Доволі цікавою й неоднозначною є історія будинку нинішнього Музею етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України, створеного у 1951 році (проспект Свободи, 15). Верхній фасад будівлі прикрашає… статуя Свободи! Щоправда, на відміну від ньюйоркської, вона сидить. Львівська Свобода ніжно обіймає двох чоловіків, що сидять одесную та ошуйною.
![Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2014/10/E2jqqhFvfzU.jpg?resize=604%2C453)
Сьогодні можна почути міф, нібито скульптурна композиція символізує добру та гостинну Америку (жінка), що приймає в свої ніжні та відкриті обійми русина-українця та ляха-поляка. Але як і більшість сучасних міфів, ця байка є скоріше відображенням нашого спотвореного уявлення про себе. А що ж насправді символізує львівська Свобода?
![Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії Скульптурна композиція на будинку нинішнього Музею етнографії](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2014/10/3_EZhwguEGM.jpg?resize=600%2C450)
Цей красивий будинок побудовано у 1891 році за проектом Юліана Захарієвича й за кошти місцевих українських підприємців. Призначався він для Галицької ощадної каси. Поширена думка, що автор скульптурної групи Леонард Марконі втілив у жіночій фігурі-Свободі символ ощадності та добробуту, розквіту і благополуччя Галичини, а в оточуючих її чоловіках – успішні сільську господарку та промисловість краю. Тому композиція отримала популярну назву “Ощадність” і повинна була символізувати готовність народу Галичини досягнути добробуту та економічного поступу власними силами на своїй землі.
Якою далекою є ідея скульптора про безмежність власних сил від сучасного міфу про гостинність чужини.
Підґрунтя міфу, звичайно, підсилює діадема на голові “Ощадності” та смолоскип в її руці (щоправда книга в лівій руці відсутня). Але ж статуя Свободи відкрилася у Нью-Йоркській гавані у жовтні 1886 року, тобто всього за 4 роки до встановлення скульптурної групи “Ощадність” у Львові, але ж потрібен був час на проектування та виготовлення композиції. Окрім того, за цей короткий період величезний заокеанський монумент ще не встиг стати символом Америки, нового вільного життя…
А ще серед істориків зустрічається й інша думка – автором львівської Свободи був автор ньюйоркської Свободи Фредерік Огюст Бартольді, і що свою роботу “Ощадність”, встановлену в Україні на замовлення та гроші наших ділових кіл, він використав як прототип для французького подарунку американцям, якому судилося стати символом вселюдської Свободи.