Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького та команда проєкту “Модест Сосенко (1875-1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи” підготували дві книги присвячені художникові. Монографія і каталог музейний творів митця – мистецькі видання, що спираються на ґрунтовне наукове дослідження, з сучасним дизайном та якісним повноколірним друком. Відзначимо, що обидві книги супроводжуються великою кількістю ілюстративного матеріалу, більшість якого репродукується вперше. Таким чином монографія разом з ілюстраціями міститиме 468 сторінок, а каталог – 256.
Кураторка проєкту та авторка монографії кандидатка мистецтвознавства, старша наукова співробітниця відділу українського мистецтва XIX – початку XX століття Національного музею у Львові ім. А.Шептицького Олеся Семчишин-Гузнер працювала над дослідженням понад 10 років: “Мета проєкту – популяризувати постать Модеста Сосенка серед якнайширшої аудиторії. Задум визрівав давно. І втілюється зараз не випадково: 2020 рік є ювілейним для митрополита Андрея Шептицького – відомого мецената українського мистецтва, а Модест Сосенко – перший стипендіат Владики. І цей рік є двічі знаковим для самого художника – 145-річчя від народження й 100-річчя від смерті і першої персональної, але, на жаль, посмертної виставки, яка відбулася у залах нашого музею і стала поштовхом для ранніх досліджень творчості митця”.
Реалізація проєкту стала можливою за підтримки Українського культурного фонду, монографія та каталог розповсюджуватимуться безкоштовно. Запланований наклад монографії – 500 примірників, каталогу творів зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького – 300. Частину накладу видань буде передано бібліотекам, музеям, академічним установам. Дослідники, професійна спільнота та поціновувачі творчості Модеста Сосенка зможуть заповнити анкету на сторінці проєкту ““Модест Сосенко (1875-1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи”, щоб отримати книги.
В рамках проєкту зібрано фотоархів іконостасів і розписів Модестаста Сосенка з п’яти храмів. Фахова фотофіксація позамузейної спадщини художника проведена в Онуфріївській церкві у Львові, у церкві Архістратига Михаїла в с. Підберізці (Пустомитівський район Львівської обл.), у Катедральному соборі Пресвятої Трійці в Дрогобичі, у церкві Святого Миколая у Золочеві та у храмі Воскресіння Господнього в с. Поляни (Золочівський район Львівської обл.). Частина світлин використана для ілюстрування монографії. Доступ до фотоархіву дослідники та широка аудиторія зможуть отримати на сайті-візитівці про митця.
Партнери проєкту: Львівський музей історії релігії, Івано- Франківський краєзнавчий музей, Національний музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й. Кобринського (м. Коломия), Український музей у м. Чикаго (США), Музей отців василіян у м. Мондері (Канада), УГКЦ Покрови Пресвятої Богородиці в м. Вінніпезі (Манітоба, Канада), Львівська митрополія УГКЦ.
Довідка:
Модест Сосенко (1875–1920) – художник з багатогранним талантом,своєю професійною діяльністю доклався до відродження національного мистецтва на початку ХХ ст. Модест Сосенко – стипендіат Андрея Шептицького, який підтримував близькі стосунки з Владикою впродовж усього життя. Завдяки сприянню Митрополита Андрея Шептицького, після закінчення Краківської школи образотворчих мистецтв, митець продовжив професійну освіту в академіях Мюнхена і Парижа. Найважливіший внесок митця в історію української культури – це праця в ділянці монументального і станкового релігійного малярства, де він виступив як новатор. Модест Сосенко – автор яскравих розписів та іконостасів понад десяти храмів Галичини, виконаних впродовж 1906-1913 рр., у яких першим розробив й утверджував своєрідний авторський стиль, що синтезував візантійські традиції, західноєвропейські здобутки й багату національну орнаментику. Монументальне малярство художника збереглося частково. Храми з розписами та іконами постраждали і під час двох світових воєн, і в радянський період та, навіть, у наш час.
Про музейну колекцію творів Модеста Сосенка:
Художник був працівником Церковного (нині – Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького), реставрував пам’ятки іконопису, долучався до поповнення колекції, виконував замальовки орнаментів давніх рукописів та ін. Екслібрис Церковного музею у Львові із зображенням Нестора Літописця, виконаний митцем – перший зразок такого типу графічних творів в українському мистецтві ХХ ст. За заповітом Модеста Сосенка, уся спадщина митця перейшла до Національного музею у Львові. Нині – це найбільша музейна колекція його творів. Серед творчої спадщини митця живописні портрети, мініатюрні краєвиди, жанрові композиції, графічні твори.
Олександра КУЩЕНКО