В старій Скваряві відбудеться презентація проєкту IN HOC SIGNO VINCES / СИМ ЗНАКОМ ПЕРЕМОЖЕШ

217
Заняття Літньої іконописної школи
Заняття Літньої іконописної школи

24 жовтня 2024 р. в Музеї «Староскварявський іконостас XVI – XVIII ст.», філії Львівського музею історії релігії, відбудеться презентація проєкту IN HOC SIGNO VINCES / СИМ ЗНАКОМ ПЕРЕМОЖЕШ, який за грантової підтримки Українського культурного фонду реалізувала Громадська організація «Екологія. Культура. Мистецтво».

В рамках проєкту відбулася резиденція для художників-іконописців в Жовкві та Літня іконописна школа для дітей в с. Стара Скварява, створено промоційний фільм та видано каталог.

Уляна Томкевич. Arma Christi. Дошка, левкас, темпера, сріблення. 35×40.Розп’яття Уляни Томкевич в небесній блакиті, немов виростає із порожнього гробу. Знаряддя Страстей Христових тут прочитуються як атрибути Воскресіння. (Марія Цимбаліста)
Уляна Томкевич. Arma Christi. Дошка, левкас, темпера, сріблення. 35×40.Розп’яття Уляни Томкевич в небесній блакиті, немов виростає із порожнього гробу. Знаряддя Страстей Христових тут прочитуються як атрибути Воскресіння. (Марія Цимбаліста)

Разом із метою промоції місцевості з використанням сучасних мистецьких практик, проєкт мав стратегічну мету – створення культурної протидії експансії «руского міра» в український сакральний простір. Розвиток українського сакрального мистецтва, створення спільнот іконописців є важливими для формування української ідентичності, вплив сакрального мистецтва на свідомість відбувається на дуже особистому рівні і має важливе значення. В цьому контексті реалізація резиденції для художників-іконописців є дуже органічною для Жовкви. Адже Жовква не лише європейське «ідеальне місто» зі замком, мурами, церквами, костелами, монастирями, синагогою, це також місто української культурної спадщини – тут наприкінці XVIІ ст. виник іконописний осередок, який вплинув на розвиток сакрального мистецтва України. Дерев’яна церква Пресвятої Трійці в Жовкві, церква Зіслання Святого Духа в Потеличі вписані в список ЮНЕСКО, в околицях збереглися дерев’яні церкви, в яких можна побачити ікони жовківської іконописної школи.

Роман Зілінко. Розп’яття з пристоячими. Дошка, левкас, акрил, поталь, земля. 53×39. В Романа Зілінка – Христос Розп’ятий, спокійний і смутний, його ноги спочивають на землі, він поруч з нами. А біля Ісуса - пристоячі Богородиця та улюблений учень Іван Богослов. (Марія Цимбаліста)
Роман Зілінко. Розп’яття з пристоячими. Дошка, левкас, акрил, поталь, земля. 53×39. В Романа Зілінка – Христос Розп’ятий, спокійний і смутний, його ноги спочивають на землі, він поруч з нами. А біля Ісуса – пристоячі Богородиця та улюблений учень Іван Богослов. (Марія Цимбаліста)

Тему арт резиденції запропонувала кураторка Марія Цимбаліста. Латинський вислів «Іn hoc signo vinces» в перекладі «Сим знаком переможеш» нагадує про християнські часи перших віків. В мистецтві того часу не зображені страждання і муки. Навпаки, образи Ісуса Христа і святих мучеників сповнені тріумфу і свідчать про переможне повернення до раю, промовляють символами і знаками. Реальні страждання залишаються немовби за кадром, і наші очі звернені до неймовірної надприродної сили хреста, хреста переможного. Марія Цимбаліста зазначила, що в часи жахливої війни Росії проти України необхідно повернутися лицем до цього парадоксу християнської надії – ділитися світлом, навіть якщо перебуваємо в темряві.

Орест Рабик. Розп’яття з пристоячими. Дошка, левкас, яєчна темпера, позолота. 40×40. Розп’яття Ореста Рабика височить на тлі жовківського краєвиду. Під хрестом предстоять українські святі, воїни, гетьмани… (Марія Цимбаліста)
Орест Рабик. Розп’яття з пристоячими. Дошка, левкас, яєчна темпера, позолота. 40×40. Розп’яття Ореста Рабика височить на тлі жовківського краєвиду. Під хрестом предстоять українські святі, воїни, гетьмани… (Марія Цимбаліста)

В резиденції взяли участь: Оксана Андрущенко (Львів), Андрій Винничок (Львів), Роман Зілінко (Львів), Оля Кравченко (Львів), Катерина Кузів (Львів), Данило Мовчан (Львів), Ярина Мовчан (Львів), Уляна Нищук (Львів), Орест Рабик (Львів), Наталя Русецька (Львів), Наталя Сацик (Луцьк), Ірина Солонинка (Львів), Уляна Томкевич (Львів), Альбіна Ялоза (Київ).

Оля Кравченко. Ціна перемоги. Дошка, левкас, темпера, сріблення. 40-d. В Олі Кравченко сухе терня оживає наповнене образами мучеників, і перетворюється на вічнозелений вінець слави. (Марія Цимбаліста)
Оля Кравченко. Ціна перемоги. Дошка, левкас, темпера, сріблення. 40-d. В Олі Кравченко сухе терня оживає наповнене образами мучеників, і перетворюється на вічнозелений вінець слави. (Марія Цимбаліста)

Кожен/на по-своєму відрефлексував/ла на запропоновану кураторкою тему і, шукаючи натхнення в культурній спадщині Жовківщини, учасники/ці проєкту обрали саме такі знаки, що є знаками нашої перемоги. Створені в оперті на українську традицію ікони, як цілісна колекція, стануть частиною збірки Львівського музею історії релігії.

Данило Мовчан. Тетраморф. Дошка, левкас, золочення, темпера 40×40. Данило Мовчан візуалізував наймістичніший символічний образ Божої слави – тетраморф. Це небесні сили в образі херувима з чотирма обличчями-фігурами – людини, бика, лева і орла з видіння пророка Єзекиїла, які стали символами чотирьох євангелістів – Матея, Луки, Марка і Івана. (Марія Цимбаліста)
Данило Мовчан. Тетраморф. Дошка, левкас, золочення, темпера 40×40. Данило Мовчан візуалізував наймістичніший символічний образ Божої слави – тетраморф. Це небесні сили в образі херувима з чотирма обличчями-фігурами – людини, бика, лева і орла з видіння пророка Єзекиїла, які стали символами чотирьох євангелістів – Матея, Луки, Марка і Івана. (Марія Цимбаліста)

Літня іконописна школа залучила 14 місцевих дітей. Школярі отримали базові знання про традиції іконопису. Заняття проводили викладачі Іконописної школи «Радруж» УКУ. В роботі використовували пігменти, якими працювали іконописці XVI ст. Для взірця було використано ікони молільного ряду Староскварявського іконостасу, що датується XVI  ст.

Наталя Сацик. Богородиця, що тримає Розпяття. Дошка, жовткова темпера 40-d. В Наталі Сацик Покрова-Богородиця тримає Христа Розп’ятого. Їх черлені фігури оточені небесним світлом, майже абстрактні. Та все ж матеріальної конкретності образу додає природня дошка та непокрита ґрунтом паволока – грубе полотно по краю. (Марія Цимбаліста)
Наталя Сацик. Богородиця, що тримає Розпяття. Дошка, жовткова темпера 40-d. В Наталі Сацик Покрова-Богородиця тримає Христа Розп’ятого. Їх черлені фігури оточені небесним світлом, майже абстрактні. Та все ж матеріальної конкретності образу додає природня дошка та непокрита ґрунтом паволока – грубе полотно по краю. (Марія Цимбаліста)

Дві тимчасові виставки: сучасні ікони «Цим знаком переможеш», створені під час тривання резиденції та копії ікон молільного ряду Староскварявського іконостасу створені дітьми, з 24 серпня експонуються поряд з історичним іконостасом в Музеї «Староскварявський іконостас XVI – XVIII ст.» і потривають до кінця листопада.

Виставка створених ікон в музеї
Виставка створених ікон в музеї

Оцінюючи проєкт Анжела Савченко, директорка Клубу інтелектуального туризму «Київські фрески» зазначила: «Малі місцевості ховають великі скарби, Жовква – це не лише «ідеальне місто» ренесансу, не лише лицарська слава, Жовква і Жовківщина це також українська традиція в сакральному будівництві, це українська іконописна школа, на ґрунті якої розвинулась українська барокова ікона. Проєктом «IN HOC SIGNO VINCES / СИМ ЗНАКОМ ПЕРЕМОЖЕШ» в Жовкві твориться майбутня сторінка української мистецької історії».

Софія КАСЬКУН

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.