На днях у вирі львівських подій відбулася одна особлива — відкриття персональної виставки „Ідентифікація“ молодої львівської художниці Зірки Савки. Оглянути картини можна щоденно у виставковій залі готелю „Асторія“ до 5 червня.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1466-Pano-900x212.jpg?resize=696%2C164)
Найперше, що варто знати про цю експозицію — вона побудована на своєрідному експерименті та пошуку нового. Роботи молодої мисткині яскраві, сучасні, лаконічні, а емоції виражені через колір.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1400.jpg?resize=696%2C1048)
Та щоб краще зрозуміти картини, варто більше дізнатися про саму Зірку Савку, про творчий пошук та розрив шаблонів, який, зрештою, постійно присутній у її роботах.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1409-900x598.jpg?resize=696%2C462)
Люди. Емоції. „Ідентифікація“
— День відкриття виставки, 5 травня, був надзвичайно різний — емоційно, подієво. Та атмосфера місця розслабила і додала впевненості. В мене ще ніколи не було такої легкої експозиції — спокійно і без метушні. Люди, які прийшли на відкриття — це ті, хто відіграв значущу роль у моєму мистецькому становленні — художники Борис Буряк, Роман Дмитрик, ті чия думка для мене надзвичайно важлива — Ігор Колісник, Петро Старух. Було чимало друзів, а також і людей, які знали мене, мої роботи заочно і хотіли познайомитися. На виставці почула багато цікавого, нового, трохи критики. Та все це — добрі поради, на яких варто вчитися, — поділилася думками про відкриття виставки Зірка Савка.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1467-900x598.jpg?resize=696%2C462)
Роботи, які об’єднала „Ідентифікація“, створені впродовж минулого року. Деякі з них вже побували на виставці в Гданську, на „Осінньому салоні“ у Львові.
— Тут представлені роботи, які суттєво різняться за колористикою від моїх попередніх картин. Раніше це була обмежена колористична гама, зараз навпаки, багато глибоких кольорів. Вагому роль у віднайденні мого нового напряму відіграли поради художника Бориса Буряка. Я давно шукала себе в глибоких яскравих кольорах та в певний момент здалося, що абсолютно нічого не вдається. Саме тоді мої полотна побачив пан Борис і дав декілька надзвичайно цінних і важливих порад щодо поєднання кольорів. Це спонукнуло мене по-новому переосмислити одну мою давнішу роботу з чотирьох полотен. Я розібрала їх і використала як тло для нових картин. Дві з них вже навіть знайшли поціновувачів і продані, — розповіла мисткиня.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1512-598x900.jpg?resize=637%2C959)
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1507-900x598.jpg?resize=696%2C462)
— Добру пораду отримала й від Романа Дмитрика. Моя робота „В молитві“ йому дуже подобається. Там зображена постать людини, а велика увага закцентована на кистях рук і ногах. Пан Роман запропонував винести ці елементи окремо. В мене вже була серія з обличчями, а тепер є зі стопами. Тоді почала „бавитися“ з кольором, а художник порадив ще й обрати власний формат, у якому краще працювати. Мені цікавіше компонувати роботу в квадраті. Тож накупила полотен різних розмірів і на них зображувала стопи.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1427-900x598.jpg?resize=696%2C462)
Частина цих робіт представлена й на виставці „Ідентифікація“. Вони малих форматів і розміщені не на стінах, а на стійках. За рахунок цього творять дуже цікаве доповнення експозиції.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1597-900x589.jpg?resize=696%2C455)
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1607.jpg?resize=696%2C1048)
Пошук. Експеримент Гданськ
Вагомим поштовхом до нових пошуків для Зірки стало й навчання в Гданську за програмою Еразмус+. Каже, що після цього на багато речей почала дивитися по-іншому і в своїй творчості, і в підході до співпраці з іншими митцями, і до сприйняття глядачів.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1395.jpg?resize=696%2C1048)
— У моїх роботах змінилася форма людини — стала більш окреслена, виразніша — прагну показати образність обличчя. А також змінила матеріал. Щоправда, це сталося випадково. В межах навчальної програми використовувала великий формат 2 на 2 метри. І якщо вдома працювала над ескізами досить сміливо, то в академії, коли потрібно було малювати „на чисто“, з’явився острах, що можу щось зіпсувати. Тоді в мене виникла ідея: я взяла стрейчеву плівку, обтягла нею полотно і малювала на ній олійною фарбою. Вийшло дуже цікаво і викладачеві ця ідея сподобалася, бо такою роботою можна маніпулювати по-різному, творити новий ефект, експериментувати.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1459.jpg?resize=696%2C1048)
Зрештою, експериментували й інші студенти. На курсі зі живопису моя одногрупниця, малюючи на тканині, знайшла цікаве рішення оформлення цієї роботи — підвісила її як штору на рамі. Концепція полягала в тому, що картина не мусить бути обрамлена. Це дало мені змогу переосмислити і спробувати працювати із розміщенням роботи в просторі.
Взагалі після навчання в Гданську я для себе зробила декілька цікавих висновків. Перш за все почала підходити до робіт ще й з точки зору їх кращого розміщення, компонування, поєднання.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1599-900x598.jpg?resize=696%2C462)
Також зрозуміла, що наша любов залишатися індивідуумами насправді більше шкодить, аніж допомагає творчості. Бо разом із іншими, допомагаючи один одному, підтримуючи, можна вийти на значно вищий щабель.
![](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/DSC_1623-900x598.jpg?resize=696%2C462)
Переосмислила також і підхід до реалізації проектів, зокрема перформансів. Бачила скільки часу і зусиль митці приділяли спершу пошуку формату й наповнення, а лише тоді реалізовували ідею. Тоді кожен використаний елемент не випадковий, а має величезне значення.
Крім того, переконалася в своїй думці, що імпровізацію можуть робити лише ті митці, які вже тривалий час працюють і мають потужне підґрунтя.
Наталія ПАВЛИШИН
Світлини Миколайко Мирославович