Виставку «Контексти» Ярослава Юзьківа та Ореста Гнатіва відкрили у Львові

752
Відкриття виставки «Контексти» Ярослава Юзьківа та Ореста Гнатіва
Відкриття виставки «Контексти» Ярослава Юзьківа та Ореста Гнатіва

У вівторок, 4 лютого 2020 року,  в Історичному комплексі Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького (вул. М. Драгоманова, 42) відбулось відкриття виставки «Контексти» Ярослава Юзьківа (скульптура) та Ореста Гнатіва (графіка).

Два сучасні практики мистецтва, представники одного творчого покоління і спільного професійного вишколу – Ярослав Юзьків та Орест Гнатів – своїми творами електризують інтелектуальний і метафізичний контексти експозиції виставки.

Пластичне мислення ЯРОСЛАВА ЮЗЬКІВА як авторська система образного освоєння світу почало вироблятися наприкінці 1980-х років. Базовим елементом цієї творчої методології стала метафора, яка на той час проявлялася здебільшого в діапазоні ліричних рефлексій. Уся подальша практика скульптора зводилася до поглиблення етичного виміру пластики та до загострення окремих формальних рис ліплення з метою передавання більш ускладнених суджень про життя.

Ярослав Юзьків Гонта. бронза 2013 р.
Ярослав Юзьків Гонта. бронза 2013 р.

Суспільні настрої до і після Революції гідності викликали в Ярослава Юзьківа гострі творчі реакції. Морально-ціннісна площина політичних подій цієї поворотної ходи національної історії зайняла чільне місце серед його жанрово-тематичних пріоритетів. Дух перемін закріпив і нові естетичні властивості форми, які сьогодні становлять смислову цілісність. У такій творчо-мотиваційній заданості скульптор звернувся до класичного алегоричного репертуару.

Займаючи виразну гуманістичну позицію, Ярослав Юзьків шукає нових і нових «фронтів» протиборства добра та зла, щоб загострити увагу сучасників навколо сутнісних проблем духовно-морального рівня. Чутливість мистця до цього виміру суспільного буття розкрилася через множинність «режисерських» підходів до організації образу. Вражають стрункістю «алегоричного тексту-знаку» такі твори, як «Тенета» (2008), «Двадцятий вік» (2010), «Співці й сліпці» (2013), «Світ догори дном», «Поєдинок», «Мученик» (2016), «Гнів тіней» (2017) та ін. Цілісності кожної скульптури досягнуто тонко обіграною пластикою в кожній деталі, на підсилення емоційної «зарядженості» твору.

Ярослав Юзьків Сон Якова. гіпс тонований 2016-2017 рр
Ярослав Юзьків Сон Якова. гіпс тонований 2016-2017 рр

В означеній системі ціннісних координат Ярослав Юзьків залишається вільним у доборі «інтонаційної палітри». Про масштабні імперативи життя, історії та сучасності, Духу і підсвідомого художник говорить мовою конструкції, а не деструкції, символу, а не імітації, живої енергетики, а не споглядання. Серед його скульптур чимало проникливих ліричних образів, що є носіями внутрішнього світла й замріяності автора в потаємних лабіринтах свідомості. Поряд із ними композиції «Заблукав», «Приречений бути другом» (2012), «Колись і ми були янголами» (2013), «Ідилія» (2014), «Дарунок блазня» (2015), «Сон Якова» (2016) та ін. апелюють до різних антропологічних вимірів соціалізованої людини, яка опинилася в лещатах між інстинктами маси і суб’єктивним розумом. Мовою елітарного мистецтва Ярослав Юзьків розриває ланцюги людини упокореної, прокладаючи їй шлях до волі, до іпостасі Героя – в алегоричній і психологічній проєкціях.

ОРЕСТ ГНАТІВ – господар особливого терену мистецьких досвідів, де взаємодіють питомо внутрішні рефлексії автора з різних «сцен життя» та жваві потоки соціокультурної комунікації. На стику цих динамічних систем і зав’язуються теми, мотиви та пластично-образні форми його графіки. Уже понад тридцять років художник конструює метафоричну реальність у тих формальних засобах, які передають і його емоційні стани, і його громадянські почуття. Експресивне загострення мови в багатьох його циклах у межах прагматичної, гармонізованої у складі всіх елементів композиції є невід’ємною особливістю темпераменту цього знаного українського мистця.

Орест Гнатів.Ліс людей. Про Небо і Землю. кольоровий лінорит. акрил. 2019 р.
Орест Гнатів.Ліс людей. Про Небо і Землю. кольоровий лінорит. акрил. 2019 р.

Оригінальність формотворчого мислення Орест Гнатів продемонстрував ще наприкінці 1980-х років, коли з’явилися його естампні аркуші «Львівські мотиви» та колекція книжкових знаків. У трактуванні зображальних мотивів тоді переважала синтетично-декоративна естетика, в надрах якої визрівала вже більш властива авторові експресія. Ця спряженість лапідарності вислову з необароковим збагаченням форми активно прогресувала у творах 1990-х років, а остаточно скріпилася напрацюваннями наступних двох десятиліть. Упродовж 2010-х років художник вийшов на нові композиційно-структурні рішення, які модифікували його формальну мову і збагатили її інтонаційно-асоціативну палітру.

Орест Гнатів Спека. кольоровий лінорит  2019 р.
Орест Гнатів Спека. кольоровий лінорит 2019 р.

Віртуозність технічних прийомів, що еволюціонувала протягом усього творчого шляху автора, дала йому змогу вийти на значимі філософічні теми, які організувались у тематичних циклах останнього десятиліття в нових естетичних редакціях. Орест Гнатів шукає сучасних і точніших визначень станів суспільної свідомості, історичної пам’яті, проблем етики та духовності. У його репертуарі – алегорії протистоянь добра і зла, ціннісних деформацій. Методологічною основою циклу кольорових гравюр «Ліс людей» (2017–2019) став неосимволізм. Художник домагається глибоких смислових наповнень своїх композицій, зберігаючи стрункість самої пластичної конструкції кожного мотиву. Не менш вартісними є ліричні імпресії автора, що відсвічують глибоко особистісні погляди на гармонійний складник життя («Місто спить»).

Орест Гнатів Дошик кольоровий лінорит 2019 р.
Орест Гнатів Дошик кольоровий лінорит 2019 р.

Експозиція графіки Ореста Гнатіва фіксує багату структуру ідей, якими він самостверджується в сучасному культуротворчому процесі. Художникові алегоричні моделі світу інспіруються екзистенцією і розкриваються в елітарних пластичних формах, пов’язуючи минуле з майбутністю в єдиній гуманістичній парадигмі життя.

Оглянути експозицію виставки «Контексти» Ярослава Юзьківа (скульптура) та Ореста Гнатіва (графіка) можна в Історичному комплексі Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького (вул. М. Драгоманова, 42) до 29 лютого 2020 року.

За текстом експлікації Романа Яціва, проректора із наукової роботи
Львівської національної академії мистецтв, професора

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.