Трамвайні вагони німецького виробництва – «LOWA» та «Gotha» перевозили пасажирів у Львові понад 30 років – останні німецькі вагони моделі «Gotha G4-61» покинули трамвайні маршрути № 4 і 6 у 1988 році – зберігся лише один «повнокузовний» трамвай «Gotha», який використовується в якості екскурсійного. Отож, «Фотографії Старого Львова» розповідають про історію експлуатації трамваїв німецького виробництва у Львові
Все існування львівського трамвая за типом рухомого складу можна поділити на п’ять епох:
- перша – «віденська» або «сіменсівська» – у цей час у Львові експлуатувалися трамваї компанії «Сіменс і Гальське». Вона тривала із 1894 року до початку 1920-х років;
- друга – «польська» або «саноківська», вона охоплює ті часи, коли більшість рухомого складу львівського трамвая складали вагони заводу «Sanowag» у місті Сяноку на території сучасної Польщі. Вона тривала із 1903 року, коли до Львова прибув перший трамвайний вагон «Sanok» і аж до 1972 року, коли після закриття трамвайних ліній вгору по вулиці Івана Франка на Високий Замок були повністю виведені із пасажирської експлуатації модернізовані вагони, виготовлені у Саноку.
- третя – «німецька» або ж «готична» епоха в історії львівського трамвая тривала із 1955 по 1988 рік – у 1955 у Львові появилися перші трамваї «LOWA», а в 1988 році із пасажирської експлуатації були виведені останні трьохсекційні «змійки» «Gotha G4-61»;
- четверта – «чеська» або «татрівська» розпочалася у 1972 році, коли до Львова прибув перший трамвай «Tatra T4SU» і триває і досі. «Татри» не планують здаватися – у 2018 році у їхньому полку відбулося поповнення – із Берліна прибуло 30 вживаних модернізованих вагонів «Tatra KT4DM» – це найбільше трамвайне «поповнення» у Львові за усі часи незалежності України;
- п’ята епоха – «електронівська» розпочалася у 2013 році, коли на рейки став перший п’ятисекційний трамвай «Електрон». Побажаємо українському виробнику, щоб епоха його трамваїв тривала, принаймні, не менше, а ніж «готична»…
Починаючи розповідь про історію експлуатації у Львові трамвайних вагонів німецького виробництва потрібно зазначити, що трамвайна система міста Львова має низку відмінностей від більшості трамвайних систем України:
- по-перше – це вузька (метрова) колія. Зараз в Україні трамваї метрової колії, окрім Львова, курсують у Вінниці та Житомирі. Іще дві трамвайні системи із метровою колією – у Євпаторії та Молочному – лишилися в окупованому Криму. У двох українських містах трамвайні лінії метрової колії узагалі розібрали – у Сімферополі та Чернівцях, а іще у низці міст, в тому числі Одесі та Миколаєві вузьку колію «перешили» під стандарт 1520 мм.;
- по-друге – вузький габарит – це пов’язано як із використанням 1000-міліметрової колії, так і з вузькими вулицями, тому львівські трамваї мають ширину кузова (габарит) 2200 мм. Виключенням є вагони «Електрон», які є дещо ширшими.
- по-третє – складний профіль і рельєф колій – багато кривих і підйомів та спусків.
Для таких параметрів колії і габариту та складних умов експлуатації в СРСР нових трамваїв не виготовляли. Єдиним виключенням була глибока модернізація довоєнних київських трамваїв 900-ї серії (вагони отримали індекс моделі 2М), яка проводилася на Київському заводі електротранспорту імені Ф. Дзержинського у 1940-50-х роках – ці вагони модернізували для Житомира, Чернівців та Вінниці, трамвайні господарства яких після Другої світової війни були у геть поганому стані. Отож, у кінці 1940-х – на початку 1950-х років Львів нових трамваїв не отримував – силами підприємства модернізували старі трамвайні вагони, встановлюючи на них більш сучасне електрообладнання по типу вагонів 2М.
Можливість постачання до Львова нових трамвайних вагонів відкрилася лише у середині 1950-х років, після смерті Сталіна. Постачання зарубіжної техніки було можливим тільки в межах соціалістичного табору. Трамвайне машинобудування на початку 1950-х років у підконтрольній СРСР частині Європи існувало в Чехословаччина, Німецькій Демократичній Республіці (НДР), Угорщині, Польщі та Румунії.
Нові трамваї на колію 1000 мм. із габаритом 2200 мм. виготовлялися в середині 1950-х років тільки у Східній Німеччині. Їх виробником була компанія «Vereinigung Volkseigener Betriebe Lokomotiv- und Waggonbaus» (у перекладі – «Об’єднання народних підприємств локомотиво- та вагонобудування»), із скороченою назвою «VVB LOWA». Компанія «VVB LOWA» виготовляла дуже широкий спектр продукції – від локомотивів і залізничних вагонів до автокранів, в тому числі і міський електротранспорт – трамваї і тролейбуси. У 1950 році компанія почала серійний випуск моторних трамвайних вагонів «LOWA ET50» та причіпів до них «LOWA EВ50». Це були двовісні цільнометалеві трамвайні вагони із безпосередньою системою керування тяговим електроприводом (кулачковий контролер в кабіні водія безпосередньо проводив комутацію гальмівних чи пускорегулювальних реостатів). Оскільки у Німеччині у багатьох містах експлуатувалися трамвайні лінії без розворотних кілець (тупикові), вагони модифікації «LOWA ET50» і «LOWA EВ50» були двосторонніми, тобто обладнані дверима з обох сторін кузова, а у моторних вагонах було дві кабіни – у голові та хвості вагона. Для зручного перечеплення моторного і причіпного вагонів на кінцевих, ці трамваї мали напівавтоматичний зчіпний пристрій із електричним роз’ємом.
У середині 1950-х років розпочалися поставки трамваїв «LOWA» до Радянського Союзу – першим містом, який отримав такі вагони став Виборг Ленінградської області (зараз тут трамвайного руху вже немає), це сталося у жовтні 1954 року. Після Виборгу такі трамваї надійшли у Калінінград. В Українську РСР такі трамваї почали надходити у 1955 році – їх отримали Львів, Миколаїв (вузька колія 1000 мм.), Сімферополь та Вінниця. За межами УРСР ці вагони також надійшли до Кишинева (потім були відправлені до Львова), П’ятигорська, Ташкенту та Таллінну.
До Львова перша партія із 6 моторних і 6 причіпних трамвайних вагонів «LOWA ET54 + EВ54» прибула у серпні 1955 року. У числі від 14 серпня 1955 року газета «Львовская правда» писала «Незабаром по маршруту № 2 (вул. Леніна – вул. Енгельса) будуть курсувати нові комфортабельні трамвайні вагони. Вони обладнані економічними електромоторами. Моторний вагон маж передній і задній пульти управління. В експлуатації буде 6 моторних і 6 причіпних вагонів».
Нові німецькі моторні трамвайні вагони отримали №№ 401 – 406, а причіпні №№ 501 – 506, їх на початку приймало трамвайне депо № 1 – із надходженням нових вагонів із Німеччини старі модернізовані трамваї поступово переводили у трамвайне депо № 2 на вулиці Промисловій, яке у ті часи проходило модернізацію і розширення до 120 вагоно-місць.
Окрім нових вагонів «LOWA ET54 + EВ54», які Львів у 1955 році отримав із заводу, потім трамвайний парк поповнився п’ятьма поїздами із таких трамваїв, які експлуатувалися у столиці Молдови Кишиневі – їх передали до Львова після закриття системи у 1960 році. Моторні вагони мали №№ 425 – 429, а причіпні №№ 525 – 529.
Німецькі вагони «LOWA» зразу сподобалися водіям – по-перше керувати цими вагонами можна було сидячи, по-друге вагони мали надійне електричне опалення салону і кабіни водія.
Починаючи із 1957 року постачальником вузькоколійних трамвайних вагонів для СРСР стає німецьке підприємство «VEB Waggonbau Gotha» із міста Гота. Це підприємство виготовляло трамвайні вагони під брендом «Gotha». Візки цих трамвайних вагонів, а також їх електрообладнання були в основному тотожними вагонам «LOWA ET54» та «LOWA EВ54», а от дизайн кузова був іншим. Якщо вагони «LOWA» мали «рубаний» дизайн, то вагони «Gotha» мали більш округлі форми. Їх особливістю було звуження головної і хвостової частини – завдяки цьому вдалося дещо збільшити довжину вагонів і покращити умови проходження кривих малого радіусу.
Моторний вагон «Gotha Т57» приводився двома електродвигунами по 60 кВт., отож міг тягнути за собою два причіпні вагони «Gotha В57», щоправда в умовах «гірського» рельєфу Львова використовувався лише один причіпний вагон. Трамвайний поїзд із одного моторного і одного причіпного вагонів міг розвивати велику по тим часам швидкість – 50 кілометрів на годину.
Вагони «Gotha Т57» і «Gotha В57» були обладнані електродинамічними, колодковими електричними, колодковими ручними та магнітнорейковими гальмами. Колодкові електричні гальма використовувалися в другому причіпному вагоні – коли при гальмуванні двигуни моторного вагона переходили в генераторний режим, вони живили гальмівний електромагніт, який і приводив в дію колодкові гальма причіпного вагону. В моторному вагоні колодкове гальмо приводилося в дію важелем справа від пульта керування. Магнітнорейкові гальма живилися від контактної мережі через спеціальний реостат, з часом їх переробили на живлення від акумуляторної батареї. Як і у вагонах «LOWA», у вагонах «Gotha» не було пневматичної системи, а низка допоміжних систем, в т.ч. відкривання-закривання дверей, сигналізація, живилася від низьковольтної системи із напругою 24 В. Для перетворення струму високої напруги 600 В у струм напруги 24 В використовувався мотор-генератор. Також була передбачена наявність акумулятора.
Трамвайні моторні вагони «Gotha Т57», як і «LOWA ET55» були двосторонніми, а отже мали двері із обох сторін кузова і два пульти керування –в головній і хвостовій частині кузова, тому вони могли використовуватися у системах без розворотних кілець.
У Львові в кінці 1950-х – на початку 1960-х років усі трамвайні маршрути, окрім № 10 і 12, де експлуатувалися модернізовані вагони «Sanok», (важкі трамвайні вагони «Gotha» не змогли працювати на цих маршрутах), отримали розворотні кільця. Отож, потреба у двосторонніх трамвайних вагонах зникла, тому під час капітального ремонту перші трамваї «Gotha Т57» та «Gotha В57» були перероблені в односторонні – заварені двері по лівій стороні кузова, демонтовані задні пульти керування. В той же час, такі ж вагони, які надійшли із Сімферополя у 1970-х роках, залишилися двосторонніми.
Зауважу іще, що у Євпаторії, де частина маршрутів не має розворотних кілець, трамвайні поїзди «Gotha Т57 + В57» модернізували – задній пульт моторного вагона перенесли у причіп, таким чином уникли маневрів на кінцевих зупинках…
Перші 5 трамвайних поїздів «Gotha Т57 + В57» прибули до Львова влітку 1957 року. У моторному і причіпному вагонах було по 22 місця для сидіння. Моторний вагон вміщував загалом 59 пасажирів, а причіпний – 68 пасажирів. Всі ці вагони надійшли у трамвайне депо № 1. Наступна партія із 10 нових поїздів «Gotha Т57 + В57» прибула до Львова влітку 1958 року.
У 1959 році завод у місті Гота розпочав випуск трамвайних вагонів «Gotha Т59/В59». За усіма параметрами ці трамваї відповідали вагонам попередньої модифікації, але були односторонніми, тобто мали один пульт керування в голові вагона і двері лише із правої сторони кузова. До Львова із заводу загалом надійшло 5 трамвайних поїздів із вагонів «Gotha Т59 + В59». Саме моторний вагон цієї модифікації зберігся у Львові із повністю автентичним кузовом, у 2014-16 роках він був відновлений у вигляді, максимально близькому до автентичного і використовується в якості екскурсійного.
Вагони «Gotha Т57» та «Gotha Т59» мали ідентичний кулачковий високовольтний контролер, який розташований у кабіні водія по ліву сторону від водійського крісла. За словами водіїв, які працювали на таких трамвайних вагонах, крутити лівою рукою рукоятку контролера було досить важко. Отож, виробник вагонів на початку 1960-х років модернізував головний контролер трамвайних вагонів – основний блок із контактами і дугогасними камерами перенесли під підлогу переднього посадочного майданчика, а рукоятка контролера отримала вигляд керма, яке розмістилося посередині кабіни. Вагони із модернізованим контролером отримали назву моделі «Gotha T2-62», а причепи до них – «Gotha В2-62».
Перші трамвайні вагони «Gotha T2-62» із причепами В2-62 надійшли до Львова у на початку літа 1963 року. Експлуатація цих вагонів розпочалася 29 червня 1963 року на маршруті № 2.
У травні 1964 року, коли Львівський трамвай святкував своє 70-річчя, у Львові налічувався 271 трамвайний вагон – 148 моторних вагонів і 123 причіпних, із них 76 вагонів – це були цільнометалеві вагони виробництв Східної Німеччини – решта старі модернізовані вагони, виготовлені за часів Австро-Угорщини та Польщі. У другому півріччі 1964 року із заводу в місті Гота до Львова надійшло 6 трамвайних поїздів «Gotha T2-62 + В2-62», а у 1965 році – іще 14 таких поїздів.
У середині 1960-х років для Львова через Міністерство житлово-комунального господарства СРСР було замовлено 50 нових зчленованих трамвайних вагонів «Gotha G4-61», які у Львові називали «змійками». Окрім Львова такі трамваї отримав також Таллінн.
Вагони «Gotha G4-61» почали проектувати іще в кінці 1950-х років на основі трамвайних поїздів «Gotha Т59 + В59». Вони складалися із трьох секцій – дві із них – головна та хвостова опиралися на неповоротні візки, а середня секція була підвісна. Головна і хвостова секція, фактично, були моторним і причіпним вагонами, додатково обладнаними вузлами зчленування. Серійні вагони мали електричне обладнання, аналогічне вагонам «Gotha T2-62/В2-62», тобто теж мали рукоятку контролера у вигляді «керма». Іще одною відмінністю трамваїв «Gotha G4-61» від «Gotha T2-62/В2-62» була конструкція дверей – загалом вагон мав троє дверей – двостулкові двері у головній і хвостовій секціях і широкі чотирьохстулкові двері у підвісній секції, вони були ширмового, а не зсувного типу.
Партія із 50 трамвайних вагонів «Gotha G4-61» прибула до Львова у 1966-67 роках. Всі ці вагони отримало трамвайне депо № 1, їх випускали на маршрути № 1, 2, 9. Через надходження цих вагонів, частину більш старих німецьких вагонів передали у трамвайне депо № 2 на Підзамче – його готували до прийому «німців» іще з 1959 року. Цікаво, що головну і хвостову секцію «змійок» «Gotha G4-61» нумерували окремо – «голова» першого вагону цієї моделі отримала № 601, а «хвіст» – № 701. Після прибуття до Львова «змійок», в місті все ще експлуатувалося 50 вагонів старих модифікацій, випуск трамваїв на лінію сягнув 224 вагонів. На той час трамвайне депо № 1, яке було повністю укомплектоване німецькими вагонами, обслуговувало трамвайні маршрути № 1, 2 і 9 та частково № 7, маршрути № 4, 6, 7, 10 і 12 – трамвайне депо №2.
Зауважимо, що у низці міст України трамвайні вагони «Gotha» експлуатувалися також і на широкій колії – наприклад, у Донецьку, Дніпропетровську, Кривому Розі та Одесі, проте в цих містах їх виводили і експлуатації через постачання чотиривісних трамваїв: або чеських «Tatra T3SU», або радянських КТМ-5. Отож, у 1969 – 73 роках до Львова надходили трамвайні поїзди «Gotha T2-62 + В2-62» із Кривого Рогу, Одеси та Дніпропетровська, візки яких було «перешито» із широкої колії на вузьку, крім того надійшло 10 поїздів «Gotha Т57 + В57» із Сімферополя, де було закрито трамвайну систему.
Це були останні надходження німецьких трамвайних вагонів до Львова. Справа в тому, що в кінці 1960-х років були підписані домовленості в рамках Ради Економічної Взаємодопомоги (РЕВ), які передбачали спеціалізацію країн на випуску певної промислової продукції. Відповідно до цих домовленостей, на випуску трамваїв та тролейбусів для країн РЕВ мала спеціалізуватися Чехословаччина та СРСР. Натомість НДР, Угорщина звертали виробництво своїх трамваїв і почали закуповувати вагони чехословацького виробництва. Румунія і Польща, щоправда, ці домовленості не виконала і продовжила випускати трамваї для власних потреб.
Вузькогабаритні трамвайні вагони «Tatra T4D» компанія «ЧКД-Прага» розробила саме для потреб Німеччини. Це були суцільнометалеві трамвайні вагони із двома поворотними візками, розроблені на базі моделі «Tatra T3» із аналогічним дизайном. База вагона складала 6,3 метри (відстань між осями візків), а довжина вагона – біля 15 метрів. У парі із головними вагонами могли працювати причіпні вагони «Tatra В4D». Моторні вагони мали електрообладнання по типу американських трамваїв РСС із опосередкованою реостатно-контакторною системою із педальним контролером водія і великим пускорегулювальним і гальмівним реостатом – прискорювачем. Такі вагони мали дуже плавний розгін та гальмування.
До СРСР постачалися трамвайні вагони «Tatra T4SU», які можна було експлуатувати в режимі багатьох одиниць. До Львова вагони цієї моделі почали прибувати у кінці 1972 року. Їх появі передувала страшна трамвайна аварія, у яку потрапив трамвайний поїзд «Gotha T2-62 + В2-62», яка сталася 10 січня 1972 року на вулиці Городоцькій у Львові і спричинила поступове виведення із експлуатації німецьких трамвайних вагонів як у Львові, так і у Вінниці та Житомирі.
У аварію із численними людськими жертвами потрапив трамвайний поїзд «Gotha T2-62 + В2-62» №№ 472+572, який було передано до Львова із Одеси, він був закріплений за депо №2. Трамваєм керувала 24-річна водій Надія Макара. У трагічний рейс трамвайний вагон відправився із кінцевої на головному вокзалі біля 16:00. За офіційною версією водій трамвая під час спуску по вулиці Городоцькій заснула і невчасно задіяла гальма. Отож, некерований трамвайний вагон поїзд «врізав» стрілку і врізався в острівну зупинку, яка знаходилася на перехресті вулиць Городоцької та Шевченка. За словами свідків, в кінці трамвайні вагони розчепилися, головний вагон в’їхав у цегляну огорожу школи на вулиці Леонтовича, а причіпний зупинився за кілька метрів. Внаслідок аварії 11 людей загинуло на місці, 25 постраждало, 9 людей було доправлено у сусідню лікарню швидкої допомоги на вулиці Джамбула (нині Раппопорта) у безнадійному і вкрай важкому стані. Водій трамвая, кондуктори та більшість пасажирів залишилися неушкодженими. Остаточно
Дослідники історії міста Львова публікували кілька версій інциденту, які значно відрізняються від офіційної. Так само від ветеранів трамвайного депо я чув про кілька можливих причин аварії. Із практично незаперечних свідчень, є те, що пасажирам заднього вагона № 572 вдалося його загальмувати, обертаючи корбу аварійного гальма у хвостовій частині вагона – власне це і послужило причиною розриву поїзда. Працівники депо говорили мені, що насправді водій не заснула, а гальма вагона були несправними – уже після аварії чи то головний інженер депо № 2, чи то бригадир ремонтників поліз під забруднений людською кров’ю опломбований вагон, щоб усунути поломку ручного гальма…
Фактом є інше – трамвайні вагони «Gotha» мали один істотний конструктивний дефект – у заводській електричній схемі вагона не було жодного пристрою, який би зупиняв трамвайний вагон у випадку, якщо водій втратив пильність. В той самий час, у вагонах «Tatra» було передбачено «педаль безпеки», яку водій повинен весь час тримати натиснутою. Якщо ж він її відпускає – моментально спрацьовують усі види гальм (аварійний режим). Запровадження подібного пристрою в трамваях «Gotha» потребувало дуже значних змін в електричній схемі. Отож, поступово трамвайні вагони німецького виробництва почали виводити із експлуатації, навіть не дивлячись на те, що вони далеко не повністю вичерпали свій технічний ресурс…
Початок чеської епохи у житті трамвайного господарства Львова почався 19 січня 1973 року – тоді на трамвайний маршрут № 7 вперше вийшов трамвай із № 801, який вела волій Л.П. Петляк. На початку в трамвайному депо № 1 було 10 вагонів «Tatra T4SU», а у 1973 році мало надійти іще 25… Трамвайні вагони «Tatra T4SU», а потім двовагонні поїзди із них поступово замінили «змійки» «Gotha G4-61» на трамвайному маршруті № 2. Одночасно із введення в експлуатацію нових чеських трамваїв «Tatra T4SU» було виведено із експлуатації останні вагони із дерев’яними кузовами, потім черга прийшла і до вагонів «LOWA».
У 1974 – 75 роках почалася реконструкція трамвайного депо № 1 для експлуатації тільки чеських вагонів. Відповідно із депо на Привокзальній поступово поїзди із двовісних вагонів переводили у трамвайне депо № 2. Довший час у депо № 1 експлуатувалися «змійки» «Gotha G4-61», але після того, як на початку 1980-х років почалися масові поставки «гармошок» «Tatra КT4SU» і ці вагони «перебралися» у депо №2…
Ера експлуатації поїздів із двовісних вагонів «Gotha» завершилася у 1980-85 роках. Частина вагонів була переобладнана у службові і вантажні, решту ж просто порізали на металобрухт на території Львівського трамвайно-тролейбусного ремонтного заводу. Дослідник історії Львівського трамвая Олександр Арістархов розповідає, що бачив, як вагони «Gotha» заїздили сюди на порізку власним ходом…
У середині 1980-х років «змійки» «Gotha G4-61» експлуатувалися на трамвайних маршрутах № 4 і 6, які обслуговувало трамвайне депо № 2 на Підзамчі. Вагони ці перебували далеко не в найкращому технічному та естетичному стані – оскільки Львів планово отримував нові чеські «гармошки» «Tatra КT4SU», німецькі «змійки» відпрацьовували останні місяці. Останні вагони «Gotha G4-61» працювали із пасажирами у 1988 році, більшість вагонів було утилізовано того ж року…
До початку 2010-х років у Львові дожило лише 3 моторних вагони «Gotha» – службовий вантажний вагон № 001 із трамвайного депо № 1 (Т2-62), рейкозварювальний вагон № 002-с (Т59Е) служби колії, а також головний вагон рейковоза № 011 (Т2-62). Лише один із цих вагонів – рейкозварювальний вагон «Gotha Т59Е» практично повністю зберіг свій автентичний кузов.
Автор цих рядків, який із дитинства пам’ятав трамваї «Gotha» в експлуатації поставив собі за мету відновити хоча б один такий вагон. Боротьба за збереження трамвайного вагона «Gotha Т59Е» № 002-с почалася взимку 2013 року. Завдяки допомозі речниці ЛКП «Львівелектротранс» Ользі Бачинській та тодішньому керівнику підприємства Володимиру Карпі, колективу трамвайного депо та ВРМ вдалося протягом літа 2014 року провести часткове відновлення ретро-трамвая «Gotha T59Е». На день незалежності 2014 року старенький трамвай взяв участь у Параді трамваїв на площі Ринок…
У 2015-16 роках завдяки підтримці ідеї відновлення ретро-трамвая керівництвом ЛКП «Львівелектротранс» в особі директорів Сергія Васільєва і Михайла Сидоровича вдалося провести відновлення трамвайного вагону у вигляді, наближеному до автентичного. Зараз львівський трамвайний вагон «Gotha T59Е» № 002 (раніше – № 424) та вінницький вагон «Gotha T57» № 104 – це єдині в Україні пасажирські вагони «Gotha T57» німецького виробництва. Решта вагонів цієї моделі залишилися в окупованому Криму.
Ось така вона, історія німецьких трамваїв в Україні. Зазначу, наприкінці, що на батьківщині цих вагонів, у Німеччині в кількох невеликих містечках вагони «Gotha» досі експлуатуються в маршрутному русі – там діють музейно-пасажирські трамвайні системи. У цілій низці німецьких міст в колекції транспортних музеїв є відреставровані ходові трамваї «LOWA» та «Gotha». Будемо надіятися, що і в Україні навчаться цінувати матеріальну історію, частинкою якої є ретро-трамваї.
Антон ЛЯГУШКІН
У матеріалі використано світлини Ханса Орлеманса та Ааре Оландера, із колекцій Гриця Совківа, Дмитра Янківського та сайту «Львівский електротранспорт».