
[39] „Przyroda w fotografii” wystawa prac Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec Polski – 1952. – № 12. – S.10.
[40] Twarze zwierzant// Łowiec Polski – 1962. – № 19. – S.6.
[41] Twarze zwierzant// Łowiec Polski – 1962. – № 19. – S.6.
[42] Wystawa fotografij przyrodniczych i myśliwskich Włodzimierza Puchalskiego
[43] 35 lat pracy artystycznej Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec Polski – 1962. – № 7. – S.6.
[44] 35 lat pracy artystycznej Włodzimierza Puchalskiego // Łowiec Polski – 1962. – № 7. – S.6.
[45] // Łowiec Polski – 1952. – № 9. – S.15.