Про що розповідає львівське каміння…

1711
Про що розповідає львівське каміння…

Про львівську архітектуру загалом, окремі споруди, навіть деталі архітектури , навіть бруківку написано/проговорено/відзнято чимало розмаїтих матеріалів багатьма мовами світу. Але львівська архітектура, насправді, цікава, і багатогранна, а відтак відкриває все нові і нові грані історії культури міста, історії освіти.

Але відкриває лише тим, хто вміє цю архітектуру «читати», знаходити до неї відповідні ключі, і тоді відриваються такі глибинні речі в широкому культурному контексті часу, які яскраво знову і знову показують, що ми таки насправді мало знаємо про «загальновідому» архітектурну спадщину Львова.

Сучасний вигляд костелу єзуїтів (гарнізонний храм Петра й Павла) з проспекту Свободи
Сучасний вигляд костелу єзуїтів (гарнізонний храм Петра й Павла) з проспекту Свободи

Одним із таких надзвичайно цікавих інсайтів про який поведемо розмову далі, стало маленьке, але геть несподіване відкриття: маски комедії Дель Арте в архітектурному оздобленні сакральної споруди Львова. Фантастика!!! Але ж виникає питання як? що? і чому?! Треба встановити, що це за маски, бо ж  маски комедії Дель Арте мають кілька видів, а ті в свою чергу діляться на амплуа, і  мають багато підвидів та діалектних варіацій?!

Але все по порядку. Під час однієї з прогулянок містом, ми з подругою, відомою мисткинею Галиною Хорунжою – виявили  згадувану дуже промовисту деталь в архітектурі Львівського костелу єзуїтів (сучасного гарнізонного храму Петра і Павла у Львові). На оздобленні фасаду костелу були використанні дві маски комедії Дель Арте. Тепер , коли знято реставраційні риштовання – ця лаконічна вишуканість ліній та оздоблення явили глядачам усю велич своєї краси. Архітектура тогочасних костелів єзуїтів мала свою традиційну архітектуру.

Гарнізонний храм святих апостолів Петра і Павла
Гарнізонний храм святих апостолів Петра і Павла

Крім того, при костелах єзуїтів були створені колегіуми, вони були осередками тогочасної освіти, саме з них згодом, постали перші європейські університети. Відомо, що в системі тогочасної середньовічної європейської освіти, навіть єзуїтських колегіумах навчальний театр посідав чільне місце. Варто зауважити, що Львів не був виключенням з цього правила, а системно розвивався в руслі тогочасних європейських освітніх традицій : при костелі теж існував колегіум з навчальним театром.

До речі,  варто зауважити , що серед відомих випускників цього навчального закладу, окрім гетьмана Богдана Хмельницького, слід назвати подільського земельного магната та видавця Ігнація Сцибора-Мархоцького. Адже саме І. Сцібор-Мархоцький один із перших, на теренах сучасної України, у своїх володіннях , для популяризації продукції своєї друкарської мануфактури, почав використовувати елементи реклами. Кажучи сучасною мовою: Мархоцький, був в числі піонерів, хто почав застосовувати суто медійні практики та інструменти для просування своїх бізнес-продуктів. При чому дуже успішно. І це лише один із прикладів. Тобто, єзуїтський колегіум у Львові давав своїм випускникам дуже якісну тогочасну освіту, вміння інноваційно, нестандартно,  мислити, часто випереджаючи свій час.

Маски комедії Дель Арте в архітектурному оздобленні гарнізонного храму святих апостолів Петра і Павла УГКЦ
Маски комедії Дель Арте в архітектурному оздобленні гарнізонного храму святих апостолів Петра і Павла УГКЦ

Так чи інакше, в освітньому процесі Львівського єзуїтського колегіуму театр, театральна практика посідала вагоме місце. Відтак, це властиво, знайшло відображення навіть в декорі самої архітектурної споруди.

Наступним питанням , яке логічно виникає: а які ж саме маски зафіксовані в декорі споруди? Вивчаючи іконографічні зображення масок Дель Арте, які збереглися в численних гравюрах ми припускаємо, що обидві маски, належать Тревеліну або Гатто (так званий північний квартет масок), а в Неаполі (південний квартет масок) ця маска Дель Арте більш відома як Труфальдіно. Маски комедії Дель Арте – як мистецький візуальний елемент в архітектурі Львівського костелу єзуїтів , очевидно, є справді його родзинкою. У відкритих джерелах ми ніде не зустрічали згадок про те, щоб в інших  сакральних спорудах, костелах єзуїтів, в інших країнах чи містах застосовувалися такі елементи декору.

Маски комедії Дель Арте в архітектурному оздобленні гарнізонного храму святих апостолів Петра і Павла УГКЦ
Маски комедії Дель Арте в архітектурному оздобленні гарнізонного храму святих апостолів Петра і Павла УГКЦ

Чому саме ця маска Дель Арте знайшла своє відображення в декорі Львівського костелу єзуїтів на разі прокоментувати дуже складно. Труднощі полягають, передовсім, у тому, що дуже бракує спеціальних досліджень про театральну практику шкільних театрів, зокрема єзуїтських колегіумів. І на території України зокрема. Припускаємо, що коли ця дослідницька лакуна буде заповнена, тоді оприявляться ширші культурні контексти, з’являться більш докладні коментарі з приводу того чому в архітектурному декорі Львівського костелу єзуїтів з’явилися маски комедії Дель Арте.

Як можемо переконатися, архітектура , навіть «загальновідомі» об’єкти мають в собі ще чимало загадок, які належить розгадати. Бо ж львівське каміння може ще багато розповісти, якщо не лінуватися, і вміти уважно «читати».

Оксана ПАЛІЙ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.