Українські шпиталі у Львові в ХVІ-ХVIII ст.

463
Панорама Львова Пернера, 1772 р.
Панорама Львова Пернера, 1772 р.

Сьогодні хочемо познайомити читачів Фотографій Старого Львова із статтею відомого українського історика, львівського краєзнавця Івана Крип’якевича про українські шпиталі у Львові. У праці, на прикладі шпиталю Успенського братства у Львові, розповідається про побут українських лікувальних установ в ХVІ-ХVIII ст.

Стаття була присвячена ювілею створення Народної лічниці у Львові та опублікована в часописі “Діло” (№123 від 05.06.1929). Текст, традиційно, залишаємо оригінальним.

Іван Петрович Крип'якевич
Іван Крип’якевич

Українські шпиталі у Львові в ХVІ-ХVIII ст.

З нагоди ювилею Народньої Лічниці, першого нашого новочасного шпиталю, треба пригадати також давні українські шпиталі у Львові. Наша гуманітарно-лічнича акція має у Львові дуже поважну традицію: вже 400 років тому мали ми тут перший шпиталь, а в часі найбільшого розвитку нашого міщанства, в XVII в., було у Львові аж чотири українські шпиталі.

Все те були шпиталі при церковних брацтвах.

Давні брацтва мали у своїх уставах (статутах) поставлені дуже широкі гуманітарні завдання; сповняючи їх, вони м. ін. засновували шпиталі. Найперше і найвизначніше Успенське брацтво у Львові, пізніше Ставропигія, мало свій шпиталь вже 1522 р.; він був зразу при церкві, при Руській вулиці, потім перенесено його до монастиря св. Онуфрія при Жовківській вулиці. В 1538 р. був і другий шпиталь при церкві Богоявлення, на перехрестю теперішних вулиць Баторія і Лозінського; третій шпиталь був при церкві Благовіщення, при теп. Казимирівській вулиці, проти карного заведення т. зв. Бриґідок (1606 р.); четвертий шпиталь згадується при церкві св. Миколая (1672 р.). Всі ті шпиталі істнували до XVIII в.

Руська вулиця та Волоська церква у Львові. ХІХ ст.
Руська вулиця та Волоська церква у Львові. ХІХ ст.

Докладніше знаємо тільки про шпиталь Ставропигії в ХVІІ в. і візьмемо його як зразок як виглядало давне наше шпитальництво.

Назву шпиталь в минулому треба приймати з деяким застереженням. Давні шпиталі мали дещо іншу ціль, як шпиталі новочасні: вони рідко коли служили як місце лікування хорих, — головне їх призначення було давати притулок старцям і немічним. На це вказує і сама назва шпиталю – hospitale, захист для «гостей» і чужих, притулок. Так і давні наші львівські шпиталі мали здебільша характер таких притулків і домів убогих.

Шпиталь Ставропигії був під управою і на удержанні брацтва. З рамени брацтва шпитальну управу вело двох старших братів, яких називано дозорцями, або провізорами шпиталю. Найвизначніші з них, що найдовше повнили свої обовязки, були: Лука Бартникович 1607 р., Іван Бабич 1608 і 1612 р., Микола Добрянський 1633 р., Матій Федорович 1634-1648 р., Степан Лавришевич 1656-1657 р., Семен Лавришевич 1663-1669 р.

Василіянський монастир св. Онуфрія у Львові. Літогравюра Антіна Пилиховського
Василіянський монастир св. Онуфрія у Львові. Літогравюра Антіна Пилиховського

Провізори заряджували майном шпиталю, старалися про фонди, мали нагляд над видатками та зі своєї управи складали звідомлення брацтву.

Фонди шпиталю були ріжнородні: лєґати міщан-добродіїв, пожертви громадян, жертви зібрані до пушок, «вступне» старців, спадщини по померлих, оплати хорих, чинші та принагідні підприємства.

Лєґати-записи на шпиталь були доволі значні. Львівський міщанин і член брацтва Гаврило Лангиш 1636 р. пожертвував «на шпиталь і виживлениє, опатрениє убогих і недолужних» 1700 золотих; Григорій і Ксеня Поповичі 1641 р. записали на шпиталь 600 зол.; Михайло Алвізий 1645 р. 1000 зол.: Василь Григорович 1663 р. 1000 зол.*); Василь Леонович- Красовський записав 1669 р. половину дому з крамницею. Проценти з цих записів давали шпиталеві 143 зол, річно.

Святоонуфріївський василіянський монастир у Львові 1932 р.
Святоонуфріївський василіянський монастир у Львові 1932 р.

Богато гроша впливало із дрібних жертв, які збирано до пушок. В деякі роки шпиталь мав з цього джерела 80—100 золотих. Малі суми приносило «вступне» старців, що шукали постійного захисту в монастирі й убога спадщина померших, що переходила на власність шпиталю.

Деколи провізори приймали льокаторів до порожніх убікацій шпиталю – звичайно бідніших ремісників за невеликим чиншом, або винаймали горище будинку на склади крамарям. Один зі шпитальних «дозорців», Матій Федорович, пробував навіть на річ шпиталя спекуляцій, давав у застав золоті предмети і так збільшав шпитальні фонди.

Сума приходів шпиталю в половині XVII століття була 80—140 золотих, в теперішній валюті це дає 500 до 800 долярів!*). Отже фонди не були дуже великі.

Монастир св. Онуфрія у Львові
Монастир св. Онуфрія у Львові

Шпиталь находився в XVII в. біля монастиря св. Онуфрія (при теп. Жовківській вулиці), в північній части монастирської маєтности, межував з сусіднім вірменським монастирем. Від вірмен стояв паркан з тертиць з дашком з ґонти. Шпитальний дім був зразу партеровий, деревляний, ліплений; вікна мали віконниці, які нераз розбивав вітер. Дах був покритий ґонтою, комин деревляний, також з дашком з ґонти; з горища виходили вікна. Ринви були деревляні, вільхові. В 1655 р, шпиталь разом з монастирем згорів, – вогонь підложили московські салдати, що були при війську Богдана Хмельницького, котрий тоді облягав Львів. В 1659 р. почато ставити новий шпиталь, вже мурований.

Постійними мешканцями шпиталю були ріжні старці, що шукали тут захисту і ласкавого хліба на старість літ. Шпиталь приймав і чоловіків і жінок. Так нпр. 1634 р. «вступив до шпиталя» Степан старець, потім якась «баба»; знов «дід», врешті «черниця дуже убога»; в цьомуж році померли в шпиталі: один прошак і одна баба. Всіх старців було небогато, мабуть 10-20 осіб і шпиталь мав, здається, невелике приміщення, 2—3 кімнатки та кухню.

Монастир св. Онуфрія у Львові
Монастир св. Онуфрія у Львові

Старі діставали в шпиталі теплий кут і харч. Внутрішнє уладження було очевидно дуже скромне, не чуємо ніколи про те, щоби братство купувало який інвентар до шпиталю. Кождий старець спав на тім, що мав своє власне, а чуємо, що деякі мали подушки, перини, коци, кожухи. Управа шпиталю робила тільки те, що в осені поправлювано печі і наново ліплено кімнати. Зате зимою в захисті було справді тепло: шпиталь спотребовував річно 40-50 возів дров. На щастя дрова були тоді недорогі, 20 —25 грошей віз.

Шпитальний харч був дуже невибагливий. Пшоно, ячмінні крупи, горох це було постійне «меню» протягом цілого року; за омасту була солонина, якої куповано на рік 2-3 полті, та 1-2 діжі масла; солі виходило мало не пів бочки. Але мяса шпитальні пенсіонарі не бачили ніколи. Харч варила шпитальна кухарка; за це діставала чоботи.

Монастир св. Онуфрія у Львові
Монастир св. Онуфрія у Львові

При вступі до захисту старці платили невелике «вступне», звичайно 2 зол.; допомагали теж шпиталеві тим, що ходили з пушкою про сити милостині. На порозі церкви св. Онуфрія сидів такий «прошак» з шпитальною пушкою, друга пушка була в самім шпиталі, а баби мали свою «бабську» пушку. Як вмирав хто зі старців, шпиталь старався за домовину для помершого – роблено її з дощок, що лежали готові на «підсінні» під домом, – уладжував похорони і богослуження. Убога спадщина помершого ставала власністю шпиталю; шпитальний провізор брав до каси готівку і сумлінно продавав одяги і постіль мерця, щоби добути фонди на утримання живих…

Найцікавіше для нас питання, чи в братськім шпиталі бували справді хорі. Отже маємо всього пару таких випадків. В 1643 р. перебували в шпиталі «нищі», тобто убогі студенти, видно ізза слабости виселено їх з братської бурси при Руській вулиці. В 1644 р. знов були «хорі павпри, що хорували зі школи» й окремо якась хора Ніна. В 1645 р. «лежав» і вмер в шпиталі якийсь гайдук. В 1663 р. за протекцією пані Янової Грегоровичевої прийнято до шпиталю «хлопця шляхетського хорого».

Шпиталь Успенського братства у Львові – сучасний комплекс монастирських споруд св. Онуфрія: ліворуч – церква, праворуч – дзвіниця, келії ченців та приміщення колишнього шпиталю. Фото авторки. 2014 р.
Шпиталь Успенського братства у Львові – сучасний комплекс монастирських споруд св. Онуфрія: ліворуч – церква, праворуч – дзвіниця, келії ченців та приміщення колишнього шпиталю, 2014 р. Фото Ганни Врублевської.

Як ліковано хорих в нашім шпиталі, про це нема майже ніяких вказівок. Цілком певно, не взивано до них лікарів, – булаб про це згадка у дуже докладних шпитальних рахунках. Ліковано їх домашніми засобами. На це вказує свого роду дієта, яку приписувано хорим і яку занотував у своїх касових записках братський провізор: І643 р. «дав я на пиво нищим (студентам) шо в шпиталі. 1 зол.; знов їм на ячмінні крупи 16 грошей; знов тимже на масло, за горщок, 24 гр.; знов на нищих хорих на пиво 1 зол.; нищим на крупи, 14 гр.»  – 1644 р. «хорим павпрам, що хорували зі школи, видав я на пиво ріжне і на інші їх потреби, масло, струцлі, сливки 1 зол. 18 гр.» Супроти звичайного шпитального гороху і пшона пиво і сливки це була справді дієта першої кляси.

Про гиґієнічні відносини в шпиталі добре свідчить принайменше це, що був окремий «транзит». Своєю дорогою з його очищуванням братські провізори мали богато клопоту; треба була наймати хлопів, що казали платити собі по 5 грошей від скопця, а таких скопців нараховано 24 – а до того ці хлопи – видно для більшої відваги – казали собі ставити кілька мір горівки.

Монастир Св. Онуфрія. Вигляд зі сторони вулиці Богдана Хмельницького
Монастир Св. Онуфрія. Вигляд зі сторони вулиці Богдана Хмельницького

Коли це порівняти з теперішнім станом шпитальництва, – то відносини в братськім шпиталі були дуже примітивні – навіть траґікомічні. Але на все те треба глянути і з іншого погляду. Які там не були тодішні шпиталі, все таки вони були, і було їх немало, – немічніі старі, безпритульні і хорі могли знайти там безпечний захист. Справа шпиталів знаходила зрозуміння і підмогу в громадянстві, – свідоцтвом цього були і великі лєґати на тисячі золотих, і численні дрібні жертви, що сипалися до пушок шпитальних «прошаків». Все те свідчить про великий гуманітарний змисл, про високу культуру давнього українського громадянства. Можнаб радіти, колиб і наша теперішня громада для ідеї шпиталю в новочаснім понятті показувала таке саме зрозуміння, як наші міщани 300 і 400 років тому.

*) 1000 зол. в ціні збіжа рівняється сумі біля 6000 долярів.
*) Обчислення переводимо через порівняння цін збіжаа; корець пшениці коштував тоді біля 25 грошей (1 золотий мав 30 грошей).

Іван КРИП’ЯКЕВИЧ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.