Тарас Лозинський, або тріумф творчого духу

1264
Заступник директора Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ у Львові Тарас Лозинський
Заступник директора Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ у Львові Тарас Лозинський

Як багато ми втрачаємо через те, що здебільшого задовольняємося власним комфортом, «підкормлюємо» свої амбіції і не хочемо докласти більше зусиль, щоб пізнавати те, що є поза межею видимого, спорадично-дріб’язкового, часто споживацького – над цим та іншим задумається вибагливий глядач ретроспективної виставки творів Тараса Лозинського «Хвала Творцеві», що розгорнута у залах Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького.

Анотація виставки творів Тараса Лозинського з портретом художника авторства Володимира Патика
Анотація виставки творів Тараса Лозинського з портретом художника авторства Володимира Патика

8 березня 2023 року Львів та вся Україна втратила цього видатного сподвижника національної культури, популяризатора, колекціонера і дослідника мистецтва, художника, реставратора, мецената, видавця, одного з ініціаторів заснування Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при Науковому товаристві імені Шевченка, ідеолога національного культурного поступу.

Один з перших творчо-біографічних розділів експозиції
Один з перших творчо-біографічних розділів експозиції

Вперше в такому широкому форматі (понад 350 творів) показано творчу спадщину автора, який здобув мистецьку освіту самотужки системною і цілеспрямованою працею, знайшовши індивідуальний рецепт самодисципліни на противагу численним спокусам «комусь подобатися» в суперечливому багатоголоссі суспільних смаків.

Колекція ранніх малярських спроб Тараса Лозинського.
Колекція ранніх малярських спроб Тараса Лозинського.

Експозиція має належно осмислену режисуру виставкового простору з локальними тематично-смисловими «стаціями», які відповідають хронології життя і творчості Тараса Лозинського. Співкуратори (Ольга Горда-Цибко, Роман Зілінко) та авторка анотації (Оксана Романів-Тріска) зуміли сформувати логічно-конструктивну навігацію, в якій авторські твори постають у вузлових творчо-біографічних та мистецтвознавчих контекстах.

Фрагмент експозиції. Твори початку 1980-х років.
Фрагмент експозиції. Твори початку 1980-х років.

Це дозволило відстежувати лінію наростання малярської пристрасті мистця, зацікавлення ним різними творчими методологіями – від манери письма Володимира Патика, головного мистецького наставника Тараса ще з кінця 1970-х років, Романа Сельського, Романа Петрука, пластично-образне мислення яких теж стимулювало ще молодого автора, і вже до Олекси Новаківського та багатьох анонімів народного малярства на склі, які відчутно збагатили діапазон концептуальних орієнтирів художника на наступній стадії розвитку авторської мови.

Фрагмент експозиції. Твори періоду знайомства з Ігорем Калинцем.
Фрагмент експозиції. Твори періоду знайомства з Ігорем Калинцем.

На думку Оксани Романів-Тріски, на формування стильових рис живопису Тараса Лозинського додатково вплинув досвід Анрі Матісса, що справді закріпилося в лінеарній пружності форми, лише в дещо іншій стратегії образотворення. Натомість над усіма відчитаними паралелями домінувала екзистенція самого мистця, його потужна творча воля і талант ретранслятора традиції.

Фрагмент експозиції. З циклу «Страсті Христові». Малярство на склі
Фрагмент експозиції. З циклу «Страсті Христові». Малярство на склі

Упорядники цього розмаїтого на формалістичні ідеї мистецького масиву в кожній хронологічній, а потім і жанрово-тематичній, групі дали змогу глядачеві достатньо «насититися» оригінальними, а подекуди й неочікуваними, трактуваннями мотивів і сюжетів, які у відповідний час були суттю захоплення Тарасом Лозинським самим процесом малювання чи рисування, і коли він не міг встояти перед спокусою викласти на папір, картон, дикту чи скло своє щире духове піднесення.

Фрагмент експозиції. Розділ «Богородиця». Малярство на склі
Фрагмент експозиції. Розділ «Богородиця». Малярство на склі

А за кожним зображенням, крім обраного техніко-виражального прийому, проглядалася моторика його інтелекту, а з нею – й неприхований ціннісний імператив, як квінтесенція його національного світогляду і громадянського сумління.

Фрагмент експозиції. Іконостаси. Малярство на склі
Фрагмент експозиції. Іконостаси. Малярство на склі

Фактично, кожен експозиційний розділ є багатим на відкриття. Навіть у малоформатних малярських вправах 1980-х років Тарас Лозинський дозволяв собі внутрішньо дисципліновану «творчу сваволю». Проявлялася вона, найперше, в експресивному трактуванні форми та загостренні колірної палітри, в такий спосіб зближуючись з примітивістським наративом народного малярства. З дальшою активною практикою ця тенденція вступила у взаємодію з необароковою тенденцією українського модернізму, а ще пізніше розвинулася в індивідуалізовану версію іконопису в парадигмі синкретичної постмодерної естетики.

Фрагмент експозиції. «Архистратиг Михаїл», «Гетьман Іван Мазепа». Малярство на склі.
Фрагмент експозиції. «Архистратиг Михаїл», «Гетьман Іван Мазепа». Малярство на склі.

Беручи як базову платформу народну течію сакрального мистецтва, художник зумів синтезувати деякі властивості творчого мислення Олени Кульчицької, Модеста Сосенка, Олекси Новаківського, Анатоля Петрицького, Богдана Сороки з бурлеском і пишністю Мазепинського бароко та власним темпераментом.

Фрагмент експозиції.  «Мамаї». Малярство на склі
Фрагмент експозиції. «Мамаї». Малярство на склі

Сьогодні ще складно знайти відповідник тому, що вдалося ствердити Тарасові Лозинському в еквіваленті авторської доктрини стилю, але треба визнати, що його зусилля були вкрай плідними. Очевидно, перш ніж розвивати деякі з наведених тез, потрібно продовжити вивчати усі фактори, які стали психологічним, ідейним та інтелектуальним приводом появи творів Тараса Лозинського з кожної жанрово-тематичної групи.

Фрагмент експозиції «Останнє»... «Ісус з Матір’ю годують голубів». Малярство на склі
Фрагмент експозиції «Останнє»… «Ісус з Матір’ю годують голубів». Малярство на склі

Натомість уже сьогодні зрозуміло, що виставка «Хвала Творцеві» спонукатиме мистецтвознавців знайти місце культурному феномену цього художника, глибше осмислюючи, інтерпретуючи та перебудовуючи уже існуючі моделі історії українського образотворчого мистецтва кінця XX – початку XXI ст.

Роман ЯЦІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.