Галицька земля з найдавніших часів була вкрита мережею численних Василіянських чернечих осередків. За княжих часів Василіянські осідки зазнавали численних нападів азіатських орд (половців, татар), тому доводилось дбати про захист монастирів від ворожих зазіхань. Тому майже всі монастирі споруджували земляні вали, рови, дерев’яні або муровані укріплення.
Поблизу Василіянських святинь згромаджувався люд на празничні богослужіння при відпустах, відбувались ярмарки, на котрих обмінювалась вирощеними плодами та ремісничими виробами.
Загалом у 1500 році в Галичині нараховувалось 44 Василіянські монастирі. Найвідоміші з них були Лаври в Уневі та Крехові, а ще Манявський Скит.
Монастир у селі Підтемне згадується в актах (AGZ) за 1490 р. У документі “PODZIAL ADMINISTRACYJNY WOJEWODZTWA RUSKIEGO I BELZKEGO” вказується на те, що місцевість – Монастир у 1494 р. належала Янові Клоновскому, котрий був на цей час власником села Млинівці (Раковець) – капітула латинська. У “Хроніках Дідушицьких” – Монастир (Підтемне) на початку XVI століття у власності Яна Дідушицького.
У “Нарисі розвитку і стану Василіянського чину” вказана дата заснування Добрянського монастиря – 1582 р., а докладніше цей монастир описує Коссак М. Н. у Шематизмі чину св. Василія Великого в Галіції. Власне він подає ці два монастирі, як одне спільне, хоча Підтемне цього часу належало Єзуїтам.
«Добрянський, св. Вознесенський монастир (Деревач званий) був заложений ієромонахом Григорієм Панашівським в давнім воєводстві Руськім Львівської Архиєпархії. Засновник був родом з Добрян¸ єдиним сином першого солтиса Добрянського. Від давнього часу відчував, що його покликання – це служіння Богу. Відбувши навчання у Києві – прийняв чин священника. Згодом довідавшись, що в його рідній стороні багато молодців посвятилися на службу Богу, вернувся до Добрян, до свого батька, котрий, крім свого дому і маєтку в Добрянах, мав хатину з пасікою і гайком. Попросив він у батька, щоб саме ту хатинку з гайком і пасікою відпустив йому на побудову монастирку. Батько радо погодився на пропозицію свого сина, за котрим безперечно сумував і тужив.
Скоро наймили людей до роботи, зрубали матеріал будівельний, висушили, а опісля взялися до роботи біля нового монастиря. Під час будівництва монастиря батько сам сплачував усі кошти. Коли вже було скінчено роботи, син розпрощався з батьком і перебрався на стале мешкання до монастирку».
Перший монастир і церква були в долині, його оточували оборонні укріплення та рови, котрі не один раз рятували місцевих жителів від ворожої навали. До сьогоднішніх днів зберігся термін “намастирський рів”.
Скоро рознеслася вістка по цілій окрузі про новий монастир. Тож одні спішили, щоб оглянути монахів, другі, щоб там разом з ними Богу служити. В короткому часі заповнився монастир молодцями. Добряни належали до дібр королівських, мешкали там урядники, котрі завідували добрами від імені польського короля, який дуже зрадів, що люди подобріють, уморальняться, велів своєму уряду в Добрянах вспомагати добрим намірам ченця і дати йому привілей.
Першим дав привілеї на новозаснований монастирок єгомость пан Станіслав Боніфатій Мнішек з Великих Кончиць, староста львівський – генеральний, котрий дозволив згаданому вище Всеч. О. Григорію Панашівському на чвертці свого ґрунту при пасіці заснувати церковцю дерев’яну. Окрім цього, додав ще одну колоду поля від містечка Щирця, а також кусник лісу для палива від поля Хороснянського.
У році 1667 бл. Єжи Вандлін Мнішек староста сяніцкий¸ щирецький та домбовецький не тільки зволив затвердити надання свого стрийка, але ще зі своєї сторони надав монастиреві поля на одну колоду від гостинця стрийського, а чотири від сусіднього села Красова. Надання це і затвердження було списане в замку Ляшецькім дня 27 червня 1667 р.
Сам Високопреосвященний митрополит Київський і Єпископ львівський Йосиф Шумлянський висловився як особистий знайомий приятель короля і ченців Добрянських.
Король Ян ІІІ з датою “Варшава 9.04.1680 р.” затвердив всі раніші привілеї, а для вільного розвитку монастиря і щоб монастир Добрянський прийшов до своєї перфекції, надав йому право на вільний вируб в лісі Деревацькім на паливо та поправку монастирка, а рівно ж в цій грамоті надав пасовисько для худоби в лісі Дубровах.
Вже на кінець 1715 р. заявляється свіжий добродій пан Анджей Одрживольський. Для повної фундації він надав монастиреві право пропінацї на час відпустів.
На цей рік випадає ще одна добродійка пані Тереза з Чекаржевичів Потоцька, воєводина смоленська і властителька сіл Хоросно, Красів, Добряни, Семенівка і містечка Щирець, котра залишилась вдовою по смерті Яна Олександра Потоцького, воєводи смоленського і старости щирецького. Грамотою з дня 8 червня 1715 р. надала вона право вільного млива згаданому монастиркові в млині Хороснянському на власну потребу. А за то монахи мали в тім же монастирі відправляти за її душу і за душі її родичів, щотижня у суботу, одну читану службу Божу.
Пом’яник монастиря Добрянського
У цій старій монастирській книзі вписані імена людей та їхні родини, котрі жертвували на монастир, а ченці згадували їхні імена у службах “за здравіє та упокій”. Наприклад, Тимофій Годований з Хоросна жертвував на монастир 400 зол. і відповідно правилось довічно – 10 літургій на рік за живих і 10 за померлих, котрі були вказані у поданому списку. Монастир відвідувала велика кількість людей з цілої округи.
Зокрема тут подаються такі прізвища: шляхетний Ян Войтковский з жінкою Катериною, священик Стефан з Никонкович, парох церкви Богоявлення Господнього в Гуменці о. Теодор Білінський, Василь Струк, Анастасія Гаврилиха – Голдунка, Іван Голдун, Стефан Мудрий і його жена Євдокія – обивателі Гуменця. Петро Мельник Демнянський з Демні. Іван Сороколіт з Татаринова. Теодор Гавриш з передмістя Щирця званого Лани. Мешканець львівський Іван Чесниковський і його жена Анна.Теодор Штокалович – мешканець Комарна. Згадується Єромонах Софрон Радевич обиватель монастиря Добрянського родом з передмістя комарненського. Павло Мокрий і його жена Катерина міщани Щирецькі. Андрій Дем’янович – міщанин львівський і його жена Афіна. Петро Жураківський з жінкою Оленою – властитель дібр, батько о. Рафаїла Жураківського, дав бо на церкву збудовану у 1714 р. весь твердий матеріал.
Марія Губичка – вдова, та Пелагія Подгуєвська – обивательки Комарна. Мешканка Львова – Февронія Захаріяшова-Кунашевич. Пан Яків Мацкевич – дворянин, воєвода хелмський. Павло Климович – маляр Теодосій Січинський – ігумен монастиря у Виспі. Микола Головач – обиватель Розвадівський Катерина Гожа – обивателька львівська. Єромонах Іван Добрянський. Єромонах Венедикт Онушкевич Погорецький. Єромонах Ісая Загадкович зі скиту Добрянського родом з града Миколаєва.Єромонах Іларіон Кадашевич з монастиря Добрянського родом з града Комарно, єромонах Атанас (1722) монастиря добрянського (†5 листопада 1737 року) Григорій Бублик з женою Марією та Іван Чопик з женою Марією з Комарна. Михайло – солтис села Демня. Михайло Чайковський – парох Поршнянський. Cільський добрянський парох о. Петро Кузьмінський. Василій Дубравський з Роздолу.
Року Божого 1776, дня 15 лютого згадується парох Хороснянський Григорій Кушевич, котрий щороку впродовж Великого посту, офірував на монастир по 2 боханця хліба, що зоставався у сільській церкві після суботньої відправи.
Злучення монастирів
У 1743 р. на Дубенській капітулі дійшло до загального об’єднання всіх монастирів нашої Церкви в один Василіянський Чин, який тоді нараховував 170 монастирів.
Після Дубенської наради, котра відбулась 19.10. 1745 р., Святопокровські монастирі було розділено на самовизначальні й такі, що в злуці з іншими, були б спроможні утримати численну братію – принаймні 8-ох ченців, а решту призначено до касату. Процес укрупнення дрібних монастирів набув затяжного характеру. Часто в дрібних монастирях, які мали підлягати ліквідації та перебували без зв’язку із іншими обителями, ченці не хотіли переходити до інших осередків, хоча не були спроможні утримувати власну обитель, чи (в іншому разі) не бажали приймати до себе недисциплінованих ченців з розформованих осередків.
Процес ліквідації дрібних монастирів на деякий час спричинив безлад серед чернецтва. Зокрема, деякі ченці з ліквідованих осередків удаються до мандрування із монастиря до монастиря без відповідної на це потреби. Ведуть, таким чином, досить свавільний спосіб життя та уникають зверхності будь-якого ігумена, оскільки вони не мають сталого місця проживання.
Св. Рождественський монастир у Гуменці, властиво “Скит Гуменецький” званий, був знесений у 1740 році. Належав він до Добрянського монастиря. Відпусти тут відбувались на св. Алексія і на різдво св. Івана Хрестителя. Церкву в році 1744 продано до с. Іванівці під Жидачовом, за 200 зл. У 1744 році до Добрян було перенесено монастир Бакоцін, що біля Журавно. Монастир Грабів у циркулі Стрийському був заснований о. Палидієм, що був на соборі в Уневі в році 1711. Ревізія з 1724 р. говорить: “Монастир у Грабові, за правом р. Warszawskiego; будівельником там є Wassian, але немає благословення; законників з ним тільки один монах. В році 1744 його знесено і прилучено до монастиря Добрянського. Монастир Рудники в циркулі Стрийському заложений о. Мартиніаном, котрий у 1711 р. був на соборі в Уневі. Ревізія з року 1724 говорить: “Монастир Рудники без жадного фундушу. Великі кривди йому чинять з двору та орендарі. О. Мартиніан будує без патенту, законників з ним чотири”. В році 1744 монастир приєднано до Добрянського.
Св. Преображенський монастир в Підгородище, що у Бережанському окрузі. Місцевий ігумен, а разом і Язеницький о. Інокентій брав участь в унівському соборі в 1711 р. У ревізії ігуменів від 1724 р. записано таке: “Монастир Підгородище за правом ясновельможного пана Сенявського заложений ігуменом о. Ісая Дунаєвським за патентом ясновельможного о. Атанасія Шептицького. Законників 5 усі місцеві постриженці за винятком Теофіла з Теребовлі. У 1744 р. цей монастир був прилучений до Добрянського, але діяв і в подальшому часі. Посліднім ігуменом був о. Арсеній Сеницький виїхав з цього монастирка 9 жовтня 1756 р.
Монастир у Добрянах віднесли до другої категорії і йому грозило знесення з передачею фондів на дотацію парохії світської, або прилучення до одного з більших монастирів. У каталозі Святопокровської провінції за 1754 р. вказано, що монастир посідає добра королівських земель, фонди фундації достатні, річний прибуток та церковна милостиня 500 флоринтів – сума достатня для утримання 5 осіб і не більше. Серед них одна особа старшого віку.
Монахи, що належали до монастиря в Добрянах: А. R.Р. Доротій Романович – завідувач монастиря (Superior); р. Себастіан Хублєвський; р. Іоан Сошовський; р. Сильвестр Тарнавський; р. Беніамин Хосуславський; р. Варлаам Березницький.
Цікавий запис було зроблено у монастирському щоденнику, котрий зберігався у бібліотеці монастиря св. Онуфрія у Львові. Йдеться тут про портрети Петра Жураковського та його сина, а також портрет Іосифа Потоцького, старости Щирецького, котрі ще довго зберігались у Добрянській церкві.
5 січня 1774 р. до місцевого “кляштору” досить несподівано завітав П. Потоцький, староста Канівський. Він виявив бажання оглянути каплицю св. Онуфрія, в якій його бабця Тереза Потоцька (Воєводина Смоленська) слухаючи cвяте писаніє, померла. Але, на жаль, каплиця на цей час була спустошена, тож староста відвідав церкву, де впізнав портрет свого батька. Похваливши роботу, він зауважив, що портрет є добре відмальованим. Також звернув увагу на портрети панів Жураковських, запитавши: “…хто на них зображений”? Коли довідався, то розповів, що знав їх.
Прилучення до монастиря св. Георгія
У другій половині 18ст. стало помітним зменшення монастирів Святопокровської провінції. Після переходу Галичини під австрійське володіння, вже 1772 р. настала державна ліквідація малих монастирів, так що їх залишилось лише 42. Загалом з 919- ти ченців їх число змаліло до 59 постарілих, нездатних до праці монахів. По знесенні Чину Єзуїтів 1773 року Василіяни були в силі перебрати по них у Польщі 22 вищі школи.
Монастир у Добрянах від самого початку і аж до 1776 р. існував як самостійний. О. О. Василіани на капітулі провінціальній в Уневі стали розбирати питання касації монастиря Деревач. Ігумен львівського монастиря св. Юра підніс голос і так ось промовив: “Високоприподобні о.о. знають, що Богословіє для цілої провінції нашої відбувається в монастирі св. Юра у Львові. Монастир цей не має великих доходів – майже завжди більші розходи, як доходи – тому кому ходить о студії богословські, о молодіж монашу, щоб було її чим прокормити та в більшому числі прийняти, щоб вони по тому могли працювати в школах публічних, прошу сей монастирок до Львівського монастиря св. Юра прилучити”.
Ціла капітула провінціальна в Уневі, як про це свідчать документи, згодилась на це одноголосно. Від цього часу монастир Деревацький вже не існував для себе, не мав вже окремого ігумена, а тільки так званого прокуратора – і одного братчика до помочи. Був отже фільварком святоюрського монастиря у Львові.
На підставі цих актів святоюрський монастир у Львові посідав Деревач як свій фільварок від 1776 до 1817 р. У всіх фасіях, які робив святоюрський монастир у Львові як при 1776, 1790, 1792 рр., завжди прихід з фільварку Деревач містився в фасії монастиря святоюрського – і ніколи окремі фасні з Деревача не роблено. Так само і податки державні, які з Деревача плачено, були заплачені разом аж до 1817 року. Значить упродовж 41 року.
У “Нарисі історії Василіянського чину” подається ось така довідка: Єпархія Львівська – монастир у Добрянах – рік заснування 1582 р. – перестав існувати 1776 р. У каталозі Святопокровської провінції за 1776–1777 р.р. Добрянський (Деревацький) монастир вже не згадується, але у списку ченців Львівського монастиря Св. Георгія числяться: Ясон Кущинський – прокуратор у Добрянах – 52 р. На прокуратора – економа, накладався обов’язок розглядати поточні питання, пов’язані з господарською діяльністю монастиря.
Тихон Завадовський – помічник [socium] – 65 р. Допомагав провадити справи у Добрянах. У воєводському архіві м. Люблін міститься виказ монастирів Cвятоспаської й Cвятопокровської провінції за 1780 р. Персональний номер монастиря св. Георгія № 15, кількість монахів – 18 душ. До них належать і монахи, що проживали у монастирку Деревач. Докладно (№15 – Leopoliense S. Georgii cum Derevach – 18). Зі згаданих вище документів стає зрозумілим, що монастир не був занедбаний.
Про побут в будинку монастирському- реколекційному
Опис за 1852–53 рр.: “Нинішній дім є партеровий о 4 покоях, кухня з пивницею. Гонтом вкритий. За старою пекарнею є загін для кормлення свиней, далі за перегородкою хлівець для курей. З боку пекарні від заходу стоїть старий бровар, що потребує направи. Біля бровару кавалок старого муру розбитої церкви. Працюють на монастир один день на тиждень жителі Добрян: Юрко Пундас, Фотима Левицька, Андрей в ліску Дубина від Хоросної. Господарки в монастирі іншої немає як тільки один город муром чи парканом, навколо обведений котрий фруктовим є. Кожної осені фрукти збираються на потреби монастиря, а ярина береться для кухні. Служби в цьому монастирі знаходиться 5 осіб: кучер – Павел Горук, кухня – Юзко Павловський, Григорій Радзєвіч, котрий утримує креденс, накриває до столу, підносить страви, а також співає в хорі і для різних справ є вживаний. Юхим Чипель – співає в церкві і служить біля мощей. Данило Коротошин – страж – закриває коридор, браму відкриває і закриває, дрова рубає, в печі палить і для інших справ надається. Ян Гілєвіч – ремісник, кравець, шиє одяг для ксьондза і для клериків, буває вживаний і для інших справ. Войцех Дзялковскі – швець – робить взуття для ксьондза і для клериків, вживається для інших справ.
Клерики справуються здебільшого добре і морально ходять щодень до хору. Віхт є господарський: кожний день на обід 3 страви, а на вечерю 2 страви добре приготовані. В послушенстві усі послушні, але є й одиниці не зовсім. Коридор і келії кожний день прибираються і це робить кожний у свойому покою. Сповідаються часто ті, хто має потребу, або ті в кого сумління не дозволяє. Взагалі сповідаються шість раз на рік. Свого сповідника немає, мусимо ходити до іншої церкви. Ігумен щорічно відправляє реколекції. На всі відпусти приїздить вікарій Жолкевіч – править набожество, казання, слухає людей до сповіді. Ярмарки відбуваються на слідуючий день. Відправляється служба співана з парастасом. Прогулянок ми тут не вживаємо. Якщо клерики мають гостей, то на прогульку ходять щодня по два рази. Клерик, що виходить з монастиря чи то на колегію, чи на спацер, чи у власних справах, повинен повернутися в час призначений. В кухні повинен бути порядок. Кухар повинен смачно готувати страви. Страва не повинна бути жирною, але й мало жиру теж не повинно бути. Кухар зобов’язаний утримувати в чистоті кухню і начиня. Не використовувати без потреби багато дров.
Обід має подати завжди о 12 годині, вечерю о 18 годині щодня. Кухар не має права покидати монастир, хіба його відправлять в справах до міста, за продуктами або м’ясом. При тому має бути завжди чистим і тверезим».
Андрій КНИШ
Добрий день!
Дуже цікава стаття!
Чи не могли б Ви скинути більший кусок військово-топографічної карти з цього поста? Я там якраз живу трохи далі за Загумінками. Хотілося б подивитися як воно було раніше.
З повагою,
Андрій Риштун
Скористайтеся ось цим сайтом. Тут є декілька різночасових мап.
https://mapire.eu/en/browse/composite/