“Скарби Соломіїного дому”, або що подарували до Музею за рік (відео)

1891
«Скарби Соломіїного дому»

Вже другий рік через карантинні обмеження працівники Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові відмовляються від презентації традиційної виставки «Скарби Соломіїного дому». Впродовж багатьох років поспіль таку виставку ми готували завжди до 23 вересня – на день народження патронеси нашого Музею. Сподіваємося, що наступного року, коли відзначатимуть 150-річчя від дня народження Соломії Крушельницької, ситуація зміниться на краще.

Але, все ж таки, сьогодні ми не можемо оминути цю традицію і хочемо, бодай у такому форматі, розповісти про нові надбання музею. Тим більше, що похвалитися є чим. Отож, восени минулого року ми отримали направду дорогоцінний скарб з Південної Америки, який представлений цінними оригінальними пам’ятками: фотографії, афіші, рецензії та спогади. Усі ці матеріали пов’язані із Соломією Крушельницькою. Цю збірку з Аргентини перевіз пан Юрій Іваник – чоловік внучатої племінниці співачки Марти Стернюк. У минулому архів належав найщиріший приятельці Соломії Крушельницької – аргентинській піаністці Негріті Кано де П’яцціні. Після її смерті ці матеріали передали родичам Крушельницької, які мешкають в Аргентині.

Негріта Кано де П’яцціні
Негріта Кано де П’яцціні

Варто зазначити, що архів потрапив до України не випадково, а завдяки налагодженню співпраці нашого музею із родиною співачки. І в цьому велика заслуга старшої наукової співробітниці музею Олександри Кирик. Пані Олександра впродовж багатьох років досліджує розгалужене дерево роду Кушельницьких-Савчинських і докладає чимало зусиль для організації щорічних зустрічей членів родини співачки.

Архів Негріти Кано де П’яцціні можна поділити на три великі частини: іконографічний матеріал – понад 50 оригінальних фотографій, більшість з яких для працівників Музею до сьогодні була невідома. Тематично ці фото представляють дві історії у житті співачки – історію її артистичної діяльності та історію приватного життя. Так, наприклад, фотографії з Віареджо, де мешкала Соломія Крушельницька разом зі своїм чоловіком Чезаре Річчоні, додають нам нові штрихи до італійського побуту артистки.

Соломія Крушельницька з чоловіком Чезаре Річчоні біля свого будинку у Віареджо, 1930-і рр.
Соломія Крушельницька з чоловіком Чезаре Річчоні біля свого будинку у Віареджо, 1930-і рр.

Інша група матеріалів – це різноманітні рецензії, афіші й програмки, які представляють не тільки період аргентинських гастролей Соломії Крушельницької. Тут знаходимо також й неймовірно потужну й, що важливо, нову інформацію про виступи співачки в Італії, Франції та інших країнах Європи.

Справжнім відкриттям для нас стало повідомлення, поміщене на одному із рекламних проспектів аргентинського радіо Культура в Буенос-Айресі. Тут йдеться про те, що у 1924 році на цьому радіо було здійснено запис концерту за участю української співачки. Детальне вивчення усіх цих пам’яток відкривають перспективи у пошуковій роботі музею та дослідженні нових сторінок мистецького феномену співачки.

Повідомлення про концерт Соломії Крушельницької на радіо Культура, Буенос-Айрес, 9 січня 1924 р.
Повідомлення про концерт Соломії Крушельницької на радіо Культура, Буенос-Айрес, 9 січня 1924 р.

Частина цієї збірки перебуває ще в Аргентині. Сьогодні працівники музею докладають чималих зусиль, щоб знайти можливості для перевезення другої частини цього архіву до України.

Варто наголосити на тому, що матеріали з архіву Негріти Кано де П’яццініч черговий раз підтверджують, що С. Крушельницька є особистістю світового масштабу, а історію музичного мистецтва – як українського, так і світового, – не можливо уявити без її творчого доробку.

Впродовж цього року працівники музею Соломії Крушельницької продовжили співпрацю також і з львівськими колекціонерами. Так, щирий приятель нашого музею й шанувальник таланту Крушельницької, реставратор Анатолій Сидоренко подарував дзеркало, яке належало співачці. Серед його подарунків є цінні речі побуту, які будуть використані під час реекспозиції нашого музею.

Дзеркало Соломії Крушельницької. Подарунок Анатолія Сидоренка
Дзеркало Соломії Крушельницької. Подарунок Анатолія Сидоренка

Серед наших дарителів є й львів’янка Наталія Гронська. У 1970-х роках вона брала приватні уроки вокалу у племінниці співачки Одарки Бандрівської, від якої у подарунок отримала розкішну прикрасу. Це камея, яка за словами пані Гронської, належала Соломії Крушельницькій, зберігається тепер у наших фондах. Наталія Гронська подарувала нам також й гравюру художниці Ярослави Музики – внучатої племінниці Соломії Крушельницької.

Камея. Подарунок від Наталії Гронської
Камея. Подарунок від Наталії Гронської

Музейний фонд архівних звукозаписів також поповнився новими експонатами. Пані Наталія Кашкадамова передала в дар маловідомі архівні записи музичних творів у виконанні Любки Колесси, Романа Савицького, німецького піаніста Міхаеля Гріля та інші.

Було б несправедливим не згадати тут також і про проєкт нашого музею – благодійний аукціон «Дарунок для Соломії». Його мета – збір коштів на ремонтно-відновлювальні роботи в експозиції музею, які плануються провести до ювілею Соломії Крушельницької. На заклик музею відгукнулося дуже багато відомих митців зі Львова, Києва, Івано-Франківська, які безкоштовно передали понад шістдесят робіт для проведення цього аукціону. До гідного пошанування славетної української співачки долучилися також і Towarzystwo Przyjaciόl Sztuk Pięknych, Арт-Центр Павла Гудімова «Я Галерея», благодійний фонд «Україна це – ми» та інші.

Ірина КРИВОРУЧКА
головний зберігач фондів Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.