![Заступник директора Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ у Львові Тарас Лозинський Заступник директора Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ у Львові Тарас Лозинський](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2017/02/loz01.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Як багато ми втрачаємо через те, що здебільшого задовольняємося власним комфортом, «підкормлюємо» свої амбіції і не хочемо докласти більше зусиль, щоб пізнавати те, що є поза межею видимого, спорадично-дріб’язкового, часто споживацького – над цим та іншим задумається вибагливий глядач ретроспективної виставки творів Тараса Лозинського «Хвала Творцеві», що розгорнута у залах Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького.
![Анотація виставки творів Тараса Лозинського з портретом художника авторства Володимира Патика](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/1.-Anotatsiia-vystavky-tvoriv-Tarasa-Lozynskoho-z-portretom-avtorstva-Volodymyra-Patyka.jpg?resize=696%2C433&ssl=1)
8 березня 2023 року Львів та вся Україна втратила цього видатного сподвижника національної культури, популяризатора, колекціонера і дослідника мистецтва, художника, реставратора, мецената, видавця, одного з ініціаторів заснування Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при Науковому товаристві імені Шевченка, ідеолога національного культурного поступу.
![Один з перших творчо-біографічних розділів експозиції](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/2.-Odyn-z-pershykh-tvorcho-biohrafichnykh-rozdiliv-ekspozytsii.jpg?resize=696%2C554&ssl=1)
Вперше в такому широкому форматі (понад 350 творів) показано творчу спадщину автора, який здобув мистецьку освіту самотужки системною і цілеспрямованою працею, знайшовши індивідуальний рецепт самодисципліни на противагу численним спокусам «комусь подобатися» в суперечливому багатоголоссі суспільних смаків.
![Колекція ранніх малярських спроб Тараса Лозинського.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/3.-Kolektsiia-rannikh-maliarskykh-sprob-Tarasa-Lozynskoho.jpg?resize=696%2C540&ssl=1)
Експозиція має належно осмислену режисуру виставкового простору з локальними тематично-смисловими «стаціями», які відповідають хронології життя і творчості Тараса Лозинського. Співкуратори (Ольга Горда-Цибко, Роман Зілінко) та авторка анотації (Оксана Романів-Тріска) зуміли сформувати логічно-конструктивну навігацію, в якій авторські твори постають у вузлових творчо-біографічних та мистецтвознавчих контекстах.
![Фрагмент експозиції. Твори початку 1980-х років.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/4.-Frahment-ekspozytsii.-Tvory-pochatku-1980-kh-rokiv.jpg?resize=696%2C570&ssl=1)
Це дозволило відстежувати лінію наростання малярської пристрасті мистця, зацікавлення ним різними творчими методологіями – від манери письма Володимира Патика, головного мистецького наставника Тараса ще з кінця 1970-х років, Романа Сельського, Романа Петрука, пластично-образне мислення яких теж стимулювало ще молодого автора, і вже до Олекси Новаківського та багатьох анонімів народного малярства на склі, які відчутно збагатили діапазон концептуальних орієнтирів художника на наступній стадії розвитку авторської мови.
![Фрагмент експозиції. Твори періоду знайомства з Ігорем Калинцем.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/5.-Frahment-ekspozytsii.-Tvory-periodu-znayomstva-z-Ihorem-Kalyntsem.jpg?resize=696%2C577&ssl=1)
На думку Оксани Романів-Тріски, на формування стильових рис живопису Тараса Лозинського додатково вплинув досвід Анрі Матісса, що справді закріпилося в лінеарній пружності форми, лише в дещо іншій стратегії образотворення. Натомість над усіма відчитаними паралелями домінувала екзистенція самого мистця, його потужна творча воля і талант ретранслятора традиції.
![Фрагмент експозиції. З циклу «Страсті Христові». Малярство на склі](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/6.-Frahment-ekspozytsii.-Z-tsyklu-Strasti-KHrystovi-maliarstvo-na-skli.jpg?resize=696%2C457&ssl=1)
Упорядники цього розмаїтого на формалістичні ідеї мистецького масиву в кожній хронологічній, а потім і жанрово-тематичній, групі дали змогу глядачеві достатньо «насититися» оригінальними, а подекуди й неочікуваними, трактуваннями мотивів і сюжетів, які у відповідний час були суттю захоплення Тарасом Лозинським самим процесом малювання чи рисування, і коли він не міг встояти перед спокусою викласти на папір, картон, дикту чи скло своє щире духове піднесення.
![Фрагмент експозиції. Розділ «Богородиця». Малярство на склі](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/7.-Frahment-ekspozytsii.-Bohorodychnyy-riad-maliarstvo-na-skli.jpg?resize=696%2C443&ssl=1)
А за кожним зображенням, крім обраного техніко-виражального прийому, проглядалася моторика його інтелекту, а з нею – й неприхований ціннісний імператив, як квінтесенція його національного світогляду і громадянського сумління.
![Фрагмент експозиції. Іконостаси. Малярство на склі](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/8.-Frahment-ekspozytsii.-Ikonostasy-maliarstvo-na-skli.jpg?resize=696%2C473&ssl=1)
Фактично, кожен експозиційний розділ є багатим на відкриття. Навіть у малоформатних малярських вправах 1980-х років Тарас Лозинський дозволяв собі внутрішньо дисципліновану «творчу сваволю». Проявлялася вона, найперше, в експресивному трактуванні форми та загостренні колірної палітри, в такий спосіб зближуючись з примітивістським наративом народного малярства. З дальшою активною практикою ця тенденція вступила у взаємодію з необароковою тенденцією українського модернізму, а ще пізніше розвинулася в індивідуалізовану версію іконопису в парадигмі синкретичної постмодерної естетики.
![Фрагмент експозиції. «Архистратиг Михаїл», «Гетьман Іван Мазепа». Малярство на склі.](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/9.-Frahment-ekspozytsii.-Arkhystratyh-Mykhail-hetman-Ivan-Mazepa-maliarstvo-na-skli.jpg?resize=696%2C676&ssl=1)
Беручи як базову платформу народну течію сакрального мистецтва, художник зумів синтезувати деякі властивості творчого мислення Олени Кульчицької, Модеста Сосенка, Олекси Новаківського, Анатоля Петрицького, Богдана Сороки з бурлеском і пишністю Мазепинського бароко та власним темпераментом.
![Фрагмент експозиції. «Мамаї». Малярство на склі](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/10.-Frahment-ekspozytsii.-Mamai-maliarstvo-na-skli.jpg?resize=696%2C461&ssl=1)
Сьогодні ще складно знайти відповідник тому, що вдалося ствердити Тарасові Лозинському в еквіваленті авторської доктрини стилю, але треба визнати, що його зусилля були вкрай плідними. Очевидно, перш ніж розвивати деякі з наведених тез, потрібно продовжити вивчати усі фактори, які стали психологічним, ідейним та інтелектуальним приводом появи творів Тараса Лозинського з кожної жанрово-тематичної групи.
![Фрагмент експозиції «Останнє»... «Ісус з Матір’ю годують голубів». Малярство на склі](https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2024/07/11.-Frahment-ekspozytsii-ostannie.-Isus-z-Matir-iu-hoduiut-holubiv-maliarstvo-na-skli.jpg?resize=696%2C490&ssl=1)
Натомість уже сьогодні зрозуміло, що виставка «Хвала Творцеві» спонукатиме мистецтвознавців знайти місце культурному феномену цього художника, глибше осмислюючи, інтерпретуючи та перебудовуючи уже існуючі моделі історії українського образотворчого мистецтва кінця XX – початку XXI ст.
Роман ЯЦІВ