Темпль, або перша львівська синагога реформістів

2911

Ще з середньовічних часів у Львові сформувалася досить чисельна єврейська громада. За тривалі роки проживання євреїв у місті, ними було зведено велику кількість єврейських храмів. Однак, Друга світова війна та нацистська окупація Львова спричинила руйнацію більшості сакральних будівель цієї громади, загубивши пам’ять про них в глибинах історії. Проте, кілька єврейських храмів були доволі харизматичними та цінними в архітектурному вимірі, а тому залишитись осторонь історії міста Лева вони просто не могли. Одним із таких храмів є перша у Львові синагога реформістів, що відома під назвою Темпль.

План першого поверху синагоги Темпль на пл. Старий ринок у Львові. Зроблений приблизно 1840-х роках.
План першого поверху синагоги Темпль на пл. Старий ринок у Львові. Зроблений приблизно 1840-х роках.

В 20-Х рр. XIX ст. в Німеччині зароджується так званий реформістський іудаїзм, основними ідеями котрого було пристосувати віровчення до реалій сучасного світу. Зокрема, реформісти наголошували на необхідності збереження етичних заповідей, але відміні обрядових. Відбувався перегляд теології в сторону відходу від розуміння обраності єврейського народу, поглядів на здобуття власної держави. Такі погляди сприяли тому, що під час літургій використовувалась мова держави в котрій знаходився храм. В синагогах з’являються дзвони та органи. В деяких храмах літургії відбуваються не по суботах, а в неділю. Прогресивний іудаїзм став в деякій мірі схожим на християнський протестантизм.

Досить швидко ідеї реформістського іудаїзму докотилися й до Львова. Тож, уже в 1840 році виникають плани будівництва синагоги поступовців. Вперше їх висловив адвокат Емануель Блюменфельд. Спочатку спорудження храму планувалося на площі Стрілецькій (сучасна пл. Д.Галицького), однак цьому протестували монахині монастиря бенедиктинок, що розташовувався поруч. Таким чином обрали нове місце під будівництво – площу Старий Ринок, а місто погодило цю ідею. Цікаво, що до 1843 року на цій площі була так звана мала пожежна стражниця, яку перед побудовою Темпля перенесли на вулицю Замарстинівську.

4 липня 1843 року Галицьке австрійське намісництво передало єврейській громаді землю під будівництво. Синагога була зведена у 1843–1846 рр.під керівництвом архітектора Йогана Зальцмана. Припускають, що автором проекту був архітектор Іван Левицький. Відкриття храму відбулося 18 вересня 1846 року. Синагога була у багатьох відношеннях нетипова. За стилем — класицистична. Хоча більшості синагогам того часу, зокрема і реформістським, були притаманні східні риси. У плані вона була ротондою із водночас дещо вираженою хрестовидністю, чим нагадувала християнські храми. Як і у німецьких аналогічних храмах, в молитовному залі був поставлений орган.

Синагога поступовців на пл. Старий Ринок. Поштівка 1917 року

Вже за пів століття, у 1894–1896 рр. був розроблений проект реконструкції синагоги, авторство котрого належало Ю.Захаревичу. Було заплановано добудову двох масивних пілонів при вході від вулиці Жовківської (тепер вул. Хмельницького), збільшення вестибюлю, добудову санктуарія для зборів керівництва громади. Трансформації планувались і в інтер’єрі. Внутрішній простір мав орієнтуватись на місце рабинів, яке у свою чергу слід було дещо підняти відносно місць для вірних. Купол планувалось увінчати широким ліхтарем у формі зірки Давида. Внутрішні розписи купола мали імітувати блакитне небо із зірками. Однак із цілого проекту було реалізовано лише розписи інтер’єрів.

У 1906–1907 рр. проведено і ще одну реконструкцію храму. Спочатку від сходу добудовано кімнати рабинів і канторів за проектом Альфреда Каменобродського. Потім здійснено ще дві прибудови з півночі і півдня зі сходовими клітками, за проектом Мавриція Зільберштайна.

Вид на Краківське передмістя і синагогу Темпль. Листівка 1905-1910 рр.
Вид на Краківське передмістя і синагогу Темпль. Листівка 1905-1910 рр.

Наступну реконструкцію храму довелося здійснити вже у 1919 році, після того як синагога постраждала внаслідок єврейського погрому після взяття міста польськими військами у 1918 році. Ремонтом тоді керував Леопольд Райс. У 1921 році ним же здійснено прибудову приміщення з півдня будівлі.

Автобусна станція поруч Темпля на пл. Старий Ринок. Фото 1930-х рр.

Як і в інших реформістських синагогах, проповіді у Темплі виголошувались державною мовою. Оскільки Львів на той час перебував у складі монархії Габсбургів, то і мова ця була німецька. Однак, уже з 1903 року проводі виконувались польською мовою. Приміщення храму використовували і для нерелігійних зібрань.

Першим рабином у синагозі був Авраам Кон, виходець із Західної Австрії. У 1848 році він помер внаслідок отруєння. Із синагогою була пов’язана діяльність таких відомих львівських рабинів, як Авраама Кона, Ехескела Каро, Бернарда Льовенштейна та Єхескела Левина.

Після початку нацистської окупації Львова, нацисти не розділяли євреїв на ортодоксальних та прогресивних. Однаковим було ставлення гітлерівців і до єврейських храмів. Тож Темпль спіткала така ж доля, як і інші єврейські храми – у 1942 році (за іншими даними у літку 1941 року) його було підірвано. На місці храму постав сквер, котрий існує і до тепер. У 1990-х роках на цьому місці встановлено пам’ятний знак.

Володимир ПРОКОПІВ

Джерела:

Bałaban M., Historia lwowskiej Synagogi Postępowej (Templum), Lwów 1937

1 коментар

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.