З-поміж понад триста тисяч пам’яток, що зберігаються у Львівському історичному музеї, небагато таких, які можна назвати “хрестоматійними”. Однією з них є скульптурна група “Архистратиг Михайло перемагає Сатану”. Про цей твір можна знайти інформацію в працях з історії Львова та історії українського і польського мистецтва. Проте багато питань щодо цієї пам’ятки донині залишається без відповіді.
Пам’ятка створена на замовлення між 1638 та 1643 ррками королівським коштом для оздоблення східного внутрішнього порталу королівського арсеналу у Львові. Замовником виступив Павло Ґродзіцький – генерал артилерії польської, будівничий королівського арсеналу. У 1646 році скульптурна група була освячена. Церемонію провів папський нунцій у присутності короля Владислава IV. Відомий галицький краєзнавець ІІ пол. ХІХ ст. Антоній Шнайдер, покликаючись на Шимона Старовольского (1573 – 1656), подає напис, що у давнину знаходився над порталом під скульптурною групою: “Armorum Princeps Michael, | Tibi fulmina belli, | Rex Vladislaus dedicate.” (Зброє архистратига Михайла, | Тобі блискавко війни | Король Владислав присвятив.).
У 1704 році під час штурму міста шведськими військами одна нога архангела була ушкоджена гарматним ядром, через що скульптура перевернулася. 1706 року завершено перші роботи з її відновлення, після чого скульптуру повернули на попереднє місце. 1821 (?) року пам’ятку звалив вітер, тому 1824 (?) року її знову відновили. На підтвердження цього Антоній Шнайдер подає напис, що замінив вище наведений текст над порталом. Цей напис зберігся до наших днів. Зауважимо, що Антоній Шнайдер помилився, переписуючи напис у датуванні: “RENOVATUM ANNO MDCCCXXIV” замість “RENOVATUM ANNO MDCCCIX/XIV” (Відновлено року 1809/14). Отже, портал королівського арсеналу відновлено між 1809 – 1814 роками.
У 1866 році на вимогу головного консерватора археологічних пам’яток Східної Галичини Мечислава Потоцького скульптурну групу зняли з будівлі королівського арсеналу. Декілька років вона зберігалася в міських складах . 1868 (?) року композиція пережила ще одне відновлення, про що свідчить напис, гравійований на задній пластині шолома:“F. N. 186”.
1873 року її встановили на Гетьманських валах (нині проспект Свободи) недалеко від Матері Божої. Про місце, на якому встановили пам’ятку дізнаємося з путівника по Львову (1875) Антонія Шнайдера. До наших днів збереглась кам’яна плита з пам’ятним написом встановлення на новому місці: “Za panowania | Władysława IV | króla polskiego i szwedzkiego | I W. X. litowskiego ruskiego pruskiego etc. | posąg ten | S. Michała | przez jenerała artyleryi | Pawła Grodzickiego | kosztem Rzeczypospolitej w r. 1643 z metalu odlany | niegdyś na arsenale osadzony | następnie z zaniedbania wydobyty kosztem gminy miasta | Lwowa | odrestawrowany i ustawiony | r. 1873” (За панування | Владислава IV | короля польського і шведського | і великого князя литовського руського пруського і т. д. | фігура ця | Св. Михайла | генералом артилерії | Павлом Ґродзіцьким | коштом Речі Посполитої в 1643 році з металу відлита | колись на арсеналі поставлена | пізніше зі забуття повернута коштом ґміни міста | Львова | відреставрована і виставлена | 1873 року).
У фонді графіки ЛІМ зберігається гравюра Анджея Зайковського “Гетьманські вали” з останньої третини XIX ст. На ній у лівому нижньому куті зображена ця скульптурна композиція. Через деякий час хулігани обламали крила архангела. На гравюрі А. Зайковського крила відсутні. Після цього пам’ятку ще раз реставрували, але вже не повернули на попереднє місце. На початку ХХ ст. композиція зберігалася в Ратуші, пізніше її (1903 р.) передали до Історичного музею міста Львова. У путівнику по цьому музею (1936) згадується, що скульптурна група тимчасово зберігається у Національному музеї імені короля Яна ІІІ і виставлена у вестибюлі музею. Після об’єднання Історичного музею міста Львова та Національного музею імені короля Яна ІІІ у 1940 році пам’ятку перенесли в Італійський дворик Кам’яниці Корнякта. Коли 1981 року було відкрито новий відділ ЛІМ – Музей-Арсенал, сюди й перенесено скульптурну групу, де її можна побачити і нині.
В основі композиції лежить біблійна історія про боротьбу ангелів на чолі з Михайлом проти Сатани “7. І настала війна на небі: Михаїл і ангели його воювали проти дракона і дракон воював і ангели його, 8. та не перемогли, ані місця не знайшлося їхнього більше на небі. 9. І повержено дракона великого, змія стародавнього, званого дияволом і сатаною, що зводить вселенну, – повержено на землю і ангели його з ним повержені” (Одкровення 12; 7-9).
Висота скульптурної групи – 2 м. Вона складається з двох фігур, які виконані з різних матеріалів. Постать архангела виготовлена з олова. Він представлений в образі вродливого юнака в повному латному обладунку. У стилізованих латах передано характерні риси тогочасного (І пол. XVII ст.) захисного спорядження. Краї частин обладунку викінчені рельєфним валиком у вигляді шнура. Всі сегменти обрамовані гравійованою подвійною лінією. Заклепки на обладунку золочені. Бокові щитки на наколінниках круглої форми, прикрашені радіальними канелюрами. Через праве плече до лівого боку звисає перев’яз, виконаний з позолоченої мідної бляхи. До його спини прикріплені бляшані позолочені крила, на шоломі – стилізований султан із страусового пір’я, виготовлений з такого ж матеріалу, що й крила. Крила, які ми тепер бачимо, виготовлені в кінці ХІХ ст. замість знищених хуліганами.
Сатана виготовлений технікою лиття з бронзи, ліва рука та хвіст прикріплені клепками. Біблія називає його драконом – змієм стародавнім, тому в цьому образі поєднані риси людини і дракона (ящура): голова дракона з великими кажанячими вухами та рогами гірського козла, паща відкрита з величезними іклами; на шиї рогові нарости, тіло з підкресленими ребрами, пальці рук завершені пазурами дракона, на руках і ногах нарости, що нагадують плавники, замість правої ноги – драконова лапа; хвіст завершений стрілою-гарпуном. Треба відзначити, що автор, котрий вилив цю фігуру, добре знав анатомію. Він вміло передав рух, в якому звивається Сатана від удару Михайла.
Більшість дослідників вважають, що фігури Архангела Михайла та Сатани зроблені у різний час і різними майстрами. Авторство Архангела Михайла приписують Касперові Франке. Він походив із сім’ї львівського ливарника Юрія Франке, котрий працював у міській ливарні між мурами Галицької брами. Від 1601 року працював тут разом із батьком і Каспер, а по його смерті (1634 р. ?) він керував ливарнею. Ливарниками були також двоє його братів: Іван та Андрій. З робіт Каспера Франке до наших днів зберігся лише дзвін, відлитий 1633 року. Він помер у 1639 році. Каспер Франке був ливарником – майстром, який виготовляв переважно з бронзи дзвони, великі ступи, гармати, моздири, ядра тощо. Джерела окреслюють ремісника такої спеціалізації “cantifusori” – ливарник, або “рixidari” – гарматник. А майстра, котрий працював з чистим оловом, називали “stannіfusori” – конвісар.
Олово – хімічний елемент, порядковий номер 50, належить до IV групи періодичної системи Д. Менделєєва, латинська назва stanum. Воно буває двох валентностей ІІ, IV. Температура плавлення олова – 231,81ºС. Його кристалічна структура змінюється залежно від температури: до 14º С – кубічна, так зване сіре олово, від 14 до 173 ºС – тетрагональна, так зване біле олово. Олово було одним з перших металів, які відкрила людина. Воно має подібний до срібла колір та блиск і є стійким до корозії. Власне через ці властивості олово широко використовували для виготовлення посуду, свічників, елементів декору. Розквіт конвісарського ремесла у Речі Посполитій припадає на XVI ст. У цей час з нього робили навіть саркофаги для королів та шляхти з багатим декором та скульптурними портретами.
Хоча олово стійке до дії зовнішнього середовища, воно руйнується при низьких температурах. При різкому зниженні температури починається швидкий процес перетворення білого олова на сірий крупнокристалічний порошок. Цей процес називають “олов’яною чумою”. “Зараженню “олов’яною чумою” піддаються предмети з чистого олова, більш стабільними є сплави олова зі свинцем, сріблом, сурмою”.
Кароль Бадецький пише, що фігура архангела виготовлена з “лявтерцини”, тобто олова найвищої проби. Є ряд підстав це заперечити. У Речі Посполитій вже з XVI ст. існувала система клейм, згідно з якою олово найвищої проби позначали зображенням геральдичної троянди під короною, довкола вказували повністю ім’я та прізвище майстра, а над короною давали напис “Sonant” . На жаль, на фігурі архангела Михайла не вдалося знайти жодного клейма. Це може означати, що майстер, котрий відливав фігуру, не належав до цеху конвісарів, або що олово, з якого вилито фігуру, низькопробне, тобто має великий вміст домішок. А можливо клеймо закрите фарбою та брудом, що не дають його виявити. Ще одним фактом, який заперечує тезу К. Бадецького, є те, що фігура простояла просто неба понад три століття. Якби олово не мало домішок, скульптура могла просто розсипатись.
Владислав Лозинський висунув припущення, що архангел Михайло був вилитий за моделлю, виготовленою скульптором Яном Пфістером (1573– 1642), котрий у цей час працював у Львові.
Щодо фігури Сатани, то деякі мистецтвознавці висловлюють думку, що скульптура вилита у традиціях ґотики в майстерні ливарників Франковичів, інші вважають фігуру Сатани значно ранішим твором італійського Відродження, середини XVI ст.
На жаль, на даний час стан збереження скульптури архангела Михайла залишає бажати кращого. Ліва рука тріснула і тримається за рахунок основи всередині руки; така ж ситуація з правою ногою. На лівій нозі відсутня верхня частина сабатона. Ще одна велика тріщина утворилася ззаду на поясі. Не зберігся також і оригінальний спис. Окрім того, на фігурі багато дрібніших розривів та деформацій. Кріпильні елементи кородовані. Скульптура покрита декількома шарами олійної фарби та бруду, що не дає можливості виявити “олов’яну чуму”.
Скульптура потребує негайного втручання реставраторів, оскільки є, як вказувалось вище, в незадовільному стані збереження. Проте у Львові, на даний момент, немає фахівців з реставрації олова, яким можна було би довірити таку відповідальну роботу. Цілком ймовірно, що в процесі реставрації можна віднайти відповіді на ряд питань з історії цієї пам’ятки, зокрема, уточнити конструкцію фігур, матеріали, з яких вони виготовлені.
Поки що скульптура овіяна міфами, інтригує відвідувачів й чекає свого переможного часу експонується в Музеї-Арсеналі, відділенні Львівського історичного музею та, овіяна міфами, інтригує відвідувачів й чекає свого переможного часу.
Петро СЛОБОДЯН
старший науковий співробітник Львівського історичного музею
Джерела:
- Львівський історичний музей (далі ЛІМ). – Фондова група “Скульптура”. С – 381.
- Schneider A. Encyklopedia do krajoznawstwa Galicji. – Lwów, 1870. – T. 1. – S. 320 – 325; Історія українського мистецтва: В 6 т. – К., 1967. – Т. 2. – С. 151 – 153; Жолтовський П. Художнє лиття на Україні. – К.: Наукова думка, 1973. –
- 26, 29, 126, 127; Крвавич Д., Овсійчук В., Черепанова С. О. Українське мистецтво: Навч. посібн.: У 3 ч. – Львів: Світ, 2005. – Ч. 3. – C. 49 – 51.
- Козицький А. Арсенал королівський // Енциклопедія Львова. – Львів, 2007. – Т. 1. – С. 93.
- ЛІМ. – Фондова група “Скульптура”, ЛІМ – 37946.
- Schneider A. Encyklopedia … – S. 322.
- Schneider A. Encyklopedia … – S. 322; Козицький А. Арсенал королівський. – С. 93.
- Schneider A. Encyklopedia … – S. 322.
- Содомора А., Домбровський М., Кісь А. Року Божого – Anno Domini: латинські написи Львова. – Львів: Піраміда, 2008. – С. 204.
- Schneider A. Encyklopedia … – S. 322.
- Schneider A. Przewodnik po Lwowie. – Lwów, 1875. – S. 25.
- ЛІМ. – Фондова група “Скульптура”, ЛІМ – 37946.
- ЛІМ. – Фондова група “Графіка”, Г – 6470.
- Мельник Б. Вулицями старовинного Львова. – Львів: Світ, 2001. – С. 195.
- Архів ЛІМ. – Inwentarz Muzeum Historycznego miasta Lwowa. – S. 1, N. 1.
- Charewiczowa L. Muzeum Historyczne miasta Lwowa: Przewodnik po zbiorach. – Lwów, 1936. – S. 52.
- Mękicki R. Muzeum Narodowe im. Króla Jana III we Lwowie: Przewodnik po zbiorach. – Lwów, 1936. – S. XXV.
- Новий завіт // Святе письмо Старого та Нового завіту. – Львів: Місіонер, 2007. – С. 313.
- Жолтовський П. Художнє лиття на Україні … – С. 125 – 127.
- Слободян П. Історія “молдавського” дзвона в Роздолі // Пам’ятки України. – 2008. – № 2. – С. 80 –85.
- Мінжулін О. Реставрація творів з металу: Підруч. для студентів вищ. навч. закл. – К.: Спалах, 1998. – С. 113.
- Слободян П. Колекція олов’яних виробів ХVI–ХVIIІ ст. зі збірки Львівського історичного музею, як джерело до вивчення історії конвісарського ремесла у Львові // Шевченківська весна. Історія: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених / Редкол.: проф. В. Ф. Колесник (голова) та ін. – К., 2008. – Вип. 6. – Ч. 1.: Праці вчених. – С. 226.
- Мінжулін О. Реставрація творів з металу … –С. 114.
- K. B. [Badecki K.] Wystawa zdobnicwa ludwisarskiego. – Lwów, 1920. – S. 19; Muzea gminy miasta Lwowa – Lwów, 1929. – S. 52.
- Tuchołka-Włodarska B. Znaki gdańskich konwisarzy // Gdańskie Studia Muzealne / Muzeum Narodowe w Gdańsku. – Gdańsk, 1978. – T. 2. – S. 84.
- Жолтовський П. До історії художнього лиття металу на західних землях України в XIV – XVII ст. // Праці Українського державного музею етнографії та художнього промислу. – К., 1957. – С. 138.
- Крвавич Д., Овсійчук В., Черепанова С. О. Українське мистецтво … – Ч. 3. – С. 50.
- K. B. [Badecki K.] Wystawa zdobnicwa ludwisarskiego. – S. 19; Muzea gminy miasta Lwowa – S. 52.
- Сабатон від французького sabot – черевик, у зброєзнавстві – латний черевик.
- Czerner O. Lwow na dawnej rycinie i planie. – Wrocław [etc.] : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1997. – 133 s., [269 il.]