Львівський історичний музей та Львівський фотомузей запрошують на відкриття спільного виставкового проєкту «Від оптичної ілюзії — до цифрової реальності», що відбудеться 18 серпня 2020 р. о 15 год. Італійському подвір’ї Кам’яниці Корнякта (пл. Ринок, 6).
Виставковий проєкт, який презентують Львівський історичний музей та
Львівський фотомузей Романа Метельського, є спробою ретроспективного показу
розвитку львівської фотографії від перших спроб даґеротипного фіксування об’єктів,
які здійснював у 1839—1841 роках доктор медицини, професор природної історії і
фізики Львівського університету Йоган (Ян) Ґлойснер, — до сучасної цифрової
фіксації реальності. У Львові жили і творили чудові майстри фотосправи, які
перетворили цей процес на справжнє мистецтво: Рудольф та Юзеф Едери, Ігнацій
Голембйовський, Едвард Тшемеський, Людвік Вєлєжинський, Рудольф і Софія
Губери, Владислав Бенеш, Давид Мазур, Макс Мюнц, Степан Дмоховський, Юліан
Дорош, Ярослав Коваль, Володимир-Іван Тисс, Ярослав Савка, Леон Янушевич,
Микола Угрин-Безгрішний, Володимир Саквук, Володимир Дубас, Віль Фургало,
Любомир Криса, Василь Пилип’юк та багато інших. Діяли у Львові фотографічні
товариства, виходили фотожурнали, працювали численні фотосалони, студії,
влаштовувалися фотовиставки. Одним словом, фотографічне життя у Львові
вирувало. Фотомитці застосовували різноманітні технології фотографування
(даґеротипія, амбротипія, феротипія, калотипія, ізогелія та ін.), різні матеріали для
фотофіксації зображення і залишили цінний спадок у вигляді негативів, світлин,
фотоальбомів, які зафіксовали міські краєвиди й інтер’єри, портрети мешканців,
хроніку міського життя. Цей спадок зберігся у фондах Львівського історичного
музею. Автори виставки прагнули показати цей непересічний доробок якнайширше.
Водночас, на виставці можна оглянути цікаві світлини й невідомих авторів, які стали
свідками важливих історичних подій, що відбувалися у нашому краї. Завершують
експозицію світлини фотомитців, які творили і творять з кінця ХХ ст. до наших днів.
Їхні роботи після завершення виставки поповнять фонди ЛІМу. Всього для огляду
представлено понад 250 фотографій та 7 фотоальбомів.
Суттєвою складовою виставки є світлини отця Андрія Дуди, присвячені
воїнам АТО, у вестибюлі та на другому поверсі галереї Італійського подвір’я
кам’яниці Корнякта. Представляючи їх, Музей віддає данину пам’яті цій чудовій
людині і непересічному митцеві та вшановує у переддень Дня Незалежності України
наших захисників від російської агресії. Світлини виставлені за сприяння 58-го
Будинку офіцерів (начальник – Віктор Провозін).
Без сумніву, важливою частиною проєкту є фото- та відеотехніка, яку люб’язно
надав для огляду Львівський фотомузей Романа Метельського. Експозиція цієї
технічної частини виставки складається з більш як 500 фото- та кінокамер, засобів
обробки та перегляду зображень, фотоаксесуарів з другої половини ХІХ століття і до
нашого часу. Географія фотографічних предметів починається з Японії і завершується
в Сполучених Штатах Америки, охоплює майже всі материки і десятки країн світу.
Унікальними є камера обскура (1900 рік), принцип оптичної ілюзії якої лежить в
основі фотосправи, стереоскопи, телескоп кінця ХІХ ст., фотоапарат Kodak 1898 року
випуску, фотоапарати початку ХХ ст., фототехніка моментальної зйомки, великі
салонні фотоапарати, шпіонські апарати, діапроектори, дитячі фотоапарати, які,
попри свою іграшковість, виконували свою головну функцію, та багато інших
цікавинок.
Експозиція також включає кілька інсталяційних вітрин. У першій —
реконструйована лабораторія фотографа 1960—1980-х років. Той, хто хоч раз
працював із хімічними фотореактивами, згадає ті минулі часи і навіть зможе відчути
запах фіксажу. А той, хто ще надто юний для цього, зможе побачити на власні очі
фотографічний процес досмартфонного періоду.
Окрему вітрину займає Українське фотографічне товариство (УФОТО), яке
існувало в Західній Україні в 1930—1939 роках. В експозиції можна побачити
унікальні афіші фотографічних виставок, запрошення, квитки, фотоальбоми, випуски
часопису «Світло й тінь». Серед раритетів — фото- та кінокамера одного зі
засновників УФОТО — Юліана Дороша.
Ще одна вітрина присвячена астрономічній фотографії. Як відомо, у Львові
існувала найстарша обсерваторія України. Експозиція демонструє фотографічну
техніку, якою вдавалося фіксувати небесні тіла, складний процес творення
зображення і, власне, самі зображення.
Дві вітрини займає любительська та професійна кінотехніка. Тут зібрано все необхідне кінообладнання від початку і до кінця XX століття. Різні країни та материки, різні типи і формати плівок розповідають історію світового любительського кіно. Однією з окрас цієї експозиції є бокс для підводної кінозйомки, виготовлений власноруч Героєм Небесної Сотні Юрієм Вербицьким та його братом.
Одна з вітрин присвячена 3D-моделюванню. В ній можна оглянути відеозразки 3D-зйомок та 3D моделі, виготовлену на їхній основі. Вітрину представляє відома у цій галузі фірма «Skeiron».
Раритетними є експонати фототехніки, які зберігають у збірці ЛІМу, зокрема
найстаріша на виставці фотокамера 60-х років ХІХ ст., два стереоскопи початку ХХ ст.
Лише на виставці є нагода побачити даґеротип із портретом невідомого чоловіка
(фотограф Польман, близько 1843 р.) і амбротип із зображенням невідомої жінки
(фотограф невідомий, 1854 — бл. 1865 р.).
Представлена техніка — від фотоапаратів, кінокамер до аксесуарів — є не просто антуражем, а яскравим свідченням розвитку технічної фотодумки, методики створення фотографії, кінопродукції від початку винаходу фотографування до наших днів.
Над виставковим проєктом «Від оптичної ілюзії — до цифрової реальності» працювали: від Львівського історичного музею — Тетяна Петрів, Руслан Кошів, Світлана Олексенко, Христина Маліновська, Ольга Аржанова, Роман Геринович, Уляна Яворська, Юрій Рябий, Мар’ян Бабирецький; від Львівського фотомузею — Роман Метельський, Софія Легін, Ігор Сальніков, Вікторія Темна, Ігор Ткачик.
Руслан КОШІВ