Про один деталь у вигляді Івана Франка. Публікація 1966 року

2820
Іван Франко

Сьогодні пропонуємо вашій увазі публікацію про зовнішність Івана Франка. Це спогад однієї з перших працівниць Музею Іван Франка у Львові.

Матеріал було опубліковано в Мистецькому журналі «Нотатки з мистецтва» – Ukrainian Art Digest, який видавало «Об’єднання мистців українців в Америці» з 1963 до 1991 роки. Журнал виходив раз на рік, публікуючи матеріали про історію українського мистецтва та біографії художників, рецензії на книжки і виставки, та хроніку мистецьких подій.

Титульна сторінка журналу «Нотатки з мистецтва»
Титульна сторінка журналу «Нотатки з мистецтва»

Підписано публікацію – “М. С-Ка”, враховуючи, що до редколегії журналу входила українська письменниця, громадська діячка, активістка Союзу українок, член Об’єднання українських письменників «Слово» Марія Струтинська, яка у 1940 році працювала в Музеї Івана Франка, то можемо говорити про її авторство тексту.

Львів. Літературно-меморіальний музей Івана Франка. Фото Г. Угриновича. Поштівка 1968 року
Львів. Літературно-меморіальний музей Івана Франка. Фото Г. Угриновича. Поштівка 1968 року

Про один деталь у вигляді Івана Франка

Працюючи в Літературно-Мистецькому Музею Іван Франка, в роках 1940-1941, робітники цього новоствореного тоді  Музею в будинку  поета мали змогу довідатися про один деталь Франкового фізичного вигляду, на який – окрім одного досить призабутого сьогодні скульптора – ніхто, здається, не звернув досі уваги. Саме цьому скульпторові  треба завдячити це відкриття і про нього та його працю хочеться тут згадати.

Скульптори Андрій Коверко та Сергій Литвиненко - автори пам'ятників Андрею Шептицькому
Скульптори Андрій Коверко та Сергій Литвиненко

На початку 1941 року, коли в Музеї підготовлялися нові, ювілейні експозиції, Музей замовив репрезентативне погруддя поета у двох мистців: у Сергія Литвиненка та в Андрія Коверка. Обидва мистці просили нас, робітників Музею, дістати їм – хоч би з-під землі! – фотографію поета у профіль, а такої не було ні в родинному альбомі Франків, ні в чималій збірці фотознімків, постяганих з усіх-усюдів  управою Музею. Та несподівано виручи нас Іван Труш, до якого ми зайшли в справі інтерв’ю про взаємини цього мистця (дуже близькі, як відомо), з Іваном Франком. Він показав і подарував нам для Музею аматорський і трохи вилинялий, але все ж чіткий ще фотознімок, де поет сидів у профіль, під деревом в Трушевому городі.

Обидва мистці дуже зраділи знахідкою і обидва, по черзі, дістали її у користування.

Іван Франко в городі художника Івана Труша. Фото Івана Труша. ЦДІА України у Львові, ф.640, оп. 1, спр. 10, арк. 18
Іван Франко в городі художника Івана Труша. Фото Івана Труша. ЦДІА України у Львові, ф.640, оп. 1, спр. 10, арк. 18

Десь перед самим початком німецько-совєтської війни обидві скульптури були вже готові. Коверко приніс свою на день пізніше, разом із згаданою фотографією. В його портреті поета вражало щось, що в першій хвилині важко було схопити , хоч зразу ж відчувалося: це Іван Франко. Потім, ми усвідомили: голова поета не була опукла з-заду, а рівна, вона зливалася одною рівною лінією із шиєю. Ми тут же перевірили фотознімок. Там було те саме. І в цей момент до кімнати увійшов Петро Іванович Франко, син поета і директор Музею. Коверко поглядом показав на його голову , звернену профілем до нас. І тут була та сама, рівна майже лінія голови й шиї…

Петро Франко
Петро Франко

Мені не відомо, що сталося з цією скульптурою. Також не знаю, чи Андрій Коверко робив ще інші портрети Івана Франка. На всякий випадок віднотовую тут цей – таки немаловажний – деталь у будові голови нашого великого поета, а чей же воно матиме значення для мистців, що працюватимуть над його зображенням  у майбутньому.

М. С-ка (Марія Струтинська)

Джерела:

  1. Нотатки з мистецтва. Ukrainian Art Digest. Накладом відділу ОМУА у Філадельфії, лютий 1966 р. – № 4. С. 57
  2. http://news.platfor.ma/

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.