Пресова Кватира УСС, або кузня, де народжувався український культурний фронт.

207
Струнний квартет УСС. 1916р. Зліва Роман Лесик, Антін Баландюк, Ярослав Барнич і Михайло Гайворонський.
Струнний квартет УСС. 1916р. Зліва Роман Лесик, Антін Баландюк, Ярослав Барнич і Михайло Гайворонський.

У вирі Першої світової війни, на тлі кровопролитних боїв та окопного побуту, феномен Українських Січових Стрільців (УСС) постає не лише як військова, але й як потужна культурно-мистецька формація. Рік 1916, позначений відносним затишшям на фронті після запеклих боїв, став часом розквіту мистецької діяльності в стрілецьких лавах, апогеєм якої стало формування Струнного квартету УСС.

Молодь на фронті: Соціальний портрет УСС

Соціально-віковий склад УСС був нетиповим для армій того часу: левову частку особового складу складали студенти вищих навчальних закладів, а також учні старших класів гімназій Галичини (1). Ця молодіжна інтелігентська еліта принесла із собою в окопи високий рівень освіченості та сформовані культурні потреби (2). Значна частина стрільців мала попередній досвід участі в хорах (зокрема, у студентських та гімназійних), а деякі володіли музично-теоретичною підготовкою та навичками гри на популярних інструментах, передусім гітарі (3).

Ярослав Барнич
Ярослав Барнич

Цей культурний потенціал знайшов своє втілення у створенні великих музичних колективів. Ще до 1916 року в УСС успішно функціонував духовий оркестр, який наприкінці 1915 року налічував вже 30 музикантів (3).

Струнний квартет: Камерний блиск 1916 року

Навесні-влітку 1916 року, під час перебування Стрільців на позиціях в районі Козова–Бережани (Теребовлянський повіт, зараз Тернопільська область), настала відносно спокійна фаза фронтового життя, що дозволила приділити більше часу мистецьким ініціативам (4). Саме тоді з’явився камерний ансамбльСтрунний квартет УСС. Його склад став легендарним в історії української музики та визвольних змагань:

  • Роман Лесик (1, 5)
  • Антін Баландюк (1, 5)
  • Ярослав Барнич (1, 5)
  • Михайло Гайворонський (1, 5)

Цей ансамбль став символом тяжіння до високої, академічної музики серед стрілецтва. У репертуарі, окрім народних мелодій, були твори європейських композиторів, а також оригінальні стрілецькі марші та пісні, аранжовані для камерного складу (6).

Цікавий факт: Михайло Гайворонський (1892–1949), один із членів квартету, був не лише талановитим музикантом, але й композитором та дириґентом. Він є автором музики до численних стрілецьких пісень, які стали народними, зокрема “Червона калина”, “Їхав стрілець на війноньку” (7). Після війни він емігрував до США, де став визначним діячем української музичної культури у діаспорі (8).

Михайло Гайворонський
Михайло Гайворонський

Пресова Кватира: Організаційний осередок та «Кузня Творчості»

Головним осередком, що координував та підтримував усю багатогранну мистецьку діяльність УСС, була Пресова Кватира (9). Це було фактично культурно-інформаційне бюро Стрільців, яке займалося пропагандою, видавництвом, а також акумулювало творчий потенціал підрозділу (9).

Саме тут зійшлися й реалізували свій хист:

  1. Музиканти та дириґенти: Окрім вже згаданих Лесика та Гайворонського, це був Лесь Гринішак, який також мав значний досвід у керуванні хорами та оркестрами ще до війни (10).
  2. Поети та письменники: Їхня творчість була фундаментальним джерелом натхнення для стрілецької музи. Тексти, часто написані прямо в окопах, швидко поширювалися і ставали основою нових пісень (11).
  3. Образотворчі митці: Серед Стрільців були художники, чиї імена згодом увійшли в історію українського мистецтва (9). Вони створювали плакати, оформляли видання та документували стрілецький побут, тим самим формуючи візуальний образ руху (12).
Дмитро Вітовський
Дмитро Вітовський

Ідеологічний контекст: Лідери та Настанови

Наявність у лавах УСС цілої плеяди майбутніх політичних та військових лідерів підкреслює високу ідеологічну свідомість цього формування. Дмитро Вітовський (майбутній полковник і командувач у листопаді 1918 р.), Федір Черник, Андрій Мельник (майбутній полковник Армії УНР, голова ОУН), Дмитро Паліїв — ці постаті свідчать про те, що стрілецьке товариство керувалося не лише суто військовими, а й глибокими національно-державницькими ідеями (13).

Цікавий факт: Андрій Мельник, один із ключових діячів українського національного руху XX століття, під час служби в УСС був хорунжим і одним із ідеологічних натхненників стрілецької молоді, підтримуючи культурно-просвітницьку роботу (14).

Саме ця синергія військової дисципліни, високої культури та чіткої національної мети перетворила Струнний квартет УСС та Пресову Кватиру на унікальне явище в історії воєн. Музика і мистецтво в окопах були не просто розвагою, а інструментом формування національної ідентичності та збереження морального духу в умовах боротьби за українську державність (15).

Наталка СТУДНЯ

Список використаних джерел:

  1. Науменко К. Є. Українські січові стрільці: соціально-історичний портрет. — Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2011. — С. 87–90.
  2. Кучабський В. Українські Січові Стрільці (1914–1920). — Львів: НТШ, 1995. — С. 101.
  3. Посівнич М. Українські січові стрільці. — Львів: Афіша, 2005. — С. 115.
  4. Ріпецький С. Українське Січове Стрілецтво: Визвольна ідея і військове будівництво. — Львів: Каменяр, 1995. — С. 245.
  5. Верига В. Галицька Соціялістична Совєтська Республіка, 1920 р.: музичні та театральні традиції. — Торонто: Накладом автора, 1996. — С. 45. (Згадка про склад квартету як відомий факт).
  6. Мельник І. В. Війна на Східному фронті 1914-1918 років: Галичина. — Київ: Книга, 2005. — С. 312.
  7. Стрілецькі пісні. Зібрав і зредагував Осип Курилас. — Львів: Червона Калина, 1993. — Передмова.
  8. Королюк М. Музична культура української діаспори в Північній Америці. — Львів: Світ, 2000. — С. 67.
  9. Науменко К. Є. Українські січові стрільці: Пресова Кватира. // Енциклопедія історії України: Т. 9. — К.: Наукова думка, 2012. — С. 687.
  10. Воробець С. Музичне мистецтво в УСС: Диригенти та композитори. — Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2008. — С. 34.
  11. Історія української літератури: ХХ століття. У 2 кн. Кн. 1: Перша половина ХХ століття. — К.: Либідь, 1994. — С. 156.
  12. Дуда І. Митці УСС. // Тернопільський енциклопедичний словник: Т. 2. — Тернопіль: Збруч, 2005. — С. 263.
  13. Литвин М., Науменко К. Історія ЗУНР. — Львів: Інститут українознавства НАН України; Олір, 1995. — С. 30–31.
  14. Трофимчук О. Життя і діяльність Андрія Мельника. — Київ: Пошуково-видавниче агентство “Книга Пам’яті України”, 2003. — С. 45.
  15. Лазарович М. В. Легіон Українських Січових Стрільців: формування, військова підготовка, бойовий шлях (1914–1918 рр.). — Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2005. — С. 210.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються дані ваших коментарів.