Ще, коли мешкав у Львові в 1939 році, Станіслав Лем отримав водійське посвідчення і мріяв про власне авто. Але перший автомобіль вдалось придбати лише через 20 років. Була це одна з перших моделей “Трабанту” AWZ P70.
Але за рік він в ній розчарувався і купив нову автівку. Це був суперовий,як на той час, дводверний Wartburg 313 Sport. На жаль, машина, яка і сьогодні є дорогою колекційною рідкістю, хоч і виглядала гламурно, але для письменника виявилася скарбничкою, що не мала дна.
![Автомобіль Станіслава Лема AWZ P70 Trabant](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/AWZ-P70-Trabant.jpg?resize=696%2C439&ssl=1)
Зрештою, усі машини Станіслава Лема дуже часто ламались, що пов’язано було з його любов’ю до “острей язди по марних дрогах”. Тому цієї машини довелось позбутись. Потім недовго був власником звичайного “Вартбурга” в стадартному виконанні.
![Станіслав Лем у подорожі біля свого Вартбурга, 1962 рік.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/Lem02.jpg?resize=696%2C463&ssl=1)
Після продукції з НДР настав час для першого “справжнього західного” автомобіля – Fiat 1800. Куплений у варшавському автосалоні, новенький, останній. Радість тривала кілька десятків кілометрів . Вже по дорозі зі столиці замиготіла червона лампочка, що сигналізувала про різке падіння тиску масла, яке просто витекло з піддону. Пізніше, через недбало встановлене лобове скло, вода лилася в салон автомобіля. Згодом почала облазити обшивка сидінь, потім зламалося запалювання, з’явилися проблеми з ГРМ. Поломка за поломкою.
![Станіслав Лем біля свого Вартбурга, 1962 рік.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/Lem01.jpg?resize=696%2C716&ssl=1)
Наступним був куплений в 1971 році Fiat 125p, який проїхавши 25 тис. км, став жертвою серйозної аварії. Автівка письменника при ударі сильно програла в міцності польському аналогу “Побєди”, моцній “Варшаві”, і не підлягала відновленню.
![Автомобіль Станіслава Лема Wartburg 313 Sport](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/Wartburg-313-Sport.jpg?resize=696%2C440&ssl=1)
На щастя, на той час творець “Соляріса” вже отримував такі високі гонорари в іноземній валюті і міг дозволити собі купити дійсно висококласний автомобіль. Він сів за кермо Mercedes і залишився вірним цій марці до кінця життя. Це не означає, що авто було бездоганне. Через рік він поскаржився в листі, що автомобілі Mercedes не такі міцні, як раніше. Та всеж у 1981 році він купив Мерседеса з яким не розлучався 27 років.
![Автомобіль Станіслава Лема Fiat 1800](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/Fiat-1800.jpg?resize=696%2C385&ssl=1)
Станіслав Лем не лише любив машини і з задоволенням їздив на них, а й писав про них. Наприклад, у статті, опублікованій у 1957 році в тижневику Przekrój, він визначив роль індивідуальної моторізації в Польщі так: “Приватний самохуд служить нам, насамперед, для того, щоб блищати, розправляти павичий хвіст, встромляти ніж у серця друзів і потихеньку обертати його. По-друге, не їздити трамваями, потягами (…) По-третє, для подорожей.”
![Автомобіль Станіслава Лема Fiat 125p](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/Fiat-125p.jpg?resize=696%2C380&ssl=1)
Пристрасть Станіслава Лема до автомобілів проявилась у розповіді про його подорож до Чехословаччини. Він пише про швидкості, до яких зміг розігнати свою машину (тоді ще Wartburg), якість місцевих доріг, витрату палива, перегони з іншими водіями, незначні зіткнення на парковках,тощо. Про місцеві розваги, враження від Праги, оглянуті пам’ятки – ні слова.
![Автомобіль Станіслава Лема Mercedes 280 SE](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2022/02/Mercedes-280-SE.jpg?resize=696%2C352&ssl=1)
На жаль наш земляк так і не відвідав після війни свій рідний Львів , хоч, напевно, мав таку можливість. На то були в нього особисті причини.
Наостанок варто додати, що останнє авто Станіслава Лема – канаркового кольору Mercedes 280 SE 1981 року з бензиновим двигуном об’ємом 2,8 л і потужністю 185 к.с. , за рішенням сім’ї , через два роки після смерті письменника ,був проданий на благодійному аукціоні.