Вперше я цей літак побачив на ютубі – місцевий хлопець ходив по лісу з металошукачем і розповідав як він знайшов місце падіння літака Мессершмітт. Знаходив дюралеві фрагменти та частини фюзеляжної обшивки. В кінці відео показав велику вирву метрів з три, і на дні ще й драбину, що йде під землю.
На запитання де знаходиться це місце і чому саме літак Месершмітт – відповідь була – “Чорний ліс, біля села Верин, літак визначив за клеймами і деталями» і тиша ..
Цей відео ролик не давав мені спокою 2 роки. Я знав що це точно уламки літака і хотілося би вияснити що то за літак, його історії і т.д. І, зрештою, колега-пошуківець Володимир дав координати в тому лісі, йому знайомі скинули, сказали що ніби там місце падіння літака. Попередньо все сходилось – той ліс, той район. Довго не чекаючи зібрали команду і вперед.
Запросив колег-пошуківців, які вже не раз бували на подібних місцях. Дві години пошуків в лісі нарешті дали результат – побачили здалека вирву на краю яру. Це саме те місце.
Отже, на місці падіння вирва діаметром 3-4 метри, глибиною біля 3 метрів , і на самому дні ще й драбина напівзасипана, яка продовжувалась ще вглиб ями.
Ми на місці що бачили на ютубі! Поряд купа сигналів для металодетекторів. Дякую колегам Руслан Бардійовський, Bogdan Zamorylo та Микола за допомогу, дослідили місце все в радіусі 100 м.
Побачили що ми вже тут не перші і навіть не другі хто шукає. Але ми не за артефактами приїхали, а встановити подробиці – дата падіння літака, модель літака, доля пілота і т. д.
Від попередніх копачів сліди були всюди – пляшки з води, пачки з сигарет, рукавички , чоботи від костюму хімзахисту (напевно копали в дощову погоду ) . Уламків поряд знайшли досить , переважно малі фрагменти , але згодом попався лючок з конкретною маркуванням літака та фішка живлення з приладів також з маркуванням – FW-190 .
Легенда про Месершмітт (Bf-109 ) розсипалась, це виявився Фоке Вульф FW-190. Дивно що від кабіни взагалі нічого не було , можливо ії було забрано цілу. Рештки від двигуна попадалися серед уламків. Літак при падінні вибухнув , в радіусі 100 метрів навіть попадаються шматки обшивки. Траєкторію падіння літака визначили – від впав зі сторони Розвадова в сторону Нового Роздолу, отже уламки від місця падіння ще знаходили до 100 метрів по траєкторії.
В основному знахідки були гільзи трьох калібрів , 20 мм від MG151/20 , та 2 види від кулемету. Рік випуску 1943 , отже скоріш за все літак зазнав аварії або був збитий в 1944 році (в наших краях якраз бойові дії були в 1944 році ) .
Також було знайдено частини від броні, декілька деталей з маркуванням і FL номерами, згодом по яких визначили звідки вони були, частини крильчатки, датчики, клейма, та купу дюралі деформованого. Літак Fw190 мав двигун BMW 801 , ще одне підтвердження цього знайшли на деталі з надписом BMW.
Особистих речей пілота та його рештків не було знайдено, мали сподівання що він не загинув. Всі знайдені деталі взяли з собою для подальшого огляду , щоб ідентифікувати точно модель літака та знайти можливі номера .
По дорозі додому зустріли лісничого місцевого . Він розповів наступну історію :
– Це Месершмітт там впав, всі то знають місцеві. Десь в кінці війни. Летів з палаючим крилом і потім впав. Здається німці приїздили на місце потім і пілота забрали. Місцеві ходили до літака збирати алюміній (з нього робили тарілки та ложки), також зливали нафту до тих пір поки хтось необережно не загорівся там і ледве не згорів. А вже десь в 90-х роках приїхали МНС, огородили все і визбирали всякі патрони і небезпечне що було . Пілот був похований десь поряд в селі, а потім могилу десь перенесли.
Чому, спитаєте, Месершмітт літак всі вважали – тому що розповсюджена назва , про Фоке Вульф не кожен знає. Але по факту у Львівський області не так багато було збито Месершмітів, і то лиге на початку війни. Отже легенда про Месер яку місцеві знали 75 років виявилась хибною , насправді це літак Фоке-Вульф.
Лишилося лише знайти цю втрату Люфтваффе по німецьких архівах , але 1944 рік вже був проблемним , тому що зі Східного Фронту втрати німців були переважно втрачені і без номеру літака практично неможливо взнати долю пілота і літака.
Наступного дня всі деталі ретельно вимили, з`явилося багато номерів підтверджуючих модель літака FW-190. Але по архівах нічого не знайшли…
Мій колега Володимир , якій займається пошуками літаків більше 10 років допоміг з визначенням , провівши аналіз моделі літака , дати (1944) та місця падіння (5 км від Миколаєва ) знайшов записи по втратах підрозділу Люфтваффе які воювали тут. І нарешті є дані по цьому літаку , отже :
1944-06-05 FW 190F-8 930161 9./SG 10 5 km südostw. Mikolajow
Flugzeugführer Uffz Fahnert, Otto-Friedrich †
Absturz. Bei Übungsflug Rottenkamerad gerammt. Bruch 100 %
Це означає що літак моделі Fw-190 F8 (винищувач ) впав 5 червня 1944 року , 5 км на півд-схід напрямок від Миколаїва. Бортовий номер 930161 . Під час тренувального польоту в результаті випадкового тарану з іншим німецьким літаком. Дата народження пілота 03.06.1919 .
Літак пошкоджено 100 % , тоб то відновленню не підлягає. В цей час територія була під німцями , тому вони швидко могли дістатися до місця падіння. Сам літак базувався в Лисневичах , біля Стрия був німецький аеродром в 1944.
Літак і дату падіння визначено , локацію зафіксовано, доля пілота а також його прізвище та ім`я відомі. Через 75 років розкрито загадку Месершміта біля Миколаїва.
Слідкуйте на нами в группі фейсбук – Пошук літаків Другої Світової Війни в Україні – https://www.facebook.com/groups/planesearch/.
Виходячи з даних архіву – у статті є помилка. Це НЕ винищувач. FW190F – штурмова модифікація (з бронею, підвісом бомб тощо) і це пов’язується з його приписом 9/SG10 – 9 ескедрилья 10 штурмової ескадри. Це може навіть пояснити загибель під час тренування (якщо пошукати додаткові документи) – штурмовиків поступово пересаджували з штукасів на фоки, відтак загибель при навчальному польоті на у 1,5 раза більш швидкому літаку цілком логічна
Все вірно , модифікація F це варіант з бомбовим навантаженням та підсиленою бронею, отже правильніше назвати винищувач-бомбардувальник
помилка в тексті:”Бортовий номер 930161″ Це не бортовий а Wr-k N. Тобто заводський номер!