Львівський бренд «Ґроно» презентував серію ялинкових куль за мотивами творчості Казимира Малевича.
Загалом до колекції увійшло вісім ялинкових куль. Вони складені у два подарункові набори — «Супрематизм» (напрям, який у мистецтві, власне, і започаткував Малевич) та «Українське село». Кожна ялинкова прикраса відтворює окремі фрагменти картин Малевича, який вважав себе українцем і протягом усього життя стверджував, що саме село сформувало його художнє бачення світу. Сільська естетика криється у лаконічних лініях та геометричних орнаментах, та, на думку деяких дослідників, має схожість із розписами подільських хат та писанок.
Усі кулі виготовлені з видувного скла, розписані вручну та упаковані в чорну подарункову коробку з концептуальним відсиланням до «Чорного квадрата».
За словами творців «Ґрона», ідея перенести твори Малевича на ялинкові кулі виникла зі зрозумілого бажання — повернути те, що у нас вкрала росія.
«Наші кулі — це наш маніфест. Сьогодні як ніколи важливо позбутися неприємного маркування наших митців як “радянських” чи “російських” і допомогти вписати ім’я Малевича саме в українську історію. Чому б не спробувати це зробити за допомогою домашнього декору чи навіть ялинкових прикрас? Сподіваємось, такі кулі на вашій цьогорічній ялинці стануть своєрідним нагадуванням про багатогранність української культури», — говорить засновниця бренду Юлія Стрипа.
Дослідниця та історикиня мистецтва Оксана Семенік, яка відстоює приналежність художника до України у європейських музеях, таку ініціативу підтримує і вважає, що ялинкові прикраси у стилі Малевича дуже органічно вписуються в український домашній простір та побут:
«Малевич — це, напевно, один із найвідоміших українських художників у світі. Та, на жаль, ще не всі знають, що він український митець. Навіть в Україні про це далеко не всі знають. Тому такі творчі експерименти, які приносять в наше буденне Малевича, допомагають його повернути в нашу свідомість як українського художника. Загалом на Малевича великий вплив мало традиційне українське мистецтво. Особливо розписи, яким прикрашали хати українки. Можна сказати, що ми в такий спосіб теж продовжуємо їхні традиції — прикрашаємо вже супрематичними розписами свої домівки».
Катерина КАДАКОВА