В останній день травня цього року Львівський електричний трамвай відзначив свій 126-й день народження. Всі ми знаємо трамвай, як пасажирський транспорт. Проте поряд із пасажирським у Львові працювали і працюють вантажні трамвайні вагони. Були також і спеціальні вантажні трамвайні гілки. Про вантажні трамваї і вантажні трамвайні лінії сьогодні розповідають «Фотографії Старого Львова».
На сьогоднішній день у Львові існує лише одна трамвайна гілка, яку можна назвати саме вантажною – ця трамвайна гілка відгалужується від розворотного кільця трамвайного маршруту № 7 на Клепарові і прямує по вулиці Татарбунарській. Цю гілку іноді іще називають «тюремною», оскільки вона проходить біля закладу пеніцентіарної системи.
В кінці вулиці Татарбунарської трамвайна колія впирається у ворота – тут, біля Кортумової гори знаходиться територія Служби колії ЛКП «Львівелектротранс». Тут також розміщені гаражі, а також спеціальне обладнання, в тому числі – верстат для гнуття рейок.
За однією із версій трамвайну колію по вулиці Татарбунарській збудували іще під час Другої світової війни і вела вона до Янівського концентраційного табору. Проте, вона не підтверджена історичними документами – насправді колію збудували у повоєнні часи і вела вона до кар’єру, де добували пісок, який конче необхідний трамвайному господарству – ним посипають рейки для покращення зчеплення із трамвайними колесами. Ясна річ, що пісок із кар’єру вивозили вантажними трамваями. З часом добування піску біля Кортумової гори припинилося, але трамвайна колія і виробничі площі збереглися.
Довший час на території служби колії перебував трамвайний поїзд-рейковіз із вагонів «Gotha T2-62/B2-62» із № 11 і 21. Зараз цей вантажний трамвай перебрався у трамвайне депо № 2 на вул. Промислову, 29. Трамвай-рейковіз зараз практично не використовується – рейки перевозять здебільшого автомобільним транспортом. Трамвай-рейковоз можна було б переобладнати у відкритий прогулянковий вагон. Проте поки що до цього у керівництва «Львівелектротрансу» руки не дійшли.
Вантажна трамвайна гілка по вулиці Татарбунарській не єдина, яка використовувалася для транспортування піску – іще одна така гілка відгалужувалася від відгалужувалася від траси трамвайного маршруту № 2 по вулиці Личаківській біля сучасної зупинки «вул. Котика» і проходила по вулиці Мучній на територію сучасної Львівської експериментальної керамічно-скульптурної фабрики. Тут теж був кар’єр, де добували пісок, який добре підходив для трамвайного господарства. Вантажна гілка по вулиці Мучній, призначена для вивозу піску активно працювала іще у 1960-х роках.
Як розповідав дослідник історії львівського трамвая, залізничник-ветеран Володимир Колотовкін, в кінці трамвайної гілки по вулиці Мечникова знаходилося імпровізоване депо, вірніше – база запасу. Тут зберігалися старі, відсторонені від експлуатації із пасажирами, трамвайні вагони. Трамвайна лінія по вулиці Мучній була демонтована приблизно на початку 1970-х років.
Перші вантажні трамвайні вагони з’явилися у Львові іще у 1900-ті роки – їх побудували на базі вагонів кінного трамвая. Базувалися вони у колишньому депо кінного трамвая на вулиці Бема (нині Ярослава Мудрого) – туди від вулиці Городоцької було прокладено електрифіковану трамвайну гілку.
Спеціальні вантажні трамвайні гілки у Львові будують під час Першої світової війни у 1916-7 роках. Одна із гілок була прокладена до залізничної товарної станції і колишнього Чернівецького вокзалу. Друга трамвайна вантажна гілка була прокладена від вулиці Городоцької по вулиці Зигмунтівській (нині Гоголя) до управління Львівської залізниці – по цій гілці доставляли вугілля для опалення великого будинку управління залізниці. Є також легенда, що керівник Львівської дирекції Австрійських державних залізниць мав також персональний трамвайний вагон, яким він їздив від управління залізниці до головного вокзалу і станції Підзамче. Іще одна трамвайна гілка відгалужувалася від лінії по вулиці Личаківській і прямувала по сучасній вулиці Чернігівській до військових казарм і госпіталю (нині – Львівська обласна клінічна лікарня).
На початку 1920-х років була збудована іще одна вантажна гілка – вона відгалужувалася від трамвайної лінії по вулиці Замарстинівській, йшла по вулицям Під Дубом і Сонячній (нині – Куліша) і далі повертала на вулицю Газову і йшла до міського газового заводу (газівні). Ця трамвайна вантажна гілка використовувалася для транспортування кам’яного вугілля від товарної станції Підзамче. На початку ХХ століття в епоху технічного прогресу застосовувати кінну тягу для доставки вугілля до газівні вважали моветоном.
Треба сказати, що у ті часи газ виготовлявся перегонкою кам’яного вугілля і використовувався переважно для освітлення і приготування їжі. Природний газ тоді іще практично не використовувався – не було магістральних газогонів. Окрім власне газу при перегонці кам’яного вугілля отримувалися такі корисні продукти, як кокс, смола та нашатирний спирт.
Львівська газівня почала роботу іще в середині ХІХ століття – дата її відкриття 1 вересня 1858 року. Відповідно до концесійної угоди у 1898 році вона перейшла у власність міста. Наприкінці ХІХ століття у Львові було укладено 40 кілометрів газогону із чавунних труб. Газ підводився в тому числі до 815 вуличних газових ліхтарів. Газове освітлення мали найбільш важливі громадські будівлі міста та приватні помешкання.
У 1929 році між Львовом та Дашавою було збудовано магістральний газопровід. Проте навіть після 1930-х років побутові споживачі Львова отримували змішаний газ (суміш природного газу і штучного, виготовленого із вугілля). Отож, трамвайна лінія продовжувала існувати. Трамвайну лінію по вулиці Газовій розібрали уже після встановлення радянської влади у Львові. Про те, що ця лінія існувала, можна здогадатися і зараз по характерним кронштейнам контактної мережі на стінах будинків.
Що ж до трамвайних колій по вулицям Під Дубом і Сонячній, то лінія у 1925 році була продовжена до Шпитальної і Городоцької і проіснувала до початку 1970-х років. В останні роки вона працювала як службова – по ній трамвайні вагони заходили у трамвайне депо № 2.
Достатньо активно причіпні вантажні трамвайні вагони використовувалися під час Другої світової війни. Ними, на жаль, перевозили не тільки вантажі – є світлина, на якій видно, що вантажні трамвайні платформи використовувалися для перевезення в’язнів концтаборів. Через нестачу автотранспорту трамваї у Львові для вантажних перевезень достатньо активно використовувалися у перші роки після Другої Світової війни. Тоді Львівський трамвайний трест навіть затвердив спеціальний вантажний тариф – 26 рублів 40 копійок за тонно-кілометр.
Що ж до вантажних трамвайних вагонів, то їх виготовляли на основі відсторонених від експлуатації пасажирських вагонів. Спочатку вантажні і службові трамвайні вагони виготовляли на базі старих трамвайних вагонів «Sanok», які були випущені іще на початку ХХ століття. Роботи із переобладнання вагонів здійснювалися силами ВРМ Львівського трамвайно-тролейбусного управління (ЛТТУ) на вулиці Вітовського, 57. Власне ця територія згодом стала місцем базування вантажного трамвайного парку. У 1970-80-х роках вантажні трамваї будувалися на основі відсторонених від експлуатації трамваїв «Gotha», виготовлених у Східній Німеччині у 1950-60-х роках.
На початку 1990-х років на балансі ЛТТУ знаходилася велика кількість вантажних і спеціальних службових вагонів. Зокрема у трамвайних депо № 1 і № 2 працювали бортові вантажні вагони № 1 і 3 побудовані на основі вагонів «Gotha T2-62».
Ці вагони використовувалися для різноманітних робіт на території депо, перевозили запчастини з Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу та ін. Із цих двох вагонів зберігся вагон, який належить трамвайному депо № 1 – із 1998 року він має № 001. Наразі, правда, він не покидає територію депо. Вантажний вагон № 3, який працював у депо на Підзамчі списаний у 2008 році і утилізований у 2009 році.
Трамвайний вагон № 4 був побудований на базі пасажирського трамвая «Gotha T59E». Він призначався для посипання колії піском. Списаний і утилізований у 1990-х роках.
Вантажний вагон із деповським № 6 у пасажирській експлуатації мав № 490. Це був бортовий вантажний вагон, збудований на основі трамвая «Gotha T57» із Сімферополя. Працював із причепом № 10 («Gotha В57»). Цей вантажний поїзд був переобладнаний із пасажирських вагонів у 1974 році і дожив до 1998 року та був перенумерований – вагони отримали № 006 і 010. Вагон № 006 в останнє бачили на Татарбунарській в кінці 2000-х років.
Аналогічний за конструкцією трамвайний поїзд-вантажовоз був збудований на базі вагонів «Gotha T2-62» № 463 і «Gotha В2-62» № 563, які після переобладнання на ЛТТРЗ отримали № 8 і 18. Цей поїзд був списаний і утилізований до 1998 року.
На базі трамвайного вагона «Gotha T2-62» № 438 у 1985 році на ЛТТРЗ був побудований вантажний вагон-скроплювач (поливалка для трамвайних колій), що отримав деповський № 7.
Поїзди-рейковози були збудовані на базі вагонів «Gotha Т57/В57» № 418 і 518 у 1981 році (як службові вагони отримали номери 9 і 19), а також на базі вагонів «Gotha T2-62/В2-62» № 434 і 534 – зараз № 011 і № 021.
Із вагона «Gotha T2-62» № 469 був побудований на ЛТТРЗ у 1989 році вагон-кран, який використовувався при різноманітних ремонтних роботах. Цей вагон отримав деповський № 12. Вагон-кран був списаний до 1998 року.
Антон ЛЯГУШКІН та Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ
Список джерел інформації:
- Тархов С.А. Історія Львівського трамвая. – Львів: Фенікс ЛТД, 1994;
- Марчук Л.П., Шипова В.С. Іде трамвай, їде… – Львів: ЛКП «Львівелектротранс», 1994;
- Лемко І., Міхалик В., Бегляров Г. 1243 вулиці Львова. – Львів: Апріорі, 2009;
- Мельник Б.В. Вулицями старовинного Львова. – Львів: Світ, 2001;
- Мельник І. Львівські вулиці і кам’яниці, мури, закамарки, передмістя та інші особливості Королівського столичного міста Галичини. – Львів: Центр Європи, 2008.