Ще одна грань таланту художниці, або EX LIBRIS’и Олени Кульчицької

1729
Ще одна грань таланту художниці, або EX LIBRIS’и Олени Кульчицької

Сьогодні хочемо познайомити читачів Фотографій Старого Львова із публікацією про ще одну сферу творчої діяльності художниці Олени Кульчицької – створення екслібрисів. Дана стаття була поміщена у журналі “Нова хата” (ч. 5 за травень 1927 р.) під назвою “EX LIBRIS’и Олени Кульчицької” та підписана криптонімом “П.М.К.”. Традиційно подаємо публікацію та ілюстрації до неї оригінальними.

Художниця Кульчицька Олена (зі сайту http://esu.com.ua)
Художниця Кульчицька Олена (зі сайту http://esu.com.ua)

EX LIBRIS’и Олени Кульчицької

Мистець Олена Кульчицька все йшла і іде в передових рядах українського мистецтва. Належить вона до універсальних мистців, що працюють майже у всіх ділянках мистецтва. Є це рідка прикмета і для мужчин мистців, бо мистецька праця, уявіть собі, Читачко потребує просто здорової і сильної не тільки волі, а й фізичної сили, фізичного витримання та напруження. Ось чому ми, та взагалі всі нації, мають так мало жінок мистців, здавалось би, так вдячного поля для нашого попису.

Я зараз хочу говорити про книжкові знаки Олени Кульчицької, чи про ex-libris-и, як популярно ті знаки називають в цілім світі.

Екслібрис Олени Кульчицької
Екслібрис Олени Кульчицької

Еx-libris, з латинської «з книг», називається ґрафічний охоронний знак книжки певної особи. Є це композиція, рисунок, чи просто декоративний напис, що приліплюється на обгортці книги з лівого боку, як знак власника книги і як її удекорування. Як вже сказано знак той може бути або суто декоративний, чи орнаментальний напис, чи, як є переважно, композитивний в необмежених границях творчости, чи і геральдичний, хто має той герб, або хто хоче якийсь такий знак утворити для себе індивідуально. Оці останні є тепер найпопулярнішими бо культурна людина не раз має просто потребу в якімсь особистім графічнім знакові. Це є вже діло витонченого смаку, правдивої культурности й інтелігенції.

Еx-libris-и мають свій почин ще з ХV-ХVІ столітті, і вперше з’явилися в Німеччині, як культурної нації, що плекала як саму книжку, друковану, чи рукописну, так і бібліотеки. Любов до книжки і породила книжкові знаки, які наліплювалися на книжки, аби їх не тільки не нищити написами, а й прикрасити. Пізніше ex-libris перекинувся до Франції і Англії, та до инших західно-европейських країв.

Екслібрис Савини Сидорович. Худ. Олена Кульчицька
Екслібрис Савини Сидорович. Худ. Олена Кульчицька

В західно-европейських країнах культурну вартість ex-libris-у оцінено вже давно, там є цілі великі і солідні т-ва, які опікуються схороненням і культурою ex-libris-у та попиранням його розвою. Вистарчить вказати на більші такі організації з науковим відтінком, як «Deutscher Verein für Exlibriskunst und angewandte Grafik» в Німеччині, «Société francaise des collectionneurs d’exlibris» у Франції , та «Exlibris Society» в Англії. Це головніші в тих країнах, та є ще багато менших і молодших товариств і організацій. Взагалі немає держави або нації, що не мала-би відділів ex libris-ів при великих музеях.

Приміром, Бритійський Музей, один з найбільших музеїв світа, має відділ ex-libris-у в 150,000 нумерів. Німецький музей в Нюрнберґу те-ж посідає один з найславніших в світі відділів ex-libris-у.

Екслібрис Ірини Чичилович-Тимочко. Худ. Олена Кульчицька
Екслібрис Ірини Чичилович-Тимочко. Худ. Олена Кульчицька

Великі малярі оддавали свою працю і книжному знакові. Це й надало їм високої мистецької варстости. Вистарчить назвати такі імена як Дюрер, Кранах, Гольбайн, Гільдебранд, Деплєр, Гуппа, Затлєр,  Барлєзіуса, Отто, Клінґер і багато иньших в Німеччині, щоби уявити собі мистецьку вартість книжного знаку. Знову в Франції працювали коло книжкного знаку Буше, Гравело, Гаварні, Бракемон, Буте-де-Монвель, Анрі Андрі і ин. та в Анґлії Гогарт, Шернборн, Гаррісон, Грінвей, Калькот, Крег, Бераслей, Макдональд, Еннінґ-Белль, Креґ, Нікольсон, Вудров, Шо, Осповат і т.д. В Італії Вольнато, Батальоці, Стелла, Сарторіо, в Еспанії Ренар, де Рікер, Муноца, Оліва Тріадо, Байрос і инші.

Словом, всюди ex-libris-и приковували увагу не тільки збирачів бібліотек, але й великих мистців. Тепер навіть не можна уявити собі серйозної бібліотеки без ex libris, та загалом, в наші часи зацікавлення ex-libris-ом є дуже велике. При чім, що так само важне, в більших книжкових збірках, кожний спеціяльний відділ має свій окремий знак, незалежно від загального  ex-libris-у, та ще й додається  superexlibris, себ-то витиснена емблєма на переплеті, що ще більше додає цілости збіркам.

Екслібрис Ольги і Олени Кульчицьких
Екслібрис Ольги і Олени Кульчицьких

Еx-libris-и Олени Кульчицької стоять на високім мистецькім рівні. Вони, як характеристичні праці в творчости Кульчицької є цілком европейські, та що більше, багато її книжкових знаків ще й перевищують їх. На спеціяльні мистецькі відносини в Галичині і на свій час се було мистецьке відкриття. При чім з притиском піднесемо тут національний зміст і сюжет їх. Кульчицька використовувала всі можливости в цім відношенні.

Як тема її ex-libris-ів, так і виконання є дуже багаті в ріжнородности.  Тут і графіка, і рисунок пером і дереворит і штих. Все багацтво темів ex-libris-у. Тут і геральдичний ex-libris і символічний, і легендарний. Від всіх їх віє інтимним настроєм і мистецькою цілістю. Виконала їх Кульчицька щось по-над 30 знаків і тому Кульчицьку треба уважати окрім її загальних мистецьких заслуг, ще мистцем ex-libris-у.

П.М.К.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.