Мирон Яців (1929 – 1996) значну частину своїх зусиль як художника-графіка скерував на розкриття важливих сторінок української Державності в її різних історичних періодах – від Княжої доби, національно-визвольних змагань Б. Хмельницького та І. Мазепи, Першої і Другої світових воєн.
У родинному архіві збереглися зошити з конспектованими фрагментами книг М. Грушевського та публікацій військових істориків і публіцистів у львівських часописах 1920-1930-х років відповідної тематики.
Як правило, батько поруч з текстами фіксував ті чи інші деталі зображень військових та військової атрибутики. Робив він це, здебільшого, в умовах секретності, у роки тоталітарних заборон на наукову правду щодо несфальшованої історії України.
Згодом ті чи інші зафіксовані артефакти військової історії були використані Мироном Яцівим у його відомих графічних циклах другої половини 1980-х – початку 1990-х років, зокрема репрезентативних образах українських князів, гетьманів, січових стрільців.
Українські національно-визвольні змагання XX століття особливо зацікавили художника на початку 1990-х років, коли розпочалася його співпраця з відомим письменником і головним редактором львівського журналу «Дзвін» Романом Федорівим. Ініціювавши заснування нового національно-патріотичного видавництва «Червона Калина», Р. Федорів запросив М. Яціва до оформлення численних періодичних і книжкових видань, зокрема відновленого, популярного в Галичині, часопису «Літопис Червоної Калини».
Для реалізації цього масштабного видавничого проєкту відновленої Незалежної України Мирон Яців використав найкращі якості свого графічного стилю. В ньому сплавилися риси мистецтва українського модернізму як елітарних пластичних форм репрезентації національної ідентичності періоду 1920-1930-х років, носіями яких були Павло Ковжун, Роберт Лісовський, Миколи Бутович, Едвард Козак, Святослав Гординський та інші мистці, так і загальноєвропейських мистецьких течій, що зблизилися на платформі конгломерату Ар Деко.
Синхронно до процесу створення обкладинок та інших елементів графічної оздоби журналів «Дзвін», «Літопис Червоної Калини», «Світ Дитини», «Малі Друзі» (два останні проєкти не були, на жаль, використані у видавничих форматах), серійних книжкових видань з історичними романами І. Филипчака, Б. Лепкого, І. Крушельницького, О. Назарука, Р. Федоріва, В. Лопушанського, Ю. Горліс-Горського, П. Феденка, А. Лотоцького, С. Ордівського, Г. Смольського, О. Лисяка, Т. Микитина, А. Чайковського та ін., художник створив серію авторських пропозицій державних грошових знаків, а також серію проєктів одностроїв та атрибутики для Армії Незалежної України.
До цієї теми Мирон Яців підійшов з належним досвідом вивчення історичних аналогів, найперше шляхом синтезування реконструкцій одностроїв Українських Січових Стрільців, Армій Української Народної Республіки, Західно-Української Народної Республіки, Української Повстанської Армії, Дивізії Української Національної Армії. В комплексі ці проєкти позначені не лише творчо-дизайнерським, але і наукових підходом і можуть містити деякі ідеї, актуальні для практичного втілення у наш час.
Роман ЯЦІВ