Залізничні вокзали Галичини часів Австро-Угорщини

814
Залізничні вокзали

На зламі ХІХ і ХХ століть залізниця стала основним видом транспорту на Галичині. Прокладені торгові шляхи, а потім і колія, сприяли розвитку міст – зростав потік вантажів і пасажирів. Залізниця і вокзали були дуже важливими логістичними об’єктами. Тому в час військових протистоянь вони найперше потерпали під час обстрілів ворожих армій. Хто взяв контроль над залізницею, той мав суттєву перевагу, адже міг контролювати сполучення, зв’язок з іншими містами, отримувати допомогу і перешкоджати поставкам протилежній стороні. Саме тому багато вокзалів у дві світові війни були пошкоджені чи вщент зруйновані. Історію і фото давніх вокзалів Галичини збирають на сторінці Austro-Hungarian Bahnhöfe у Facebook.

Інтер'єр чернівецького вокзалу у 1868 році
Інтер’єр чернівецького вокзалу у 1868 році

До 1918 року Галицька Трансверсальна залізниця була однією з найактивніших гілок Австро-Угорщини, на ній концентрувалась значна частина вантажних і пасажирських перевезень на Галичині. Саме ця гілка зв’язувала тодішню столицю Відень з північно-східними регіонами імперії. Галицька Трансверсальна залізниця протяжністю 768 км почала працювати у 1885 році. Її початок був у Гусятині на Тернопільщині, на кордоні з Російською імперією. Залізниця пролягала через Станіславів, Стрий, Дрогобич, Самбір, Сянок, Новий-Сонч, Живець, а далі стикувалась з угорською мережею залізниці. У первісному вигляді ця залізниця проіснувала до Другої світової війни. Сьогодні окремі її ділянки використовують українські, польські і словацькі залізниці.Збереглось навіть відео 1930-х років двірців Стефанешти (тепер – Степанівка) і Кострижівка (тоді – Schit/Скит) на Буковині про подорож польських чиновників потягом із Коломиї у Заліщики через Румунію, до якої на той час належали ці станції.

Головний залізничний вокзал у Львові до 1900 року (фото з Вікіпедії)
Головний залізничний вокзал у Львові до 1900 року (фото з Вікіпедії)

Найстаріший вокзал на території України – головний вокзал Львова. Його відкрили 4 листопада 1861 року. Ця станція не справлялася зі зростаючим пасажиропотоком, тому на початку XX ст. почали будувати нову. Вокзал зазнав значних пошкоджень у дві світові війни, тому його ще декілька разів перебудовували. На опорах аркового накриття перону збереглися фірмові знаки чеського заводу Вітковіце біля Острави, де їх виготовили.

Головний вокзал Львова на початку XX ст. (фото з Мандрівок старим кордоном)
Головний вокзал Львова на початку XX ст. (фото з Мандрівок старим кордоном)

У Львові було ще кілька додаткових станцій. Зі станції Личаків 1906 року будівництва львів’яни здебільшого виїжджали з міста на вікенд та літні вакації у напрямку Підгайців. Згодом вона стала житловим будинком.

Станція Личаків у Львові і трамвайна колія (фото 1910 року з Austro-Hungarian Bahnhöfe)
Станція Личаків у Львові і трамвайна колія (фото 1910 року з Austro-Hungarian Bahnhöfe)

Справжніми архітектурними шедеврами були двірці великих міст. Залізничний вокзал у Тернополі збудували в 1903-1905 роках. На станції було водопостачання, централізоване опалення та освітлення від власного генератора. Фасад прикрашало дзеркальне коло-вікно площею 65 м2. Будівлю частково пошкодили під час Першої світової війни, згодом вже відновлену повністю зруйнували у Другу світову.

Двірець у Тернополі (листівка Б. Раппапорта, 1908 рік)
Двірець у Тернополі (листівка Б. Раппапорта, 1908 рік)

Івано-франківський вокзал був першим об’єктом в місті, освітлений електричними лампами. На опорах перона досі є позначки 1866 року і чеського міста Zöptau, де на металургійному заводі виготовляли компоненти для мостів і залізниць. На початку XX ст. будівлю розбудували та розширили за віденським проєктом.

Вокзал в Івано-Франківську (Станіславові)
Вокзал в Івано-Франківську (Станіславові)

Двірці малих міст будували за типовим проєктом для Галицької Трансверсальної залізниці: наприклад, низка станцій лінії Станіславів-Гусятин. Схожі будівлі мали і станції Мостиська, Судова Вишня та Мшана.

У час імперій Броди були прикордонним містом, там була митниця і пропускний пункт між Австро-Угорщиною і Росією. Місто сильно постраждало в час воєн, в тому числі вокзал. Такою самою прикордонною станцією був Підволочиськ на Тернопільщині. Будівництвом залізниці там керував брат австрійського імператора Карл Людвиг Йозеф Марія фон Габсбург-Лотаринген. Першу лінію звідти запустили через Збруч до Волочиська у 1871 році.

Вокзал у Бродах до 1914 року (поштівка Канера)
Вокзал у Бродах до 1914 року (поштівка Канера)

Перший поїзд Львів-Чернівці пройшов колією біля Бурштина 1 вересня 1866 року. Однак залізничний вокзал там збудували через два роки за кошти князя Яблоновського. Це була невеличка дерев’яна будівля з почекальнею для пасажирів та касою. Проте пасажири скаржилися, що почекальня не завжди належно освітлювалася і опалювалася в холодну пору року. Кам’яну двоповерхову будівлю залізничної станції збудували в 1904 році. Поруч розмістився заїжджий двір і з корчмою та крамниця. На станції постійно чергував жандарм, який перевіряв підозрілих людей. У 1930-х роках біля вокзалу спорудили допоміжні будівлі – сторожку, пост протипожежної охорони, склад для зберігання вугілля, товарний та вантажний склад і загороду для худоби.

Двірець у Бурштині
Двірець у Бурштині

«У самому Бурштині поїзд не зупинявся, але все одно біля колії збиралися юрби цікавих, які хотіли побачити “залізного коня”. За спогадами сучасників, деякі старші люди падали навколішки і хрестилися, а діти плакали, злякавшись страшного гуркоту і хмар чорного диму. В тогочасних потягах були вагони з окремими дверима в кожному купе, через які можна було вийти на перон», – пише Олена Бучик на сторінці «Опілля: скарби нації».

Залізничний вокзал у Славському, збудований 1887 року
Залізничний вокзал у Славському, збудований 1887 року

Багато курортів розвинулися саме завдяки прокладанню залізниці. Із появою колій і вокзалів люди могли дозволити собі мандрівки. Раніше у них вирушали з крайньої необхідності, а пересування кіньми було не з найкомфортніших. Саме після прокладання колій Галичиною тут почав розвиватися туризм, зокрема гірськолижні курорти у Карпатах, з’явилися пансіонати, готелі.

Двірець у Ямній (частина Яремча) залізничної гілки Станіславів-Вороненка
Двірець у Ямній (частина Яремча) залізничної гілки Станіславів-Вороненка

Окремі вокзали існують нині лише на архівних фото.

Втрачений вокзал у Бучачіhttps://zaxid.net/statti_tag50974/
Втрачений вокзал у Бучачі
Двірець у Підгайцях
Двірець у Підгайцях
Двірець у Тлумачі
Двірець у Тлумачі
Залізничний вокзал у Галичі
Залізничний вокзал у Галичі
Станція у Перемишлянах, нині є житловим будинком
Станція у Перемишлянах, нині є житловим будинком

Вокзали є візитівкою міста, вони зустрічають і проводжають гостей. Тому їхній вигляд має важливе значення для першого враження про гостинність.

Ірина КОВАЛЕНКО

Джерело: zaxid.net

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.