У Львові розпочали реалізацію проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи»

831
Постер проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи»
Команда проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи», до складу якої входять музейники та фотографи, розпочала фотофіксацію позамузейної спадщини художника.

Мета проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи» – сформувати фотоархів збережених стінописів та іконостасів авторства Модеста Сосенка, видати монографію про митця і каталог його творів зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Видання, присвячені художникові, є відповіддю на потребу цілісного дослідження творчості Модеста Сосенка, насамперед у професійному колі, та привертатимуть увагу широкої авдиторії до проблеми збереження культурної спадщини.

Постер проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи»
Постер проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи»

Команда проєкту фотографує іконостаси і розписи Модеста Сосенка на п’яти об’єктах, зокрема, у Львові, Дрогобичі, Золочеві, в с. Підберізцях та с. Полянах. Зібраний фотоархів (близько 2500 світлин) буде використано як ілюстративний матеріал монографії, а також на сайті проєкту. З огляду на карантинні заходи підсумки роботи підбиватимемо на Facebook-сторінці  «Сосенко Пізнай Зрозумій Збережи», там само відбудеться онлайн презентація видань. Реалізація проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи» відбувається за підтримки Українського культурного фонду.

Церква святого Онуфрія у Львові. Автор фото: Роман Гук
Церква святого Онуфрія у Львові. Автор фото: Роман Гук

Мистецька спадщина Модеста Сосенка донині не мала цілісного представлення. Зокрема, довгий час ігнорували доробок художника в ділянці сакрального мистецтва. Перші дослідження власне храмових робіт митця припадають на початок 1990-х років. Тоді було виявлено нефахове втручання в оригінальні розписи Модеста Сосенка у церкві Успіння Пресвятої Богородиці в селищі Славському на Львівщині. У такому стані пам’ятка перебувала до травня 2019 року, коли стінопис безповоротно знищили. Цей випадок викликав резонанс у професійних мистецьких колах і медіа й актуалізував питання відповідального ставлення до національної культурної спадщини.

Усвідомлення спільної відповідальності за збереження позамузейних пам’яток, якими нині безпосередньо опікуються місцеві громади, спонукає команду Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького й авторів проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи» сприяти налагодженню діалогу на засадах довіри та поваги між зацікавленими сторонами.

Церква Св. Арх. Михаїла у с. Підберізці. Автор фото Роман Зілінко
Церква Св. Арх. Михаїла у с. Підберізці. Автор фото Роман Зілінко

Партнери проєкту: Львівський музей історії релігії, Івано-Франківський краєзнавчий музей, Національний музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й. Кобринського (м. Коломия), Український музей у м. Чикаго (США), Музей отців василіян у м. Мондері (Канада), УГКЦ Покрови Пресвятої Богородиці в м. Вінніпезі (Манітоба, Канада), Львівська митрополія УГКЦ.

ДОВІДКА:

Модест Сосенко (1875–1920) – український художник, який своєю професійною діяльністю доклався до відродження національного мистецтва на початку ХХ ст. Як перший стипендіат Андрея Шептицького підтримував близькі стосунки з Владикою впродовж цілого життя і поділяв погляди свого мецената на шлях розвитку новітнього релігійного малярства. Завдяки сприянню Митрополита, після закінчення Краківської школи образотворчих мистецтв М. Сосенко продовжив навчання в мистецьких академіях Мюнхена та Парижа. Найважливіший внесок митця з багатогранним талантом в історію української культури – це праця в ділянці монументального і станкового сакрального мистецтва, де він виявив себе як новатор. Упродовж 1906–1913 років М. Сосенко виконав розписи та іконостаси у понад десяти храмах Галичини, в яких першим випрацював і утвердив своєрідний авторський стиль, що синтезує візантійські традиції, західноєвропейські здобутки й багату національну орнаментику. Втім донині збереглася лише незначна частина цих пам’яток. Церкви, які оздобив художник, зазнавали пошкоджень під час двох світових воєн, у радянський період і навіть у наш час.

Катедральний собор Пресвятої Трійці м.Дрогобич. Авторка фото: Олеся Семчишин-Гузнер
Катедральний собор Пресвятої Трійці м.Дрогобич. Авторка фото: Олеся Семчишин-Гузнер

Про музейну колекцію творів  Модеста Сосенка:

За заповітом митця вся його спадщина – а це живописні та графічні твори, сотні підготовчих матеріалів до авторських монументальних робіт, особистий архів, що містить фотографії, записники й листи Сосенкових рідних і друзів – перейшла до Національного музею у Львові. Її доповнюють картини митця, які подарував музею його основник митрополит Андрей Шептицький або які закуплено в 1920-х і 1960-х роках. Нині Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького володіє найбільшою музейною колекцією творів М. Сосенка, яка, властиво, є основою для вивчення його творчості.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.