13-18 листопада 2018 року у Львівській Національній Опері пройшов XVII Міжнародний фестиваль оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької. Львівський національний академічний театр опери і балету, у 2000 році вписав у свою назву зоряне ім’я української оперної співачки – Соломії Крушельницької.
За життя Соломію Крушельницьку (23 вересня 1872, с. Білявинці, нині Бучацький район Тернопільської області, Україна – 16 листопада 1952, м. Львів). визнали найвидатнішою співачкою світу. Серед її численних нагород та відзнак, зокрема, звання «Вагнерівська примадонна» XX століття. Співати з нею на одній сцені вважали за честь Енріко Карузо, Тітта Руффо, Федір Шаляпін. Італійський композитор Джакомо Пуччіні подарував співачці свій портрет з написом «Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй». В сучасній українській традиції входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України.
Гортаючи каталог фестивалю, вже з перших сторінок нас занурює у простір мелодичного театру та його приму Соломію Крушельницьку – заслужений працівник культури Надія Труш : «Вже при вході в фойє милуємося стрункою постаттю артистки, зображеної на портреті роботи народного художника України Любомира Медвідя. А зайшовши у дзеркальний зал, відразу вихоплюємо зором погруддя співачки, що його створив народний художник Ярослав Скакун. Її портрет у бронзі, теж встановлений стараннями нашого театру, є і за кордоном – у музеї театру «Ла Скала» (Мілан, Італія), що ознайомлює сучасників із українською оперною дівою, яка чарувала голосом усю Італію і, зокрема, цей знаменитий театр»[2, c. 6]
Урочисте відкриття відбулося 13 листопада о 17:00 у фойє театру. Учасники та відвідувачі фестивалю мали можливість поринути у живописний світ виставки «Opera Art» сценографів Євгена Лисика (1930-1991) та його учнів Тадея і Михайла Ринзаків. В експозиції були представлені макети («Медея» і «Коли цвіте папороть») та ескізи («Медея», «Лебедине озеро», «Аїда», Дон Жуан», «Мойсей») декорацій із постановок Львівської національної опери.
Фестиваль проходив в двох локаціях – Дзеркальна зала та глядацька зала. Серед учасників були країни Європи (Польша, Японія, Болгарія) та України (Львів, Київ, Одеса). Також в рамках цієї події проводилися дві лекції «Опера тут і зараз: тенденції розвитку жанру в Україні» і «Опера тут і зараз: режисер в опері», майстер-клас «Класика чи сучасність? Опера під різним кутом зору» та презентація книги «Оперний світ Соломії Крушельницької».
Ввечері відбулася відкриття фестивалю оперою «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні. Опера «Мадам Баттерфляй» – лірична драма, яка оповідає про кохання японської дівчини Чіо-Чіо-сан (виконувала лауреат міжнародних конкурсів Мельба Рамос – Відень, Австрія) до амеріканського офіцера Пінкертона (лауреат міжнародних конкурсів Михайло Малафій). Опера зачаровує зворушливим сюжетом, геніальною музикою Дж. Пуччіні. Постановники: диригент-постановник – народний артист України і народний артист Республіки Татарстан, режисер-постановник – Анатолій Лимарєв, художник – народний художник України Тадей Ринзак і художник костюмів – заслужений художник України Оксана Зінченко, хормейстер – лауреат міжнародного конкурсу Василь Коваль.
14 та 15 листопада відбулися о 15:00 у дзеркальній залі прем’єра містичної драми «Саломеа» української поетеси Наталії Давидовської (1953-1995) і в два вечори Одеський національний академічний театр опери і балету показав оперу «Набукко» Джузеппе Верді.
Повернемось до прем’єри «Саломеа» у постановці заслуженого діяча мистецтв України Галини Воловецької. Галина Степанівна створила разом з творчим колективом, а саме художник – Ярослав Бринь і художник по костюмам – Оксана Зінченко, хореограф – заслужений артист України Сергій Наєнко, звукорежисер – Андрій Пришляк та концертмейстери – заслужена артиска України Наталія Пелех і Мар’яна Самотос цю виставу-оперу. Яка була присвячена примадонні львівського оперного театру Соломії Крушельницькій. У виставі-опері беруть участь: Соломія Крушельницька (постать) – Галина Риба, Соломія Крушельницька (голос) – лауреат міжнародних конкурсів Людмила Осташ та Час – Василь Когут. Як згадувала сама автор Наталя Давидовська: «Життя митця – то геніальний міф. А правда – потім правда у безсмерті». З висловом митця безумовно можна погодитися. І на мою думку, як я вважаю, що мистецтво живе по за часом у спогадах, у творчому доробку митців, у наших думках і серцях. Як приклад хочу навести вислів, який підтвердить мій аргумент: «Життя коротке, мистецтво вічне».
Окрім того в другий деньпоказу опери «Набукко» ввечері також о 15:00 у дзеркальній залі відбувся показ моноопер: «Відблиски втомленого поп-стару» чотири новели на вірші Карла Марія Кінскі (Юлія Гомельська, Україна), «Гомін води» на вірші Мацуо Басьо (Ріко Нарімото, Японія), «Морська примара» на вірші Генріха Гайна (Цвєта Дімітрова, Болгарія-Австрія), «Цим вечером Борис Годунов (Кармелла Ципколенко, Україна; лібретто Крістіне Торквіст, Австрія).
16 листопада Націоальний академічний театр опери та балету України (Київ) показав оперу «Дон Карлос» Джузеппе Верді. «Дон Карлос» – монументальна, складна і урочиста опера Верді. Власне їй надають перевагу більшість театрів, вважаючи, що вона ближча самому авторові.
Більшість дослідників сходяться на думці, що «Дон Карлос» – найграндіозніша робота композитора. В ній композитор поєднав усе – традиційні арії, дуети, ансамблі бельканто, а також прийоми Гранд Опера, де власне відбулася прем’єра в 1867 р. Ця опера насичена історичними образами, а музика яскрава і прекрасна.
17 листопада відбулася прем’єра «Служниця-пані» Джованні Баттіста Перголезі в дзеркальній залі. Це вже була друга прем’єра, яку підготувала режисер Галина Воловецька до фестивалю.
Багатію Уберто (Ігор Міхневич), подобається його служниця Серпіна (Наталія Курильців), але її нестерпна поведінка дратує. Уберто просить свого слугу Веспонте (Іван Борхес-Самко) знайти йому турботливу дружину. Розумниця Серпіна швидко реагує на ситуацію і вирішує будь-яким чином закохати в себе хазяїна. Вона вмовляє Веспоне зіграти роль її нареченого – сурового військового, що вимагає за Серпіну величезне придане та погрожує убити Уберто. Німий слуга чудово справляється з поставленим йому завданням. Хазяїн, збентежений тим, що нещасній дівчині дістанеться такий грубіян, а до того ж йому доведеться викласти за неї чимало грошей на придане. Уберто вирішує сам одружитися зі своєю служницею.
Ввечері до уваги глядачів була Вроцлавська опера «Краків’яни і Гуралі» Яна Стефані.
Дія відбувається під кінець 18 ст. в селі недалеко від Кракова. Двоє закоханих – Бася і Стах – мріють одружитися. Але їм намагається завадити Дорота, мачуха Басі. Вона створює на їхньому шляху будь-які перешкоди –починаючи від дрібненьких інтриг та завершенням великими пакостями. Однак їй не вдається досягти мети. І все закінчується повним щастям для закохоної пари.
В останній день фестивалю, 18 листопада о 15:00 у дзеркальній залі відбувся виступ національного ансамблю «Київська камерата». У програмі концерту були твори: «Opera rustica» (для сопрано, баритону і камерного оркестру) і «Гірська легенда» (для альта з оркестром) Євгена Станковича, колядки «Добрий вечір тобі» та «Спи, Ісусе» в обробці Золтана Алмаші, «Батярскі пісні» і «Ми є…» Юрія Шевченко (для скрипки та струнного оркестру).
Завершальними акордами XVII Міжнародного фестивалю оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької стала «Опера Гала» за участі світових (Зоряна Кушплер мецо-сопрано, Австрія; Стефан-Маріан Поп тенор, Румунія-Італія; Тетяна Бусуйок мецо-сопрано, Молдова; Віталій Білий баритон, Україна-США) та українських (Сергій Магара – бас; Тетяна Оленич та Любов Качала – сопрано; Роман Трохимок – тенор; Орест Сидір – баритон) зірок оперної сцени.
Денис ГУГНИН
Список використаних джерел:
- Вікіпедія. Соломія Амвросівна Крушельницька. – https://uk.wikipedia.org/wiki/Крушельницька_Соломія_Амвросіївна
- Каталог ХVII Міжнародного фестивалю оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької. – Львів, 2018. – с. 88.