Трамваї, якими їздили наші дідусі

5736
Історія Львівського трамваю
Історія Львівського трамваю

Львівський трамвай – єдина трамвайна система у Західній Україні, найбільша вузькоколійна система України, а також перша трамвайна мережа і друга електрифікована в Україні. Львівський електричний трамвай від самого початку свого існування був візитівкою міста – ним пишались, його оспівували у піснях, завдяки йому місто отримало централізовану електрифікацію. Які ж трамваї бачило наше місто починаючи з 1894 року?

Трамвай компанії Siemens & Halske.

Трамвай Siemens & Halske у Львові.
Трамвай Siemens & Halske у Львові.

Трамвай SB Tw Siemens & Halske використовувався на перших регулярних трамвайних лініях Європи біля Берліна (травень 1881), неподалік Відня (1883).

Вагон човникового типу мав з двох сторін відкриті кабіни водія та центральну закриту пасажирську кабіну з 18 сидячими і 13 стоячими місцями. Довжина вагону в залежності від модифікації становила 5,560 м — 6,010 м при висоті 2,900 м, ширині 2,200 м. Дерев’яний корпус перших трамвайних вагонів виготовляла фабрика Wagonfabrik A.G. vorm. Paul Herbrand et C-ie у Кельні. Підпружинений корпус встановлювався на металевій рамі, у якій були закріплені дві колісні пари з базою 1500 мм. Рушійні колісні пари призначались для колії шириною 1000–1435 мм та мали діаметр коліс 750 мм. Вони були з’єднані через систему шестерень з електродвигуном постійного струму потужністю 8,8 кВт (згодом 18,4 кВт). Конструктивна швидкість трамваю складала 15 км/год. При встановленні нового потужнішого двигуна маса трамваю зросла з 4,0 т до 4,8 т. Моторні вагони використовувались з причіпними вагонами.

Аналогічні вагони також було куплено трьома партіями для використання на першій трамвайній лінії Львова у кількості 24 одиниці (16 (1894); 6 (1895); 2 (1899)) та отримали номери 1-24. Усі вони були списані 1920 року.

Трамвай Sanok SW-1.

Трамвай Sanok SW-1 у Львові.
Трамвай Sanok SW-1 у Львові.

Трамвай Sanok SW-1 розробили у зв’язку із запланованою з липня 1900 року електрифікацією ліній кінного трамваю Кракова з шириною колії 900 мм. У Першого Галицького акціонерного товариства для будівництва вагонів і машин в Сяноку замовили перші 20 вагонів.

Ці трамваї сподобались у Львові, куди закупили 90 моторних вагонів та 20 причіпних впродовж 1903–1908 років.

Вагони Sanok SW-1 відзначались малою аварійністю, що дозволило експлуатувати їх до 1970-х років.

Модифікації вагонів відрізнялись розміром, кількістю вікон пасажирської кабіни, де пасажири розміщувались на дерев’яних лавах. З двох сторін пасажирська кабіна відмежовувалась від відкритих площадок розсувними дверима, де розміщувалось місце водія. З часом ці площадки отримали вхідні двері. Вагони мали довжину 8400 мм, ширину 1900 мм, висоту 3300 мм при масі 8 т. Два електромотори мали потужність по 14 кВт. Дві рушійні колісні пари кріпились до металевої рами і були підпружинені поздовжніми ресорами. Трамваї використовувались на коліях 900–1000 мм. Моторні вагони використовувались з причіпними вагонами Sanok TW-1.

Модель Sanok SN1.

Трамвай Sanok SN-1 у Львові.
Трамвай Sanok SN-1 у Львові.

Електричний трамвай Sanok SN1 виготовлявся на фабриці у Саноку та фабриці у Граці впродовж 1912–1936 років та використовувався для перевезення пасажирів зокрема у Кракові, Львові.

Односекційний трамвай Sanok SN1 човникового типу з двох сторін мав закриті кабіни управління з пониженою підлогою, вхідними дверима, що не вимагало на трамвайних лініях наявності поворотної розв’язки лінії і які були відділені розсувними дверима від пасажирської кабіни. Водій управляв трамваєм стоячи. До 1920-х років пасажирська кабіна ділилась розсувними дверима на два відділи, де у 1-му класі дві поздовжні лави мали шкіряне покриття (10 місць), а у 2-му класі їх покривав дерев’яний орнамент. Трамвай мав дерев’яний каркас корпусу з дубу та буку, встановлений на двох підресорених візках з двома колісними парами. Ліроподібний струмоприймач використовували для знімання струму з контактного провідника. Трамвай мав електричне і механічне гальма. Максимальна швидкість становила 40 км/год при масі 13 000 кг. Вагони призначались для колії 1435 мм та мали 24 сидячих і 32 стоячих місць. Трамвай обладнувався двома електродвигунами по 33 кВт кожен.

На основі цих трамваїв виготовляли безмоторні причіпні вагони PN1. До Львова вагони SN1 поставляли впродовж 1912-13 років та у 1920-х роках. Моторні вагони мали номери 163-184, причіпні – 221–240. У 1950-х роках вагони були перероблені та використовувались до межі 1960-х — 1970-х років.

Трамвай компанії  “Lilpop, Rau & Loewenstein”.

Трамваї Lilpop на старій фотографії.
Трамваї Lilpop на старій фотографії.

Трамвай Lilpop – односекційний трамвай човникового типу з двома закритими кабінами управління для колії шириною 1000 мм. Виготовлявся компанією “Lilpop, Rau & Loewenstein” у Варшаві з 1927 до 1938 років. У Львові курсувало 15 моторних вагонів, які поставлялись у місто у 1926 (5 вагонів, № 185—189) і 1929 (10 вагонів, № 190—199) роках та 15 причіпних вагонів – у 1926 (5 вагонів, № 241—245) і 1929 (10 вагонів, № 246—255) роках. Працювали у Львові ці трамваї  до 1950-х років.

Трамвай Lowa T-54/B-54.

Трамваї Lowa T-54 з вагонами Lowa B-54 на старій фотографії.
Трамваї Lowa T-54 з вагонами Lowa B-54 на старій фотографії.

Lowa T-54/B-54 — серія східнонімецьких вагонів. У 1955 році з заводу надійшло 6 моторних (Lowa T-54, № 401—406) та 6 причіпних (Lowa B-54, № 501—506) вагонів. У 1960 році надійшло ще по 5 вагонів з Кишинева, які отримали номери 425–429 та 525–529, відповідно. Були зняті з маршрутів у 1972 році.

Трамваї марки Gotha:

Трамвай Gota T-57 на старій фотографії.Трамвай Gota T-57 на старій фотографії.

Gotha T-57/B-57 — серія східнонімецьких вагонів, яка мала моторну (Gotha T-57) та причіпну (Gotha B-57) модифікації. Всього у Львові працювало 27 моторних і 23 причіпні вагони. У 1957–1958 роках з заводу надійшло 15 моторних та 15 причіпних вагонів. У 1961 році надійшло 2 моторних вагони з Кишинева, у 1971 — 10 моторних і 8 причіпних вагони з Сімферополя. Моторні носили номери 407–421, 430–431 і 481–490; причіпні — 507–521 і 581–588. У 1972 році вагони № 507 та № 508 отримали номери 530 та 531 відповідно.

 

Відреставрований трамвай Gotha T-59.
Відреставрований трамвай Gotha T-59.

Gotha T-59E/B-59E — серія з 5 моторних (Gotha T-59E) вагонів поставок 1960 (№ 422—424) і 1961 (№ 432—433) років та 5 причіпних (Gotha B-59E) вагонів поставок 1960 (№ 522—524) і 1961 (№ 532—533) років.

 

Серія "Gotha G4-61".
Серія “Gotha G4-61”.

Gotha G4-61 – серія східнонімецьких зчленованих трьохсекційних чотирьохосних трамваїв, що вироблялись у м. Гота. У 1966-1967 роках до Львова було поставлено 50 таких трамваїв, № 601/701—650/750.

Трамваї моделі Gota T-62 у Львові.
Трамваї моделі Gota T-62 у Львові.

Gotha T2-62/B2-62 — серія східнонімецьких вагонів, яка мала моторну (Gotha T2-62) та причіпну (Gotha B2-62) модифікації. Всього у Львові працювали 41 моторний (№ 434—474) і 39 причіпних (№ 537—574) вагонів. 14 моторний і 14 причіпних вагонів були поставлені у 1963—65 роках з заводу; а 27 моторних та 25 причіпних вагонів надійшли у 1969—72 з Кривого Рогу, Дніпропетровська та Одеси.

Трамваї марки Tatra:

Трамваї серії "Tatra KT4SU" на вулицях Львова.
Трамваї серії “Tatra KT4SU” на вулицях Львова.

Tatra T4— моторні односекційні чотиривісні вагони. Почали надходити з заводу ČKD Tatra 1972 року. Перша партія складалася з 10 вагонів. Наступного року надійшло ще 17. Ці вагони постачалися до Львова до 1979 року. Всього було придбано 73 таких вагони; вони отримали номери від 801 до 873. Також у 90-их роках після розвалу Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу для Львова поставили ще 9 капітально відремонтованих вагонів, які раніше поставили на ремонт з Калінінграду. Усі львівські Tatra T4 належать до модифікації Tatra T4SU, адже в часи їх поставок Львів входив до Радянського Союзу. Після закриття трамвайного депо № 1 всі вагони були виведені з експлуатації.

Трамваї серії "Tatra KT4A2" на вулицях Львова.
Трамваї серії “Tatra KT4A2” на вулицях Львова.

Tatra KT4A2SU – зчленований двосекційний чотирьохвісний трамвайний вагон для одностороннього. Трамваї виготовлялися акціонерним товариством «ČKD Tatra» на заводах у Сміхові та Злічіні із 1973 по 1997 рік. Вагони експлуатуються у Львові з 1976 року. Усього у 1976 — 1988 роках до Львова надійшло 145 трамвайних вагонів цієї модифікації, а з 2007-2013 роки до Львова надійшло ще 27 вагонів серії Tatra KT4A2 з Ерфурта і Гери.

Трамваї Електрон T5L64 і Електрон T3L44.

Трамваї "Електрон" львівського виробництва.
Трамваї “Електрон” львівського виробництва.

Технології не стоять на місці – йде інформаційний прогрес, з’являються нові стандарти якості перевезення, у 2013 році на вулицях Львова з’явився новий низькопідлоговий п’ятисекційний шестиосний трамвай Електрон T5L64 (№ 1179) львівського виробництва, а у 2014 році його молодший брат – трьохсекційний чотирьохосний – Електрон T3L44 (№ 1180). Трамваї можуть перевозити до 250 і 160 пасажирів відповідно.

Костянтин БАРАНЮК

Джререла: transphoto.ruuk.wikipedia.orglvivcenter.orgelectron.ualvivzaet.in.ua.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.