Тролейбуси «Киянки» на вулицях Львова

2042
Тролейбуси «Киянки» на вулицях Львова

У попередньому матеріалі «Фотографії Старого Львова» розповіли про історію створення і експлуатацію у Львові тролейбусів МТБ-82Д. Сьогодні поговоримо про наступне покоління тролейбусів Львова – машини, виготовлені на Київському заводі електротранспорту імені Дзержинського.

Тролейбус ЛК-5 № 4 на Хрещатику. Такі тролейбуси у середині 1930-х років збирали на Київському трамвайному заводі ім. Т. Домбаля (потім – Київський завод електротранспорту)
Тролейбус ЛК-5 № 4 на Хрещатику. Такі тролейбуси у середині 1930-х років збирали на Київському трамвайному заводі ім. Т. Домбаля (потім – Київський завод електротранспорту)

Тролейбусний рух у Львові розпочався у листопаді 1952 року – пасажирська експлуатація розпочалася 27 листопада того ж року. Спочатку на єдиному тролейбусному маршруті Львова № 1 «пл. Міцкевича – Залізничний вокзал» працювало 4 тролейбуси МТБ-82Д, іще один пасажирський тролейбус цієї ж моделі знаходився в резерві, а в якості службової машини до Львова із Харкова передали старий тролейбус ЯТБ-4. Загалом у 1952 – 1960 році до Львова із заводу імені Урицького в місті Енгельсі Саратовської області надійшло 67 машин МТБ-82Д. На початку 1960-х років випуск цієї моделі в Енгельсі припинився, а до Львова почали постачатися тролейбуси «Київ – 2» виробництва Київського заводу електротранспорту імені Дзержинського.

Тролейбус ТБЕ-С виробництва Київського заводу електротранспорту імені Ф. Дзержинського на Хрещатику. 1959 рік. Ці тролейбуси виготовляли за технічною документацією Сокольницького вагоно і автобусоремонтного заводу (СВАРЗ) у Москві
Тролейбус ТБЕ-С виробництва Київського заводу електротранспорту імені Ф. Дзержинського на Хрещатику. 1959 рік. Ці тролейбуси виготовляли за технічною документацією Сокольницького вагоно і автобусоремонтного заводу (СВАРЗ) у Москві

Вперше складанням тролейбусів Київський завод електротранспорту (на той час – Київський трамвайний завод імені Т. Домбаля) займався іще до Другої світової війни – тут збирали тролейбуси ЛК-5, які відкривали тролейбусний рух в Києві 5 листопада 1935 року. Підготовкою до виробництва тролейбусів ЛК-5 займався зокрема інженер Сергій Олексійович Ребров (1903 – 1982) – він опановував новий вид електротранспорту в Москві, а потім викладав будову тролейбусів на курсах водіїв та експлуатаційників у Києві. Із 1931 року С.О. Ребров паралельно до інженерної роботи займався науковою і викладацькою в Київському політехнічному інституті, тут він очолив кафедру. Є автором низки підручників із електротранспорту, в тому числі розробив методику обчислення електроспоживання тролейбусами. У часи виробництва перших тролейбусів Київський трамвайний завод імені Т. Домбаля очолював С. Ребенок, а головним інженером був В. Чехович.

Б. Венеракі – один із конструкторів тролейбусів «Київ», головний інженер Київського заводу електротранспорту в 1960-х роках
Б. Венеракі – один із конструкторів тролейбусів «Київ», головний інженер Київського заводу електротранспорту в 1960-х роках

До виробництва тролейбусів Київський завод електротранспорту повернувся у кінці 1950-х років: справа в тім, що протягом 10 повоєнних років тролейбусний рух відкрився у п’яти українських містах – Одесі, Дніпропетровську, Запоріжжі, Севастополі та Львові. Тролейбусів виробництва Заводу імені Урицького бракували, отож у Києві повинні були думати про виробництво власного тролейбуса. Спочатку тут за готовими кресленнями проводили складання ТБЕ-С за кресленнями Сокольницького вагоно- і автобусоремонтного заводу (СВАРЗу) в Москві – перші такі машини були виготовлені влітку 1958 року. Загалом КЗЕТ виготовив 19 тролейбусів ТБЕ-С.

Тролейбус-прототип 2Т, розроблений і виготовлений силами КЗЕТу. Його конструкція виявилася невдалою через великий передній звис і відсутність підсилювача керма. 1959 р. Фото із архіву Київського музею історії транспорту
Тролейбус-прототип 2Т, розроблений і виготовлений силами КЗЕТу. Його конструкція виявилася невдалою через великий передній звис і відсутність підсилювача керма. 1959 р. Фото із архіву Київського музею історії транспорту

У листопаді 1958 року Київський завод електротранспорту очолює 42-річний інженер Григорій Гнатович Іжеля (1916 – 1980), який у 1941 році закінчив Ленінградську суднобудівну академію і працював на оборонних заводах, у тому числі і на «Арсеналі». Під керівництвом Г. Іжелі у 1959 році на КЗЕТі йде розробка власної моделі тролейбуса 2Т (двовісний тролейбус) – проектуванням керує В. Серьогін, у ньому беруть участь інженери А. Баннік, В. Пигін, Б. Венеракі (у 1960-ті – головний інженер КЗЕТу) та І. Коган.

Тролейбус-прототип 2Ту, удосконалений варіант тролейбуса 2Т. Під № 419 експлуатувався у Києві. На основі конструкції цієї машини розроблено серійну модель КТБ-1 («Київ-2»). 1960 р. Фото із архіву Київського музею історії транспорту
Тролейбус-прототип 2Ту, удосконалений варіант тролейбуса 2Т. Під № 419 експлуатувався у Києві. На основі конструкції цієї машини розроблено серійну модель КТБ-1 («Київ-2»). 1960 р. Фото із архіву Київського музею історії транспорту

Нажаль, нова модель тролейбуса практично повністю успадкувала застаріле електричне обладнання від тролейбуса МТБ-82Д, проте вона мала більш легкий кузов. Київські конструктори багато попрацювали над ергономікою тролейбуса – він отримав двоє широких ширмових дверей по 1,4 м. шириною. Значно більшими стали вікна салону. Тролейбус-прототип 2Т виявився невдалим через великий передній звис кузова і відсутність підсилювача керма. Після випробовувань навесні 1960 року його було повернуто на завод для доопрацювання.

Серійний тролейбус КТБ-1 («Київ – 2») у Києві. 1961 р.
Серійний тролейбус КТБ-1 («Київ – 2») у Києві. 1961 р.

На КЗЕТі досить швидко усунули основні недоліки тролейбуса і створили прототип 2Ту із коротким переднім звисом. Його випробовування були успішними, отож як КТБ-1 (Київський тролейбус, перша модель) або «Київ – 2» його було запущено у серію восени 1960 року.

Перші тролейбуси «Київ-2» (КТБ-1) мале складне скління кабіни водія, яке складалося із чотирьох елементів. Приблизно із 1962 року в конструкцію скління кабіни було внесено зміни – замість чотирьох елементів почали використовувати тільки два. На початку тролейбуси «Київ – 2» виготовляли лише для Києва, але потім географія постачання тролейбусів «Київ – 2» була розширена на інші міста України. У 1962 – 1963 роках Львів отримав 33 тролейбуси моделі «Київ – 2», які отримали деповські номери 68 – 100.

Тролейбус «Київ – 2» № 81 долає підйом на вулиці Адама Міцкевича у Львові. Це пізня модифікація із склінням кабіни із двох елементів. Нижче – тролейбус «Київ – 4», який на вигляд відрізняється від попередньої моделі тільки малим переднім маршрутовказівником. 1971 р. Автор фото – Гаральд Нейзе
Тролейбус «Київ – 2» № 81 долає підйом на вулиці Адама Міцкевича у Львові. Це пізня модифікація із склінням кабіни із двох елементів. Нижче – тролейбус «Київ – 4», який на вигляд відрізняється від попередньої моделі тільки малим переднім маршрутовказівником. 1971 р. Автор фото – Гаральд Нейзе

Для пасажирів тролейбус «Київ–2» був значно комфортнішим, а ніж МТБ-82Д – салон тролейбуса був із трьохрядним розташуванням сидінь – по лівому борту тролейбуса були розташовані двомісні крісла-диванчик, а по правому – одинарні напівм’які сидіння, загалом в машині було 30 місць для сидіння. Прохід між сидінням у салоні був ширшим, на стелі було передбачено два повздовжні поручня для стоячих пасажирів. Завдяки широким дверям прискорювалася посадка-висадка. Більші, а ніж у МТБ-82Д, вікна салону покращували оглядовість для пасажирів.

Тролейбус «Київ – 2» № 92 у кінці 1970-х років працював в ролі технічної допомоги. Фото зроблене 28 березня 1977 р. Автор фото – Ааре Оландер
Тролейбус «Київ – 2» № 92 у кінці 1970-х років працював в ролі технічної допомоги. Фото зроблене 28 березня 1977 р. Автор фото – Ааре Оландер

В той же час, тролейбус «Київ–2» успадкував низку недоліків, притаманних МТБ-82Д, зокрема непропорційно велику кабіну водія, отож «Киянка», як називали тролейбус «Київ-2», могла перевозити не більше 65 пасажирів. Найбільшими недоліками машини була застаріла уже на початок 1960-х років неавтоматична реостатно-контакторна система керування тяговим приводом, тотожна тролейбусу МТБ-82Д. Педальний контролер водія мав 11 ходових і 3 гальмівні позиції. Електрична система управління привідним електродвигуном вимагала у водія віртуозного володіння ходовою педаллю і постійної концентрації уваги, адже час включення кожної із 11 позицій (крім 8-ої та 11-ої) був строго лімітований – якщо він був перевищений пускові реостати могли перегрітися і вийти із ладу. Через відсутність підсилювача керма, управління тролейбусом потребувало значних фізичних зусиль. Ахілесовою п’ятою тролейбуса «Київ-2» була недостатня міцність і жорсткість металоконструкції кузова.

Прототип тролейбуса «Київ – 4», експлуатувався в Києві під № 492. 1963 р. Фото із архіву Київського музею історії транспорту
Прототип тролейбуса «Київ – 4», експлуатувався в Києві під № 492. 1963 р. Фото із архіву Київського музею історії транспорту

У 1962 році було запропоновано модернізувати електропривод тролейбуса «Київ-2»: на машини планували встановити контролер від чеського тролейбуса «Skoda 8Tr» і більш потужний електродвигун. Така модифікація тролейбуса отримала назву моделі КТБ-С, але у серію не була запущена.

Салон тролейбуса «Київ – 4». Фото із архіву Київського музею історії транспорту
Салон тролейбуса «Київ – 4». Фото із архіву Київського музею історії транспорту

У 1962-1963 рока конструкторське бюро Київського заводу електротранспорту створює конструкторську документацію для двох моделей тролейбуса – «Київ – 3» та «Київ – 4». Назву моделі «Київ – 3» отримали модернізовані на КЗЕТі тролейбуси ТБЕ-С, а модель «Київ – 4» стала модернізованим варіантом тролейбуса «Київ – 2» із цілою низкою змін у механічному обладнанні. Силове електричне обладнання, нажаль, залишилося без змін. Нова модель тролейбуса пішла у серійне виробництво в 1964 році. У неї був стійкіший і міцніший кузов. До Львова тролейбуси «Київ – 4» постачалися у 1960 році – було доправлено 30 таких машин із деповськими номерами 150 – 179.

Тролейбус «Київ – 4» на площі Адама Міцкевича у Львові. Ця машина виготовлена у 1966 році і має малий передній маршрутовказівник. Фото 1971 року
Тролейбус «Київ – 4» на площі Адама Міцкевича у Львові. Ця машина виготовлена у 1966 році і має малий передній маршрутовказівник. Фото 1971 року

Цікава історія появи тролейбуса моделі «Київ-5ЛА» – прототип цього тролейбуса був виготовлений на вагоноремонтному заводі в Баку на базі кузова львівського автобуса ЛАЗ-695 перших років випуску і електрообладнання тролейбуса МТБ-82Д. Цей тролейбус отримав назву моделі БТЛ-62 і експлуатувався в Баку. Про новий тролейбус довідалися на Львівському автобусному заводі, фахівці ЛАЗу виїхали до Баку, щоб вивчити його конструкцію. Між ЛАЗом і Бакинським трамвайно-тролейбусним управлінням було досягнуто угоди про передачу кустарного тролейбуса БТЛ-62 до Львова. Тут, в умовах конструкторського бюро заводу був підготовлений проект серійного тролейбуса на базі автобусного кузова ЛАЗ-695. Хоча тролейбус і успадкував електрообладнання МТБ-82Д, за рахунок меншої ваги кузова він виявився швидкісним і маневреним. Уряд УРСР дав дозвіл на запуск тролейбуса ЛАЗ-695Т «Дружба» в серію.

Тролейбуси «Київ – 4» у Львові експлуатувалися до кінця 1970-х років. На цьому фото тролейбус «Київ – 4» № 160 і тролейбус «Skoda 9Tr» № 188 на вулиці Тролейбусній. 23 березня 1977 року. Автор фото Ааре Оландер
Тролейбуси «Київ – 4» у Львові експлуатувалися до кінця 1970-х років. На цьому фото тролейбус «Київ – 4» № 160 і тролейбус «Skoda 9Tr» № 188 на вулиці Тролейбусній. 23 березня 1977 року. Автор фото Ааре Оландер

У 1963 році Львівський автобусний завод виготовив партію тролейбусів ЛАЗ-695Т – вони надійшли до Львова (50 машин) і до Баку. Проте, Львівський автобусний завод був зайнятий виробництвом автобусів, отож складання нової моделі тролейбуса за ініціативи Г. Іжелі було передано на Київський завод електротранспорту – тут вони виготовлялися під брендом «Київ-5ЛА» паралельно до машин «Київ-2» – потужності кузовного виробництва на КЗЕТі були невеликі. Загалом Київський завод електротранспорту виготовив 75 тролейбусів моделі «Київ-5ЛА», зокрема саме ці тролейбуси у 1964 році відкривали тролейбусний рух в Чернігові. Згодом виробництво тролейбусів на базі кузовів автобусів ЛАЗ-695 було передано в Одесу на місцевий автоскладальний завод, тут вони виготовлялися під назвою «ОдАЗ-695Т». Загалом було виготовлено 476 машин.

«Киянка» № 163 та тролейбуси «Skoda 9Tr» у тролейбусному депо Львова. 23 березня 1977 року. Автор фото Ааре Оландер
«Киянка» № 163 та тролейбуси «Skoda 9Tr» у тролейбусному депо Львова. 23 березня 1977 року. Автор фото Ааре Оландер

Нажаль, епоха тролейбусів «Киянок» у Львові тривала біля 15 років – із 1962 року до кінця 1970-х років. Тролейбуси «Київ – 2» із першої партії почали виводити із пасажирської експлуатації уже в першій половині 1970-х років одночасно із старими тролейбусами МТБ-82Д після того, як до Львова почалося масове постачання чеських тролейбусів «Skoda 9Tr». Так само на початку 1970-х років у Львові вивели із експлуатації невдалі за конструкцією тролейбуси ЛАЗ-695Т – їх основними вадами була невисока міцність кузова та вузькі двері салону, які утруднювали посадку-висадку пасажирів. Відомо, що один тролейбус «Київ-2» у Львові був переобладнаний у технічну допомогу і використовувався для буксирування несправних тролейбусів наприкінці 1970-х років.

Тролейбус «Київ – 4» 5-го маршруту на вулиці Костомарова. 1971 р. Автор фото – Гаральд Нейзе
Тролейбус «Київ – 4» 5-го маршруту на вулиці Костомарова. 1971 р. Автор фото – Гаральд Нейзе

Що ж до тролейбусів «Київ-4» то вони пішли із львівських вулиць протягом другої половини 1970-х років – судячи із фото Ааре Оландера, зроблених у 1977 році, у той рік на маршрутах іще працювала певна кількість «Киянок».

Тролейбус ЛАЗ-695Т, який на КЗЕТі випускався як «Київ – 5ЛА». Фото зроблене у 1969 році у Львові на вулиці Любінській. Автор фото – Дмитро Матушкін
Тролейбус ЛАЗ-695Т, який на КЗЕТі випускався як «Київ – 5ЛА». Фото зроблене у 1969 році у Львові на вулиці Любінській. Автор фото – Дмитро Матушкін

Хоча протягом 13 років (1958 – 1971) Київський завод електротранспорту імені Ф. Дзержинського виготовив 1556 тролейбусів під брендом «Київ», нажаль, жодного тролейбуса «Київ – 2» чи «Київ – 4» не зберіглося ні у Львові, ні загалом в Україні. По одному тролейбусу «Київ – 2» і «Київ – 4» є у музеї електротранспорту Москви, але це неходові машини, які надійшли із Запоріжжя та Кропивницького, причому в Кропивницькому тролейбус «Київ – 4» із деповським № 204 перебував на балансі як технічна допомога до 2008 року.

Тролейбус КТГ-1 № ТГ-010 у Львові використовувався в якості ремпункту на вулиці Ангеловича. 14 травня 1998 року.
Тролейбус КТГ-1 № ТГ-010 у Львові використовувався в якості ремпункту на вулиці Ангеловича. 14 травня 1998 року.

Зазначимо, що із 1972 року і до початку 1990-х років Київський завод електротранспорту виготовляв лише вантажні тролейбуси під брендом КТГ. У 1972 – 1990 роках завод виготовив 1445 вантажних тролейбусів, які працювали у 120 містах України, у тому числі і у Львові. Наразі усі львівські тролейбуси КТГ списані, проте один іще зберігся – нині він знаходиться на території тролейбусного депо ЛКП «Львівелектротранс».

Антон ЛЯГУШКІН та Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ

 

Перелік джерел інформації

  1. Бейкул С.П., Брамський К.А. Київський трамвай. До сторіччя із дня пуску в експлуатацію. 1892 – 1992./ Бейкул С.П., Брамський К.А. – Київ: Будівельник, 1992;
  2. Брамський К.А. Розвиток українського тролейбусобудування. /Брамський К.А. // Нариси із історії природознавства і техніки. – 2011. Випуск 46;
  3. Ребров С.А. Устройство и техническая эксплуатация троллейбусов./ Ребров С.А. – Київ: Будівельник, 1966 – 303 с.;
  4. Тархов С.А. Історія львівського трамвая./ Тархов С.А. – Львів: Фенікс ЛТД, 1994.

Використано світлини із архівів Костя Козлова та Ааре Оландера та сайту «Міський електротранспорт».

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.