Любив автівки не менше ніж фантастику, або на чому їздив Станіслав Лем

1841
Любив автівки не менше ніж фантастику, або на чому їздив Станіслав Лем

Ще, коли мешкав у Львові в 1939 році, Станіслав Лем отримав водійське посвідчення і мріяв про власне авто. Але перший автомобіль вдалось придбати лише через 20 років. Була це одна з перших моделей “Трабанту” AWZ P70.

Але за рік він в ній розчарувався і купив нову автівку. Це був суперовий,як на той час, дводверний Wartburg 313 Sport. На жаль, машина, яка і сьогодні є дорогою колекційною рідкістю, хоч і виглядала гламурно, але для письменника виявилася скарбничкою, що не мала дна.

Автомобіль Станіслава Лема AWZ P70 Trabant
Автомобіль Станіслава Лема AWZ P70 Trabant

Зрештою, усі машини Станіслава Лема дуже часто ламались, що пов’язано було з його любов’ю до “острей язди по марних дрогах”. Тому цієї машини довелось позбутись. Потім недовго був власником звичайного “Вартбурга” в стадартному виконанні.

Станіслав Лем у подорожі біля свого Вартбурга, 1962 рік.
Станіслав Лем у подорожі біля свого Вартбурга, 1962 рік.

Після продукції з НДР настав час для першого “справжнього західного” автомобіля – Fiat 1800. Куплений у варшавському автосалоні, новенький, останній. Радість тривала кілька десятків кілометрів . Вже по дорозі зі столиці замиготіла червона лампочка, що сигналізувала про різке падіння тиску масла, яке просто витекло з піддону. Пізніше, через недбало встановлене лобове скло, вода лилася в салон автомобіля. Згодом почала облазити обшивка сидінь, потім зламалося запалювання, з’явилися проблеми з ГРМ. Поломка за поломкою.

Станіслав Лем біля свого Вартбурга, 1962 рік.
Станіслав Лем біля свого Вартбурга, 1962 рік.

Наступним був куплений в 1971 році Fiat 125p, який проїхавши 25 тис. км, став жертвою серйозної аварії. Автівка письменника при ударі сильно програла в міцності польському аналогу “Побєди”, моцній “Варшаві”, і не підлягала відновленню.

Автомобіль Станіслава Лема Wartburg 313 Sport
Автомобіль Станіслава Лема Wartburg 313 Sport

На щастя, на той час творець “Соляріса” вже отримував такі високі гонорари в іноземній валюті і міг дозволити собі купити дійсно висококласний автомобіль. Він сів за кермо Mercedes і залишився вірним цій марці до кінця життя. Це не означає, що авто було бездоганне. Через рік він поскаржився в листі, що автомобілі Mercedes не такі міцні, як раніше. Та всеж у 1981 році він купив Мерседеса з яким не розлучався 27 років.

Автомобіль Станіслава Лема Fiat 1800
Автомобіль Станіслава Лема Fiat 1800

Станіслав Лем не лише любив машини і з задоволенням їздив на них, а й писав про них. Наприклад, у статті, опублікованій у 1957 році в тижневику Przekrój, він визначив роль індивідуальної моторізації в Польщі так: “Приватний самохуд служить нам, насамперед, для того, щоб блищати, розправляти павичий хвіст, встромляти ніж у серця друзів і потихеньку обертати його. По-друге, не їздити трамваями, потягами (…) По-третє, для подорожей.”

Автомобіль Станіслава Лема Fiat 125p
Автомобіль Станіслава Лема Fiat 125p

Пристрасть Станіслава Лема до автомобілів проявилась у розповіді про його подорож до Чехословаччини. Він пише про швидкості, до яких зміг розігнати свою машину (тоді ще Wartburg), якість місцевих доріг, витрату палива, перегони з іншими водіями, незначні зіткнення на парковках,тощо. Про місцеві розваги, враження від Праги, оглянуті пам’ятки – ні слова.

Автомобіль Станіслава Лема Mercedes 280 SE
Автомобіль Станіслава Лема Mercedes 280 SE

На жаль наш земляк так і не відвідав після війни свій рідний Львів , хоч, напевно, мав таку можливість. На то були в нього особисті причини.

Наостанок варто додати, що останнє авто Станіслава Лема – канаркового кольору Mercedes 280 SE 1981 року з бензиновим двигуном об’ємом 2,8 л і потужністю 185 к.с. , за рішенням сім’ї , через два роки після смерті письменника ,був проданий на благодійному аукціоні.

Гриць СОВКІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.