Майже забута історія львівського вантажного трамвая

0
1231
Вантажний трамвайний потяг на основі «Gotha Т57/В57» на вулиці Городоцькій. 1970-ті рр..
Вантажний трамвайний потяг на основі «Gotha Т57/В57» на вулиці Городоцькій. 1970-ті рр..

В останній день травня цього року Львівський електричний трамвай відзначив свій 126-й день народження. Всі ми знаємо трамвай, як пасажирський транспорт. Проте поряд із пасажирським у Львові працювали і працюють вантажні трамвайні вагони. Були також і спеціальні вантажні трамвайні гілки. Про вантажні трамваї і вантажні трамвайні лінії сьогодні розповідають «Фотографії Старого Львова».

На сьогоднішній день у Львові існує лише одна трамвайна гілка, яку можна назвати саме вантажною – ця трамвайна гілка відгалужується від розворотного кільця трамвайного маршруту № 7 на Клепарові і прямує по вулиці Татарбунарській. Цю гілку іноді іще називають «тюремною», оскільки вона проходить біля закладу пеніцентіарної системи.

Вигляд на територію Служби колії ЛКП «Львівелектротранс» на вулиці Татарбунарській із Кортумової гори. Автор фото Андрій Роїк
Вигляд на територію Служби колії ЛКП «Львівелектротранс» на вулиці Татарбунарській із Кортумової гори. Автор фото Андрій Роїк

В кінці вулиці Татарбунарської трамвайна колія впирається у ворота – тут, біля Кортумової гори знаходиться територія Служби колії ЛКП «Львівелектротранс». Тут також розміщені гаражі, а також спеціальне обладнання, в тому числі – верстат для гнуття рейок.

За однією із версій трамвайну колію по вулиці Татарбунарській збудували іще під час Другої світової війни і вела вона до Янівського концентраційного табору. Проте, вона не підтверджена історичними документами – насправді колію збудували у повоєнні часи і вела вона до кар’єру, де добували пісок, який конче необхідний трамвайному господарству – ним посипають рейки для покращення зчеплення із трамвайними колесами. Ясна річ, що пісок із кар’єру вивозили вантажними трамваями. З часом добування піску біля Кортумової гори припинилося, але трамвайна колія і виробничі площі збереглися.

Службова трамвайна лінія по вулиці Татарбунарській впирається у ворота Служби колії ЛКП «Львівелектротранс»
Службова трамвайна лінія по вулиці Татарбунарській впирається у ворота Служби колії ЛКП «Львівелектротранс»

Довший час на території служби колії перебував трамвайний поїзд-рейковіз із вагонів «Gotha T2-62/B2-62» із № 11 і 21. Зараз цей вантажний трамвай перебрався у трамвайне депо № 2 на вул. Промислову, 29. Трамвай-рейковіз зараз практично не використовується – рейки перевозять здебільшого автомобільним транспортом. Трамвай-рейковоз можна було б переобладнати у відкритий прогулянковий вагон. Проте поки що до цього у керівництва «Львівелектротрансу» руки не дійшли.

Вантажна трамвайна гілка по вулиці Татарбунарській не єдина, яка використовувалася для транспортування піску – іще одна така гілка відгалужувалася від відгалужувалася від траси трамвайного маршруту № 2 по вулиці Личаківській біля сучасної зупинки «вул. Котика» і проходила по вулиці Мучній на територію сучасної Львівської експериментальної керамічно-скульптурної фабрики. Тут теж був кар’єр, де добували пісок, який добре підходив для трамвайного господарства. Вантажна гілка по вулиці Мучній, призначена для вивозу піску активно працювала іще у 1960-х роках.

Вантажний трамвай-рейковоз, збудований на основі вагонів «Gotha T2-62/В2-62» на вул. Татарбунарській
Вантажний трамвай-рейковоз, збудований на основі вагонів «Gotha T2-62/В2-62» на вул. Татарбунарській

Як розповідав дослідник історії львівського трамвая, залізничник-ветеран Володимир Колотовкін, в кінці трамвайної гілки по вулиці Мечникова знаходилося імпровізоване депо, вірніше – база запасу. Тут зберігалися старі, відсторонені від експлуатації із пасажирами, трамвайні вагони. Трамвайна лінія по вулиці Мучній була демонтована приблизно на початку 1970-х років.

Перші вантажні трамвайні вагони з’явилися у Львові іще у 1900-ті роки – їх побудували на базі вагонів кінного трамвая. Базувалися вони у колишньому депо кінного трамвая на вулиці Бема (нині Ярослава Мудрого) – туди від вулиці Городоцької було прокладено електрифіковану трамвайну гілку.

Спеціальні вантажні трамвайні гілки у Львові будують під час Першої світової війни у 1916-7 роках. Одна із гілок була прокладена до залізничної товарної станції і колишнього Чернівецького вокзалу. Друга трамвайна вантажна гілка була прокладена від вулиці Городоцької по вулиці Зигмунтівській (нині Гоголя) до управління Львівської залізниці – по цій гілці доставляли вугілля для опалення великого будинку управління залізниці. Є також легенда, що керівник Львівської дирекції Австрійських державних залізниць мав також персональний трамвайний вагон, яким він їздив від управління залізниці до головного вокзалу і станції Підзамче. Іще одна трамвайна гілка відгалужувалася від лінії по вулиці Личаківській і прямувала по сучасній вулиці Чернігівській до військових казарм і госпіталю (нині – Львівська обласна клінічна лікарня).

Вулиця Газова у Львові. По ній проходила у 1920-30-х рр. проходила трамвайна вантажна гілка
Вулиця Газова у Львові. По ній проходила у 1920-30-х рр. проходила трамвайна вантажна гілка

На початку 1920-х років була збудована іще одна вантажна гілка – вона відгалужувалася від трамвайної лінії по вулиці Замарстинівській, йшла по вулицям Під Дубом і Сонячній (нині – Куліша) і далі повертала на вулицю Газову і йшла до міського газового заводу (газівні). Ця трамвайна вантажна гілка використовувалася для транспортування кам’яного вугілля від товарної станції Підзамче. На початку ХХ століття в епоху технічного прогресу застосовувати кінну тягу для доставки вугілля до газівні вважали моветоном.

Треба сказати, що у ті часи газ виготовлявся перегонкою кам’яного вугілля і використовувався переважно для освітлення і приготування їжі. Природний газ тоді іще практично не використовувався – не було магістральних газогонів. Окрім власне газу при перегонці кам’яного вугілля отримувалися такі корисні продукти, як кокс, смола та нашатирний спирт.

Комплекс першого газового заводу у Львові. Фото поч. XX ст.
Комплекс першого газового заводу у Львові. Фото поч. XX ст.

Львівська газівня почала роботу іще в середині ХІХ століття – дата її відкриття 1 вересня 1858 року. Відповідно до концесійної угоди у 1898 році вона перейшла у власність міста. Наприкінці ХІХ століття у Львові було укладено 40 кілометрів газогону із чавунних труб. Газ підводився в тому числі до 815 вуличних газових ліхтарів. Газове освітлення мали найбільш важливі громадські будівлі міста та приватні помешкання.

Львівська газівня наприкінці ХІХ століття
Львівська газівня наприкінці ХІХ століття

У 1929 році між Львовом та Дашавою було збудовано магістральний газопровід. Проте навіть після 1930-х років побутові споживачі Львова отримували змішаний газ (суміш природного газу і штучного, виготовленого із вугілля). Отож, трамвайна лінія продовжувала існувати. Трамвайну лінію по вулиці Газовій розібрали уже після встановлення радянської влади у Львові. Про те, що ця лінія існувала, можна здогадатися і зараз по характерним кронштейнам контактної мережі на стінах будинків.

Що ж до трамвайних колій по вулицям Під Дубом і Сонячній, то лінія у 1925 році була продовжена до Шпитальної і Городоцької і проіснувала до початку 1970-х років. В останні роки вона працювала як службова – по ній трамвайні вагони заходили у трамвайне депо № 2.

Пасажирський трамвай із двома вантажними причепами. Цими причепами під час нацистської окупації Львова перевозили в’язнів концентраційних таборів
Пасажирський трамвай із двома вантажними причепами. Цими причепами під час нацистської окупації Львова перевозили в’язнів концентраційних таборів

Достатньо активно причіпні вантажні трамвайні вагони використовувалися під час Другої світової війни. Ними, на жаль, перевозили не тільки вантажі – є світлина, на якій видно, що вантажні трамвайні платформи використовувалися для перевезення в’язнів концтаборів. Через нестачу автотранспорту трамваї у Львові для вантажних перевезень достатньо активно використовувалися у перші роки після Другої Світової війни. Тоді Львівський трамвайний трест навіть затвердив спеціальний вантажний тариф – 26 рублів 40 копійок за тонно-кілометр.

Вантажний трамвайний поїзд в складі моторного вагона «Sanok» і причепа на площі Двірцевій. 1971 рік.
Вантажний трамвайний поїзд в складі моторного вагона «Sanok» і причепа на площі Двірцевій. 1971 рік.

Що ж до вантажних трамвайних вагонів, то їх виготовляли на основі відсторонених від експлуатації пасажирських вагонів. Спочатку вантажні і службові трамвайні вагони виготовляли на базі старих трамвайних вагонів «Sanok», які були випущені іще на початку ХХ століття. Роботи із переобладнання вагонів здійснювалися силами ВРМ Львівського трамвайно-тролейбусного управління (ЛТТУ) на вулиці Вітовського, 57. Власне ця територія згодом стала місцем базування вантажного трамвайного парку. У 1970-80-х роках вантажні трамваї будувалися на основі відсторонених від експлуатації трамваїв «Gotha», виготовлених у Східній Німеччині у 1950-60-х роках.

Вантажний трамвайний вагон на основі пасажирського моторного вагона «Sanok» на вулиці Князя Романа. 1971 р.
Вантажний трамвайний вагон на основі пасажирського моторного вагона «Sanok» на вулиці Князя Романа. 1971 р.

На початку 1990-х років на балансі ЛТТУ знаходилася велика кількість вантажних і спеціальних службових вагонів. Зокрема у трамвайних депо № 1 і № 2 працювали бортові вантажні вагони № 1 і 3 побудовані на основі вагонів «Gotha T2-62».

Вантажний трамвайний потяг в складі моторного вагона «Lilpop» і платформи на вулиці Городоцькій. 1971 р.
Вантажний трамвайний потяг в складі моторного вагона «Lilpop» і платформи на вулиці Городоцькій. 1971 р.

Ці вагони використовувалися для різноманітних робіт на території депо, перевозили запчастини з Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу та ін. Із цих двох вагонів зберігся вагон, який належить трамвайному депо № 1 – із 1998 року він має № 001. Наразі, правда, він не покидає територію депо. Вантажний вагон № 3, який працював у депо на Підзамчі списаний у 2008 році і утилізований у 2009 році.

Пульт керування вантажним трамвайним вагоном на основі «Gotha T2-62»
Пульт керування вантажним трамвайним вагоном на основі «Gotha T2-62»

Трамвайний вагон № 4 був побудований на базі пасажирського трамвая «Gotha T59E». Він призначався для посипання колії піском. Списаний і утилізований у 1990-х роках.

Вантажний трамвайний вагон на основі «Gotha T2-62» із № 3. Він працював у трамвайному депо № 2 на вулиці Промисловій. Списаний 2008 р.
Вантажний трамвайний вагон на основі «Gotha T2-62» із № 3. Він працював у трамвайному депо № 2 на вулиці Промисловій. Списаний 2008 р.

Вантажний вагон із деповським № 6 у пасажирській експлуатації мав № 490. Це був бортовий вантажний вагон, збудований на основі трамвая «Gotha T57» із Сімферополя. Працював із причепом № 10 («Gotha В57»). Цей вантажний поїзд був переобладнаний із пасажирських вагонів у 1974 році і дожив до 1998 року та був перенумерований – вагони отримали № 006 і 010. Вагон № 006 в останнє бачили на Татарбунарській в кінці 2000-х років.

Вантажний трамвай № 4 на основі «Gotha T2-62», переобладнаний на ЛТТРЗ у піскопосипальний. 1989 р.
Вантажний трамвай № 4 на основі «Gotha T2-62», переобладнаний на ЛТТРЗ у піскопосипальний. 1989 р.

Аналогічний за конструкцією трамвайний поїзд-вантажовоз був збудований на базі вагонів «Gotha T2-62» № 463 і «Gotha В2-62» № 563, які після переобладнання на ЛТТРЗ отримали № 8 і 18. Цей поїзд був списаний і утилізований до 1998 року.

Трамвайний поїзд-рейковіз із вагонів «Gotha Т57/В57» на вулиці Личаківській під час реконструкції колій у 1990 році
Трамвайний поїзд-рейковіз із вагонів «Gotha Т57/В57» на вулиці Личаківській під час реконструкції колій у 1990 році

На базі трамвайного вагона «Gotha T2-62» № 438 у 1985 році на ЛТТРЗ був побудований вантажний вагон-скроплювач (поливалка для трамвайних колій), що отримав деповський № 7.

Вантажний вагон-кран на базі «Gotha T2-62», збудований на ЛТТРЗ. За ним – вантажний поїзд із вагонів № 8 і 18. 1989 рік
Вантажний вагон-кран на базі «Gotha T2-62», збудований на ЛТТРЗ. За ним – вантажний поїзд із вагонів № 8 і 18. 1989 рік

Поїзди-рейковози були збудовані на базі вагонів «Gotha Т57/В57» № 418 і 518 у 1981 році (як службові вагони отримали номери 9 і 19), а також на базі вагонів «Gotha T2-62/В2-62» № 434 і 534  – зараз № 011 і № 021.

Вантажні трамвайні вагони у депо на вулиці Промисловій. 1989 рік
Вантажні трамвайні вагони у депо на вулиці Промисловій. 1989 рік

Із вагона «Gotha T2-62» № 469 був побудований на ЛТТРЗ у 1989 році вагон-кран, який використовувався при різноманітних ремонтних роботах. Цей вагон отримав деповський № 12. Вагон-кран був списаний до 1998 року.

Антон ЛЯГУШКІН та Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ

Список джерел інформації:

  1. Тархов С.А. Історія Львівського трамвая. – Львів: Фенікс ЛТД, 1994;
  2. Марчук Л.П., Шипова В.С. Іде трамвай, їде… – Львів: ЛКП «Львівелектротранс», 1994;
  3. Лемко І., Міхалик В., Бегляров Г. 1243 вулиці Львова. – Львів: Апріорі, 2009;
  4. Мельник Б.В. Вулицями старовинного Львова. – Львів: Світ, 2001;
  5. Мельник І. Львівські вулиці і кам’яниці, мури, закамарки, передмістя та інші особливості Королівського столичного міста Галичини. – Львів: Центр Європи, 2008.

Leave a Reply

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.