Літак, який був збитий в бою з УПА в районі Долини

26831
Літак Іл-2
Літак Іл-2

Сьогодні розкажемо вам як ми шукали радянський літак Іл-2, збитий в 1946 році в бою з Українською Повстанською Армією в Долинському районі Івано-Франківської області. Звісно, що насамперед цікава дата, ніби і війни вже не було, але..

Отвори від куль та від вибуху в обшивці літака
Отвори від куль та від вибуху в обшивці літака

Отже, все по-порядку. Конкретно за цей літак ми вже не раз чули, але, на жаль, не могли знайти сліди тих боїв. Наш колега Ростислав, що вже не раз допомагав із пошуками місць падінь літаків, знайшов опис цих боїв взимку 1946 року. Якраз там і була згадка про збитий літак та приблизна локація. І за два роки пошуків він таки знайшов місце, де впав літак. Згідно опису з книжки “Нескорена Долинщина” воно виявилось  в двох кілометрах від місця бою УПА з НКВС.

Частини броні від літака
Частини броні від літака

Згідно дописів взимку 1946 року війська НКВС оточили воїнів УПА в урочищі Ясенів. Один з стрільців УПА виявився зрадником і здав ворогам місце дислокації. Але радянські військові не змогли взяти штурмом висоту і тому запросили авіа підтримку. На допомогу їм вислали два літаки. Під час польоту пілоти помились з координатами і обстріляли свої ж позиції. Тобто були обстріляні старі позиції УПА, які на той час займали радянські військові. Через це літаки були обстріляні радянськими військами і один літак було збито. Він загорівся в повітрі та вибухнув. На землю впали лише його уламки на значній площі.

Переходимо річку, вода+5
Переходимо річку, вода+5

В наш час ми перепитали вже старих людей. Деякі з них навіть бачили той вибух над горами і як падали уламки. Хтось чув від батьків ту історію. За розповідями літак (один) зробив два кола в районі гори Згар. Стріляв та скидав бомби вниз. У відповідь з землі почали стріляти. Хто, та з якої зброї свідки не знають. На третьому колі літак спалахнув та вибухнув у повітрі.

На цьому схилі найбільше уламків
На цьому схилі найбільше уламків

Довідково. Літак Іл-2 мав броньований корпус, фактично захисну капсулу навколо корпусу. Збити зі звичайної стрілецької зброї цей літак було дуже малоймовірно. Слабким місцем був лише фанерний хвіст. Але вибухнути літак міг тільки від попадання в корпус, а не в хвіст. Як саме і з чого було збито літак наразі нам достеменно невідомо.

Умови для пошуку не дуже легкі
Умови для пошуку не дуже легкі

Отже, маючи точну локацію ми вирушили дослідити місце падіння, визначити модель літака і по можливості дізнатися всі деталі бою. Запросили всіх охочих приєднатися, серед яких були пошуковці з Івано-Франківська, Долини, Стрия та Львова.

Клапани від двигуна Іл-2
Клапани від двигуна Іл-2

Між Вигодою та Мислівкою знаходилася наша локація. О 9 ранку ми вже на місці. Проте дістатися туди не так просто. Треба перейти невеличку річку завширшки в 20 метрів, глибиною десь 50 см з температурою води біля +5.

Гільзи ВЯ-23, таке озброєння було тільки на Іл-2, рік випуску 1943
Гільзи ВЯ-23, таке озброєння було тільки на Іл-2, рік випуску 1943

На місці падіння уламки розташовані хаотично, але траєкторія якась промальовується. Тобто уламки, що впали на гору скотилися вниз. Деякі з них там і залишилися на схилах в 45 градусів. Частина уламків була внизу, між річкою та потічком.

Уламок від кабіни зі склом
Уламок від кабіни зі склом

Нас в команді було 8 людей. Всі більш менш знайомі з принципами пошуку. Деякі вперше в такій місцевості здійснювали пошук. За цілий день дослідили велику територію. В одному місці навіть натрапили на залишки від кабіни пілота. Багато гільз ВЯ-23 , також 12 та 7.62. Рік випуску на всіх 1943. На жаль 45 чи 46 року не зустріли.

Уламок з характерним забарвленням
Уламок з характерним забарвленням

Залишки від двигуна (в тому числі клапани), частини обшивки, великі шматки броні, оргскло, частини від акумулятора, лючки, дельтадеревину, частини гальмівної та гідро систем, залишки БК, уламки приладів, та різні частини механізмів та вузлів. На багатьох деталях були клейма заводу-виробника. Модель фактично визначили одразу. Це був потужній радянський літак Іл-2. Гільзи 23 мм від гармати ВЯ-23 та броня були тільки на них.

Специфічні лючки Іл-2
Специфічні лючки Іл-2

Трапилось також декілька деталей з номерами, але швидше за все технологічними. Наразі номер літака не знаємо. Також фрагментарно знайшли залишки двох кісток, частина великогомілкової та променевої. Отже пілот або був похований частково, або так і лишився на місці.

Забарвлення фюзеляжу
Забарвлення фюзеляжу

Шукати в тій локації досить проблемно. Знизу біля річки болота, де дуже важко пройти. Вгорі схил на 45-55 градусів. Хоча ми по максимуму визбирали та дослідили цілий квадрат.

Частини від акумулятора
Частини від акумулятора
Клейма заводу виробника
Клейма заводу виробника

За історією з книжки в цьому бою радянські війська втратили біля 400 воїнів та один літак. Зі сторони УПА лише 4 бійців, та 9 поранених. Упівці змогли прорватися і вийти з оточення.

Наша команда на місці
Наша команда на місці
Це більш менш цікаві деталі
Це більш менш цікаві деталі

Точних цифр загиблих ми не знаємо, це лише згадка в літопису. Можливо є неточності, але перевірити ми, на жаль, не можемо. Але є факт бою УПА проти НКВС, підтверджений спогадами одного зі стрільців УПА та свідками подій того часу, під час якого було збито радянський винищувач Іл-2.

Частина від годинника та приладів
Частина від годинника та приладів

Пошук номера літака та прізвища пілота, а також документальне підтвердження в архіві зробити досить складно. Всі архіви післявоєнних втратах радянської армії , а особливо тих, що загинули в західній Україні, до сьогодні під грифом “секретно” і так напевно ще буде довго. Також факт того, що ймовірно радянські військові збили свого літака додає ще більше секретності. Швидше за все такі факти ретельно приховувались.

Зі спогадів стрільця УПА з книжки «Нескорена Долинщина»
Зі спогадів стрільця УПА з книжки «Нескорена Долинщина»

P.S. Всі уламки від цього літака будуть передані в Державний музей авіації імені О. К. Антонова. Там пообіцяли з радістю прийняти та зробити відповідний стенд з історією цього літака та описом бою.

Кому цікава тема пошуку літаків ДСВ в Україні – приєднуйтесь до нашої спільноти в Фейсбук.

Андрій КІР’ЯНОВ

1 коментар

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.